Každý pracovník v cestovním ruchu musí být i dobrým psychologem
29. 06. 2013
JUDr. Josef Šesták je významný odborník v oblasti
cestovního ruchu s bohatou praxí. V minulosti pracoval 25 let ve
společnosti ČSA, kde působil například jako zástupce společnosti
v Řecku, na Kubě nebo v Německu. V roce 1992 nastoupil do cestovní
společnosti Carlson Wagonlit Travel, kterou pomáhal uvést na český trh. Za
tuto práci byl v roce 2006 oceněn titulem Manažer roku České republiky.
V současnosti působí jako zástupce vedoucího Katedry letecké dopravy na
Vysoké škole obchodní v Praze, kde vyučuje předměty Letecká doprava a
Ekonomika cestovního ruchu.
Pane doktore jaké je zaměření Vysoké školy obchodní, a kde její
studenti nachází uplatnění?
Vysoká škola obchodní vyučuje studenty v oboru Cestovní ruch a Služby
letecké dopravy v cestovním ruchu. Z názvu vyplývá, že naši studenti
najdou většinou uplatnění právě v těchto oborech, a to jak v podnicích
cestovního ruchu, tak v orgánech státní správy, které cestovní ruch
v České republice řídí.
Konkrétně Katedra letecké dopravy vychovává odborníky, kteří
nejčastěji zakotví v managementu nebo v provozu leteckých společností.
Mnoho našich absolventů i studentů pracuje u ČSA, ve státním podniku
Řízení letového provozu ČR, v orgánech státní správy, které se
zabývají řízením civilního letectví v ČR, a u mnoha zahraničních
leteckých společností, ať již v kancelářích nebo jako stevardky či
stevardi. Několik našich absolventů se taktéž stalo dopravními piloty
aerolinií. Široká škála uplatnění absolventů školy by zabrala celou
stranu, takže uvádím pouze ta hlavní.
Jaké zkušenosti z praxe předáváte svým studentům?
Studentům zdůrazňuji nutnost dodržování termínů, solidního jednání a
profesionálního přístupu k jakékoliv problematice. Připomínám jim
také, jak je důležité znát zásady asertivního chování. Každý, kdo
pracuje ve službách, ať v letecké dopravě, či v cestovním ruchu, totiž
musí dát klientovi najevo, že o něj má maximální zájem. To znamená,
že musí být i dobrým psychologem.
Na VŠO se snažím využít svých kontaktů a přivést do školy ředitele
zahraničních leteckých společností působících v České republice. Ti
studentům velice zajímavě vysvětlují své poslání v naší zemi a svůj
boj o každého klienta. Svoje nejnovější „know-how“ do naší školy
přinášejí také moji známí z řad ředitelů cestovních kanceláří a
někdy i hotelů. A pokud díky tomu pár šikovných studentů najde
u jejich firem zajímavou práci, mám dobrý pocit, že je můj úmysl
naplněn.
Co byste doporučil těm, kteří chtějí být stejně úspěšní jako
vy?
Pro současnou dobu a lidi, kteří chtějí studovat a uplatnit se v životě,
považuji za poučné toto motto spisovatele Nelsona DeMilleho: „Všichni jsme
poutníky na jedné cestě. Někteří poutníci mají jen lepší mapy.“
Právě my bychom měli být těmi, kdo mladým lidem tyto mapy poskytnou.