Kdo je nejlepší, určuje trh
05. 02. 2005
Rozhovor pro únorové vydání některého ze svých časopisů
s Ing. Feridem Nasrem letos dělám již dvanáctým rokem. Pane předsedo,
loňský rok byl pro EXIM tours, obdobně jako všechny předchozí, vydařený.
Řekl bych, že byl mimořádně úspěšný. Za rok 2004 jsme odvezli zhruba
sto padesát tisíc klientů. Děkuji proto všem, kteří nám loni pomáhali,
a do letošního roku 2005 jim přeji hodně úspěchů, a to i dalším
tour-operátorům za to, že nás nenechali „usnout na vavřínech“ a
motivovali nás, abychom se letos s daleko větším úsilím snažili být
ještě lepší.
EXIM tours létá s několika leteckými společnostmi, přičemž
těmi nejhlavnějšími jsou dnes České aerolinie.
Ano, létáme především s ČSA. S ostatními leteckými společnostmi
v daleko menších objemech. S Českými aeroliniemi jsme podepsali
dlouhodobou smlouvu. Naše spolupráce začala od listopadu loňského roku.
Funguje, a jsem rád, že jsme tento krok učinili.
Nabídka leteckých pobytových i poznávacích zájezdů cestovní
kanceláře EXIM tours je stále širší.
Momentálně zahrnuje Tunisko, Turecko, Egypt, pevninské Řecko i řecké
ostrovy Krétu, Rhodos, Thassos, Korfu, Lefkadu a Zakynthos, Kypr, Mallorku a
katalánské pobřeží a bulharská letoviska. Dále celou řadu exotických
destinací v zimním období jako jsou především Kuba, Brazílie a
venezuelská Isla Margarita, kam naše cestovní kancelář organizuje ve
spolupráci s ČSA vlastní přímé charterové lety. V menší míře
vozíme skupiny a jednotlivce i do Mexika, Dominikánské republiky, Jordánska
a Spojených arabských emirátů.
EXIM tours roste, ale ne na úkor někoho. Český trh, tj. poptávka po
leteckých zájezdech (zejména k teplým mořím), roste o deset až patnáct
procent ročně. EXIM tours otevírá nové destinace. Kromě klasických,
které nabízejí takřka všechny cestovní kanceláře, se stává
dominantní, co se týče dálkových. Jsou to zájezdy do míst, které ještě
před nedávnem byly v České republice nabízeny pouze pro skupinu
nadprůměrně dobře situovaných klientů. Expanzi do těchto míst umožnila
zejména spolupráce s Českými aeroliniemi. Díky jejich dálkovým strojům
totiž naši klienti mohou létat nejen o poznání pohodlněji (oproti letům
střednětraťovými letadly jiných charterových společností), ale
i podstatně levněji. Takže se i tyto destinace stávají cenově daleko
dostupnější. EXIM tours byl první, který v Česku začal využívat
dálkové stroje na zaoceánských charterových sériích zájezdů. Jsou to
přímé lety do Brazílie, na Kubu a na venezuelskou Isla Margaritu. Byli jsme
první a šli do velkého rizika, které se vyplatilo. Naopak nešli jsme do
destinací, které dělá velmi dobře konkurence. Ano, přiznávám, že jsme
z nich v polovině roku 2004 ustoupili. Nechceme totiž zostřovat
konkurenční boj, na nějž by doplatily všechny cestovní kanceláře a ve
svém důsledku i čeští klienti. Orientovali jsme se proto na Latinskou
Ameriku a do oblasti Karibiku, která je teď díky Českým aeroliniím
otevřená.
Co je podle vás, kromě agilní konkurence, ještě klíčem
k úspěchu?
Agilní provizní prodejci. Ostatně, to už je tradice. Klíčem k úspěchu
jsou cestovní agentury, z nichž mnohé zájezdy EXIM toursu prodávají již
léta. Cestovní kancelář EXIM tours a provizní prodejci jsou jako spojené
nádoby. Velice mne těší, že jsou nám věrni a že se každý rok objevují
další. Pochopitelně i kdyby nás měli jakkoliv rádi, obchod je o produktu
a obchodních podmínkách. Nedovolím si tvrdit, že jsme nejlepší, ale že
jsou naše zájezdy a obchodní podmínky na českém trhu jedny
z nejlepších. Kdo je nejlepší, to určuje trh, resp. poptávka.
Jaké jsou výsledky EXIM tours celkově ve všech zemích, kde
působíte?
I zde je vývoj obdobný jako v Česku. Pouze trhy jsou jiné. Některé jsou
menší, některé větší. Naše obchodní politika je stejná. Tak, jako se
nám daří na českém trhu, daří se nám i na Slovensku, v Polsku,
Maďarsku a v Rumunsku. Loni, v roce 2004, jsme tak celkově přesáhli tři
sta tisíc klientů, a zahraniční partneři, u niž v takto velkých
objemech v pobytových místech nakupujeme služby, ubytování, transfery
apod. to respektují, což šetří kapsu našich klientů.