Každá země, která bude mít dostatek elektrické energie, bude mít velkou výhodu
30. 06. 2008
S předsedou představenstva a generálním ředitelem akciové
společnosti ČEZ, a. s. JUDr. Martinem Romanem se potkáváme 7. dubna,
v době, kdy jsem začal pracovat na šestém vydání Všudybylu, jehož
hlavním tématem je MICE (meetings, incentives, congresses & exhibitions
industry). Pane předsedo, jak vnímáte odvětví cestovního
ruchu?
Především jako uživatel, a to jak ve zmiňované oblasti, kterou bych
ještě rozšířil o služební cesty – business travel, tak v leisure
travel. Co se týče této druhé oblasti, nejsem ten, který se dva dny před
odjezdem na dovolenou podívá na internet a odjede de facto kamkoliv. Zajímám
se o to, kde jsou kvalitní hotely, kam existují přímá letecká spojení.
Máme malé děti, a tak se snažíme, aby nám cesta na dovolenou netrvala
déle než tři hodiny, což trošku omezuje portfolio dostupných destinací.
O to více pátrám, abychom byli v zajímavém prostředí s dobrými
službami, kuchyní atd. To je pro mne určitě důležitější než to, jak
luxusní jsou např. pokoje, a obdobný přístup razím i u tuzemských
dovolených.
V některých společnostech si mohou vedoucí pracovníci nebo
i zaměstnanci na nižších úrovních objednávat letenky, ubytování a
další služby, jak, kde a u koho chtějí. Absencí racionální firemní
cestovní politiky ale jejich zaměstnavatel přichází o příznivé ceny za
kumulované objemy letenek a dalších služeb.
To ale rozhodně není náš případ. V oblasti business travel spolupracujeme
se špičkovou firmou, která nám mj. poskytuje i údaje ze svého
operačního systému. Díky tomu máme v kterýkoliv okamžik k dispozici
aktuální informace o naplňování naší firemní cestovní politiky.
A obdobně je tomu i v oblastech motivace, výchovy a vzdělávání
lidských zdrojů, prezentací, zajišťování konferencí apod.
Organizace je zřejmě největším zázrakem vesmíru. Tento axiom
je základem optimálního fungování nejen firemního cestování, ale
jakéhokoliv systému. To, že je ČEZ, a. s. jednou z nejúspěšnějších
českých firem, mj. vypovídá o kvalitní organizaci práce.
Jsem zastáncem systémového řízení. Pouze systém může dlouhodobě
zajistit kvalitní fungování procesů. Samozřejmě, že se to dá
krátkodobě překlenout tím, že máte špičkového člověka, který
výpadek systému nahradí. Avšak pokud odejde, nastává velký problém. Já
se ale snažím, abychom měli systém, byli maximálně efektivní a ještě
k tomu měli správné lidi.
ČEZ, a. s. již třetím rokem razí sedm principů: „bezpečně
tvoříme hodnoty“; „zodpovídáme za výsledky“; „jsme jeden tým“;
„pracujeme na sobě“; „rosteme za hranice“; „hledáme nová
řešení“; „jednáme fér“.
ČEZ, a. s. je velkou firmou s kořeny v době minulé. Jako každá taková
společnost si s sebou nese pozitivní stránky, jakými jsou např. technicky
velmi vysoká úroveň elektráren, vysoká spolehlivost, bezpečnost apod., ale
i to, že řada pracovníků prožila část svého produktivního života
v podmínkách socialismu a má některé návyky, které jsou dnes přežité.
A jsou to i špičkoví odborníci. Máme zájem si je udržet a dál těžit
z jejich obrovského technického know-how. Na druhou stranu chceme ČEZ, a. s.
posunout ještě více směrem k moderní, efektivně fungující firmě,
která bude v hlavních parametrech plně srovnatelná se svými největšími
konkurenty. Z toho důvodu vznikla iniciativa „Sedm principů“, kdy ČEZ,
a. s. před pěti lety definovala svoji budoucnost prostřednictvím tzv.
„antického chrámu“. Nahoře v jeho atice je vize – být jedničkou na
trzích s elektrickou energií ve střední a jihovýchodní Evropě. Tu
podpírají tři pilíře, představující naše priority: být efektivní ve
všem, co děláme; růst prostřednictvím akvizic a fúzí, především
expanzí do zahraničí; obnova našeho výrobního portfolia, tzn. obnova a
výroba nových energetických zdrojů. Základnou „chrámu“ je kultura
moderní firmy orientované na výkon. Těchto sedm principů je i kritérii,
podle kterých hodnotíme zaměstnance.
Podobnost odvětví cestovního ruchu i energetiky je v tom, že
ani jedno není v Česku vnímáno jako exportní, a přitom obě generují
ohromné objemy zahraničního inkasa.
Česká republika je jednou z mála zemí, která má nejen přebytek
turistických atraktivit a cílů, ale i elektrické energie. To je velmi
dobře, protože do budoucna bude muset odstavovat mnoho zdrojů, ať už kvůli
technickému dožití nebo z ekologických důvodů, anebo že na všechny
tepelné elektrárny nebude dost uhlí. Máme-li přebytek, je to elementární
záruka, že pokud začneme včas obnovovat energetické zdroje, mohli bychom
mít dostatek elektřiny i za deset, patnáct i více let. Přebytek
elektrické energie se v Evropě kriticky snižuje. Ale vy jej musíte mít,
protože elektřina není jako jogurty, kterých vyrobíte zhruba tolik, kolik
se jich sní, a můžete to predikovat na měsíc dopředu, kolik jich
vyrobíte. U elektrické energie vždycky musíte mít nějakou rezervu,
záložní zdroje, protože nějaký zdroj může vypadnout. A navíc musíte
provádět údržbu elektráren, tj. průběžně je odstavovat. Každá země,
která bude mít dostatek elektrické energie, bude mít velkou výhodu, což je
bezpochyby i o její strategické bezpečnosti.
V prvním vydání Všudybylu 2008 (str. 6) hejtman
Moravskoslezského kraje Ing. Evžen Tošenovský říká: „Málokterý
z krajů České republiky má tak obrovský dar pestrosti, tak složitou,
bohatou, ale i svízelnou historii jako Moravskoslezský.“ Nedávno jsem se
v Kopřivnici potkal s předsedou představenstva a generálním ředitelem
společnosti TATRA, a.s., panem Ronaldem Alanem Adamsem. V tomto regionu je cca
3,7% nezaměstnanost, a to, co je tam brzdou dalšího dynamického rozvoje, je
nejen nedostatek lidských zdrojů, ale i elektrické energie.
My o tom samozřejmě víme. Severní Morava je region s obrovským rozmachem.
Tomuto regionu strašně přeji už proto, že jsem Severomoravák. Žil jsem
tam osmnáct let. Dodnes tam mám své rodiče a další příbuzné, takže mne
nikdo nemůže podezírat, že bych na rozvoj Moravskoslezského kraje nemyslel.
To, jak se vzmáhá, mi dělá velkou radost.
Problém s dostatkem elektrické energie je ale komplexnější. Víme o něm
a řešíme jej. Ale nelze jej vyřešit ze dne na den, ba ani z roku na rok.
Výstavba té nejjednodušší plynové elektrárny trvá pět šest let.
Jaderné patnáct a více let. Pokud do výstavby zahrneme i čas na získání
všech možných povolení včetně územního rozhodnutí, vyjádření
k dopadu na životní prostředí atd., zřejmě ještě delší. Stejně tomu
je i u distribuce elektrické energie. Prosadit každé nové vedení je
velice komplikované a zdlouhavé. Všichni chceme svítit, ale nikdo nechce
mít vedle sebe ani elektrárnu, ani elektrické vedení. Ale bez toho to
prostě nejde. Česká republika je velmi demokratickou zemí, která dává
možnost se vyjádřit téměř každému ke všemu, a postavit něco nového
proto trvá podstatně déle než ve vyspělých západoevropských zemích, kde
to takhle nefunguje.
Vietnam je přírodními krásami a nerostným bohatstvím a
celkovým potenciálem úžasnou zemí. Mám tam přátele a dovolím si tvrdit,
nejen já, ale celá naše země, a to i v nejvyšších kruzích. Značná
část lidí, kteří je tvoří, totiž studovali v Československu a mají
nás rádi a rádi by tam viděli i naše investice do energetiky. Ostatně, to
pochopil i další významný Severomoravan (v české verzi s vámi
stejnojmenný), pan mistr Martin Říman, díky čemuž je Vietnam jednou
z hlavních oficiálních priorit našeho zahraničního obchodu.
To je absolutně správně, protože neexistuje až tolik zemí, kde má Česká
republika takovou komparativní výhodu, že u nás studovalo tak velké
množství důležitých lidí, že mají k České republice pozitivní vztah
a mluví česky. Vietnam by pro nás měl být klíčem a první úvahou pro
každého, kdo chce expandovat do Asie. ČEZ, a. s. se zatím soustřeďuje na
trhy jižní a východní Evropy. Nicméně, pokud bychom uvažovali, že bychom
šli za hranice tohoto regionu, pak by Vietnam mohl být jedním z prvních na
žebříčku zemí, o nichž bychom uvažovali. Právě z důvodu propojenosti
našich zemí, díky osobním vazbám. Kromě toho, naše dceřiná společnost
ŠKODA PRAHA a.s. má podepsáno memorandum na výstavbu velkého energetického
zdroje až tři tisíce megawattů, což ilustruje, že je Vietnam pro skupinu
ČEZ zemí nesmírně důležitou.