Jsme jistotou, kdy země není na dosah
25. 05. 2010
S ředitelem státního podniku Řízení letového provozu ČR
Ing. Janem Klasem se potkáváme na půdě Národního integrovaného střediska
řízení letového provozu v Jenči, IATCC Praha (Integrated Air Traffic
Control Centre) 8. dubna 2010, ani ne hodinu poté, co v Praze Ruzyni
přistálo Jumbo prezidenta USA Baracka Obamy.
Že před chvílí přistál americký prezident Barack Hussein Obama a včera
ruský Dmitrij Anatoljevič Medveděv, to je taková třešnička na dortu.
Z hlediska řízení letového provozu v zásadě nic mimořádného, protože
ve smyslu maximální bezpečnosti trvale poskytujeme služby nejvyššího
standardu všem cestujícím. V letecké dopravě má totiž bezpečnost dvě
dimenze: „safety“ a „security“. Safety se zabývá riziky spojenými
s vlastním výkonem naší činnosti při poskytování služeb řízení
letového provozu, a z toho vyplývá, že její standardy musí být
dostatečné pro všechny lety bez výjimky, a proto se žádná zásadní
opatření činit nemusí. Ovšem u security, která se zabývá riziky zvenku
(jako je terorismus apod.), tam jsou u příletů a odletů takto významných
osobností výrazně zvýšená opatření, ale ta jsou záležitostí
bezpečnostních složek.
Sezimovo Ústí II, kde jsem prožil část dětství, má sice
letiště, ale to, proč Sezimák zmiňuji, je, že jako Baťův osvědčený
urbanistický koncept vznikl coby zázemí pro dělníky, úředníky a
management jeho tamních Moravských akciových strojíren (MAS). O Baťově
systému v oblasti lidských zdrojů (jak ředitelé jeho podniků od základu
museli osobně projít vším, co pak řídili) jdou legendy. V řízení
letového provozu je ale tento baťovský systém takřka zákonem.
I já jsem začínal jako řídící letového provozu zcela od píky.
A děkuji osudu, že jsem poté měl možnost pracovat na téměř všech
manažerských pozicích. Po zkušenostech v zahraničním evropském kontextu
jsem se do ŘLP ČR vrátil na tuto nejvyšší. S hrdostí říkám, že
nejenom to, co se udělalo v době, kdy jsem ještě byl u podniku, ale i to,
co se udělalo v mezičase, kdy jsem pracoval v EUROCONTROL, staví Řízení
letového provozu ČR na přední místo nejen v technologiích, ale
i v lidských zdrojích. A to je v naší branži opravdu to podstatné.
Pouze kombinace obou faktorů nám umožňuje poskytovat služby řízení
letového provozu prvotřídně a být o krůček před konkurencí.
Národnímu integrovanému středisku řízení letového provozu
v Jenči – IATCC Praha byl na základě veřejné soutěže o nejlepší
investiční záměr vyhlášené Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR,
Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a Svazem podnikatelů ve stavebnictví ČR
ve spolupráci s Veletrhy Brno, a.s. udělen titul „Nejlepší investice roku
2005“. Nicméně obzvláště u nás v Česku platí, že: „Doma nikdo
není prorokem.“ Pane řediteli, osm let jste pracoval v EUROCONTROL. Jak
vysoký kredit má vaše pracoviště u evropských kolegů? Jakou ve
světě řízení letového provozu hraje naše malá země ligu?
Česko je bezesporu extratřída. To říkám zcela zodpovědně, s radostí a
pýchou. Dokládá to i skutečnost, že řada cizích subjektů řízení
letového provozu a zahraničních kolegů pro zvyšování kvalifikace
řídících letového provozu (a také v dalších profesích, týkajících
se letecké dopravy) volí právě naše výcvikové zařízení, a pokud to
okolnosti dovolují, i praxi v České republice. Práce v EUROCONTROL byla
pro mne obrovsky cennou zkušeností. Byl jsem tam zodpovědný za projekty
související s harmonizací středoevropského vzdušného prostoru, a
podílel jsem se i na dalších činnostech, takže jsem hodně času trávil
v Bruselu a na ostatních pracovištích. Byl jsem také u zrodu střediska
EUROCONTROL v Budapešti.
Takže projekt funkčního bloku vzdušného prostoru ve střední
Evropě je i vaším dítětem?
Spíše bych řekl, že jsem se pohyboval v těsné blízkosti jeho zrodu. Má
dvě dimenze. Jedna přichází jako legislativní požadavek v rámci balíku
„Singl European Sky“, který všechny evropské státy musí splnit.
Ačkoliv v rámci Evropské unie už pozemní hranice padly, paradoxem je, že
na nebi zůstaly. Systém řízení letového provozu nad Evropou je totiž
stále založen na národních systémech, které poměrně rigidně operují
v rámci státních hranic. Občas sice nějaká příhraniční spolupráce
je, ale to jsou ad hoc, a ne systémová řešení. Podstatou „Singl European
Sky“ je vytvoření funkčních bloků vzdušného prostoru. Druhou dimenzí
je (budu-li hovořit za naši společnost a za Českou republiku), že tento
vývoj cítíme jako příležitost ke zkvalitnění služeb cestou konsolidace.
Co se řízení letového provozu týká, středoevropský prostor je
momentálně jeden z nejvíce fragmentovaných – roztříštěných.
Podíváme-li se na geografickou polohu středoevropských států, je opravdu
těžké efektivně designovat systém řízení letového provozu v rámci
národních hranic. Je to příležitost udělat služby efektivněji, a možná
vytvořit celek, který bude schopný konkurovat velkým poskytovatelům typu
Německa, Španělska, Velké Británie nebo Francie.
Pane řediteli, zmínil jste nedefragmentovaný vzdušný prostor
nad střední Evropou, který výrazně nahrává tomu, aby se tu v oblasti
řízení letového provozu odehrávalo konkurenční soupeření. Čím
dalším, kromě špičkových navigačních služeb a jedním
z nejmodernějších pracovišť řízení letového provozu světa, motivujete
dopravce, aby létali přes český vzdušný prostor?
Letečtí dopravci jsou našimi zákazníky. Jsme pro ně a jejich letadla
jistotou v situacích, kdy země není na dosah. A abychom je získávali pro
využívání českého vzdušného prostoru a udrželi si je, nabízíme jim
kvalitní služby za dobré ceny. Vnímáme, do jak obtížné situace jejich
podnikání dostala reakce pasažérů a dalších zákazníků na globální
finanční krizi. Přesto, že některá letiště a poskytovatelé řízení
letového provozu mají ve svých státech dominantní postavení, není
správné je akcentovat, ale spíš se podělit o rizika vyplývající
ze současné celosvětové hospodářské situace.
Kvalitní služby poskytujete nejen posádkám flotil leteckých
dopravců v českém vzdušném prostoru, ale díky svému personálně a
technologicky špičkově vybavenému školicímu středisku i adeptům, popř.
držitelům licencí různých profesí, kteří v leteckém provozu musí
obhajovat svoji kvalifikaci.
Ano, výcvik zaměřujeme i do dalších oblastí. Velice důležitý je
u technického personálu. Zajímavá příležitost se otvírá i v rámci
výuky managementu specializovaného na oblast letectví. Už delší dobu tuto
službu poskytujeme nejen pro vlastní účely, ale i dalším, zejména
zahraničním zájemcům. Poskytujeme konzultační služby a zúročujeme
know-how, které jsme získali při budování našeho Národního
integrovaného střediska řízení letového provozu v Jenči, které je
považováno za jedno z nejmodernějších a nejlepších na světě.
Především ale zúročujeme svoji schopnost uvádět tyto systémy do provozu.
Není to jen ekonomická záležitost, tedy otázka dalších dodatečných
příjmů. Je třeba, abychom byli připraveni na celkovou liberalizaci našeho
odvětví. Ve sféře výcviku a konzultací totiž panují naprosto standardní
tržní podmínky, na rozdíl od naší hlavní činnosti při poskytování
služeb řízení letového provozu, kde se liberalizace začíná projevovat
jen postupně. V rámci vzdělávacích aktivit se tak většinou musíme
o danou zakázku ucházet v rámci celosvětového výběrového řízení.
Musíme být schopni nabídnout lepší podmínky než naši konkurenti – to
jsou především klasické konzultační firmy, v řadě případů se ale
jedná o dceřiné společnosti zahraničních řízení letového provozu,
někdy také kombinace obojího.
Váš Czech Air Navigation Institute, známý také jako Letecká
škola, disponuje věžovým simulátorem. To je český koncept?
Není. Je to produkt kanadské firmy. Pro nás jsou naprosto klíčové
systémy, které se používají pro řízení letového provozu. I tady se
vždycky jedná o dodávku větších celků. V našem případě firmy
z Francie s tím, že některé části jsou dodány českým průmyslem. To
není nic nestandardního. Systémy, které se používají pro řízení
letového provozu, nejsou produkty typu automobilu, který koupíte, nasednete a
odjedete. Nejsou to ani produkty běžného softwaru, kdy si koupíte licenci a
více či méně spokojeně ji používáte. Systémy řízení letového
provozu je nejprve potřeba pregnantně vyspecifikovat, což je stěžejním
předpokladem úspěchu. To je základní zodpovědnost zákazníka, v tomto
případě nás, Řízení letového provozu ČR. Od kvalitní specifikace se
pokračuje dál v mnoha krocích, až do vlastní realizace a následně
provozního využívání. Úspěch těchto procesů je daný kombinací
know-how, odběratele a dodavatele. Pokud jedna složka chybí, projekty končí
špatně. V řadě případů a zemí jsou tyto systémy doslova složeny
někde v krabicích a nepoužívány, přestože se často jedná o stejného
dodavatele, který v jiné zemi jinému provozovateli řízení letového
provozu dodal úspěšně aplikovanou technologii. Skutečně platí, že
definovat systém podle svých uživatelských požadavků a spolupracovat
s dodavatelem ve všech fázích testování, zkušebního provozu, a
samozřejmě mít připraveny veškeré koncepty, které s tím souvisí
včetně výcviku, to všechno jsou předpoklady k tomu, aby projekt dopadl
úspěšně.
Nejen technologie, ale i vlastnosti, jimiž řídící letového
provozu disponují, jsou v řadě aspektů nadprůměrné.
Ale aby nedošlo k jejich glorifikaci. Z oblasti lidské psychiky víme, že
téměř každá nadprůměrná schopnost bývá vykoupena jinou, která
nebývá nad průměrem. Výběr, pokud se dělá dobře, by měl být zaměřen
přesně na ty vlastnosti, které řídící letového provozu potřebuje. Je to
především odolnost vůči stresu a dlouhodobější zátěži. Tam je
důležité sledovat nejenom to, jakých absolutních hodnot je schopen při
zátěži dosáhnout, ale pokud jde zátěž nad jím zvladatelnou hranici, aby
jeho výkon nepadl na nulu a byl schopen na stále ještě vysoké úrovni
pokračovat v řízení letového provozu. Existují metody jak to měřit.
O velký pokrok v této oblasti se zasloužil český lékař MUDr. Karel
Vacíř, který se touto problematikou dlouhodobě zabýval a s nímž jsme
intenzivně spolupracovali v 90. letech minulého století. Bohužel už
nežije. Řadu experimentálních výzkumů, které před rokem 1989 realizoval
v rámci Ústavu leteckého zdravotnictví, nemohl dělat přesně podle svých
představ, protože psychologie byla jednou z disciplín, která byla poměrně
výrazně ovlivněna tehdejší vládnoucí ideologií. Ale jakmile měl
možnost uplatnit výsledky svého dlouhodobého sledování a porovnávat
účinnost své metody, výsledky naprosto korelovaly s tím, jak se pak
testovaní uchazeči ukázali v praxi. K odolnosti vůči stresu a
dlouhodobější zátěži pak přibývají další věci týkající se
určité části inteligence. Ale není to kompletní spektrum. Tzn., nehledáme
přeborníky IQ. Jsem přesvědčen, že v tomto nevybočujeme z průměru
české populace. Hodně důležitá věc je schopnost týmové spolupráce.
Vždycky je to tak, že tým, tvořený dvěma řídícími, je jako dva
horolezci vzájemně se jistící na jednom laně.
Pane řediteli, Řízení letového provozu ČR je podporovatelem
řady charitativních projektů.
Řízení letového provozu ČR je firmou, které se daří a současně se
snaží naplňovat principy společenské zodpovědnosti. To, že naše pomoc
končí u těch, kteří ji potřebují, ať už to jsou tělesně nebo
duševně hendikepovaní, trochu souvisí i s mou osobní zkušeností. Mám
autistickou dceru a řadu let působím v různých nadacích. Neméně dlouho
se snažím spoluvytvářet systém, který by, vedle státu, za tyto oblasti
přebíral určitou část odpovědnosti. Určitě to souvisí i s filozofií
našeho podniku. V řadě případů požadujeme od uchazečů o zaměstnání
vlastnosti a kvality, které jsou nadprůměrné. Byť třeba pouze
ve vymezených oblastech. Od toho se odvíjí, že cítíme zodpovědnost za
ty, kterým nebylo dopřáno a některé jejich dispozice jsou pod
průměrem.