Již rok odbavujeme British Airways
11. 07. 2006
Rok s rokem se sešel a já se ptám obchodního ředitele
společnosti Menzies Aviation (Czech), s.r.o. Ing. Ladislava Klimeše, co je
u nich nového.
Rozšířil se počet našich klientů. Již rok odbavujeme British Airways.
Získali jsme německý Condor – dceřinou společnost Lufthansy, švédskou
FlyMe. Pravidelnou dopravu nám začal létat i Dannish Air Transport. Pokud
jde o náš podíl na handlingovém trhu v rámci Letiště Praha-Ruzyně pro
třetí strany, máme tu podle počtu odbavených cestujících pětačtyřicet
procent za loňský rok. Jsme tu největší. Dvě zbývající handlingové
společnosti mají pro třetí strany dohromady pětapadesátiprocentní
podíl. V oblasti carga pak máme osmdesát procent.
S otevřením letištního terminálu Sever 2 se zvětšil nejen
objem handlingových služeb, ale i prostory pro jejich poskytování.
Rozšíření pražského letiště zprovozněním terminálu Sever 2 pro nás
i pro další handlingové společnosti znamenalo, že při stávajících
výnosech se nám významně zvedly náklady. To, co jsme předtím byli schopni
obsloužit z jednoho místa a s určitým počtem lidí a techniky, musíme
dělat z více míst. Některé funkce se kvůli tomu zdvojují a i provozní
zázemí musíme mít dvakrát. Už jen kvůli velikým vzdálenostem mezi
terminály – což je pěšky až dvacet minut.
Nicméně vaše hospodářské výsledky ilustrují, že se Menzies
daří. Daří se také tak letecké dopravě celkově?
Boom, který byl v Praze v letech 2003 až 2004, už je asi za námi. Nyní
se již vezeme na jím vzedmuté vlně v počtu cestujících i letadel.
Přírůstky, jež bylo možné zaznamenat ještě loni (např. dynamika růstu
cestujících procházejících letištěm) v řádu desítek procent, jsou
nyní v řádu jednotek procent. Nízkonákladové letecké společnosti
z Velké Británie částečně omezují provoz na původních linkách, které
několik let využívaly, a otevírají nové. Celkový počet spojů z Velké
Británie je menší, než byl před rokem či dvěma lety. Žádný nový
dopravce typu Delta Airlies nebo Qantas, který by chtěl létat do Prahy, se
tady neobjevuje. To je nevýhoda, kterou má Praha oproti Vídni. Některé
znalecké agentury, jež se zabývají průzkumy trhu, stále porovnávají
Prahu s Vídní, ale zapomínají se podívat na tyto trhy zblízka. Nyní již
Praha nemá v tak veliké míře z čeho brát a její dynamika má charakter
obvyklý v ostatních zavedených evropských destinacích.
Co se u vás událo výjimečného? V jednom z prvních našich
interview jsme např. hovořili o tom, že přes vás šlo stádo antilop. Kdo
letos?
Hodně výjimečnou záležitostí byl enormní provozní nápor v souvislosti
s konáním Final Four, jež se koncem dubna tohoto roku uskutečnilo
v pražské Sazka aréně. Finále poháru mistrů evropských zemí
v basketbale k nám do Prahy přivedlo mimořádné množství charterů
především z Izraele a Španělska. V jednu chvíli tady dokonce byla
největší koncentrace izraelských letadel hned po Tel Avivu.