Kam bude směřovat ESO travel
20. 12. 2010
Martina Cikánová
Být oceněna mezi předními ženami této země v přítomnosti prezidenta republiky, svého manžela a dalších osobností, je nesmírně povznášející. Vyhlášení „Lady Pro“ beru jako další uznání výsledků práce cestovní kanceláře ESO travel, která je, vedle našich dcer, mým třetím dítětem. Ráda bych proto poděkovala prezidentu České republiky Václavu Klausovi za jeho gratulaci, expremiérovi Janu Fischerovi, který mi ocenění předával, a v neposlední řadě organizátorům ankety „Českých 100 nejlepších“ v čele s prezidentem společnosti Comenius Karlem Muzikářem.
Na Pražském hradě se 26. listopadu 2010 na vyhlašování
„Českých 100 nejlepších“ potkáváme s místopředsedkyní
představenstva akciové společnosti ESO travel a.s. Martinou Cikánovou, jež
právě převzala prestižní ocenění „Lady Pro“, a předsedou
představenstva této akciové společnosti Ing. Tomášem Cikánem záhy poté,
co také jejich cestovní kancelář ve Španělském sále získala ocenění
v kategorii cestovní ruch.
Blahopřeji, Martino a Tomáši. Takže rovněž letos mezi stovkou
nejlepších českých firem.
ESO travel, coby letitý specialista na dálkové exotické destinace, je již
několik let na pomyslném trůnu českých organizátorů zájezdů této
oborové kategorie. Nabízíme 126 zemí všech šesti kontinentů, tedy
včetně Antarktidy. Tržby cestovní kanceláře ESO travel dalece převyšují
součet tržeb v pořadí druhé až šesté, na exotické zájezdy
specializované konkurence. Vzhledem k tomu, že v posledních dvou letech
naše akciová společnost využila tzv. krize k posilování a růstu,
podařilo se nám také rozšířit řady top managementu o další renomované
odborníky. Např. o někdejšího generálního ředitele cestovní
kanceláře Alexandria JUDr. Zdeňka Marka. Tým na Asii o Matěje Míku,
který se svým otcem vedl specializovanou kancelář na jihovýchodní Asii,
kde strávil víc než pět let, a o mnohé další osobnosti.
Kam bude ESO travel směřovat rokem 2011?
No to je archaická vazba: „směřovat rokem“… Naše podnikatelské
záměry bychom rozčlenili do čtyř oblastí. Tou nejzákladnější jsou
poznávací okruhy do mimoevropských zemí organizované pro skupinovou
klientelu. Druhou jsou charterové destinace a pobytové zájezdy, kdy o této
zimě 2010/2011 létáme celkově do devíti destinací v Karibiku, Indickém
oceánu a jihovýchodní Asii. Třetí oblastí jsou individuální pobytové
zájezdy na pravidelných linkách pro vyšší příjmovou skupinu klientů, a
tou čtvrtou incentivní turistika. Vzhledem k tomu, že v Česku dochází
k hospodářskému oživení, rozhodli jsme se v rámci Oddělení incentivní
turistiky a VIP individuální klientely zákazníkům nabídnout ještě
vyšší přidanou hodnotu, než tomu bylo doposud. To je sféra, na niž se
nejvíc zaměřujeme. Ostatně i to, že se dnes potkáváme ve Španělském
sále Pražského hradu při této slavnostní příležitosti, napovídá, že
je to správná orientace. Mj. potvrzuje, že ESO travel není vnímána jako
průměrná cestovní kancelář. Víc a více se přesvědčujeme, že právě
individuální servis s vysokou přidanou hodnotou navozuje dlouhodobé vztahy
mezi klienty a cestovní kanceláří, a tím ti odpovídáme na tvou otázku,
kam zejména budeme směřovat rokem 2011.
Pryč je doba, kdy VIP zákazníci chodili za cestovními
kancelářemi.
Bezesporu. Dnes je musíme aktivně vyhledávat, avšak oslovování podřizovat
tomu, abychom ctili jejich soukromí a individuality. Následně pak analyzovat
jejich potřeby, diskutovat s nimi a vytvářet produkt jim šitý na míru.
V tom vidím budoucnost akciové společnosti ESO travel. Oddělení
incentivní turistiky a VIP individuální klientely mělo původně sloužit
pro úzký okruh zákazníků. Již sedmým rokem se tak např. staráme
o rodinu Karla Gotta. Toto oddělení vypracovává konkrétní nabídky. Jeho
manažeři dojíždí za zákazníky. Schůzky se většinou odehrávají
v business centrech, v rámci pracovních obědů apod. Jsme moc rádi, že
jsme toto zavedli, protože dříve se stávalo, že klient prostřednictvím
sekretářky či asistentky objednal zájezd, kdy takovýto prostředník občas
netušil, kam svého šéfa posílá. A tak např. hrozilo i to, že by
majitel významné společnosti, který chtěl relaxovat na malém romantickém
ostrůvku v bungalovu na pláži, byl odvezen na Havajské ostrovy, protože
jeho asistence dobře zněly názvy Waikiki Beach a Honolulu. V opačném
případě naopak aktivní klient, který chce poznávat, nemůže být odvezen
na Maledivy či jiný malý ostrůvek. Základem proto je, podrobný rozhovor
vést přímo s cestovatelem. Zájezdy v kategorii, ve které se pohybuje ESO
travel, se nedají prodávat jako housky na krámě. Děláme pouhopouhých
dvacet tisíc klientů ročně. Tedy nemáme ani deset procent zákazníků, co
každá z obou největších cestovních kanceláří (Čedok a EXIM tours,
pozn. redakce). Avšak v našem produktovém oddělení pracuje pětadvacet
produktových manažerů, což je s těmito dvěma největšími českými
touroperátory srovnatelné. Zkrátka v ESO travel držíme stejný počet
specializovaných profesionálů na ani ne desetinový počet klientů. A to
přináší výsledky! Jak víš, poslední dva roky výjezdový cestovní ruch
propadl o téměř 20 %, a přesto ESO travel po oba roky rostl. Sice poprvé
v historii ne dvojciferným číslem, ale v jednotkách procent ano.
Jakou destinaci vaše VIP klientela považuje za
nejkrásnější?
Věříme, že svoji vlast, tedy ve většině případů Českou republiku. Ale
ESO travel se specializuje na exotiku. Nabízíme od pobytů, poznávacích
okruhů, zajištění služebních cest, individuální dovolené pro top
manažery až po velké incentivní akce. Pomyslnou maturitu jsme absolvovali
v loňském roce, kdy jsme v rámci incentivního programu vyvezli na
konferenci do Karibiku naráz čtyři sta šedesát klientů. Bylo to dvěma
leteckými speciály v kombinaci s linkovými spoji. Vedení firmy jsme na
místo dopravili privat jetem. Tato klientská společnost pak s námi
uzavřela rámcovou spolupráci na další tři roky. Většina VIP zákazníků
ESO travel již obletěla celou planetu. Navštívila pět kontinentů,
někteří i šestý – Antarktidu, a do daných exotických destinací
v podstatě opakovaně absolvují další zájezdy. Pokud bychom měli
analyzovat, co považují za nejkrásnější? Pak neexistuje takový
zákazník, který by neprohlásil, že největším cestovatelským zážitkem
jeho života byla návštěva Francouzské Polynésie. Je to naprosto úchvatné
místo. Skvost naší planety! Má však podstatný problém: obrovskou
přepravní vzdálenost. I při volbě nejlepšího spojení – linky Air
France: Praha – Paříž – Los Angeles – Papeete, jim přeprava
z domova do hotelu trvá minimálně 30 hodin. To většinu klientů odradí.
VIP zákazníci sice chtějí takovéto ráje, ale přitom co nejkratší dobu
letu. Jako alternativu navrhujeme Maledivy, které jsou z Vídně pouhých
8,5 hodiny letu. Samozřejmě nabízíme i další relativně blízké perly,
např. v Indickém oceánu velice populární Seychely, Mauritius nebo
Zanzibar. Bohužel, celá Oceánie, kterou považujeme za nejkrásnější
část naší planety, je velmi vzdálená. A tak ostrovy jakou jsou Palau,
Fidži, Mikronésie, Cookovy ostrovy či Vanuatu na větší příliv Čechů
stále čekají.