K hospodářské strategii státu
04. 11. 2019
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České
republiky sdružuje osm zásadních zaměstnavatelských svazů. Zastupuje na
dvaadvacet tisíc členských subjektů s?víc než milionem tři sta tisíci
zaměstnanci. Je jedním z partnerů zastupujících zaměstnavatele
v?tripartitě – Radě hospodářské a sociální dohody České republiky.
S?jejím prezidentem Janem Wiesnerem se potkáváme v?Brně při zahájení
61. Mezinárodního strojírenského veletrhu.
Pane prezidente, hovořilo se zde o tom, že ministr průmyslu a
obchodu Karel Havlíček nechal vypracovat hospodářskou strategii
státu.
Hospodářskou strategii státu Konfederace zaměstnavatelských a
podnikatelských svazů ČR požadovala od každé polistopadové vlády.
Bohužel jediný, kdo se o ni pokoušel, byl před patnácti lety
místopředseda vlády pro ekonomiku Martin Jahn (2004 až 2005). Zato máme na
půldruhé stovky všelijakých strategií, koncepcí a akčních plánů,
které si ministerstva dělala systémem „každý pes jiná ves“. Záměr
ministra Havlíčka vypracovat jednotnou hospodářskou strategii státu nám
oznámili koncem září s tím, že by ji do listopadu chtěli předložit
vládě. K?tomuto termínu jsem ale velmi skeptický. Nevěřím, že by se ji
podařilo za tak krátkou dobu vypracovat, už proto, že je nezbytné, aby
její znění bylo projednáno všemi resorty a byly odsouhlaseny všechny vazby
jednotlivých činností, dořešeny vzájemné připomínky, a tedy byl by to
jeden zásadní materiál.
Začátkem října jsme k?posouzení dostali první návrh jejího znění. Na
to konto Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR
doporučila, aby jeho rozsáhlý stodesetistránkový text byl zestručněn a
šel po podstatě. Aby byla stanovena časová osa, kdy se které etapy
hospodářské strategie státu budou realizovat. Které kroky (v?návaznosti
vývoj hospodářské situace) jsou nejvíc důležité a kdo za ně ponese
zodpovědnost. A hlavně vazba jednotlivých kroků na státní rozpočet a
strukturální fondy. Zkrátka aby se už v?zásadních věcech konečně
začalo něco dělat. Hospodářská strategie státu by měla navazovat na
inovační strategii, kterou už pod vedením ministra Havlíčka Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR vypracovalo. Pochopitelně i zaměstnavatelé a
podnikatelé chtějí, aby práce na hospodářské strategii státu
pokračovaly co nejrychleji, už proto, že současná vláda (i když do
příštích voleb je ještě dva roky) na to má zhruba rok. Do listopadu
příštího roku. Před volbami totiž zřejmě opět začnou „tanečky“
politiků, kteří půjdou proti sobě, tak že se v?parlamentu asi nic moc
neschválí. Za posledních třicet let to tak bohužel s?blížícími se
volbami zatím vždycky bylo. Proto je třeba stanovit cíle, na kterých se
všichni shodnou a na jejichž dosažení je možné začít?co nejdřív
pracovat. Nesmí to dopadnout jako novela stavebního zákona, která šla do
poslanecké sněmovny s?rozporem čtyř ministrů, které tehdejší předseda
vlády nedokázal ukočírovat, takže z?toho vznikla ta děsná
„bramboračka“ a stavební zákon je téměř horší než před
novelizací.
V rámci úkolů, které jsou v?současné době, je proto stěžejní
rekodifikace stavebního práva, aby bylo možné realizovat opatření
umožňující rychlejší přípravu staveb. A vůbec?organizaci výstavby
dopravní infrastruktury. V?přípravě staveb je Česká republika v?rámci
světa na chvostu, na nějakém 125. místě. Nejsme schopni docílit, aby se
doba přípravy od vyhlášení záměru po územní řízení, stavební
povolení atd. podstatně zkrátila a netrvala dvanáct patnáct let, jako je
tomu v?současné době. Jak prekérní situace v Česku panuje, je zřejmé
i z?toho, že za uplynulých třicet let jsme nebyli schopni dokončit
dálniční síť, okruhy kolem velkých měst a zejména obchvat kolem Prahy,
o kterém se hovoří již 50 let, a ani další věci, které jsou pro
úspěšné fungování země zásadní.
Něco se přece jen trošku zlepšilo oproti době před čtvrt
stoletím, kdy tehdejší předseda vlády a resortní ministr razili
„hospodářskou strategii“, že si cestovní ruch pomůže sám.
Cestovní ruch bude pro nás, a hlavně malé a střední podniky, v brzkém
budoucnu důležitým odvětvím umožňujícím další rozvoj podnikání
nejen ve službách, ale i ve výrobní sféře, ve stavebnictví apod.
S vývojem v?odvětví cestovního ruchu rozhodně spokojeni nejsme.
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR prosazuje, aby se
cestovní ruch stal jedním z pilířů hospodářské stability země. Je
třeba být připraveni a diverzifikovat možná rizika?vyplývající
z dominantní orientace českého hospodářství na automobilový průmysl, na
málo rentabilní práci ve mzdě a výrobu komponent pro zahraniční firmy.
Cestovní ruch by měl být systémově ukotven, aby jestli vyvstane potřeba,
mohlo daleko víc (zejména) malých a středních podniků podnikat
v?terciární sféře. A to se týká rozvoje a konkrétní podpory ve všech
regionech České republiky. V?každém kraji se najde mnoho míst, která
můžeme propagovat a jsou atraktivní pro tuzemské i zahraniční
turisty.
Základní podmínky, to, že jsme jednou z?nejbezpečnějších zemí světa a
že máme na turistické cíle a atraktivity úžasně disponovanou zemi,
Česká republika navýsost splňuje. Tržní platforma cestovního ruchu tedy
může v?ještě větším rozsahu než nyní, přímo a hlavně
zprostředkovaně vytvářet podnikatelské a pracovní
příležitosti?širokému spektru oborů a profesí na území všech
regionů naší země. V?nedávné době se na jednáních, kterých se
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR účastnila,
hovořilo, že budou udělány patřičné kroky ve státní propagaci
cestovního ruchu. Zatím ale byl České centrále cestovního ruchu –
CzechTourism jen zkrouhnut rozpočet a není vidět, že by se zvyšování
výkonnosti cestovního ruchu dávala priorita. Konfederace zaměstnavatelských
a podnikatelských svazů ČR proto iniciovala s?příslušným resortním
ministerstvem jednání, abychom se pobavili o tom, co se připravuje a co
resortní ministerstvo předpokládá, že se v?odvětví cestovního ruchu bude
v?blízké budoucnosti dít.