Kdo si myslí, že jsou celí takoví nízkorozpočtoví, je na omylu
27. 12. 2005
Hlavním tématem lednových Všudybylů je problematika cestovních
kanceláří a agentur, a tak jsem o rozhovor požádal předsedu Asociace
cestovních kanceláří České republiky PhDr. Michala Šebu. Pane předsedo,
jaký byl rok 2005 pro české cestovní kanceláře a agentury?
Z poznatků členů Asociace cestovních kanceláří ČR je zřejmé, že rok
2005 proběhl velice úspěšně včetně svého závěru, přestože to
konstatuji v době, kdy rok 2006 ještě nezačal. Cestovní kanceláře
právě prožívají „žně“, protože poptávka je větší než nabídka,
a to nejen u lyžařských zájezdů. Ani u řady exotických zájezdů na
silvestra či Vánoce ji nejsou s to saturovat. Např. u destinací v oblasti
Indického oceánu. Přesto, že jsou v tamních pobytových místech schopny
zajistit ubytování a služby pro další stovky lidí, nejsou přepravní
kapacity leteckých společností. Zajímavé na tom je, že jsme řadě
klientů nemohli zajistit místa v business class.
Na poli outgoingu žádný velký malér…
Zejména když vzpomenu, jaké ohromné obavy ze vstupu Česka do Evropské Unie
jsem musel rozmlouvat cestovním kancelářím menších formátů, když
tvrdily, že k nám vtrhnou nadnárodní úžasně velikánské cestovní
kanceláře a že je zničí. Já to tak nikdy necítil a všem jsem říkal,
že pokud budou mít dobře zavedenou cestovní kancelář, že obstojí
v každém regionu i tam, kde působí veliké cestovní kanceláře.
Dochází samozřejmě k tomu, že některé cestovní kanceláře jsou
skupovány jinými a ty nakonec mohou být skoupeny velkým zahraničním
touroperátorem. To je ovšem něco jiného, než to, čeho se mnozí báli, a
může to být i přirozený evoluční vývoj, k němuž může dojít a
nemusí. V současné době opět prožíváme pokus předělat pomocí novely
Zákon č.159/1999 Sb. Prý už zase k obrazu Evropské unie. Posledním
„hitem“ je, že by se proti úpadku měly pojišťovat i cestovní
agentury. U agentur, zejména v incomingu, je takové riziko – oproti
řadě jiných nepojišťovaných podnikatelských aktivit – minimální.
Skutečně se obávám, aby k takovémuto kroku nedošlo.
Domácí cestovní ruch je v Česku na vzestupu.
Ano, roste. Hodně proto bylo uděláno ze strany mnoha institucí, od úrovně
místní samosprávy až po vládní organizace. Základem obchodu, a cestovní
ruch bezesporu obchodem je, je nabídka. Je možné konstatovat, že rok
2005 začal zhodnocovat výraznou ofenzivu ze strany sídel, regionů, vládní
agentury CzechTourism i samotného Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Zároveň došlo i k určitému návratu cestovních kanceláří
k domácímu cestovnímu ruchu, který začátkem devadesátých let minulého
století stagnoval. Kvalita řady nabízených produktů domácího cestovního
ruchu se výrazně zlepšila. Zlepšuje se infrastruktura. Je investováno do
cyklostezek, informačních systémů, propagace atd. Domácí cestovní ruch je
segmentem průmyslu cestovního ruchu, jehož výkonnost bude stoupat.
Incoming…
Kromě prvních měsíců roku 2005, kdy příjezdy trochu vázly, nás incoming
nezklamal. Jeho součástí je půlorganizovaná složka. Ne všechny příjezdy
zahraničních turistů jsou dneska zaškatulkovatelné. Velkým nárůstem
výkonů nízkorozpočtových leteckých společností se jejich příliv
ohromně zvýšil. Nelíbí se mi, že někteří participienti aktivního
cestovního ruchu těmito turisty opovrhují za to, že přiletěli
nízkorozpočtovým letadlem, a myslí si o nich, že jsou celí takoví
nízkorozpočtoví. Tyto spoje, zejména pro svou operativnost a rychlost,
s jakou je možné se rozhodnout, často využívají lidé, kteří v Česku
utratí více peněz než turisté, přiletivší business class. Bylo by chybou
pasažéry low-cost dopravců podceňovat. To, že Letiště Praha oslavilo
desetimiliontého cestujícího, je senzační zpráva. Těším se, až jich
(třeba za rok) bude patnáct milionů. Myslím, že je to reálné číslo,
poněvadž se neustále zvyšuje popularita létání do České republiky.
Podíl autobusových skupin v souvislosti s nárůstem leteckých turistů
rozhodně razantně neklesl. Je to tím, že se zvyšují i absolutní počty
incomingových turistů, kteří k nám cestují autokary. Není to tedy tak,
že bychom mohli konstatovat, že ti, kteří chtěli přijet autobusem,
přiletěli letadlem.
Březnový International Destination Expo Prague 2006.
Je určitě pro naši republiku vyznamenáním. Jde o to, jak se tuto událost
podaří využít ve prospěch incomingu do České republiky. Je to
příležitost, o níž se nám v minulých letech ani nesnilo. Pokud se na ni
naše incomingové cestovní kanceláře a další subjekty dobře připraví a
nepodcení žádnou oblast, mohlo by se to úžasně zhodnotit.