Vešli sme tedy do jiné síně, kdež, aj, mnoho jich stálo
s penžlíky1, smlouvajících se, jak by slova bud napsaná aneb z ust do
povětří puštěná na zeleno, červeno, černo, bílo, a jak by kdo chtěl,
barvena býti mohla. I ptal sem se: „Nač by to bylo?“ Odpovědíno mi:
„Aby se poslouchajícímu tak i jinak mozek zabarviti mohl.“ A já zase:
„K líčení-li pak pravdy či lži těch ličidel se užívá?“ On: „Co
přijde,“ řekl. "Tak mnoho tedy tu falše a marnosti, jak pravdy a
užitků,“ dím já: a jdu odtud.
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1624
1 štětci
K líčení-li pak pravdy či lži těch ličidel se užívá
23. 01. 2010
Morava, Čechy a Slezsko tvoří turistickou destinaci s obrovským množstvím prvořadých a přitom málo prosazovaných atraktivit. Proč, když důvodem, proč lidé putují do cizích zemí utrácet za služby a věci mnohonásobně víc peněz než doma, jsou zážitky? V jakých barvách je tu cestovní ruch líčen, když na rozdíl od něj mají Slezané, Moravané a Češi u ostatních odvětví jasno, že o jejich peníze jde až na prvním místě? Jak jej mohou vnímat, když jim kdekdo v úžasných barvách maluje, že především zahraniční investoři (v Česku zhusta na daňových prázdninách) a dotované montovny jsou to pravé ořechové pro jejich sociální jistoty – vytváření pracovních míst a hospodářskou stabilitu státu. Ale i tady, jako ve všem, platí hodnotový axiom. Stojí-li pořízení fabriky či čehokoliv málo úsilí, tužeb apod., je pro nabyvatele hodnota takto nabyté věci, vztahu, služby, zážitku apod. rovněž málo důležitá. Bude takový subjekt stůj co stůj držet své podnikání v České republice, nebo, pokud tu bude zle, půjde jinam? A nechají nás ve štychu i firmy, jejichž byznysy jsou svázány s dispozicemi a pověstí této země?
Jaromír Kainc
nakladatel