Každoročně podporujeme vývoz do víc než čtyřiceti zemí světa
30. 12. 2016
Od svého vzniku se Československo řadilo
mezi nejprůmyslovější země světa. Jedním z rysů exportních aktivit
jeho podnikatelských subjektů bylo, že vyvážely i do teritorií, které
exportéři ostatních zemí opomíjeli. Československé firmy se dokázaly
úspěšně etablovat například v Latinské Americe, Indii, Africe. Tímto
konstatováním jsem 23. listopadu 2016 zahájil rozhovor s předsedou
představenstva a generálním ředitelem Exportní garanční a pojišťovací
společnosti (EGAP) Janem Procházkou.
Pane řediteli, přestože český export je dominantně orientován na
země Evropské unie, poměrně úspěšně se vrací na trhy zmiňovaných
kontinentů a indického subkontinentu.
Máte pravdu v tom, že přes osmdesát procent českého exportu jde do zemí
Evropské unie. V rámci EU máme standardní bankovní trh i pojišťování
pohledávek. Zkrátka tam procesy spjaté s vývozem dobře fungují. Pořád
je ale hodně firem, kterým trhy Evropské unie nestačí, proto v řadě
zemí existují instituce, jako je v Česku EGAP, jež umožňují podnikům
exportovat do dalších zemí světa a pojišťovat jim rizika s tím spojená.
Každoročně tak podporujeme vývoz do víc než čtyřiceti zemí světa.
Těch destinací je ale celkově přes sto. Loni EGAP podpořila export
například do Papui-Nové Guineje, do Laosu či Kolumbie. To jsou země, kdy si
mnozí řeknou: „Co tam ti Češi dělají?“ Tak třeba v Papui-Nové
Guineji stavěli nemocnici, kterou vybavili napůl s Rakušany. Takže tato
nemocnice je například z padesáti procent vybavena českými plynovými
rozvody MZ Liberec, lůžky Linetu. Těch dodavatelů je tam opravdu celá
řada. Dodávali jsme i autobusy do Ázerbájdžánu. To všechno jsou
projekty, které vyrobí české ruce a kterým pomáháme se do těchto zemí
dostat.
Uspět na zahraničních trzích je i o tom, jak nás –
Česko (mnohde ale stále ještě jako Československo) – vnímají. Když
jsem byl před pár lety na Huascaránu v Peru, tak tam československé
dieselagregáty z ČKD na výrobu elektrického proudu byly pojem. Rovněž tak
výrobky plzeňské Škodovky, kterým Peruánci přisuzovali velké zásluhy
na (pro ně úspěšném) „řešení“ hraničních sporů
s Ekvádorem.
Je to pravda. Byť s naší reputací mnohde bojujeme, jako teď například
v Turecku, kdy nejde jen o projekt elektrárny, o kterém mnozí vědí.
Potýkáme se s problémem zestátnění investora a nedokončením některých
stavebních prací. Stovky českých firem chtějí vyvážet do Turecka a
obchodují s tureckými partnery. Bohužel jejich hendikepem může být punc,
že jsme tam nedostavěli elektrárnu, což možná bude mít pět až šest let
dopad na obchod. Obchod je totiž i o referencích. V Latinské Americe
pořád vzpomínají na československé výrobky. To samé v Íránu. Pořád
tam jezdí Jawy a všem traktorům říkají „zetor“. Vzpomíná se na
československé investiční celky – elektrárny, cukrovary a další
zakázky, které jsme tam dodávali na klíč. České strojírenství tam má
pořád dobrý zvuk a je kam se vracet.
Když jsme si dojednávali dnešní setkání, zrovna jste byl
v Jižní Koreji, a zdá se, že se Jihokorejci do Česka
zamilovali.
Něco na tom bude. Tolik investic, kolik v Česku mají, je až nečekané.
Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se nám podařilo tento gard obrátit
i z Česka do Jižní Koreje. Máme tam určité investice. EGAP v Koreji už
podpořil zajímavé obchodní případy a několik dalších se chystá.
V minulosti tam například naše země dodávala turbíny pro vodní
elektrárny, chystají se projekty v oblasti pivovarnictví. Jihokorejci si
Česka váží, a to i našich sportovních úspěchů. V Koreji jedna
olympiáda byla a další se chystá, také tam proběhlo fotbalové
mistrovství světa. To jsou události, které Korejci berou osobně. Zejména
teď, při blížící se zimní olympiádě. Znají české olympioniky
včetně biatlonistů a hokejistů, kteří je učí hrát lední hokej. Vědí,
že můžeme být jejich základnou pro celou Evropu. Samozřejmě vědí, že
na pražském letišti jsou nápisy v korejštině. Nicméně EGAP se často
dostává do pracovních kontaktů s dalšími národy, jako jsou Rusové,
Bělorusové, kdy i přesto, co jsme si spolu prožili, je vidět, že Čechy
mají velice rádi a chtějí s námi obchodovat.
Pane generální řediteli, zmínil jste české biatlonisty. EGAP je
začal podporovat v době, kdy ještě nebyli na sportovním
výsluní.
EGAP vybíral sport, jehož prostřednictvím by na exportních trzích
prezentoval české výrobce, jejich zboží a svoji značku. Biatlon je velmi
populární zejména v Rusku, Bělorusku, Kazachstánu a je silným sportem
i v Německu. EGAP s biatlonisty začal spolupracovat před mistrovstvím
světa v Novém Městě na Moravě, kdy jméno Gabriela Soukalová znal
málokdo. Teď už je to jinak. Takže když přijedeme do Ruska (nechci tvrdit,
že tam všichni vědí, že podporujeme český biatlon), všichni znají paní
Soukalovou, dnes Koukalovou, a na tom se dají stavět i příští
partnerství.
V sedmdesátých letech minulého století Škodaexport vyslal mého
tátu na Kubu jako stavbyvedoucího na stavbu elektrárny v Nuevitas. Takže co
světu se otevírající Kuba?
Samozřejmě sledujeme i tuto poptávku exportérů a Kubu monitorujeme. Je to
opravdu výrazná příležitost pro návrat českých firem na tento trh, a to
zejména do energetického sektoru. Zatím podporujeme hlavně český export do
kubánského zemědělství. Kromě Kuby zajímá české vývozce i Afrika,
kde dominuje Senegal. České firmy tam mají rozjednány velké projekty se
státní garancí. Velké téma je i Írán a poptávka je rovněž po
Argentině.
655178 v1