Mezinárodní letiště Vodochody se chce zaměřovat na nízkonákladové a charterové lety. Jeho rozšíření bude plně financováno soukromým investorem, bez zatížení veřejných financí. Základem letištní infrastruktury je existující, dva a půl kilometru dlouhá vzletová a přistávací dráha. V plánu je zhruba 35 tisíc pohybů a odbavení asi 3,5 milionu cestujících za rok. Noční provoz od 22 do 6 hodin bude vyloučen. V průměru tak na hodinu provozu připadají tři starty a tři přistání. Půjde o letadla střední velikosti typu Boeing 737 a Airbus A 320. Při projektování a plánování provozu letiště se maximálně dbá na co nejvyšší ohleduplnost k obyvatelům okolních obcí a životnímu prostředí. Letiště má dobrou dostupnost z centra Prahy. Je v blízkosti dálnice D8, odkud k němu povede dálniční přivaděč. Velmi pohodlné bude také spojení autobusem ze stanice metra C Letňany. Odhadovaná jízdní doba je 15 minut. S rozšířením letiště Vodochody bude spojeno vytvoření tří tisíc přímých a nepřímých pracovních míst. Letiště tak bude ještě významnějším stimulem pro hospodářský růst v regionu.
Každé zlevnění je pro letecké společnosti zajímavé
29. 06. 2013
S ředitelem akciové společnosti Letiště Vodochody Ing.
Martinem Kačurem se potkáváme 13. června 2013, pár dní před veřejným
projednáním oponentního posudku a záměru na rozšíření letiště ve
Vodochodech.
Pane řediteli, co je cílem vašich snah?
Vybudovat ve Vodochodech moderní mezinárodní letiště, které přispěje
k podpoře turismu a podnikání. Hlavní město České republiky tak bude
mít, stejně jako mnoho jiných světových metropolí, druhé mezinárodní
letiště, jež podpoří hospodářský rozvoj Středočeského kraje, Prahy a
Česka vůbec. Letiště ve Vodochodech bude sloužit především
nízkonákladovým a charterovým přepravcům. Obyvatelům Česka a jeho
návštěvníkům tak otevřeme nové možnosti cestování. Díky nižším
letištním poplatkům bude možné dosahovat zlevnění letenek. Zprovozněním
druhého mezinárodního metropolitního letiště přímo i nepřímo
umožníme vytvořit víc než tři tisíce nových pracovních míst. Navíc
naše letiště odbourá jednostrannou dopravní zátěž na vzletových a
přistávacích koridorech na západě Prahy. Zkrátka nepřijdou ani čeští
daňoví poplatníci, protože dlouhodobě vyřešíme rostoucí poptávku po
letecké dopravě bez nutnosti státních investic.
V jaké fázi je příprava rozšíření letiště?
V Kralupech nad Vltavou mělo 17. června proběhnout veřejné projednání
oponentního posudku a záměru na rozšíření letiště. Bohužel bylo
Ministerstvem životního prostředí kvůli povodním odloženo – zatím
není určený náhradní termín. Veřejné projednání následuje po
připomínkování oponentního posudku k dokumentaci na rozšíření
letiště a je poslední možností, kdy kdokoliv, komu se něco nezdá, může
vznést námitky a připomínky. Na jejich základě pak dojde
k závěrečnému vypořádání na Ministerstvu životního prostředí ČR.
To by mělo zveřejnit finální stanovisko k dokumentaci dopadu na životní
prostředí – EIA. Pokud bude kladné, mohli bychom na základě tohoto
dokumentu zahájit územní a následně stavební řízení.
Jak dlouho tedy ještě může trvat, než letiště zahájí
provoz v rozšířené konfiguraci?
To dnes zatím nikdo nedokáže říci. Veřejné projednání by mělo podle
momentálně dostupných informací proběhnout v náhradním termínu někdy
v červenci, určitý čas ministerstvu zabere vydání závěrečného
stanoviska. Následná územní a stavební řízení už však budou vedena
formou správního řízení, kde může dojít a pravděpodobně dojde
k dalším průtahům. Pokud by ale nakonec nedošlo k významnějším
komplikacím a zdržením, mohl by být provoz zahájen někdy v roce
2016 nebo 2017.
O vaše letiště mají velký zájem charterové a
nízkonákladové letecké společnosti.
To je jeden ze segmentů potenciálních obchodních partnerů, s nimiž
průběžně intenzivně jednáme. Naše letiště totiž bude dominantně
orientováno na nízkonákladové dopravce. Jak nízkonákladové, tak
charterové společnosti deklarují velký zájem k nám létat, protože
nabídka, kterou jsme jim představili, se jim velice líbí. Při všech
jednáních cítím, že letiště Vodochody vnímají jako obrovskou
příležitost. Otázka letištních poplatků je opravdu prioritním tématem.
A to pro všechny letecké společnosti. Každé zlevnění je pro ně
zajímavé. Pak jsou schopny zlevnit své služby, nabízet levnější letenky
a úspěšně konkurovat společnostem létajícím na dražší letiště.
Takže co další pražská letiště? Především
Ruzyně?
Jeho domovská letecká společnost, ČSA, dostala nový impuls spojením
s Korean Air. Je to významný úspěch pro ČSA, obrovská příležitost pro
ruzyňské letiště a věřím, že díky tomu konečně dojde na Ruzyni
k růstu počtu cestujících, a to zejména v segmentu, pro který je Ruzyně
koncipována a stavěna. Tzn. být hubem – transferovým letištěm, které
propojuje dálkové, krátké a středně dlouhé lety.
Vaší mateřskou společností, pod kterou stoprocentně
spadáte, je AERO Vodochody.
AERO letiště využívá pro lety svých letadel, ale hlavně pro zajištění
svých závazků vůči Armádě ČR. Máme oprávnění a certifikáty
potřebné k tomu, abychom jim mohli poskytovat všechny služby. Jsme jednou
ze dvou certifikovaných služeb řízení letového provozu v České
republice, a byli jsme první, kteří byli certifikováni podle nových
evropských standardů. Veškerý servis, který AERO potřebuje k odbavení
továrních i armádních letadel, jsme schopni poskytovat přímo my.
Naše poloha v sousedství ekonomicky silné Prahy však láká i letecké
školy, aby školily právě u nás. Český trh je ale malý, a tak se
letecké školy začínají zaměřovat na zahraniční adepty létání.
Nabízejí jim třeba balíčky služeb i s tím, že je přivezou do České
republiky a tady pro ně zabezpečí veškerý servis včetně výuky létání.
Zpravidla to jsou intenzivní kurzy, kdy dotyčný adept na pilotní
oprávnění přijede na pár týdnů a odjede s licencí pilota platnou
v rámci Evropské unie a ještě má prostor obdivovat krásy Prahy.
Kód vašeho letiště je VOD, jste součástí Metropolitního
regionu Praha pod kódem PRG. Jak moc atraktivní je pro letecké společnosti
destinace Praha?
Praha je a bude pořád zajímavá, určitě to je turisticky i obchodně
velice silná destinace. Momentální poptávka po Praze je vzhledem k tvrdé
konkurenci mezi turistickými destinacemi v Evropě určitě silně vázána na
cenovou hladinu jak dopravy, tak i následných služeb v Praze. Tím, že
coby nízkonákladové letiště budeme schopni nabídnout nižší ceny za
poskytované služby, bezesporu zvedneme poptávku. To jsou klasické
ekonomické zákony. Nízkonákladová klientela a nízkonákladové letecké
společnosti takovým způsobem fungují. A daří se jim. Jsou jedněmi
z mála leteckých společností, které jsou na tom v západní Evropě
ekonomicky dobře i v dnešní době hospodářské stagnace.
Pro Prahu byl z hlediska incomingu loňský rok velmi úspěšný.
Jaký byl pro vás?
I my jsme z hlediska provozních výkonů zaznamenali úspěch. Dosáhli jsme
osmnácti a půl tisíce pohybů letadel. Klientela z všeobecného letectví
ale není tou, která dokáže naše letiště uživit. Rozhodně to není naše
finální cílová skupina. Abychom byli úspěšní i po ekonomické stránce,
není pro nás možná jiná strategie, než zajistit letišti Vodochody
schopnost přijímat velká dopravní letadla.