Cestovní ruch je univerzální tržní platformou schopnou zobchodovat takřka cokoli. Tedy nejen produkty primárně určené hostům a turistům. Bohužel, velká část populace České republiky si cestovní ruch plete s cestováním a nezřídka ho vnímá jen jako sféru volného času a konzumace, jako prostor k utrácení v Česku vydělaných peněz v zahraniční. V Česku tak není očekávání, natož společenská poptávka po tom, abychom naší zemi, České republice, dovolili na nás vydělávat tím, že je. Není společenská poptávka, aby peníze dostávající se do ekonomického systému díky útratám spotřebitelů odjinud (hostů a turistů) v daleko větší míře přispívaly k osobnímu blahobytu každého jednoho obyvatele. Není společenská poptávka, aby část peněz z cestovního ruchu byla reinvestována zpátky do cestovního ruchu a umožňovala daleko intenzivněji zvyšovat jeho výkonnost a ruku v ruce s tím rychleji zlepšovat dopravní, kulturní a sportovní infrastrukturu a veřejné služby. Není společenská poptávka, aby podpora výkonnosti cestovního ruchu umožňovala rapidněji zkrášlovat obce a města, zajišťovat komfortnější dopravní, zdravotní a obchodní obslužnost apod. V Česku zkrátka není společenská poptávka držet a násobit kupní sílu v regionech Slezska, Moravy a Čech, a to navzdory tomu, že v jakékoli tržní ekonomice (tedy i v české) je klíčovým faktorem úspěchu (dosahování hospodářských a sociálních přínosů) až ziskový prodej práce, výrobků, služeb a myšlenek odehrávající se: na vnitřním trhu prostřednictvím domácího obchodu; na zahraničních odbytištích prostřednictvím exportu; a jejich syntéza, kterou je cestovní ruch, jenž obchodované produkty nevozí za spotřebiteli, ale přiváží domácí a zahraniční spotřebitele na místní trhy, kde je nakupují. Díky této schopnosti cestovní ruch dokáže zlepšovat platební bilanci navštěvovaného státu. Právě díky zajišťování přílivu cizí kupní síly spjaté s poptávkou přímo i zprostředkovaně otvírá prostor podnikatelským a pracovním příležitostem. V turisty navštěvované zemi s dispozicemi České republiky tak může zásadně přispívat k posilování sociálních jistot jejích obyvatel, tedy i k nastolení a udržování západoevropské platové a životní úrovně.
Kam s cestovním ruchem?
04. 03. 2018
S paní ministryní Klárou Dostálovou se potkávám začátkem
roku 2018, abych jí položil nerudovskou otázku: Kam s ním? Kam
s cestovním ruchem? Respektive pod čí kompetenci bude spadat, pokud se
z ministerstva pro místní rozvoj stane ministerstvo veřejného
investování?
Vstup do nového roku vyvolal řadu otázek. V kontextu s cestovním ruchem
jsme konstatovali, že je významnou hospodářskou oblastí, a tudíž že by
měl v rámci českého národního hospodářství mít oficiálně přiznánu
svébytnou pozici. Ano, přiznávám, že mám ambici přeorientovat
ministerstvo pro místní rozvoj na ministerstvo veřejného investování.
Zajistit, aby bylo jakýmsi mateřským ministerstvem pro kraje, města a obce,
které bude dávat důraz na investování jako takové včetně výstavby a
bytové politiky. A aby bylo servisním ministerstvem pro strategické
investice.
Cestovní ruch je na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR v současné době
jednou z agend. Proto byla nastolena otázka, kde bude z hlediska kompetencí
jeho pozice do budoucna. Samozřejmě se logicky nabízí Ministerstvo průmyslu
a obchodu. Nicméně toto ministerstvo se výrazně orientuje na průmysl. Ne
nadarmo se říká, že Česko sice nemá moře, zato že má moře památek.
Památky jsou v kontextu s cestovním ruchem jednou z priorit z hlediska
propagace České republiky v zahraničí. Kdyby do budoucna mohlo vzniknout
ministerstvo kultury a cestovního ruchu, tak nejenže se cestovní ruch coby
významná hospodářská oblast dočká toho, že bude mít své vlastní
ministerstvo, ale bude mít svoji sekci a může se rozvíjet tak, jak si to
naše z hlediska turistických atraktivit úžasně disponovaná země
zaslouží.
Ruku v ruce s tím, co se týče propagace Česka coby země, kterou svět
čím dál víc vnímá, že je in ji navštěvovat (a vydávat v ní peníze
za služby a výrobky), jde to, že by její propagace měla mít jasně
rozpoznatelnou jednoticí linku. Je proto nezbytné bavit se i o sladění
činnosti Českých center a agentury CzechTourism. Jsem přesvědčena, že je
třeba se domluvit, aby koordinátory propagace Česka na zahraničních
zdrojových trzích incomingu byly naše ambasády v úzké spolupráci
s českými agenturami (CzechTourism, Czechtrade, Česká centra apod.).
Zkrátka aby subjekty napojené na propagaci České republiky v dané zemi
o sobě věděly, spolupracovaly s naším tamním velvyslanectvím a
vzájemně se respektovaly. Neříkám, aby byly podřízeny Ministerstvu
zahraničních věcí, ale aby jejich aktivity v daném teritoriu vyúsťovaly
v pro české hospodářské zájmy užitečnou synergii. Máme velmi povedený
slogan, který může oslovit všechna odvětví národního
hospodářství – Czech Republice Land of Stories, Czech Republic Land of
Investments, Czech Republic Land of Education…
Řada z těch, kdo národ přesvědčují, že oni jsou ten
cestovní ruch – zpravidla představitelé oborových a profesních
sdružení subjektů terciární sféry, jejichž členské subjekty kasírují
turisty a hosty v první linii –, volají po zákonu o cestovním ruchu a
jako příklad často uvádějí Rakousko.
Musíme si ale uvědomit, že cestovní ruch v České republice není v tom
samém kontextu jako ve zmiňovaném Rakousku, které mi je neustále
dáváno za příklad: „V Rakousku to mají tak, v Rakousku to mají
onak…“ Abychom se v tomto přiblížili stavu panujícímu u našich
jižních sousedů, bylo by dle mého názoru radno, aby se ti, kdo po tom
volají, spojili s Hospodářskou komorou ČR nebo vytvořili jinou na
obdobném principu fungující instituci (vyzdvihovaný rakouský systém, jenž
v oblasti podpory cestovního ruchu viditelně vyúsťuje zejména
v aktivitách organizace Österreich Werbung, rovněž není součástí
státních struktur) a stanovili si systém povinných poplatků v rámci této
své komory. Tak lze k podpoře cestovního ruchu dospět obdobnou formou, jako
je tomu v Rakousku.
My to ale takhle v Česku nemáme. Není tu povinné členství podnikatelů
v cestovním ruchu v nějaké jejich komoře, takže musíme volit jinou
cestu, jak cestovní ruch podporovat, a to zejména v regionech. Jak investovat
do jeho rozvoje. Tím, že se jedná o samosprávnou oblast, nikdy
nebudeme – a ze zákona ani nemůžeme – městům a obcím říkat, co
mají či nemají dělat. Zato je můžeme motivovat. Proto jsme přišli
s Národním programem podpory cestovního ruchu. S certifikací společností
destinačního managementu tak, abychom je přiměli k tomu, aby spojovaly své
síly a vytvářely turistické produkty s tím, že stát jim na to při
splnění určitých podmínek finančně přispěje. Tady je třeba si
uvědomit, co chceme, co můžeme, a „táhnout za jeden provaz“ tak, abychom
kroky ke zvyšování tržní výkonnosti cestovního ruchu podporovali
svébytnost a úspěšnost regionů.
Říkáte tržní výkonnost. Kdekdo vykazuje, kolik který region
či celou zemi navštívilo turistů, což může, ale nemusí vypovídat
o výkonnosti cestovního ruchu. Obrat nemusí znamenat zisk. Nicméně
obdobný „folklor“ lze zaznamenat i u další neméně významné tržní
platformy, která rovněž generuje zahraniční inkaso, u exportu, pokud se
hlásá pouze to, za kolik korun bylo v tom kterém období vyvezeno zboží do
zahraničí. Paní ministryně, jaký byl z hlediska cestovního ruchu loňský
rok 2017?
Výborný. V tuto chvíli sice ještě nejsou k dispozici oficiální
finální data, nicméně zřejmě nebudu daleko od reality, pokud budu
konstatovat šestiprocentní meziroční nárůst přílivu zahraničních
turistů v hromadných ubytovacích zařízení. Opět vzrostla i výkonnost
domácího cestovního ruchu. Lze očekávat, že bude oznámeno, že podíl
cestovního ruchu včetně jeho multiplikačního přínosu na hrubém domácím
produktu činil něco přes pět procent (což je například oproti resortu
zemědělství víc než dvojnásobek). Že do veřejných rozpočtů za rok
2017 cestovní ruch přinesl asi 110 až 115 miliard korun, z toho do
státní poklady 75 až 78 miliard korun. Zřejmě budeme mít skvělá
čísla…
Kde ale určitě musíme zabrat, tak to jsou lidské zdroje. Ovšem to už si
říkáme několikátým rokem. V agentuře CzechTourism proto za významné
podpory Ministerstva pro místní rozvoj ČR vzniká nový projekt na
vzdělávání lidí v cestovním ruchu, takže máme na čem stavět. České
republice coby turistické destinaci výrazně pomáhá to, že je vnímána
jako šestá nejbezpečnější země světa. Nicméně trvale musíme budovat
vstřícné, pohostinné klima, aby se k nám turisté rádi vraceli.
Čeho si v této souvislosti vysoce cením, je to, jak se rozvíjí spolupráce
s Českým aeroholdingem. Rádi bychom se s ním domluvili také na tom, jak
ještě víc posílit zpětnou vazbu, aby nás odlétající návštěvníci
mohli informovat, jak se jim v Česku líbilo, zda se sem chtějí vrátit, a
pokud nechtějí, tak proč. Tedy abychom na základě anonymně vyplňovaných
dotazníků dostali šanci vysledovat, za čím turisté do Česka létají. Zda
jsme jenom přestupovým bodem, kde se chvilku zdrží, nebo zda je lákají
naše památky, příroda, lázně, kultura, regionální gastronomie, golfová
hřiště a další cíle.