Každá pojišťovna by si měla věřit,
22. 03. 2001
• monopolistická řešení omezují vývoj • pojištění průmyslových a podnikatelských rizik stěžejními produkty Zürich Pojišťovny • pojišťujeme rizika, kde si věříme • všechny pojišťovny měly možnost si obstarat zajistitele • hotelová rizika nejsou ta, která se nadšeně pojišťují • Zürich nechce participovat na špatném posuzování rizik • ze západu a severu se do českého vnitrozemí neprojíždí pohraničním, ale prostitučním pásmem •
Pane řediteli proč jste se rozhodl jít do byznysu, který
není o ničem menším, než o obchodování s rizikem?
Pojišťovnictví je velmi zajímavým odvětvím a jsem přesvědčen, že mé
rozhodnutí působit právě v České republice bylo správné. Mám možnost
rozvíjet odvětví, které zde soustu let přešlapovalo na místě. Téměř
50 let tu vládl monopol a jak víme, monopolistická řešení vždy nějakým
způsobem omezují vývoj. Brzdí, hnací prvek pokroku, kterým je
soutěživost, tedy konkurence. Výchozí stav počátku 90. let mně osobně
umožnil chopit se jedinečné šance a v průběhu 9 let v České republice
vybudovat 2 pojišťovny. Nejdříve Gerling pojišťovnu a od roku
1995 Zürich Pojišťovnu. Dovolím si tvrdit, velmi úspěšně.
Zmínil jste monopol. Domnívám se, že není problémem jen let
minulých. Naštěstí české pojišťovnictví, snad vyjma atomového rizika
(což je zcela jiná dimenze), totální monopol nepostihl. Naopak dochází
v něm k liberalizaci. V oblasti povinného jištění cestovních
kanceláří, podle Zákona 159/1999 Sb., se samostatnou cestou v České
republice nakonec vydala pouze švýcarská Zürich Pojišťovna.
Rozhodnutí být mimo pojišťovací pool nebylo zvlášť ovlivněno
skutečností, že jsme švýcarskou pojišťovnou. Bylo podmíněno filozofií
firmy. U nás se říká: „Pojišťujeme ta rizika, která jsme s to pokrýt
a nepojišťujeme ta, kterým nevěříme.“ Kdybychom věřili, že povinně
smluvní pojištění cestovních kanceláří je neúměrně rizikové, tak
bychom s touto formou pojistného produktu vůbec nezačínali. Ani bychom
nečekali na to, vznikne-li či nevznikne pool. Řekli bychom , že takovéto
pojištění provozovat nebudeme. Jsem přesvědčen, že by si každá
pojišťovna měla věřit. Měla by věřit v to, co dělá a mít patřičné
upisovatelské schopnosti předmětná rizika posoudit. V případě rizik
cestovních kanceláří je to tak, že Zürich Pojišťovna od cestovních
kanceláří požaduje finanční údaje dlouhodobějšího charakteru.
Minimálně tři roky zpět. Na základě těchto a dalších údajů pak
posuzujeme, zda se jedná o zdravou, řádně vedenou společnost.
Promiňte, ale pojišťovny operující na českém trhu, kromě
České podnikatelské pojišťovny a Zürich Pojišťovny svůj krok vesměs
odůvodňovaly postoji zajistitelských domů. To je vaše pozice a pozice
České podnikatelské pojišťovny tak výjimečná?
Tím to není. Pojišťovna Zürich nemá žádného speciálního zajistitele.
Máme naši matku a jsme povinni veškerá rizika, která v České republice
upisujeme, zajišťovat výhradně přes ni, popř. přes společnost Zürich
Re, což je naše koncernová zajišťovna. Jsem přesvědčen, že všechny
ostatní pojišťovny měly určitě dost možností si na zajišťovacím trhu
zajistitele obstarat. Už několik let se jich tu pohybuje poměrně hodně.
Jsou zde zajišťovací makléři. Nedovedu si představit, že by produkt
povinného smluvního jištění cestovních kanceláří mohl vyvolat nějaký
kapacitní problém ze strany mezinárodních zajišťovacích ústavů. Rizika,
která se zde již zajišťují, jsou totiž mnohem větší, než mohou být
škody vzniklé provozem cestovních kanceláří. Jednoduše tomu nechci
věřit. To mi nikdo neprodá.
Všudybyl je díky výpovědím směrodatných lidí průvodcem labyrintem českého cestovního ruchu. Zhruba z 50 % je ale distribuován směrodatným lidem působícím mimo cestovní ruch, a to nehovořím o internetovém www.e-vsudybyl.cz. Všech jeho odběratelů se však více či méně týkají další pojišťovací produkty, které zde na českém trhu Zürich Pojišťovna a další ústavy realizují.
Mezi nejdůležitější produkty, které Zürich Pojišťovna
nabízí, patří pojištění průmyslových a podnikatelských
rizik
Tzn. ochrana movitého a nemovitého majetku proti poškození a zničení. Ať
povodní, požárem etc. Potom to jsou škody, které mohou vzniknout
v důsledku přerušení výroby či přerušení provozu. V případě, že
je firma postižena požárem, nemůže vyrábět. I tyto škody se u nás
dají pojistit. Nabízíme tzv. strojní nebo technická pojištění –
pojištění strojů proti technickým vadám, pojištění při výstavbě a
přestavbě budov. Odpovědnostní pojištění – jak všeobecná
odpovědnost, tak i odpovědnost za výrobek.
Hotelová rizika
Do této sféry patří i hotelová rizika, která u pojišťoven nejsou
zrovna ta, která nejraději pojišťují. V České republice jsou však
i hotely na velmi vysoké úrovni zabezpečení (ty, které jsme měli možnost
posoudit) . Patří mezi ně např. hotel Inter.Continental či Four Seasons,
který byl nedávno otevřen aj. Podle našich interních kritérií získaly
tyto objekty nejvyšší ohodnocení bezpečnosti. Jejich bezpečnost je
stoprocentně srovnatelná se světovými standardy, které jsou dány
strukturou vlastníků nebo klientely, která je navštěvuje. Každý
mezinárodní hotelový řetězec dělá rozsáhlá bezpečnostní
protipožární opatření. Už proto, že kdyby v jeho hotelu z důvodu
požáru zahynul nějaký, dejme tomu americký občan, výše odškodného,
která by mohla být uplatňována v USA, by mohla být astronomická. Proto
pojišťovny trvají na velmi vysokém zbezpečení. Jsou zde i české
řetězce, které se velmi pečlivě starají o bezpečnost svých hostů.
Pochvalně se mohu se zmínit o skupině Cimex Group, která má vysoce
profesionálního bezpečnostního pracovníka – Ing. Kováře, jemuž se
každým rokem daří proinvestovat několik milionů korun na zvýšení
bezpečnosti hotelů Orea.
Ekologická rizika
V blízké budoucnosti připravujeme pojištění proti následkům
ekologických škod. Také pro tento druh pojištění se už prý připravuje
nějaký pool. Zürich Pojišťovna však už teď zastává názor, že ani do
něj nevstoupí. Disponujeme totiž vysoce kvalifikovanými experty, kteří
dovedou posoudit a ohodnotit rizikovost daného provozu. V současné době už
nevidíme téměř žádné jiné pojišťovny, které by měly takto rozvinutý
přístup k „risk managementu“. Z tohoto důvodu nechceme jít
do poolu.
Pojištění motorových vozidel
Vedle tzv. průmyslových rizik pojišťujeme motorová vozidla. Jak havarijně,
tak v oblasti zákonného ručení. Je pravdou, že se zákonným ručením
jsme přišli jako jedna z posledních pojišťoven. Důvod byl ten, že nebyly
k dispozici vůbec žádné statistiky, které by pojišťovnám umožňovaly
zkalkulovat oprávněnost sazeb stanovených Ministerstvem financí ČR.
Dotčený zákon dokonce zakazoval přístup k předmětným statistikám, což
je značný nedostatek tohoto zákona a české legislativy vůbec. Pojišťovny
totiž staví na tom, že pracují s čísly a s dlouhodobými údaji, aby
mohli odhadnout míru rizika. Jistě není tajemstvím, že stále ještě není
u konce diskuse o rezervách, které přešly z České pojišťovny na
Českou kancelář pojistitelů.
Co chystáme do budoucna?
Připravujeme rozšíření o služby občanům – pojištění domácností,
úrazové pojištění, individuální cestovní pojištění. Krok za krokem se
z nás stává univerzální pojišťovna, i když už teď můžeme říci,
že životní pojištění zatím u nás není v agendě.
Pane generální řediteli, jak se vám jeví odvětví českého
cestovního ruchu? Vnímáte i vy málo využívaný kapitál přírodních
dispozic a turistických atraktivit, jejichž zhodnocováním (či alespoň
neignorováním jejich významu pro zahraniční obchod) by Česká republika
mohla zcela obrátit schodek své platební bilance, kdyby tomu
chtěla?
Jde o dlouhodobý proces. Proces výstavby každého odvětví
i průmyslového, se nejdříve odvíjí tam, kde je to nejrentabilnější.
Podnikatelské aktivity v oblasti cestovního ruchu se proto prioritně
koncentrují v Praze plus v několika málo lokalitách, kam hosté ze
zahraničí již tradičně jezdí. Něco jiného jsou lokality, jakoby
vyhrazené pro tuzemskou klientelu. Tam to bude trvat ještě několik let,
ne-li desítek, než se podaří dát o nich v zahraničí dostatečně
vědět a vytvořit takový standard služeb, s nímž se běžně setkáváme
v Rakousku či Švýcarsku. Je to otázka vývoje a akumulace finančních
prostředků. Není to otázka neschopnosti českých občanů v podnikání.
Finanční prostředky nejsou k dispozici v takových dimenzích, jakých by
bylo zapotřebí.
Nesmíme zapomenout, že propagace státu jako turistické destinace, je totiž
i o jiných věcech, než jen o tom, kolik peněz proinvestujeme. Pokaždé,
když se vracím do Čech ať ze severu, ze Skandinávie z letní dovolené,
nebo přes Bavorský les, vždycky konstatuji, že již neprojíždíme
pohraničním pásmem, ale prostitučním pásmem. Takovou ostudu, kterou
Česká republika sama sobě dělá silniční prostitucí, tu v žádné jiné
evropské zemi nezažívám. Příjezdovému cestovnímu ruchu by určitě jen
prospělo, kdyby se tento „uvítací“ jev, s nímž je přijíždějící
do České republiky konfrontován, podařilo pozitivně změnit.