Teprve začínáme chápat,
na jak jemném komunikačním systému
je založeno fungování rozvinutých průmyslových společností
- na komunikačním systému, který nazýváme trh.
Friedrich August von Hayek (1899–1992)
Jsem přesvědčen, že to nebude trvat moc dlouho
23. 01. 2006
RWE Transgas, a.s. řídí aktivity RWE Energy v České republice. Zajišťuje dovoz zemního plynu a prostřednictvím šesti regionálních distribučních společností (Západočeská plynárenská, a.s., Severočeská plynárenská, a.s., Východočeská plynárenská, a.s., Středočeská plynárenská, a.s., Severomoravská plynárenská, a.s. a Jihomoravská plynárenská, a.s.) řídí obchod se zemním plynem v ČR.
RWE Energy je distribuční a síťová společnost v koncernu RWE pro kontinentální Evropu. Celkem ve dvanácti regionech, z toho šesti v Německu, poskytuje RWE Energy elektřinu, plyn, vodu a s tím související služby tzv. z jedné ruky.
Hlavní téma tohoto vydání Všudybylu je vnímání postavení
cestovního ruchu v České republice. Byl jsem proto rád, že mé žádosti
o rozhovor vyhověl pan Martin Herrmann, místopředseda představenstva
společnosti RWE Transgas, která je součástí mezinárodní energetické
skupiny RWE a která řídí její aktivity u nás v České republice.
Pane Herrmanne, jak jste se ocitl v Česku a jak se vám zde líbí?
Velmi. Žiji zde docela dlouho. Má manželka je Češka a naše děti hovoří
oběma jazyky – česky i německy.
Když jste sem přišel, jaké byly vaše první dojmy?
To bylo v roce 1994. Přiletěl jsem do Prahy a poprvé viděl
„Staromák“, a to místo mě úplně nadchlo! Od té doby jsem si Prahu
zamiloval a hodně po celé republice cestoval. Troufám si tvrdit, že Českou
republiku znám docela dobře.
Které další, kromě Prahy, je vaše nejoblíbenější místo
v Česku?
Byl by to dlouhý výčet, ale řeknu jen Český Krumlov a například
Špindlerův Mlýn.
Hovoříme spolu na začátku roku 2006. Jaký byl pro RWE Transgas
rok 2005?
Velmi důležitý a poměrně náročný. Museli jsme zvládnout řadu
složitých úkolů. K těm nejdůležitějším patřilo rozdělení
společnosti na dva podnikatelské subjekty. Od 1.1.2006 jsme splnili zákonnou
povinnost právního rozdělení společnosti a provedli tzv. unbundling. RWE
Transgas v integrované podobě, tak, jak jsme jej znali z minulosti, už
neexistuje. Stal se regulérním obchodníkem, jehož výhradní činností je
nákup a prodej zemního plynu. Veškeré naše plynárenské sítě a
technologická zařízení jsme převedli na naši dceřinou společnost RWE
Transgas Net, s.r.o., která je nyní držitelem licence na provoz přepravní
soustavy. V rámci této licence poskytuje všem nezávislým obchodníkům se
zemním plynem přepravní kapacitu pro potřeby dodávky zemního plynu
konečným zákazníkům v České republice. RWE Transgas Net, s.r.o., jako
provozovatel přepravní soustavy, je tak členem Evropské asociace
provozovatelů přepravní soustavy (GTE), která je součástí evropské
asociace provozovatelů plynárenských infrastruktur GIE (Gas Infrastructure
Europe).
Jak vnímáte cestovní ruch?
Hlavně jako konzument, využívající jej pro volný čas, v rámci
služebních cest pro byznys i z hlediska incentivních, vzdělávacích a
zejména pak kongresových aktivit.
Cestovní ruch je ale také byznys – průmysl. Dává
příležitost obrovskému množství malých a středně velkých
podnikatelských subjektů. V tom je i jeho slabina, protože i díky tomu,
jako hospodářské odvětví v Česku, nedokázal a asi ani nedokáže
vytvořit takové lobby a tlak jako odvětví jiná, o energetických nemluvě.
Jeho lobby je oproti ostatním hospodářským odvětvím chabé. Ono ani
v Česku příliš jiné být nemůže, ledaže by k němu bylo přistupováno
obdobně jako např. v Rakousku – jako ke sféře strategických
hospodářských státních zájmů reflektujících společenskou poptávku.
Cestovní ruch je natolik multioborové odvětví, že lidé, kteří si
v Česku osobují hovořit jeho jménem, nejsou akceptování ani většinou
dalších součástí jeho spektra…
Pokud někdo vnímá cestovní ruch tak, jako je tomu např. v Rakousku, tedy
jako strategické hospodářské odvětví, pak je to už opravdu záležitostí
státních zájmů, makroekonomického řízení – nastavení stimulujících
ekonomicko-právních mantinelů, podpory zaměstnanosti a regionálního
rozvoje. V takovém případě je ale třeba, aby fenomén cestovního ruchu
někdo uchopil, podporoval a koordinoval. Co se týče očekávání nás,
konzumentů, mezi Rakušany, Čechy a Němci asi moc velké rozdíly nebudou.
Jedeme-li v létě do Chorvatska, očekáváme tam obdobně dobrou kvalitu
služeb. Pokud se jede lyžovat, hodně Čechů a Němců volí Rakousko,
protože tam se jejich očekávání v daných cenových relacích naplňují
ve větší míře než v domácích zimních střediscích. V rámci nás
konzumentů rozdíly ve vnímání cestovního ruchu nejsou. Kde je kvalita a
ceny přiměřené, tam s námi turisty nebudou mít problém.
Jak ještě vnímáte cestovní ruch?
Cestovní ruch je pouze termín. Ten vlastní byznys není nijak hmotně
uchopitelný. Předtím jsem pracoval v bankovnictví. Tam je to obdobné. Ani
tam produkt podnikání v podstatě nemůžete uchopit. Plyn také ne, ale
disponujete obrovskou infrastrukturou. Tisíce kilometrů plynovodů, kompresní
stanice a další potřebná technologická zařízení. Je to rozsáhlý a
kapitálově náročný byznys. To je možné velmi dobře ilustrovat právě na
společnosti RWE Transgas. Tím ale zdaleka nechci popřít, že průmysl
cestovního ruchu může mít z hlediska zhodnocování vložených investic
rovněž velkou perspektivu a kouzlo.
A navíc se o to kouzlo dělí se všemi ostatními odvětvími,
protože do dané země neimportuje zboží, ale spotřebitele, kteří (jak
v jednom z Všudybylů uvedl generální ředitel Grandhotelu Pupp Karlovy
Vary pan Roman Vacho) za obyčejné věci (jako je nocování, jídlo apod.), a
nejen za ně, utrácejí neobyčejné peníze. A tak, i když turisté coby
jednotlivci nemohou konkurovat např. velkoodběratelům plynu, svým
množstvím a nároky na služby mají nezanedbatelný přímý i nepřímý
podíl na realizaci obchodů s ním, a to i v rámci České republiky.
Potřebují teplo, čisté prádlo, teplé jídlo atd., protože u většiny
poskytovatelů těchto služeb (hotelů, kuchyní, prádelen atd. atd.) dominuje
coby energetické médium právě váš zemní plyn. Ostatně v poslední době
už je, a to zejména kvůli turistům, uplatňován opět i v rámci
osvětlení…
To je pravda. V historickém jádru Prahy započala prvními kroky renesance
plynového osvětlení. Vzhledem k jedinečné atmosféře, kterou plynové
lampy pomáhají dotvářet svým živým světlem, usilujeme o jejich
rozšíření i do dalších míst. Plynové lampy a lampáři prostě
k magické Praze patří. To je také jeden z hlavních důvodů, proč jsme
např. největším sponzorem, který podporuje náročnou rekonstrukci
plynového kandelábru na Hradčanském náměstí. Jeho rekonstrukce by měla
být ukončena v prvním pololetí tohoto roku.
Vnímáte nějaký rozdíl mezi oblastmi cestovního ruchu v Česku a
v Rakousku?
Znám Rakousko, znám i cestovní ruch v Německu a i tady v Česku.
Samozřejmě, jsou zde rozdíly. Infrastruktura cestovního ruchu je na
německém a rakouském území zatím stále ještě lepší než na českém.
V Česku je hodně prostoru na investice. Nedávno jsem trávil dovolenou na
Šumavě. Na české i německé straně. Turistické trasy, restaurace a
vůbec celá infrastruktura je na německé kvalitnější. To ale neplatí pro
všechny oblasti Česka. Když se podíváme na Český Krumlov, Lipno, Karlovy
Vary, Špindlerův Mlýn, je zřejmé, že zde bylo hodně investováno a bylo
dosaženo velkých pokroků. Jsem přesvědčen, že to nebude trvat moc dlouho
a obě země budou na stejné úrovni.