Když vím jak na to, musím být úspěšný
01. 02. 2003
Sněžka Náchod, výrobní družstvo, existuje přes padesát let. Dává
práci více než pěti stům zaměstnanců ve čtyřech závodech. Sídlo firmy
a největší provoz jsou v Náchodě. Další v Hradci Králové, Rokytnici
v Orlických horách a v Turnově. Z pohledu výrobního sortimentu se
Sněžka Náchod dělí na dvě divize. První, s nejdelší tradicí, je
galanterní a brašnářská výroba, produkující široký sortiment tašek
s výjimkou drobné galanterie. Výrobky dodává na český trh i do řady
evropských zemí. Denní produkce je osm set až patnáct set tašek z kůže
a syntetických materiálů. Soustřeďuje se na výrobky vyšší třídy
kvality. Podnik má vlastní návrháře a vývojovou dílnu, kde realizuje
několik kolekcí ročně. Je schopen realizovat i zákaznické modely. K jeho
přednostem patří flexibilita a schopnost realizovat i menší dodávky
v požadovaných termínech. Druhá divize vznikla v roce 1992 a vyrábí
šité díly pro automobilový průmysl (hlavně opěrky hlavy). Mezi její
nejvýznačnější partnery patří JOHNSON CONTROLS. Výrobky Sněžky lze
spatřit ve vozech Mercedes, Peugeot, Ford, Opel, Mitsubishi a Toyota a
dalších.
Životní úroveň je o tom, na co mám. Mohu mít sebevznešenější
úmysly, ale abych je mohl uplatňovat, potřebuji k tomu (zpravidla silnou)
ekonomiku. Abych jí disponoval, potřebuji být kapitálové silný. Abych mohl
inkasovat finanční prostředky, musím prodávat, ale v tom mne limituje
velikost trhu a koupěschopnost spotřebitelů. V každém případě se proto
budu snažit zvětšovat odbytiště. Buď vývozem, anebo generováním
spotřebitelů nad rámec stávajících. Česko by rádo peníze, avšak mnohdy
současně s tím vysílá do světa signály odrazující spotřebitele od
cest do Česka. Pochopitelně je možné nějakou dobu na dluh hlásat lepší
zítřky. Nic nového pod sluncem, avšak i cesta do pekel je prý dlážděna
dobrými předsevzetími.
Touto úvahou jsem začal povídání si s předsedou představenstva
firmy Sněžka, výrobní družstvo Náchod Ing. Miloslavem Čermákem a zeptal
se jej, jak vnímá cestovní ruch.
Jako manažer hodně cestuji za byznysem a je jasné, že pokud do Česka
přijede hodně turistů a obchodníků, napomáhá to všemu. Obchodníkům to
zvyšuje obrat, posiluje prestiž země a ekonomika jde nahoru. Cestovní ruch
je nutnou podmínkou, aby byznys fungoval. Naší snahou by proto mělo být,
aby v Česku bylo na co koukat a aby sem jezdilo co nejvíce turistů.
V sedmém vydání loňského Všudybylu (na str. 7) JUDr. Jiří
Šimáně říká: „Každé ministerstvo je svým způsobem firma a má
obrovskou zodpovědnost, protože jeho účelem je být prospěšné obyvatelům
státu. Je to prvořadě o manažerské práci. Politika a ideologie (bez
nichž se zpravidla nelze stát ministrem) jsou až na dalším místě.“ Jak
je to, pane předsedo, s firmou?
Jestliže řídím firmu, která je založena za účelem výroby nebo obchodu,
je mým posláním vytvářet zisk. Jestliže na konci práce nejsou peníze,
nemá smysl to dělat. Tím jsem odpověděl i na vaši úvodní meditaci
o žití na dluh. Můžu žít na dluh, měsíc, dva, rok, možná dva, ale
musím vědět, že když tuto krizi překonám, že se to vrátí do plusu.
Může se stát, že se firma dostane do potíží a vytvoří ztrátu, ale
musí mít byznys plán, aby bylo zřejmé, že na konci snažení budou
peníze.
Má Česko dobrý byznys plán?
Myslím, že nemá. Je tu skupina lidí, kteří pochopili, kde je doba, a pak
podstatně větší těch, kteří se chovají tak, jako že se o ně někdo
musí postarat. Především se ale musí postarat každý sám o sebe, a to do
limitu vlastních možností. Ano, existují lidé, jejichž handicap je
limituje více než ostatní, a pak je to povinnost státu. Devadesát procent
se ale musí starat samo. Tzn. platit si na důchod, sociální a zdravotní
pojištění. A ti, kteří nemohou, tak těm ať pomůže stát. Průšvih je,
když „potřebných“ je devadesát procent. Těch deset procent to nemůže
utáhnout. Zakopaný pes je v myšlení lidí a je obrovské neštěstí, když
se lidé s takovýmto myšlením dostanou nahoru a velí.
Ale obyvatelé každého státu si zaslouží takové velení, jaké
mají. I my, minimálně po dvanáct posledních let. To, co rozhodne
většina.
Jenomže většina nevidí konec. Kdo bude platit dluhy. Bohužel, někteří
z toho hrůzu nemají, ale každý dluh je nutno jednou zaplatit. Jsem
přesvědčen, že lepší je změnit systém tak, aby lépe fungoval a
nevytvářely se zbytečné dluhy. Dejme tomu, že máme, co jsme chtěli,
protože to tak zvolila většina, ale prohlédnutí bude velmi tvrdé.
Jestliže něco vyrábím, dělám to proto, abych vydělal peníze. Dělat to
proto, že chci být slavný nebo pouze proto, aby lidé měli práci, je cesta
k bankrotu. Fabriky, ekonomiky, státu. Pakliže vytvořím zisk či alespoň
řádně platím lidem mzdu za odvedenou práci, platím řádně daně, systém
bude fungovat. Systém žití na dluh je mi protivný. Říkám na rovinu, že
jej nepodporuji. Jsem ekonom. Jestliže mám spočítáno, že firma (a stát je
v podstatě také firmou) bude vydělávat při takovém a takovém obratu,
budu se snažit, aby opravdu vydělávala. Pokud vydělává, mohu dát lidem
třináctý plat, investovat, vytvořit lepší pracovní prostředí. Když
nevydělávám, musím propouštět, nemohu investovat, nemohu firmu
rozšiřovat a vést ji k tomu, aby byla úspěšnější.
Je naivní se domnívat, že stávající země Evropské unie
chtějí Česko přijmout, aby nám zvětšili odbytiště. Opak bude zřejmě
blíže realitě. Vše je o tom, dokázat se prosadit.
Můj názor je, do Evropské unie ano, ale ne za nevýhodných podmínek.
V současnosti dominují dva názory. První, jak je to dobré, a druhý, jak
to není dobré. Pravda bude někde mezi. Jsou kapitoly, které se mohly
vyjednat lépe, a kapitoly, které nešly vyjednat lépe. Jít do Evropské unie
za každou cenu je blbost. Je potřeba se tam etablovat tak, aby to bylo pro
tuto zemi výhodné. Dělat něco, co je nevýhodné, je nesmysl. Výhodné to
bude v tom, že ti šikovní snáze proniknou na evropský trh. Nevýhodné
v tom, že ti šikovní z druhé strany se dostanou sem a konkurence bude
daleko tvrdší. Ale byznys je hlavně o tom, že když chci něco dělat,
podívám se, za kolik to dělají konkurenti, a musím to umět lépe. Lepší
kvalitu za kratší čas. Pakliže je tomu tak, mohu se prosadit. Sněžka
Náchod se pro takovouto cestu rozhodla již před pěti lety, kdy jsme se
dostávali na evropský trh.
Když jsme začínali s automobilovými opěrkami, jeli jsme se podívat do
Německa, protože naši technologové tvrdili: „To není možné, to se nedá
za čtyři minuty vyrobit.“ Vzali jsme stopky, šli jsme se s nimi podívat
do německé fabriky, kde jsme zjistili, že dá. Dneska nejenže opěrky umíme
za čtyři minuty, ale vyrábíme je za tři a půl. Minulý měsíc jsme tady
měli návštěvu z Německa, která přijela zjišťovat, jak je možné, že
máme o celý řád lepší kvalitu. Oni na svých výrobcích mají scrap
4 %, na našich je to 0,2 %. Zřejmě si odtud odvezli poznatek, že je tomu
tak proto, že opěrky vyrábějí naši lidé u nás, v Náchodě a Hradci
Králové.
Začínali jsme se dvěma tisíci opěrek denně. Dnes jich vyrábíme
čtyřicet tisíc denně, což je téměř polovina evropské produkce.
Nedávná jednání v Německu byla rovněž úspěšná, a proto
předpokládáme, že to bude o nějakou tu tisícovku více. Pochopitelně
musí fungovat systém řízení jakosti a z fabriky nesmí odejít špatný
kus. O tom to je. Můžeme si dovolit mít trošku problém při zavádění
nového výrobku, u nějž dolaďujeme systém kooperací se subdodavateli. Ale
po záběhu, po dvou třech měsících, to musí být perfektní. V tom je
úspěch jakéhokoliv snažení. Když mám recept a vím, jak na to, nemůžu
být neúspěšný.
Náhoda přeje připraveným. Je Česko připravené být úspěšné?
Někteří jsou připraveni, někteří nejsou. Myslím, že v současné době
je nepřipravených více než připravených. Jakmile se brány Evropy
otevřou, stoupne nezaměstnanost. Lehne fůra podniků, které přežívají
díky nějakým pomocím, jež jim umožňují prodávat svou produkci
pod cenou.
V polovině devadesátých let minulého století se vám podařilo
nastartovat cosi, co by se v makroekonomice dalo nazvat hospodářským
zázrakem…
V té době jsme se potkali s paní ředitelkou firmy TANEX PLASTY Jaroměř
Ing. Janou Kozákovou a dohodli jsme se, že na jejich pěnu ušijeme potah a
že to budeme dodávat do mladoboleslavské Škody Auto. Škoda Auto ale po
privatizaci „odstřelila“ většinu českých subdodavatelů. Nicméně
opěrku už jsme uměli, a když jsme nebyli dobří Škodě, poohlédli jsme se
jinde v Evropě. Začali jsme dělat opěrku pro Ford Mondeo. To bylo v roce
1994. Tenkrát byl požadavek dva tisíce kusů denně s výhledem čtyři
tisíce kusů. Jelikož jsme se dobře zapsali, přibyly další vozy. Dnes lze
naše výrobky spatřit ve vozech Opel – Vectra, Astra, Zafira, Ford –
Mondeo, Focus, Fiesta, Peugeot, Mitsubishi, Toyota, Mercedes E a A, což
dohromady dělá téměř čtyřicet tisíc kusů opěrek denně. Je to jenom
o tom, umět to dobře. Tenhle byznys se dělá „just in time“, tzn. ráno
se naloží kamion, který druhý den musí stát u fabriky a musí v něm
být přesně to, co zákazník chce. Je to náročné, musí se to uřídit,
ale pokud zvládáte kvalitu, cenu a čas, je to byznys na delší dobu. Výroba
jednoho typu vozu je záležitostí na pět let, takže pokud to nezbabráte,
máte práci pro lidi na pět roků.
V současné době hledáme další výrobní program. Ještě pořád chceme
růst. V Bruselu mě učili, že permanentně musím myslet na tři věci: jak
vytvořit zisk, jak zabezpečit, aby firma rostla, jak přežít v konkurenci.
Takže každý den se snažím, aby na měsíční výsledovce byl zisk, aby byl
ve srovnání s loňským rokem vyšší obrat, a stále se dívám kolem,
abychom to dokázali lépe, levněji a rychleji než průběžně nastupující
konkurence.
A co biologické samozřejmosti?
Bývalo období, kdy jsem stíhal jenom práci. To je blbost. V té době jsem
říkal, nemám čas. Ještě musím tohle, ještě musím támhle a ještě
schůzku s tímhle. Pak jsem zjistil, že se mi horší zdraví, že mám
vysoký krevní tlak, vyšší cukr. To mne vyděsilo natolik, že mám ve svém
týdenním programu zakomponovány i sportovní a relaxační činnosti. Takže
když si se mnou chce dát někdo schůzku ve čtvrtek v pět hodin, řeknu:
„Ne, to jdu do sauny“ a od pěti do osmi jsem v sauně. Pokud je tam
nějaká jiná povinnost, je až po osmé hodině. Musím tam mít
zakomponovány i tyto věci, protože dobrý pracovní výkon může podat
pouze zdravý člověk.
V lednovém Všudybylu loňského roku Jan Horal o éře Olafa Palmeho
říká: „Ze Švédska se vystěhovalo více než dvacet tisíc
nejúspěšnějších podnikatelů. Giganti jako Ikea, Tetra Pack. Následkem
daňové politiky ztratili švédští sociální demokraté vedoucí pozici.
Impulzem pro volební debakl bylo vydání pohádky slavné švédské
spisovatelky – autorky "Pipi Pučochaté“ – Astrid Lindgren
o čarodějnici „Pompeli Possa“, která byla tak strašně bohatá, že
zemřela hlady. To byla tak jasná alegorie, že se celé Švédsko smálo
vládě a výraz „Pompeli Possa“ se stal synonymem její blbosti. To je
varování i pro naši vládu. Příliš vysoké daně mají opačný efekt.
Daně mají být přijatelné a mají se vybírat. V České republice se ale
daně nevybírají plně. Daně zde platí jen ten, kdo je absolutně blbý nebo
morální. Česká republika patří v Evropě k těm zemím, kterou by
každý mohl doporučit všem, co jsou alergičtí na placení daní."
Jak už pan Horal řekl, zvyšovat daně je cestou do pekel, protože schopní
utečou jinam, kde jsou nižší, a kupu, ze které se má platit potřebným,
nebude nikdo vytvářet. Obdobně destabilizující je dělat to stylem, že
určitou skupinu podnikatelů zvýhodním tím, že jim prodám pozemek za
korunu a dám jim deset let daňové prázdniny. Tím házím klacky pod nohy
těm, kteří mne svými daněmi drží nad vodou. Takhle je to také blbě.
Dobře je nastavit daně tak, aby byly pro všechny přijatelné. To je věc,
kterou si uvědomují ekonomicky myslící lidé. Někteří politici to ale
vidí tak, že když nemám dostatek peněz, zvýším daně, abych jich měl
hodně. Jenomže tím jich budou mít ještě méně. Dalším problémem je,
že jedna věc se u nás zdaňuje několikrát. To také nebývá ve světě
běžné. Zase to nutí lidi přemýšlet o tom, jak daně neplatit vůbec.
Tzn. prodám si svůj výrobek na Bahamy či Kypr, doma vytvořím zisk nula,
ale realizuji jej na Kypru, kde jej daním pouze čtyřmi procenty. Takhle již
myslí fůra podnikatelů a pouze ti poctiví tu platí daně a doufají, že to
někomu nahoře dojde. To je ale záležitost ekonomického myšlení, které ti
s tzv. silným sociálním cítěním (a la idealizovaný Ondráš či Juro
Jánošík: „bohatým brát, chudým dávat“) nemají. Tak se dívám na
daně. Daně je potřeba snížit, aby se jich vybralo více.