Josef Dvořák tváří Filmové Vysočiny
26. 04. 2019
Rozhovor s náměstkyní hejtmana Kraje Vysočina Ing. Janou
Fischerovou, CSc., jsem zahájil konstatováním:
Paní náměstkyně, rozjezd letní turistické sezony na Vysočině
jste avizovali v Brně na mezinárodním veletrhu turistických možností
v regionech Regiontouru vyhlášením soutěže „KLAPKA, filmová Vysočina
poprvé!“, která je součástí vašeho projektu Filmová
Vysočina.
Tváří Filmové Vysočiny je rodák z Vysočiny, z Horní Cerekve,
populární herec Josef Dvořák. Hlavní turistická sezona na Vysočině je
totiž letos zaměřena na filmy a byla spuštěna 1. dubna vámi zmiňovanou
soutěží „KLAPKA, filmová Vysočina poprvé!“. Na území našeho kraje
bylo vytipováno šestadvacet míst, které figurovaly v divácky úspěšných
filmech. Putování po nich se už teď, krátce po spuštění soutěže,
ukazuje jako žádaný produkt cestovního ruchu, vhodný i pro rodiny
s dětmi. Proto ho Kraj Vysočina prostřednictvím destinační agentury
Vysočina Tourism bude realizovat i v následujících letech. Účastníci
soutěže plní drobné úkoly, které zaznamenávají do Turistického pasu.
Návštěvníci a turisté se zajímají, kdo z herců, režisérů a dalších
osobností českého filmu se kde v našem kraji narodil. Kde tu byly
natáčeny pohádky, detektivky či komedie. Hledají v terénu kešky a
sbírají body. Nápovědu ke keškám naleznou na webovém portálu www.vysocina.eu. První cenou pro vítěze
soutěže „KLAPKA, filmová Vysočina poprvé!“ je pobyt ve
filmovém letohrádku Vojtěch poblíž Počátek. Druhou návštěva
barrandovských ateliérů a i pro ty, kteří skončí na dalších místech,
máme spoustu hodnotných cen. Věříme, že soutěž k nám přivede co
nejvíc návštěvníků.
Jako se to loni podařilo akcím MICE (meetings, incentives,
congresses & exhibitions industry)?
Vysočina má to štěstí, že se nachází uprostřed republiky. Díky své
lokaci je častým místem realizace firemních školení, sportovních
soustředění, konferencí, teambuildingů, incentiv a
ostatních událostí ranku MICE. Naším velkým bonusem je krásná
příroda, čisté životní prostředí, kterým Vysočina vyniká, a kvalitní
infrastruktura cestovního ruchu. Statistika uvádí, že za rok 2018 jsme se
v počtu eventů MICE zařadili na druhé místo v rámci Česka hned za
Prahu. Statistika ale zahrnuje pouze akce nad padesát účastníků. Kdyby
statistické šetření zahrnovalo i komornější eventy, stříbrná
příčka Vysočiny by byla ještě přesvědčivější. Vysočina totiž
disponuje spoustou menších hotýlků, penzionů a turistických chat,
v nichž se odehrávají MICE akce pro čtyřicet, třicet i méně
účastníků. Ostatně nedávno jsem se jedné takové – zasedání Komise
cestovního ruchu Asociace krajů ČR – zúčastnila v Humpolci, filmově
proslulém tím, že se tam (jak se říká v komedii „Marečku, podejte mi
pero“) odstěhoval Hliník. A mohu konstatovat, že v Humpolci se MICE
významně daří. Mají tam na to prostory a hotely, které v rámci své MICE
destinace navzájem úspěšně spolupracují. Ze zasedání Komise cestovního
ruchu Asociace krajů ČR tak jeho účastníci odjížděli Humpolcem
nadšeni.
Jste rodným krajem jednoho z nejpřekládanějších
spisovatelů světa, Jaroslava Haška.
Vždy jsem říkala, že proslulost turistické destinace je třeba stavět na
atributech, které do ní motivují turisty jezdit, pobývat v ní a nakupovat.
Tedy i na věhlasu světově proslulých osobností, ale nejen na nich. Také
na gastronomii, památkách, atraktivní nabídce kulturního a sportovního
vyžití a na kvalitní infrastruktuře cestovního ruchu. Když Jaroslav Hašek
přijel vlakem z Prahy se svým kamarádem Matějem Kudějem do Světlé nad
Sázavou, šel odtud do Lipnice jen v pantoflích. V Lipnici pak prohlásil:
„Tady zůstanu. Tady se mi líbí.“ A opravdu. V hospodě U České
koruny, kterou teď vlastní rodina Hašků, diktoval své do desítek jazyků
překládané Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války. Fenomén
Jaroslava Haška přivádí do Lipnice po celý rok tisíce turistů z celého
světa. Vždycky v lednu, když má výročí, se v Lipnici koná velká
slavnost.
A zmíním další osobnost Vysočiny – Karla Havlíčka
Borovského.
Karel Havlíček Borovský nám má stále co říci. Je osobností, která je
v české politice coby bojovník proti Bachově absolutismu brána jako vzor.
Narodil se v Borové u Přibyslavi a působil v Havlíčkově Brodě, kde má
muzeum. V roce 1921 uplyne dvě stě let od jeho narození. Díky jeho
internaci v Tyrolích navázalo město Havlíčkův Brod partnerství
s italským Brixenem/Bressanonem. Současnému majiteli bressanonského
hotelu U Slona, kde Karel Havlíček zpočátku bydlel, doktoru Hansi Heissovi,
nedávno skončil mandát poslance italského parlamentu za Jižní Tyrolsko.
A protože je světově uznávaným historikem, nechal se slyšet, že spolu
s našimi muzejníky připraví mezinárodní konferenci věnovanou Karlu
Havlíčkovi Borovskému.
Paní vicehejtmanko, je dobře, že některým českým politikům
dochází, že zahraničním odběratelům lze prodávat nejen u nás těžené
suroviny, výrobky, výsledky vědeckého výzkumu apod., ale i služby a
zážitky. Hodně putuji po regionech Slezska, Moravy a Čech a hovořím
s funkcionáři, do jejichž kompetence spadá cestovní ruch. Zpravidla mluví
o tom, jak jim roste návštěvnost, prodlužuje se doba přenocování apod.
To jsou, bohužel, věci, které jsou obyvatelům trvale žijícím v turisty
navštěvovaných místech lhostejné, nebo jim dokonce vadí. Málokterý
úředník či politik zmiňuje to, jakými pozitivy tržní platforma
cestovního ruchu přispívá k blahobytu a životním jistotám každého
jednoho tamního obyvatele. K hospodářskému a společenskému rozvoji jejich
obce, města či regionu.
Snad i proto, že u tržní platformy cestovního ruchu a se efektivita
vynaložených investic do jeho výkonnosti (na rozdíl od investic do tržní
platformy exportu) mapuje velmi obtížně. Říká se, že koruna vložená do
podpory rozvoje cestovního ruchu má vzhledem k širokému multiplikačnímu
efektu této univerzální tržní platformy až dvěstěnásobnou návratnost.
A studie KPMG uvádí, že ze stokoruny, kterou turisté a návštěvníci
v Česku utratí, jde přes čtyřicet procent do veřejných rozpočtů.
Takže buďme rádi, že k nám turisté jezdí a že tu díky prodlužování
svých pobytů nechávají víc peněz. Že svou poptávkou přispívají
k tomu, že v málo průmyslových regionech nezůstává tolik lidí na
podpoře.
Co se týče výkonnosti cestovního ruchu, Vysočina těží
také z toho, že se u vás odehrává řada velkých, hojně
navštěvovaných sportovních událostí a že je oblíbená
i u výkonnostních turistů, vodáků a cykloturistů.
Jednou z priorit Kraje Vysočina je rozšiřování sítě cyklostezek.
3. května budeme ve Vysočina areně otevírat pumptrackovou dráhu neboli
cyklistické sportoviště, do jehož rozvoje Kraj Vysočina spolu s městem
Nové Město na Moravě investoval. Jsme rádi, že z Vysočina areny nově
startuje pět značených tras, které cyklisty zavedou na nejhezčí místa
v okolí. Vysočina arena je proslulá hlavně jako dějiště zimních
sportů. My ale chceme, aby tento krásný areál žil v průběhu celého
roku. Právě proto tam byly odborníky vybudovány singltrekové trasy,
z nichž některé jsou koncipovány pro rodiny s dětmi. Každou chvíli se
scházíme se starosty měst, abychom je informovali o investicích do
infrastruktury a výkonnosti cestovního ruchu. V rámci dotací bylo letos
vyčleněno 14 milionů korun na zkvalitňování cyklostezek, na rekonstrukce
a doplnění infrastrukturní sítě včetně rozšíření počtu úschoven kol
apod. Tuto částku každým rokem zvyšujeme, aby obce, města a jejich
sdružení mohly v rámci cestovního ruchu investovat do svého
hospodářského rozvoje. V souvislosti s tím teď řešíme „velký
oříšek“ kolem přírodní rezervace Stvořidla. Chceme chránit její
přírodu a zároveň bychom rádi, aby svou podmanivou krásou mohla nadále
obohacovat ty, kdo tuto atraktivní část Posázaví navštíví. Tedy aby byl
do rezervace možný vstup po vyznačených cestách a aby se aspoň v těsné
blízkosti Stvořidel dalo projet na kole po cyklotrase spojující Světlou nad
Sázavou s Ledčí nad Sázavou.
Současné uspořádání vyšších územních samosprávných
celků se datuje rokem 2000 a spolu s tím i spolupráce Kraje Vysočina
se subjekty podnikajícími či jinak působícími v rámci tržní
platformy cestovního ruchu. Paní inženýrko, mezi vašimi partnery tak lze
najít lokální a regionální společnosti destinačního managementu,
místní akční skupiny, turistická informační centra, hrady, zámky, muzea,
galerie aj.
Zejména u těch, kteří jsou hodně aktivní, byť se třeba nacházejí
v odlehlejším cípu Vysočiny, jako je třeba Ledeč nebo pohádková Telč,
proto chceme, aby byli paritně zastoupeni v krajské Komisi cestovního ruchu.
Spolupráce s partnery z veřejného sektoru a podnikateli je základem
všeho. Služby, které turistům a návštěvníkům Vysočiny poskytují,
spoluvytváří obraz našeho kraje. Turisté by o Vysočině asi těžko
šířili kladné reference, pokud by jim obyvatelé Vysočiny, nebo dokonce
pracovníci turistických informačních center či hotelů dávali najevo, že
nejsou na Vysočině vítáni. Jsme proto rádi, že naši partneři vůči
návštěvníkům Vysočiny razí vysoce profesionální vstřícný přístup.
Aby se Vysočině hospodářsky dařilo a my s citem a rozumem využívali
jejích dispozic – přírodních krás, památek a dalších bonusů – ve
prospěch jejích stálých obyvatel, je na lidech, kteří se na realizaci
tohoto záměru podílejí. Jak už jsem uvedla, jsou to například turistická
informační centra, kterých je na Vysočině osmačtyřicet. Většinou jsou
zřizována městy a obcemi. První osobní konfrontace (zejména zahraničních
turistů) s Vysočinou většinou probíhá právě v nich. Proto je
důležité, aby pracovníci turistických informačních center vládli cizími
jazyky. Jejich profesionalita je pochopitelně přínosem i pro domácí
turisty a výletníky, což se odráží ve skutečnosti, že výkonnost
domácího cestovního ruchu na území Kraje Vysočina rovněž dlouhodobě
roste. Důležitá je spolupráce také s dalšími partnery včetně
podnikatelských subjektů. Jejich služby a výrobky, ať už jsou produkovány
výrobci potravin a dalších produktů, nebo poskytovány penziony, hotely,
restauracemi, agrofarmami, průvodci, dopravci, cykloservisy a dalšími
zařízeními (rychlá profesionální pomoc je pro turisty důležitá), jsou
klíčem k hospodářskému úspěchu – k vysoké výkonnosti tržní
platformy cestovního ruchu na našem území. A za to jim všem jménem Kraje
Vysočina děkuji.