Když dělám dobro, obdarovávám
03. 12. 2004
O mnohé věci se nepokoušíme ne proto, že jsou těžké,
ale těžké jsou proto, že se o ně nepokoušíme.
Lucius Annaeus Seneca 5 – 65
V této adventní době jsem si dovolil o rozhovor požádat
arcibiskupa pražského a primase českého Miloslava kardinála Vlka. Naši
rozpravu jsem začal konstatováním, že Česká republika je úžasně
disponovanou zemí. Má nejen materiální, ale i velkou duchovní dimenzi,
v níž se výrazným způsobem odráží křesťanská kultura.
Jistě, kulturní bohatství České republiky je nesporně velké. Včetně
toho patrného na první pohled, reprezentovaného urbanistikou, architekturou,
galeriemi plnými uměleckých skvostů apod. To vše dohromady tvoří naše
národní kulturní bohatství. K jeho existenci značnou měrou přispěla
i církev. Zejména proto, že již v době minulé pro nás bylo
křesťanství všeobecnou názorovou platformou. Lidé jím žili a budovali
i poutní místa, kostely a katedrály, jež jsou součástí tohoto pokladu.
A i když jsou mnohé věci v majetku církve a dalších subjektů, toto
bohatství České republice zůstává. Památky, zvláště pak architektura,
mají jeden zvláštní rys, a sice, že přesahují rámec národa. Nejen
proto, že absolutní hodnoty jsou univerzální, ale také proto, že se
o jejich vznik přičinilo mnoho lidí, kteří nebyli z Čech, Moravy a
Slezska. Za Karla IV. k nám například přicházeli z Bavorska
z Norimberka. České baroko zase výrazným způsobem umocnila tvorba
italských umělců. Takže i proto má náš kulturní poklad mezinárodní
charakter. Byl a je výrazně ovlivňován křesťanstvím, které ač
přesahuje dimenze Evropy, je evropským dědictvím. Znát a poznávat své
kulturní dědictví pomáhá lidem pozvedat si sebevědomí a být hrdí na to,
že jsou součástí národa, který cosi takto velikého vytvořil. Tohle je,
ať se o tom diskutuje jakkoli, náš vklad do evropské a světové kulturní
pokladnice. Kulturní dědictví má ještě jednu významnou dimenzi.
Upomíná, že naše kulturní kořeny jsou opravdu křesťanské a že je ani
jako takové nemůžeme popírat.
Můj děda, Martin Kainc pochází ze Šumavy. A pokud jsem kdy,
zejména v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, jezdil do
rodného kraje svých předků, velmi rád jsem tam navštěvoval nedělní mše
v prastarém původně románském kostelíku Zvěstování P. Marie z první
poloviny 13. století na Dobrši. Nejvíce mi utkvěla kázání na téma:
dobrý pastýř. Vzhledem k tomu, že se mi nedostalo daru být věřícím, a
že ani nejsem nevěřícím, vnímal jsem je jako rozpravy na téma „vzorů
chování“. Spousta vůdců, a to i dnešních, si pro sebe osobuje prebendy,
vymezuje pravidla, co kdo smí a nesmí, ale jaksi „skromně“ přitom
zapomíná sama na sebe. Jakoby se těmto lidem nedostávalo protipólu
zodpovědnosti, sebeobětování se ve prospěch čehosi, co přesahuje.
Problém současnosti vidím v nedostatku vzorů, které např.
v křesťanské věrouce reprezentuje symbolika dobrého pastýře.
Pokud se po takových vzorech ohlédneme do naší historie, zcela na začátku
byl oním dobrým pastýřem sv. Vojtěch. Člověk, který se snažil uvádět
křesťanství do praxe. V době, kdy mělo pohanství určitou setrvačnost,
byl výrazným přestavitelem lidí, jež se za svěřené ovečky dávali a
obětovávali. On je příkladem dobrého pastýře, který jen tak nechodí
kolem svého stáda a který má (a to je na desáté století obdivuhodné)
evropský rozhled. Jak je to s českou kulturou, je to i s touto postavou.
Není pouze naše česká, ale evropská. O sv. Vojtěchu se říká, že je to
náš první velký Evropan. Určitě, kdybychom šli dějinami dál, mohli
bychom najít další takové postavy. Letošního roku je slaveno výročí
Arnošta z Pardubic, prvního arcibiskupa pražského – mého předchůdce.
On je také konkrétnějším vzorem dobrého pastýře. Za Karla IV. se jako
jeho spolupracovník a blízký rádce staral o vzdělanost a duchovní růst
národa. Pokud přeskočíme do současnosti, ční tady velké postavy
biskupů, jako byl kardinál Beran, člověk hrdinských postojů,
pronásledovaný za obou totalitních režimů, ale i kardinál Tomášek. Ty
uznávali i lidé, kteří nemají víru, ale civilní formaci. Jejich dílo a
pastýřské listy ukazují zřetelně velikost a šíři úkolu a poslání.
Například kardinál Tomášek byl v době komunismu morální oporou a
vléval naději těm, kteří poklesávali na mysli.
Ve svých úvodnících využívám a možná i nadužívám
myšlenek Jana Amose Komenského, kdy cituji jeho alegorie z „Labyrintu světa
a ráje srdce“ už proto, že co je lidská civilizace civilizací, lidé se
v obdobných situacích chovají obdobně. Někdy více, někdy méně hůře,
což se zpravidla odvíjí od úrovně kultury či nekulturnosti dané
společnosti. Takže i z toho důvodu některé vzorce chování parafrázuji
nebo nechávám přímo promlouvat Jana Amose Komenského. Pane kardinále, má
nastupující generace obyvatel našich historických území pozitivní vzory?
Zřejmě bude velmi obtížné odpovědět, obzvlášť, když se k nám do
Slezska, Čech a na Moravu pod obrovským ekonomickým tlakem valí expanzivní
svět konzumního zboží a zábavy iniciující vysokou míru tolerance
násilí, zla a nekulturnosti.
Situace dnešní mládeže je hodně odlišná od situací předchozích
generací, a je to tak (řekl bych) normální. V současné společnosti je
velká konkurence, a teď bych dal do uvozovek, tzv. „dobrých pastýřů“.
Dnes se vzory hledají v trochu jiných oblastech než duchovních. Jsou to
různé „super star“, zejména zpěváci a úspěšní sportovci. Zkrátka
ideál postavený na výkonu. Dnešní doba používá tohoto měřítka ve
stanovení velikosti, ve stanovení vzoru. To ovšem dostatečně
necharakterizuje člověka, poněvadž je to jednostranná dimenze. Ale
i věci, které nejsou velkým výkonem, bývají darem v nitru člověka a
jsou oslovující. Jejich nositeli mohou být lidé, kteří nemají veliký
výkon, ale na všedních cestách pomáhají druhým. Nechtěl bych zde
zdůrazňovat konkrétní postavu, i když jen pro ilustraci třeba kněze a
vysokoškolského profesora Tomáše Halíka, na jehož kázáních
v pražském kostele Nejsv. Salvátora se schází vysokoškolská
mládež.
Pane kardinále, jak vnímáte cestovní ruch?
Turismus se může stávat výrazem hektické touhy, zahlušovat novými
zážitky a dobrodružstvím vnitřní nespokojenost a hledání něčeho, co
sytí snahu hledat stále nové věci. Je-li v nás radost z krásy přírody,
vede nás k radostnému obdivu, úžasu a děkování Stvořiteli. K radosti
z toho, co krásného vytvořil člověk jako spolupracovník ve tvůrčí
činnosti Boží. Vede k prožitku krásy. Inspiruje nás k povznesení mysli
k Bohu, k radostné vděčnosti. Může v nás posilovat vědomí lidské
soudržnosti a sounáležitosti, že i nám vlastně do určité míry patří
všechno to bohatství, že na něm máme podíl.
Na začátku jsem konstatoval, že naše vlast je úžasně dimenzovanou
zemí. Jsem však přesvědčen, že duchovní a materiální odkaz našich
předků buď přehlížíme, či málo vnímáme. To má za následek, že se
mnohým z nás, včetně vámi zmiňovaných tzv. „dobrých pastýřů“,
nedostává hrdosti na to, kdo jsme, odkud jsme a co tu po sobě zanecháme. Že
naše národní bohatství nejen nezhodnocujeme, aby nám a generacím po nás
mohlo přinášet užitek, ale že je svojí neúctou necháváme upadat.
Zejména díky duchovní a materiální kultuře a krajinnému rázu naší
vlasti je Česká republika místem, které by se slušelo navštěvovat daleko
více, než se dnes děje. Co se týče turistických cílů, je na tom Česko
o řád lépe než sousední Rakousko. A co do zhodnocování těchto daností
(inkasa z cestovního ruchu), o řád hůře. Místo toho, abychom umožnili
poutním místům a památkám, aby vábily poutníky, hosty, návštěvníky,
turisty, tajíme ba zapíráme jejich existenci nejen před okolním světem,
ale i sami před sebou. V kostelíku na Dobrši (obdobně jako jiní jinde na
závěr mší) jsme byli vyzýváni, abychom se pozdravili. Co se týče státu
a cestovního ruchu, tam onu podanou ruku nikde nevidím. Pouze převládající
malověrnost.
Některá místa České republiky svými památkami a přírodními krásami
návštěvníky jakoby samy přitahují. Obrovské davy turistů na Pražském
hradě, včetně těch tady pod okny pražského arcibiskupství, nejsou ale
z celorepublikového hlediska reprezentativní. Praha, a zvláště pak
Pražský hrad, je celosvětově prvořadou turistickou destinací, resp.
cílem. Ovšem, podíváme-li se jen kousek za humna, třeba do Středočeského
kraje, který je na turistické přírodní atraktivity a pamětihodnosti (nejen
církevní) rovněž bohatým regionem, tam už je to ne o řád, ale
o několik řádů slabší. A tak je to i s dalšími kraji. Ono
symbolické podání si rukou s lidmi z celého světa nemá jen velikou
duchovní dimenzi. Turismus, včetně pro naši církev tradičních poutí na
památná místa, přináší poptávku po službách. Ne náhodnou je cestovní
ruch oblastí, která dnes celosvětově zaměstnává nejvíce lidí.
V minulém Všudybylu prezident Národní federace hotelů a restauraci České
republiky pan Roman Vacho konstatuje (str. 25) vysokou podzaměstnanost
v podmínkách České republiky v oblasti služeb. Obzvláště tristní je
tato skutečnost v regionech disponujících velkým a přitom pramálo
využívaným potenciálem přírodních krás, pamětihodností a dalších
atraktivit s vysokou mírou nezaměstnanosti. V tomto by se Praha, co se
směrování turistů týče, měla s nimi (obdobně jako sv. Mikuláš)
o svůj pomyslný plášť rozdělit. Pasivita v oblasti státní propagace a
směrování návštěvníků do dalších neméně krásných částí naší
vlasti není problém jenom lidí, kteří by tam našli uplatnění ve
službách cestovního ruchu. Je to i ke škodě pracovníků v dalších
profesích, mladých lidí, kteří odtamtud odcházejí, protože doma nemají
uplatnění. I systému, kterému se nedostává dostatečné ekonomické síly
a stability, aby se mohl v daleko větší míře a intenzivněji věnovat
charitě, údržbě a ochraně památek, vzdělávání a duchovnímu
povznášení národa. Co se týče oné podané ruky návštěvníkům České
republiky, tam bychom měli být rozhodně vstřícnější.
Cestovní ruch je velmi citlivý na mezinárodní situaci. V době, kdy
cestují hlavně vojáci, mlčí nejen múzy, ale i turismus. V současné
době se otevřeně střetávají jakoby dvě ideologie. Jedna, která se
opírá o vysokou technickou vyspělost a kult spotřeby, druhá, která se
zdá být opakem, neboť jejím průvodním znakem je středověká zaostalost
až fundamentalistický fanatismus.
Člověk proti sobě někdy pomyslně staví vámi zmiňované v uvozovkách
„dvě ideologie“. Tyto postoje prozrazují situaci ve společnosti a
neznalost života, protože technická vyspělost a technické možnosti jsou
krásným rysem naší doby. Člověk na ně může být právem hrdý. Je
dobře, když jich dovede užívat a vládnout nad nimi. Nikoliv se jimi nechat
ovládat, vláčet a utlačovat. Je dobře, když jich užívá k dobru a ve
prospěch druhých. Technická vyspělost a pokrok nás ale musí vést
k uvědomění si skutečnosti, že přesto všechno nejsme pány světa a že
pevně dané zákony přírody nemůžeme přehlížet. Že jsme jim podrobeni.
Nemůžeme je zrušit ani změnit. K dobrému užívání všech technických
prostředků je třeba mít značnou morální a duchovní vyspělost, abychom
jich nezneužívali. Kult spotřeby není bezprostředně vázán na technickou
vyspělost, ale na nesprávnou hierarchii duchovních hodnot, ve které na
prvním místě stojí „mít“, „užít si“. Tyto hodnoty nejsou zcela ve
shodě s identitou člověka. Člověk v hloubce svého nitra cítí touhu
směřovat „dál“, „výš“, mít jiné hodnoty než „plné břicho“,
které může mít za následek mnohé nepříjemnosti, vyrůstající
z blahobytu. Nespokojenost člověka i při „plném žaludku“ vychází
z toho, že je lidské srdce dimenzováno na nekonečno, jak řekl Augustinus
Aurelius ve 4. století: „Stvořil jsi nás pro sebe a nepokojné je naše
srdce, dokud nespočine v tobě, Bože.“ Hodnoty jako dobro, láska, služba,
vzájemnost jsou mnohdy vytěsňovány ryze materiálními zájmy doby, které
tvoří základ nespokojenosti a způsobují absenci radosti a pokoje.
Pane kardinále, rozprávíme spolu v předvánočním čase. Vánoce
mají obrovskou duchovní dimenzi…
Vánoce s námi slaví všichni. Ani čtyřiceti letům komunistické doby se
nepodařilo nahradit Ježíška Dědou Mrázem a nebo v současné době
ještě jinými triky. Vánoce zůstávají. Tyto svátky jsou obklopeny
zvláštní atmosférou s řadou lidových zvyků. Pozitivní reakce na
slavení Vánoc jsou spjaty ještě s jednou věcí, která současné
společnosti dosti chybí, a tou jsou mezilidské vztahy a hloubka vztahů.
Každý to ví. Stačí se podívat na televizi, na politickou scénu, na
kulturu politiků, jak se k sobě chovají apod. Okruh Vánoc přináší
určité poselství, tradici, která jde od jeslí betlémských, a totiž, že
Kristus přišel pro lidi. Že Kristus přišel, aby byl s námi. Tam je jádro
budování vztahu k člověku, vztahu lásky. Projevila se boží láska vůči
lidem. Těmi zvyky, které tady jsou, např. obdarovávání, člověk jakoby
napodobuje Boha v jeho lásce a vztahu k nám. Vánoce jsou tak trochu
laboratoří lidských vztahů. Píšeme si pozdravy, posíláme přání, lidé
jsou jeden k druhému otevření. Je tady jakási jiná atmosféra, jakoby
ráje. Bůh se sklonil, přiblížil k nám lidem a žil náš život, aby nám
přinesl perspektivu. Naději. To je základ. A potom, to naše vzájemné
chování, limitované, motivované původně dnes už neuvědoměle vztahem
božím, kdy lidé realizují tenhle úžasný vztah mezi sebou. Já bych si
silně přál, aby vánoční zkušenost, že nás naplňuje radost, protože
jsme udělali dobro tomu druhému, zůstala jako důležitá životní
zkušenost, která s námi půjde dál do nového roku. Zkušenost, že když
dělám dobro, nejen obdarovávám toho druhého, ale také sebe. A že mi to
přináší radost a pokoj v duši. Rád bych, aby se tato zkušenost
rozšířila do našeho života a byla impulsem: takhle to chceme dělat a
takhle je možné vybudovávat společnost.