Jsem hrdý na svůj kraj, říká vicehejtman Jan Krkoška
04. 05. 2017
S náměstkem hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální
rozvoj a turistický ruch, evropské fondy a operační programy Janem Krkoškou
se potkáváme 30. března 2017 na krajském
úřadě v Ostravě.
Pane náměstku, Moravskoslezský kraj je dopravně dobře dostupný.
Máte tu nejvýznamnější letiště Evropské unie v prostoru
česko-polsko-slovenského trojmezí (viz www.e-Vsudybyl.cz, rozhovor s Michalem
Červinkou: „Přátelským letištěm“), vaším krajem
prochází evropské železniční koridory a disponujete dálniční a
silniční sítí, která propojuje malebné, turisticky atraktivní regiony
Moravskoslezského kraje s okolním i vzdáleným světem.
Ano, vyplatí se k nám jezdit. Jsme krajem bohatých tradic, známým dobrým
pivem, vynikající kuchyní, srdečností obyvatel a živým folklorem. Na
našem území najdete unikátní dřevěné stavby považované za perly
evropské lidové architektury, krásné zámky, historická města a unikátní
technické památky a exponáty – jako ty v Technickém muzeu Tatra,
v Dolní oblasti Vítkovice, v Hornickém muzeu Landek Park, na osoblažské
úzkokolejce Slezské zemské dráhy aj. Milovníky hudebních festivalů
rozmanitých žánrů k nám přivádějí například Janáčkovy Hukvaldy,
Colours of Ostrava, Krnovské hudební slavnosti aj. Domácí i zahraniční
turisté míří i do míst, odkud pocházejí naši světově proslulí
rodáci, jako třeba zakladatel psychoanalýzy Sigmund Freud, hudební skladatel
Leoš Janáček, fenomenální sportovec Emil Zátopek či skvělý malíř a
ilustrátor Zdeněk Burian. Jsme krajem úrodných rovin a krásných rozhledů
do slezské nížiny. Rozlehlá pohoří Beskyd a Jeseníků a jejich nádherná
příroda vybízejí k rozmanitým sportovním aktivitám i odpočinku. Jejich
jižním úbočím se otevíráme do úrodného Pomoraví a Moravské brány.
Mám naše hory rád. Vzhledem k poloze Krnova, kde bydlím, to mám blíž do
Jeseníků. Nejen že si v létě rád zaplavu na Slezské Hartě, ale rád
v nich jezdím na kole po nesčetných cyklostezkách a v zimě na běžkách
po upravovaných běžkařských trasách.
Moravskoslezský kraj je i krajem lázeňským. Ostatně
o zázračnosti zdejších přírodních léčivých zdrojů Všudybyl nejednou
referoval. Viz články v archivu www.e-Vsudybyl.cz „Voda pradávného
moře“, „Za zdravím a krásou do Darkova“, „Péče o zdraví
národa“ či „Klimkovický příběh o pohřbené berli“
aj.
Ano, zdejší specifické přírodní podmínky (zejména klima a jodobromová
solanka) a vysoce účinné léčebné postupy tu daly vzniknout světově
proslulým Lázním Darkov v Karviné, která je co do počtu obyvatel
největším lázeňským městem České republiky, Klimkovicím a Karlově
Studánce, kde se (jak čtenáři Všudybylu jistě vědí) natáčela jedna
z nejkrásnějších filmových scén. Karlova Studánka má nejčistší
vzduch ve střední Evropě. Léčil se zde i prezident Václav Havel. V tomto
roce se její návštěvníci mohou těšit na velký gastrofestival pod
záštitou Moravskoslezského kraje.
S volbou pobytových míst a cílů turistům i výletníkům
výtečně pomáhá váš internetový portál
severnimorava.travel.
Průvodce po Severní Moravě a Slezsku byl vytvořen a je aktualizován díky
datům, která pro něj připravují destinační agentury v Jeseníkách,
Opavském Slezsku, Moravském Kravařsku, na Ostravsku, v Těšínském
Slezsku, v Beskydech a na Valašsku. Je souhrnem informací
o gastronomických, kulturních a sportovních událostech, o možnostech
sportovního vyžití, stravování, ubytování atd. Vybízí k rodinným
výletům Pohádkovým Poodřím, za těšínským folklorem či lidovou
architekturou Valašska, k návštěvě Dnů NATO na Letišti Leoše Janáčka
Ostrava a dalších eventů. K návštěvám Beskyd a Jeseníků nebo bílé
perly Slezska – města Opavy. Tedy našich moravskoslezských regionů
oplývajících řadou architektonických skvostů, muzeí, galerií,
sakrálních staveb a poutních míst. A že je umíme nabízet, ilustruje
i to, že se naše destinační společnost Moravian-Silesian Tourism umístila
na jednom z prvních míst na žebříčku destinačních společností Travel
Trade Gazete.
Potkávali jsme se na mezinárodních veletrzích cestovního
ruchu. Atmosféru na stánku Moravskoslezského kraje vždy umocňovali
usměvaví, pozitivně naladění lidé z vašeho krajského úřadu i vaši
spoluvystavovatelé.
Máme za sebou čtyři stěžejní veletrhy. Setkal jsem se na nich s řadou
návštěvníků, kteří byli nadšeni tím, co a jakým způsobem jim naši
lidé nabízejí. Věřím proto, že Moravskoslezský kraj opět navštíví
nejen spousta věrných, ale i nových turistů a že budou spokojeni se
službami, které v něm poskytujeme. Návštěvnost je v cestovním ruchu
velmi důležitá. Jen v Jeseníkách máme meziroční nárůst
19,3 procenta, což potvrzuje i to, jaký mám úžasný tým
spolupracovníků a jak skvělé partnery.
Klíčovým faktorem úspěchu (dosahování hospodářských a
sociálních přínosů) v tržním hospodářství je realizace výrobků,
služeb a myšlenek. Zkrátka úspěšný obchod odehrávající se na
vnitřním trhu; export realizovaný na zahraničních odbytištích; a jejich
syntéza, cestovní ruch, který zvyšuje kupní sílu domácího trhu a stejně
jako export generuje zahraniční inkaso. Pane náměstku, proč jste si
cestovní ruch zvolil?
Než jsem se začal naplno věnovat komunální a krajské politice, byl jsem
ředitelem lázní. V nich jsem se k cestovnímu ruchu dostal i z pozice
organizátora. V rámci obchodních akvizic jsem se zúčastnil řady
veletrhů. Vzhledem k tomu, že tyto lázně byly a jsou hodně orientované na
tuzemskou klientelu, jsem procestoval celou Českou republiku. Krom klientů
jsem díky tomu získal i spoustu inspirace a chtěl ji spolu se svými
zkušenostmi uplatnit. Dostal jsem se k řízení cestovního ruchu Euroregionu
Praděd/Pradziad a má nynější pozice je vyústěním tohoto směřování.
Na krajském úřadě mám skvělý tým, a co se cestovního ruchu týče,
Moravskoslezský kraj skýtá obrovské množství výzev. Výkonnost tržní
platformy cestovního ruchu se mimo jiné odvíjí od místních samospráv. Od
určité hranice totiž musí podporovat turistická informační centra, ve
kterých pracují obětaví lidé, jichž si nesmírně vážím. Poskytují
informace lidem, kteří v daném regionu chtějí pobývat, což je zpravidla
spojeno s jejich útratami, a tedy podporou tamní mikroekonomiky. Velice si
vážím i destinačních agentur. To je další skupina lidí, kteří
vytvářejí rámcovou strategii rozvoje cestovního ruchu. No a samozřejmě
musím zmínit ještě jednu důležitou skupinu lidí, kterých si neméně
považuji, neboť kvalitou poskytovaného servisu výrazně přispívají
k oblibě turistických regionů Moravskoslezského kraje, a to
podnikatele – poskytovatele ubytovacích, stravovacích a dalších
služeb.
Pane náměstku, výkonnost tržní platformy cestovního ruchu je
citlivá na renomé státu. Dělá ten náš dost pro to, aby turisté svými
útratami a poptávkou podporovali hospodářství České
republiky?
Podpora cestovního ruchu, zdá se, stále nepatří k prioritám státu. Jako
by peníze, které by v té které části České republiky mohli turisté
utratit, a odvody z těchto tržeb do veřejných rozpočtů stát až tak moc
nezajímaly. Věřím ale, že přijde doba, kdy do propagace svých
turistických cílů, tedy do posilování přílivu kupní síly na
regionální a lokální trhy České republiky, bude stát víc investovat. Ať
je jejich turistická atraktivita dána dovednostmi místních obyvatel,
historií, památkami, přírodními krásami, či čímkoli dalším –
jejich hmotným a nehmotným bohatstvím. V tuto chvíli je jejich
prosazování se v tvrdé mezinárodní konkurenci hlavně na místních
lidech, kteří si váží svých regionů a sami je propagují, aby jejich
bohatství, jež nám z valné části odkázali naši předkové, zhodnocovali
ve prospěch této země. Co v tomto regionům Slezska a Moravy nahrává do
karet, je bezpečnost našeho kraje, v němž lze trávit příjemné
bezstarostné rodinné dovolené s dětmi a seniorské, sportovní, relaxační
či spa a wellness pobyty.