Když bouře zláme větve cedru
Když jde do tuhého, je to svým způsobem očistný proces
05. 12. 2001
a cedr uschne v písečném větru
a podlehne poušti,
není to proto, že písek nabyl větší síly,
ale proto, že se cedr vzdal.
Antoine de Saint-Exupéry, 1900 – 1944
• tragické vyburcování iniciovalo nová bezpečnostní
opatření • ČSA jsou jednou z nejstarších leteckých společností
na světě s jedním z nejmladších letadlových parků • Česká
republika by pro svoji propagaci ve vlastním zájmu měla dělat daleko více
• když jde do tuhého, je to svým způsobem očistný proces, který
umožňuje dělat některé kroky, které by jindy byly obtížné •
každý rozumný manažer se bude snažit motivovat zaměstnance, protože je
krátkozraké chovat se opačně •
Všudybyl je časopisem lidí a o lidech v cestovním ruchu. Pokud je
v jeho obsahu cosi moudrého, či alespoň pokud koho co zaujme, je tomu proto,
že průvodci labyrintem českého cestovního ruchu jsou ti, kteří jsou
ochotni se podělit o svá osobní svědectví z branže, v níž působí,
či jejíchž služeb využívají. Pozitivní ohlasy, a to i od lidí,
jejichž čas je nesmírně vzácný, dotvrzují, že stále trvá chuť
relaxovat čtením, bavit se a dozvídat. K interview s prezidentem Českých
aerolinií panem Ing. Miroslavem Kůlou pro prosincové vydání Všudybylu jsem
si na pomoc přizval i moudra dvou válečných letců, kteří, a to i za
naši svobodu, bojovali ve světové válce – Antoine de Saint-Exupéryho a
Jana Horala.
Pane prezidente, České aerolinie jsou jedním z největších propagátorů
České republiky v zahraničí. V letoším roce se v dobrém zdraví
dožily svých osmasedmdesáti let.
ČSA jsou jednou z nejstarších leteckých společností na světě s jedním
z nejmladších letadlových parků. Co se týče našeho propagátorství
Česka v zahraničí, asi to tak bude. Ne nadarmo se pro společnosti, které
jsou národními leteckými dopravci, vžilo označení „vlajkoví“.
Zřejmě i proto, že jsou jakýmisi vlajkonoši, kteří vozí národní
vlajku po světě. Bohužel jsme v tom trošku osamoceni. Česká republika by
pro svoji propagaci ve vlastním zájmu měla dělat daleko více. Věřím ale,
že můj dojem, že časy se lepší, je oprávněný. Nedávno jsem na toto
téma hovořil s náměstkem ministra pro místní rozvoj panem Čestmírem
Sajdou. Zdá se, že nacházíme vzájemné porozumění pro podporu. Velmi
často se setkávám s českými velvyslanci, než vyjedou na novou misi.
Mívají přání, zdali bychom mohli létat do zemí, kde nás budou
reprezentovat. Do Indonésie, Japonska, Vietnamu apod. Často tak musím
vysvětlovat, že to z ekonomického hlediska není dost dobře možné. A že
se o propagaci České republiky budeme muset postarat nějak jinak než tím,
že tam jednou za týden na letišti přistane letadlo s vlajkou České
republiky.
Nedávno jsem hovořil s panem Janem Horalem, který současné
hospodářské zklidnění či útlum charakterizoval jako jednu z fází
ekonomického vývojového cyklu, kdy se nacházíme v dolní úvrati mezi
dvěma vrcholy vln. A že bychom se v této fázi dříve nebo později ocitli
i bez manhattanské tragédie. Že je to prý svým způsobem očistný proces,
který umožňuje dělat některé nepopulární kroky, které by v době
konjunktury firmy nedělaly nebo by jim neprošly. Když jde do tuhého,
dochází ke snižování nákladů, propouštění lidí, bez nichž se firma
může obejít, k racionalizaci výroby. To přináší vyšší efektivitu a
větší konkurenceschopnost dané firmy. Pan Horal říkal, že tento útlum je
podmínkou pro příští ekonomické vzedmutí.
Použil jste výraz zklidnění. Kéž by tomu tak bylo. Znám pana Horala.
Pokud hovořil o cyklech v určitých vlnách, pak bych momentální stav
s určitou nadsázkou přirovnal k vlně tsunami, která má tendenci všechno
spláchnout. Možná je svým způsobem očistná. Někde spláchne
i polorozpadlé domky a barabizny, aby pak na jejich místě vyrostly nové
moderní špičkové stavby. Protože jsem od přírody velmi optimistický
člověk a jedna z mých zásad je, že na všem špatném je třeba hledat
něco dobrého, ztotožňuji se s tím, že nás tato situace určitě
přinutí, abychom se, co se týče dynamiky rozvoje ČSA, trochu pozastavili a
udělali vše pro to, aby naše příští dynamika mohla být co největší.
Ono nám ani za současné situace nic jiného nezbývá, než otáčet v ruce
každou korunu. Prověřovat, abychom i zdánlivě nepatrnou nákladovou
položku vydali účelně. Jsem přesvědčen, že se situace opět vrátí
k normálu a že to nebude trvat až tak dlouho. Že řada společností bude
silnější než před tím, než se přihnala ona vlna tsunami. Věřím, že
České aerolinie budou jednou z nich.
Přát si zmar a předčasné ukončení něčí existence je projevem
ubohosti. Jen hlupáci se mohou domnívat, že nebude-li konkurence, budou
lepší a úspěšnější. Nebudou. A navíc se budou opakovat, protože
nebudou mít od koho opisovat. Sám se na genezi vlastního podnikání
přesvědčuji o tom, že to, o čem jsem se domníval, že byly v mém
podnikání katastrofy, byly pouze velmi užitečné fáze očistného procesu,
díky kterým je projekt Všudybyl daleko životaschopnější, než když se na
něm přiživovaly existence jakoby vystřižené ze stalinistické výhrůžky:
„Soudruhu, ještě krok kupředu, a máš nás v zádech.“
Nedávno Sabena vyhlásila úpadek. Zhruba dvanáct tisíc lidí přišlo
o práci. Bohužel. Přesto, že prý byla za svou osmdesátiletou existenci
pouze dvakrát zisková, ukončení činnosti její zaměstnance krutě
zaskočilo. Pane prezidente, České aerolinie nedávno přistoupily na
zvýšení platů některým zaměstnancům…
To je hodně komplikované téma. Rozebíral jsem jej i s panem profesorem
Klausem. Informace, které se dostaly k veřejnosti, tím, že jsou do značné
míry vytrženy z kontextu, byly mnohdy zavádějící. Ony dost možná ani
nemohly být úplné. Už proto, že tomu novináři těžko mohou dát
patřičný prostor. Pokud bych považoval „vedení ČSA“ a „piloty“ za
dvě strany sporu, pak nás obě poškozují.
Pan profesor i drtivá většina lidí má v hlavě jedno číslo: „třicet
procent“. Třicetiprocentní nárůst. Nikdo ale už neví, jak se k němu
došlo. Z čeho se skládá, proč to tak je. Někdo to vnímá jako příliš
velký ústupek ze strany vedení ČSA. Někdo jako přemrštěné požadavky ze
strany pilotů. Ani jedno, ani druhé. Je to všechno daleko složitější.
Mimochodem fenomén „požadavky pilotů“ je celosvětový. Diskutovali jsme
o něm dávno před 11. zářím na celosvětovém summitu IATA. Tam bylo
konstatováno, že je to jeden ze tří největších problémů, spolu
s přehuštěním vzdušného prostoru nad Evropou a infrastrukturou
letišť – slotů.
Vámi dosažený kompromis ale budí u rozumných lidí porozumění.
Každý rozumný manažer se zřejmě bude chovat podobně. Bude se snažit
motivovat zaměstnance, protože je velmi krátkozraké chovat se opačně. Snad
to tak může fungovat krátkodobě. Dlouhodobě nikdy. Vážím si každé
profese a lidí, kteří ji špičkově ovládají. Víte, že jsem
z technické branže. Celý život jsem se pohyboval kolem letecké techniky.
I z tohoto úhlu pohledu si pilotů vážím. Technici a piloti byli k sobě
vždy velice bezprostřední. Piloti létali s letadly, která jsme jim my
technici připravovali. Oni byli první, kdo nás upozorňoval, pokud něco
nebylo úplně v pořádku. Museli nám být schopni vysvětlit, co není
v pořádku. Měl jsem a mám mezi nimi řadu osobních přátel. O to
těžší pro mne bylo dostat se s nimi do sporu o peníze. V dobrých
rodinách se o takových věcech nemluví. Opravdu bych moc rád, kdyby se to
tak, jako u té vlny tsunami, všechno přehnalo a posléze z toho vzešlo
něco ještě lepšího. Pilot je nesmírně zodpovědná a vysoce
kvalifikovaná profese.
To, že si kdekdo zvyšuje sledovanost vytvářením psychózy „všechno
je špatně“, je dnes běžným jevem. Bohužel, není to jen tím českým:
z extrému do extrému. Že se u nás z branže prvomájových holubiček
míru – někdejších optimisticky se stylizujících šiřitelů
budovatelských úspěchů – jakoby rázem stala branže supů sanitářů.
Pochopitelně i poslání supů má v přírodě pozitivní roli už proto,
že je vyvážené. Ne tak ono jednostranně působící: „o pozitivních
věcech nepíšeme – ty se chválí samy“.
Ale ani já nechválím, pouze konstatuji jeden z pozitivních aspektů
tragédie: letecká doprava se stala v důsledku útoků na USA ještě
bezpečnější.
Ano, toto tragické vyburcování iniciovalo nová bezpečnostní opatření,
která se přijala zejména v USA. Ona se totiž Amerika nechala příliš
ukolébat. Úroveň i spolehlivost jejího předzářijového pozemního
personálu byla všelijaká. To se teď změnilo. A také proto je letecká
doprava bezpečnější. Létání bude pro řadu lidí vždy cosi
výjimečného, jakkoliv statistika hovoří ve prospěch letecké dopravy.
Lidé se opět vrací k létání, už proto, že jim nic jiného
nezbývá – což je případ USA. Tam lidé nemohou nelétat, protože při
tamních vzdálenostech a infrastruktuře je to jediný rozumný způsob
dopravy.
Co popřejete čtenářům Všudybylu k Vánocům a do nového
roku?
Rád bych všem popřál hodně nalétaných mílí, a to především s ČSA.
Letecká doprava je dopravou, kterou stojí za to používat. Je bezpečná a
pohodlná. Tak, jak prožíváme velmi často hektický sled dění, je třeba
si najít čas i na odpočinek a relaxaci. A to je pro spoustu lidí spojeno
s cestováním za hranice vlastní země, ale i všedních dnů. Několik
svých dovolených jsem strávil v USA. Troufnu si říci, že jsem navštívil
více amerických národních parků, než drtivá většina Američanů.
Americké přírodní parky jsou nádherné. Vždycky to byla báječná
dovolená. Každému bych to přál, a v současné době to už není až tak
nemožné si to dopřát.