Jsem rád, že žijeme v době rozhleden
27. 10. 2005
Rozhovor s ministrem pro místní rozvoj Mgr. Radko Martínkem jsem
zahájil tezí, že cestovní ruch může být výrazným tahounem místního
rozvoje a silným exportním odvětvím, přestože to, za co zákazník platí,
jsou v dominantní míře služby, a tedy lidská práce. Díky tomu, že se
turisté jezdí (dovolím si použít výraz z filmu „Vesničko má
středisková“) kochat, generuje se v daném místě, regionu či zemi
koupěschopná poptávka z řad spotřebitelů nad rámec stávající
populace. Ti pak za obyčejné věci, jako bydlení, jídlo atd. vydávají
mnohonásobně víc peněz než lidé v místě trvale usazení. Ovšem pouze
tehdy, je-li hostitelská destinace vnímána pozitivně jako turisticky
atraktivní, pohostinná a bezpečná. Jako země, do níž se sluší jezdit.
Já bych to spíš formuloval takto: jako země, v níž je příjemné
pobývat. Regionalistika je totiž mou profesí a koníčkem už od vysoké
školy. Ve stabilních ekonomikách je proto kladen velký důraz i na domácí
cestovní ruch. Ten stabilizuje trh v mezidobích, kdy se moc necestuje, jako
tomu bylo například po nešťastném 11. září. Jsem proto rád, když mohu
konstatovat, že Česká republika zaznamenává oživení domácího
cestovního ruchu. Po pádu železné opony obyvatelé České republiky hodně
vycestovávali. Seznamovali se se službami v mnohdy i velmi vzdálených
zemích. A nyní v rámci domácího cestovního ruchu požadují obdobnou
kvalitu, s níž se setkali venku. Ne všude ale u nás ctíme základní
pravidlo pro dosažení úspěchu ve službách cestovního ruchu. Totiž, že
host musí cítit, že je vítaným hostem. Že je třeba akceptovat to, že je
v cizím prostředí, a tudíž mnohem citlivější na vnější podněty.
S tím nelze nesouhlasit. Než se ale host stane hostem, je pouze
potenciálním návštěvníkem, kterého musí něco motivovat, aby se k nám
vydal. A pokud už se ocitne na našem území, aby mu v dobrém
uživatelském komfortu byly dostupné informace, co kde může vidět,
navštívit apod. Že například v okruhu pár hodin jízdy od Prahy je
nepřeberné množství věcí a cílů, které by rád viděl, pokud by o nich
věděl…
Atraktivit máme opravdu spoustu. Proto také Ministerstvo pro místní rozvoj
ČR v rámci podpory domácího cestovního ruchu iniciovalo projekt
„Rozhlédněte se doma“. Když se lidé rozhlíží, mnohdy nevidí to, co
mají přímo „pod nosem“. Jako symbol první etapy naší kampaně jsme
proto zvolili české rozhledny. Chceme, aby se lidé podívali, co mají ve
svém nejbližším okolí. Ostatně rozhledny jsou pro mne symbolem toho, jak
se daří českému národu. Je typické, že v dobách, kdy byl na vzestupu,
byla jedním z charakteristických průvodních jevů výstavba rozhleden.
Jsem proto moc rád, že žijeme v době rozhleden. V době, kdy se stavějí,
a ne boří.
Pořádně se rozhlédnout po Česku, to je bezesporu také cílem
účastníků kongresu ASTA, jehož uskutečnění vaše ministerstvo podporuje.
„International Destination Expo Prague 2006“ vítáme a velmi pečlivě se
na ně připravujeme: jednak kvalitní prezentací České republiky na kongresu
ASTA letos v listopadu v Montrealu a také prostřednictvím mezinárodního
veletrhu cestovního ruchu Regiontour 2006 v Brně. Jeho hlavní poslání
vidíme v tom, že by měl být pobídkou k rozvoji domácího cestovního
ruchu, nicméně v jeho rámci chceme propagovat i kongres ASTA – podnítit
zástupce krajů a sídel i podnikatelskou sféru, aby se na něj připravila,
abychom společně využili této mimořádné příležitosti a představili
Českou republiku renomovaným zahraničním touroperátorům v plné parádě.
Statistiky totiž napovídají, že pokud určitá země kongres ASTA hostila a
dostatečně se prezentovala, záhy se to projevilo růstem její
návštěvnosti turisty ze zemí, v nichž členové asociace ASTA
působí.
Průmysl cestovního ruchu ale není „pouze“ domácí cestovní ruch
a incoming…
Samozřejmě, že se kompetence Ministerstva pro místní rozvoj ČR týkají
i outgoingu. Ve spolupráci s asociacemi cestovních kanceláří se nám
podařilo vytvořit systém bránící českého turistu před nepoctivci,
kteří v minulosti výrazně poškozovali trh se zahraničními zájezdy. To,
že naši lidé rádi jezdí ven, je pozitivní. Pobyt v zahraničí,
poznávání kultur a konfrontace s tamními zvyklostmi je bezesporu obohacuje
a nezřídka jim pomáhá vážit si toho, že žijí v tak nádherné zemi,
jako je Česká republika. Co se týká vymezování legislativních pravidel,
s asociacemi jsme se dohodli, že vzhledem k tomu, jak málo je času,
nebudeme připravovat nový zákon, ale realizovat novely.
Pane ministře, potkáváme se v Grandhotelu Pupp, jenž je jedním
z nejstarších a nejznámějších hotelů v Česku. Jeho generální
ředitel pan Roman Vacho dnes z rukou ředitele společnosti TÜV International
Ing. Jana Weinfurta převzal certifikát kvality ISO 9001:2000.
Jsem rád, že mohu panu řediteli Vachovi a týmu Grandhotelu Pupp
poblahopřát k tomuto úspěchu. Zároveň mne těší, že kvalitní služby
nejsou výsadou pouze takovýchto luxusních pětihvězdičkových hotelů. To,
že byl Grandhotel Pupp certifikován jednou z nejprestižnějších
certifikačních společností světa – TÜV, totiž není ani tak o budově
samotné, jako o lidech, kteří v ní pracují. O úsměvu, ochotě,
přívětivosti a vstřícnosti vůči hostům, a tedy o atributech, s nimiž
se lze setkat v řadě ubytovacích zařízení na celém území České
republiky. V této souvislosti bych rád podotkl, že za veliký úspěch
považuji to, že se nám u ubytovacích služeb podařilo prosadit 5% daň
z přidané hodnoty. Zejména proto, že se přínosnost tohoto rozhodnutí
markantně pozitivně odráží rozvojem v mimopražských regionech.
V současné chvíli v dalším renomovaném karlovarském hotelu
Sanssouci probíhá Lázeňský salon a 8. konference Sdružení lázeňských
míst České republiky. To, o čem se mimo jiné jednalo, byla hrozba
vyčlenění českého léčebného lázeňství mimo systém zdravotní péče,
což pro lázeňský Všudybyl okomentoval např. ředitel Lázní Hodonín Ing.
Milan Sýkora (viz fulltextový vyhledávač www.e-vsudybyl.cz, heslo „Jihomoravské
lázně“):
„Jsem přesvědčen, že i v Česku může zdravý rozum, respektive
seriózní ekonomická rozvaha zvítězit nad krátkodobým, rádoby
progresivním nápadem. Z hlediska objemu financí, které do českého
léčebného lázeňství jdou – cca 2 % – by to, co se úspor týče,
byla prkotina. Avšak primární, natož sekundární ztráty by byly
nedozírné. Pokud si uděláme analýzu má dáti-dal a uvědomíme si, co to
způsobí, jaké objemy finančních prostředků vysoce efektivní lázeňská
léčebná péče státu momentálně šetří, pak se zřejmě každý jen
trochu soudný člověk dobere obdobného výsledku. Vidíme to i u nás
v Lázních Hodonín, v jakém stavu k nám pacienti přicházejí a v jaké
kondici po absolvování léčby lázně opouštějí.
Z národohospodářského hlediska je výsostně rentabilnější směrovat
ta dvě procenta do lázeňské léčby než dopustit progresivní zvýšení
výdajů na kompenzaci její neexistence. Navzdory marginálnímu
dvouprocentnímu čerpání z celkového objemu finančních prostředků
šetří léčebné lázeňství zbývajícímu osmadevadesátiprocentnímu
nelázeňskému zdravotnímu systému mnohonásobně větší objem
prostředků. Pacient po absolvování léčebné kúry nemívá tak velkou
potřebu aplikace léčiv, návštěv lékařů, setrvávání v pracovní
neschopnosti atd. Ekonomické přínosy léčebného lázeňství, dá-li se
v případě zdraví hovořit v ekonomických dimenzích (a ono se dá),
dalece převyšují vstupy. České léčebné lázeňství je na vysoké
odborné úrovni a má světově uznávané léčebné výsledky. Mělo-li by
být postaveno výhradně na samoplátcích, určitě ztratí velkou část
klientely. Stane se záležitostí pro vyvolené.“
Lázně jsou chloubou České republiky a jsem přesvědčen, že by si měly
tuto výsadu zachovat. Proč říkám výsadu? V celosvětovém i „jen“
v evropském kontextu lze v lázeňství vysledovat různé proudy. A my
mnohdy bohužel až příliš často podléháme cizím vlivům. České
lázeňství bylo a je tradičně léčebné. Tendence vytlačit je z českého
systému zdravotní péče a směrovat do sféry rekreace považuji za velmi
škodlivé.