Kdysi krušné, dneska už ne
24. 03. 2009
Na zimní přejezd,
který jsem zmiňoval v úvodu interview s prezidentem HC Sparta a.s. Viliamem
Sivekem v minulém vydání Všudybylu, jsem se vydal na Slovensko na Velkou
Fatru. O čtrnáct dní později v sobotu 21. února pak na další přímo
z recepce pořádané Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch. Tentokrát
nikoliv sólo, ale s Pavlem Mališkou, vulgo Strašným Pájou, a nikoliv na
Velkou Fatru – viz např. www.e-vsudybyl.cz, rubrika „Všudybylí
toulky“ článek: „Malinô Brdóóó, namaž si lyžéééé…“, ale do
Krušných hor. Třetí do party, který s námi měl jet, Rahan, měl
zablokovaná záda, a náš neomylný a jasnozřivý horský vůdce Kim Ir Dean
Valášek alias Pýša, který nás tím kdysi všechny nočkoval, a s nímž
jsme v připomenutém článku z Všudybylích toulek jeli památnou Velkou
Fatru, už je o tolik napřed, že ho dojedeme až kdovíkdy.
Do vrcholových partií Krušných hor
jsem v letech 1985 až 87, kdy jsem bydlel a pracoval v Litvínově,
vyrážel často. V té době byly skutečně hodně krušné, zkrušené
neodsířenými elektrárnami a chemickými provozy, vypouštějícími do
povětří kdeco. Tato epocha ukrutně devastovaného přírodního prostředí
už je minulostí. Krušné hory jsou zase plné zdravých souvislých lesů,
zurčivých potůčků i romantických zákoutí. Pro několikadenní zimní
čundry – přejezdy na běžkách (ale i letní cyklistické a pěší
čundry) – ideální. Nejen sněhovými podmínkami a snadnou dopravní
dostupností, ale i profilem bez strmých stoupáků a padáků.
Vlakem jsme se nechali
dopravit do Jirkova, nad nímž jsme předloni s Rahanem (to zase nemohl Pavel)
ukončili druhou etapu přejezdu Krušných hor. Plánování trasy včetně
toho, jak se dostaneme do kopců na pokračování trasy, „zajišťoval“
Pája. No strašný! Tentokrát to ale není jeho přezdívka, ale hodnocení,
jak jsme bezprizorně zůstali trčet před nádražím „Jirkov –
zastávka“. Ani ne za půl hodiny už nás ale taxík vyvážel kamsi vzhůru.
Dokonce se začala objevovat souvislá sněhová pokrývka. Hovorného pana
taxikáře jsme opustili v Zákoutí, kde jsme zalezli do přístřešku
autobusové zastávky, převlékli se a přeobuli, abychom se na běžkách
vydali po červené značce.
Hodil jsem fotoaparát
po Strašnému Pájovi. Stál cca 10 metrů ode mne. Co prý blbnu, že ho
zničím, když zapadne do sněhu. Vysvětlil jsem mu, že má tu čest být
členem testovacího týmu, který zkouší nejen co ještě vydržíme my, ale
i dvanáctimegapixlový outdoorový fotoaparát OLYMPUS ?TOUGH-8000,
k tomuto účelu zapůjčený jeho českým a slovenským zastoupením OLYMPUS
C & S. A že spolehlivě fotí i pod vodou a že mu vylámu
na nejbližším rybníce díru v ledu, aby to vyzkoušel. Že je nejen
blbuvzdorný, tedy že s ním může fotit i on, ale že je i nárazuvzdorný
při pádech z výšky 2 m, vodotěsný do 10 m, tlakuvzdorný do 100 kg a
mrazuvzdorný do mínus 10°C, schopný fungovat v daleko extrémnějších
podmínkách, než je náš zimní přejezd.
V Hoře Svatého Šebestiána
ve stylovém restaurantu NORD s příjemnou obsluhou trávíme sobotní
odpolední siestu. Po gáblíku a několika tuplácích piva (v rámci boje
s dehydratací) pokračujeme na Boží Dar. Sněhové podmínky vynikající,
zrovna jako společnost Strašného Páji. Noc trávíme v mé stařičké
Gemě, pro niž jsme lopatou vyházeli díru ve sněhu. Pavel vaří na
benzinovém vařiči z NDR značky Juwel, který jsem mu už hodně dávno dal
k narozeninám. Je stále ve vynikající kondici. Tedy jak vařič, tak Pavel.
Na jeho vývojovém předchůdci jsem nám kdysi vařil na Ťan-šanu i na
Huascaránu v téměř šesti tisících metrech nad mořem, ale i na břehu
Jadranu těstoviny v mořské vodě, takže těžko nás kdo mohl (tenkrát
v době devizových příslibů do Jugoslávie) nařknout, že nemáme ani na
slanou vodu. A tak zatímco Pavel na Juwelu rozpouštěl sníh na vodu a
vařil, já si, takto meditujíc mezi jednotlivými chody večeře, opakovaně
zdříml před spaním.
A ani nebyl až tak hnusný.
Kdo? Můj ranní poridge. Pouze čtyři stupně Rahana. (Absolutní
desetistupňový se mi povedl kdysi v Julských Alpách, že ho nechtěli ani
koně.) Pavel vaří čaj a přihřívá jej i do termosky. Když balíme,
zjišťujeme, že se spolu s námi v našem stanu bydlel rosný bod a zpod
karimatek vytíráme několik litrů vody. Sbalili jsme bágly. Pavel vařič,
nádobí a zbytek potravin a já lopatu a oproti včerejšku o dost ztěžklý
stan, protože se z něj rosnému bodu nechce ven. Lehce po poledni
dojíždíme na železniční zastávku „Měděnec“. Odtud kolem sjezdovky
po silničce kolem Ski areálu Alšovka na Kláštereckou Jeseň a téměř až
do Klášterce nad Ohří.
Klášterec nad Ohří
i jeho okolí doporučuji. Nejen proto, že tam mají fungující nádražní
restauraci a že je městem vodáků, pěších letních a zimních turistů a
cykloturistů, ale i městem lázeňským. Mají tam nádherný zámecký park
Muzeum českého porcelánu a spoustu dalších turistických atraktivit
včetně již zmíněného Měděnce, z jehož okolí prý pocházejí
některé polodrahokamy v kapli Sv. Kříže na Karlštejně.