Každé z letišť ČSL zaznamenalo nárůst
05. 07. 2003
26. června ve 13. hodin se na mezinárodním Letišti Praha-Ruzyně
uskutečnilo slavnostní položení základního kamene k nově budovanému
Terminálu Sever 2. Při té příležitosti jsem o rozhovor požádal Ing.
Martina Kačura, generálního ředitele České správy letišť, s.p. Pane
řediteli, jaké jsou důvody pro výstavbu Terminálu Sever 2?
Prvním je kontinuální rozvoj pražského letiště, který reaguje na trvale
rostoucí počet cestujících. Už dnes patří mezi špičková středně
velká evropská letiště, vybavená moderní technikou a potřebným komfortem
pro cestující. Loni jsme se dostali na 6,3 milionu pasažérů odbavených na
úrovni, která odpovídá nejvyšším evropským nárokům, přičemž
souhrnná plánovaná kapacita terminálů Sever je 6,5 milionu odbavených
cestujících za rok. Bavíme-li se ale o provozních špičkách, stačí
přijít na letiště brzo ráno, v čase mezi desátou až třináctou hodinou
nebo mezi šestnáctou a dvacátou a pochopíte, proč je potřeba rozšířit
kapacitu letiště. Osobně se domnívám, že stávající terminál je
schopný odbavit přes sedm milionů cestujících ročně bez výraznějších
problémů, avšak s tím, že přílety a odlety se budou z provozních
špiček přesouvat do méně exponovaných časů, které ale již nemusí být
pro letecké společnosti tak zajímavé. Kromě kapacitních příčin je zde
ještě další závažný důvod, související se vstupem Česka do Evropské
unie a s jeho přistoupením k Schengenské dohodě. Její pravidla
stanovují, že občané zemí Schengenské dohody nemají být odbavováni
společně s občany zemí, které nejsou členy této dohody. Nový Terminál
Sever 2 bude sloužit právě k odbavování letů v oblasti Schengenu a
nynější Terminál Sever 1 pro lety do non-Schengenu.
Jak bude Terminál Sever 2 vypadat po dokončení?
Vedle svého základního poslání – komfortního odbavení
cestujících – bude poskytovat širokou nabídku služeb a nákupních
možností. Nový terminál bude dvojúrovňový. Jednou z velkých výhod
bude, že bezpečností kontrolou cestující projdou hned po odbavení na
odbavovacích přepážkách. Celý tranzitní prostor tak už bude bez
bezpečnostních kontrol a cestující se budou moci nerušeně věnovat
nákupům a přípravě na let. Otevřením Terminálu Sever 2 počítáme
s navýšením kapacity o čtyři miliony odbavených cestujících za rok.
Terminál je ale koncipován tak, aby bylo možné jeho průchodnost dále
rozšiřovat podle potřeb narůstajícího provozu, a to až na ročních deset
milionů cestujících.
Je součástí uvažované investiční výstavby na letišti
v Praze-Ruzyni i paralelní startovací a přistávací dráha?
Jsme si plně vědomi, že celkovou propustnost letiště Praha nezvýší
dílčí navýšení kapacity terminálu. Vyvážené kapacity je třeba mít
nejen pro odbavení cestujících, ale i letadel. Od určité fáze nárůstu
počtu cestujících, a tím i počtu pohybů letadel se proto ruzyňské
letiště bez nové paralelní dráhy neobejde. Česká správa letišť začala
s její dokumentační přípravou, která je dána rozvojovým plánem
letiště Praha, schváleným Ministerstvem dopravy. V současné době
jednáme s okolními obcemi o zapracování nové dráhy do jejich územních
rozvojových plánů. Pak bude následovat studie o jejím dopadu na životní
prostředí a po ní projednávání dalších povolení, nezbytných pro
zahájení výstavby.
24. června jsme se v bezprostřední blízkosti Terminálu Jih
potkali na slavnostním otevření nového čtyřhvězdičkového Airport Hotelu
Prague.
Jeho investorem je společnost M.I.P. Group a provozovatelem EuroAgentur Praha.
Nabízí ubytování v 56 pokojích. Budova je bezbariérová, vybavená
protihlukovými okny. Jeden z pokojů je speciálně upraven pro tělesně
handicapované osoby.
Vedle nové administrativní budovy letecké společnosti Travel Servis se
staví další hotel, jehož 74 pokojů bude mít cestující veřejnost
k dispozici v dubnu příštího roku. Mimochodem, v souvislosti
s investičním rozvojem letiště je teď hodně zajímavé období. Všudybyl
již informoval o tom, že na území pražského letiště roste nový cargo
terminál ČSA. Nedávno dostavěla společnost Travel Servis svoji
administrativní budovu, ČSL v nejbližší době dokončí rozšíření
odbavovací plochy pro letadla. Začátkem prázdnin se mezi cargo terminály
ČSA a Menzies začne stavět veterinární stanice a rostlinolékařská
stanice.
Mimo to se na Ministerstvu dopravy ČR projednává záměr převodu
regionálních letišť na kraje. Pokud se to podaří, regionální letiště
získají daleko snazší přístup k finančním zdrojům z regionálních
rozvojových fondů Evropské unie, než kdyby zůstala pod správou ČSL, už
proto, že Praha jim přístup k nim blokuje velmi vysokou úrovní tvorby
hrubého domácího produktu.
Čím to, že si česká mezinárodní letiště udržují pozitivní
dynamiku v době, kdy se většině obdobných letišť v zahraničí moc
nedaří?
Určitý podíl na tom má skutečnost, že nás do roku 1989 někdo držel na
uzdě, a to hodně zkrátka. Praha, pokud by měla v minulosti obdobnou volnost
jako Vídeň, Frankfurt apod., mohla být dnes někde úplně jinde. Zkrátka,
na nějakou dobu jsem ztratili možnost se rozvíjet, a teď to doháníme. Za
současným úspěchem ČSL, který znamená značný nárůst cestujících,
pohybů letadel a zvýšení počtu destinací je ale třeba vidět především
práci týmu odborníků ČSL, promyšlenou obchodní politiku a dobře
nastavené obchodní podmínky. Například v době války v Iráku jsme
uplatňovali poloviční přistávací poplatky, nově otevřené destinace
v pravidelném provozu mají na přistávacích poplatcích slevu 50 % po dobu
jednoho roku a pod. I když je velice obtížné konkurovat ostatním
letištím ve východo a středoevropském regionu, držíme se na špičce
letišť krajin přistupujících k EU. Nic nejde samo od sebe, za vším je
odbornost, tvrdá práce a snaha být vždy o dva kroky před konkurencí.
Dalšími významným činiteli jsou rozvoj českých leteckých společností
ČSA a Travel Servisu, zájem o Prahu jako leteckou turistickou destinaci,
přibližování se Evropské Unii a díky vhodně nastaveným obchodním
podmínkám i rozvoj nízkonákladových společností, který v našem
regionu nemá obdoby.
Letecká doprava bývá vždy hodně spjata se silou ekonomiky dané země.
Pokud lidé mají o trochu víc peněz, připlatí si na dovolenou raději
cestu letadlem. V této oblasti letecká doprava funguje jako citlivý barometr
ekonomiky daného kraje nebo země. Pozitivní dynamika se ale netýká pouze
letiště Praha-Ruzyně. Vzhledem k tomu, že se všechny kraje České
republiky rozvíjejí (ačkoliv si coby pravověrní našinci zřejmě budeme
trvale na všechno naříkat), lidé všeobecně více létají. K tomu se
regionálním letištím daří získávat další zakázky v oblasti carga.
Zejména Brnu a Ostravě. Letiště Karlovy Vary se bude zřejmě i nadále
úspěšně orientovat na lázeňskou incomingovou klientelu. Každé
z letišť, které je u České správy letišť, zaznamenalo v loňském
roce nárůst. Už delší dobu jsou ekonomicky soběstačná, generují
potřebné cash-flow a loni již byla schopna financovat vlastní investiční
rozvoj, což dotvrzuje, že jejich ředitelé a zaměstnanci odvádějí velmi
dobrou práci.