Jsou tam, ale nejsou
29. 11. 2015
Ivana Chadimy jsem se 26. října 2015 přišel zeptat, v jaké
kondici se nachází české hotelnictví. Není to naše první interview. To
první, nazvané „S Ivanem Chadimou nejen o hotelu Yasmin“ (viz
stejnojmenný článek na www.e-Vsudybyl.cz), které obsahuje
stručný popis jeho profesní kariéry, mi tehdy pomohlo k rozhovoru s Ivanou
Trumpovou.
S nejvyspělejším světem jsme srovnatelní, pokud jde o kvalitu služeb.
Zato kde vůbec srovnatelní nejsme, je cena za noc. Naneštěstí při
poslední finanční krizi, která postihla řadu oblastí a oborů, byl
hotelový průmysl zasažen velmi těžce. Tady v Česku to bylo způsobeno
i nezkušeností ředitelů hotelů, kteří poprvé ve svém životě zažili
stagnaci, neboť skutečná krize tady od roku 1990 žádná nebyla. Hoteloví
top manažeři v Praze reagovali naprosto nesmyslně tím, že jen a jen
snižovali ceny ubytování, snad aby měli na výplaty příští týden.
Zničili průměrně dosahovanou cenu, která byla předtím docela slušná.
Dnes se pohybuje nějakých dvacet pětadvacet procent pod úrovní roku
2006. Vracet se skokově nahoru nelze. Dolů vždycky, a velmi rychle. Bude
trvat ještě léta, než se dostaneme tam, kde byla v roce
2006. Zdůrazňuji, že k poškození trhu došlo naprosto nesmyslně. Jeden
ředitel se předháněl před druhým, aby dal nižší cenu. Když jeden hotel
nabídl devadesát eur za pokoj, tak konkurenční nabízel čtyřicet.
Přičítám to nezkušenosti a blbosti ředitelů.
Málokterý hotel je turistickým cílem. Většinou je zázemím,
kde hosté nacházejí dočasný domov. Důvodem návštěvy a turistickými
cíli cestovatelů jsou sportovní a kulturní události, kongresy,
pamětihodnosti, příroda apod. Ivane, vyspělá Evropa se chystá na sedmisté
výročí narození Karla IV. v roce 2016, což by mohlo být důvodem, proč
by v místech spjatých s tímto vladařem mohlo dojít ke zvýšení
návštěvnosti.
Co se týče eventů, situace v Česku, tedy i v Praze, kde mám poměry
zmapovány nejlépe, se hodně zlepšila. Evropany asi karolínské oslavy budou
motivovat k návštěvě Prahy, Olomouce a dalších míst spjatým s Karlem
IV. Nicméně nevím, jestli Karel IV. udělá dojem na Američany, Číňany.
Mám pocit, že o něm vůbec nic nevědí. To samé se týká jiných věcí.
České vklady a kulturní poklady jaksi nejsou vždycky sdíleny celým
světem…
Jako třeba Novosvětská symfonie Antonína Dvořáka, jež zněla
v kabině Apola 11 po přistání Američanů na Měsíci 20. července 1969,
nebo jáchymovský tolar, česká stříbrná mince ražená od roku
1520 v Jáchymově, jejíž jméno Američané začali vyslovovat
dollar…
No, já bych doporučoval věnovat se umění, které je mezinárodní. Snažil
bych se do Česka dostat výstavy světového významu. Nejenom, že někdo
vytáhne věci z depozitáře. Ale něco, co bude mít stejný přesah jako
třeba kulturní události ve Vídni, kde jsou fronty před galeriemi na denním
pořádku, a hotely díky tomu plné. A navíc plné bonitní klientely,
protože lidé, kteří na tyto věci „slyší“, jsou zpravidla movitější
než ti, kteří jezdí jenom na pivo.
Ivane, vraťme se do Česka.
Situace v Česku se podstatně zlepšila, ba dokonce některé hotely už jsou
výraznými stimuly Českou republiku navštěvovat. Stávají se oblíbenými.
Například Four Seasons Hotel Prague. Ten má letos výsledky, které jsou
oproti loňským dvojnásobné. To je dáno úrovní klientely, jejíž oblibu
si dokázal získat. Ceny, které dosahují, jsou pro Prahu naprosto netypické.
Ale oni ty vysoké ceny drželi skrz celou „krizi“ a teď se jim to
vyplácí. Dnes tak sklízejí ovoce toho, že Four Seasons byl po celou dobu
hospodářské stagnace řízen profesionálně.
Jak jsem řekl na začátku, úroveň českých hotelů je dobrá. Myslím si
ale, že by se jejich majitelé a provozovatelé měli víc věnovat svým
hotelovým restauracím. Velmi často „jsou tam, ale nejsou“, protože do
nich nikdo nechodí. Nikdo se o ně zas až tak moc nestará. Pouze snídaně a
konec. Ve Four Seasons má „hospoda“ nějakou hodnotu. Umějí tam vařit, a
lidé do ní chodí, i když v tom hotelu nebydlí. To se o většině
pražských hotelů říct nedá. V našem Yasminu, který už není námi
vlastněným hotelem, byla a je restaurace neskutečně vytěžovaná,
vyhledávaná domácí klientelou, ne pouze hosty, kteří v Yasminu bydlí.
Doba obědů udělala Yasmin poutním místem. Hotel místním obyvatelům
prezentuje především restaurace! O takovém tom lepším byznysu, jako je
byznys-byznys, a ne pouze autobusové grupy, totiž rozhodují místní. Lidé,
kteří v daném místě žijí a pracují. Když je jejich zkušenost
špatná, tak v takovém hotelu žádnou svou firemní akci neuspořádají ani
jej nikomu nedoporučí k ubytování.