Jindřichohradecká úzkokolejka
17. 04. 2009
Prognózy expertů agentury CzechTourism říkají, že se
v roce 2009 bude dařit domácímu cestovnímu ruchu. Úzkorozchodná
železnice akciové společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, a.s.
zajišťuje dopravní obslužnost území České Kanady. Je prvořadou
technickou atraktivitou a důvodem návštěv zahraničních i domácích
turistů krajů Vysočina a Jihočeského. Tímto konstatováním jsem zahájil
letošní povídání s předsedou představenstva a ředitelem soukromé
železniční společnosti Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Ing. Janem
Šatavou.
Také my zaznamenáváme signály, že hlavní sezona bude ve znamení
domácího cestovního ruchu a že nápor tuzemských turistů bude větší
než v minulých letech. V tuto chvíli jsme se zájmem o naše služby
z oblasti cestovního ruchu vcelku spokojeni. Naše investice z minulých let,
zaměřené i na vozový park tzv. nostalgické dopravy, tedy historické
železniční vozy a parní lokomotivy, se začínají zhodnocovat. Historické
parní vlaky, to je to, za čím k nám lidé jezdí z celé republiky a ze
zahraničí, a my musíme disponovat dostatečnou kapacitou pro uspokojení
poptávky. Zhodnocují se nám i investice do ubytovacích kapacit. Naše
železnice zajišťuje řadu pro drážní podnik netypických služeb včetně
ubytování na pěti nádražích v zařízených apartmánech s celkovou
kapacitou pětačtyřicet lůžek. Tradičně je o ně velký zájem, pro
letošek ovšem sledujeme další růst.
Takže už i hoboes místo trampingu Českou Kanadou a lesní
romantiky dávají přednost menzelovské atmosféře železniční staničky
z ooskarovaných Ostře sledovaných vlaků?
Prázdninové bydlení na železničních stanicích? To je záležitost,
která, když jsme s apartmány před pěti šesti lety začínali, vypadala
snad poněkud šíleně. Ale ukázalo se, že se nám podařilo přesně
vystihnout požadavky naší klientely. Tatínek si plní klukovský sen být na
chvíli přednostou opravdové stanice, maminka chodí na houby. Jejich děti
s dětskou výpravkou chodí k vlakům a mávají na ně k radosti našeho
personálu i cestujících. Úzkokolejka je rovnou z domu odveze na výlet
i s jejich koly, do hradeckého akvaparku nebo jen tak se projet. Takovou
dovolenou žádné barevné katalogy nenabízejí. A to dnes řada lidí
vyhledává. Na druhou stranu, dnešnímu turistovi už nestačí to, co naši
rodiče považovali za vrchol dovolené – být prostě v lese. Nestačí
postavit si stan, otevřít konzervu chalupářského guláše a mít radost,
že jsou kolem stromy a rybník. Současný turista je výrazně
náročnější. Lidé se po pádu železné opony při prvních cestách po
světě naučili, že volno se tráví jinak, a dnes již je naší klientelou
také generace, která vlastně ani „romantiku“ dovolené ve stanu
půjčeném od „eróhá“ nepamatuje. A do toho koneckonců zapadá
i pojetí provozu našich historických parních vlaků. Nejedná se o jakési
sobotní či nedělní výletní jízdy, ale o pravidelný provoz podle
jízdního řádu, v letní sezoně každodenní. Osciluje mezi atrakcí a
specifickým způsobem veřejné dopravy, při němž jsou využívány
historické, často více než stoleté dopravní prostředky.
Což může vyvolávat řadu očekávání…
Určitě. Někdo s námi jede ze stejného důvodu, jako by navštívil
zoologickou zahradu, zámek, jeskyně nebo třeba hornické muzeum
v Příbrami. Jiný jede na výlet nebo se ubytovat do penzionu tady v České
Kanadě a využije k tomu atraktivní, jinde nevídaný veřejný dopravní
prostředek. Pro mnohé je sama cesta parním vláčkem cílem. Každopádně
v tomto rozsahu je takovýto druh historické dopravy na českém území
ojedinělý. Neexistuje další dopravce, jiná srovnatelná služba, která by
byla poskytovaná v takovém komplexu a rozsahu. A my teď těžíme z toho,
že si k nám zákazníci v minulých letech našli cestu a že se
úzkokolejka stala zlatým hřebem zdejší turistické oblasti.
Nicméně vaše železnice především zajišťuje dopravní
obslužnost zdejší oblasti. Poskytuje standardní dopravní služby jako
každá jiná veřejná železnice v Česku.
Ano, to je její sice méně půvabný, zato však klíčový význam. Po celý
rok přepravujeme obyvatele do škol, do zaměstnání, na úřady, za nákupy,
k lékaři… A i když vozíme také cargo, je pravdou, že z hlediska
naší image jsou nejvíc vidět vláčky parní – turistické. Naše
úzkokolejka má význam jakési červené linie, která propojuje
nejkrásnější oblasti České Kanady. Jednu z koncových stanic má v Nové
Bystřici u hranic s Rakouskem. Tato lokálka byla před dvanácti lety
určena k likvidaci. A skutečně, v roce 1997 byl na ní půl roku zastaven
veškerý provoz, než jsme ji převzali. Dnes je pro Novou Bystřici
významným faktorem ekonomického rozvoje. Pokud se zeptáte téměř
kteréhokoliv místního podnikatele ze sféry cestovního ruchu – majitele
penzionu, provozovatele restaurací apod. (a nakonec i na radnici), každý
dosvědčí, že když v létě přijede náš vlak, ví o tom celá
Bystřice. Rázem jsou plné restaurace a obchody. Lidé do Nové Bystřice
jezdí úzkokolejkou a za úzkokolejkou. My tento trend samozřejmě
podporujeme; v předloňském roce jsme zde na nádraží otevřeli Vstupní
turistické centrum v renovovaném a k tomu účelu adaptovaném typickém
dřevěném nádražním skladišti. Je v něm k dispozici informační
středisko, letní restaurace a velmi kultivované místo k čekání na vlak
nebo k pobytu mezi vlaky. Kdo by řekl, že na konci úzkokolejné lokálky
v budově na zavření bude jednou prosperující nádražní restaurace.
V kultivaci prostoru novobystřického nádraží hodláme pokračovat,
v současné době je v přípravě investice do odpočivného areálu, který
bude zaměřen na rodiny s dětmi. I v našich vlacích je znát babyboom
posledních let. Děti jízda sice baví, ale jak vlak zastaví, potřebují
další impulzy. A tak jsme se rozhodli této části pasažérů našich
spojů postavit v Nové Bystřici areálek, kde se budou moci vyřádit.
Další, kdo se k vám už tradičně jezdí vyřádit, jsou
dospělí, účastníci MICE (Meetings, Incentives, Conferences &
Exhibitions/Events) akcí.
Ano, neméně významným segmentem naší činnosti jsou služby pro skupiny.
Umíme zajistit vše od vyjížděk parním vlakem s nejrůznějšími
animačními programy a rautem v prostředí některé z našich stanic až
po služby agenturám, které chtějí své teambuildingové programy spojit
s prostředím úzkorozchodné železnice. Našimi klienty jsou narozeninové
skupiny, svatby, týmy renomovaných firem i velmi netradiční uskupení: byla
u nás třeba velká mezinárodní skupina nevšedně ujetých lidí, která
každoročně rekonstruuje a sehraje si pro sebe některou z bitev války
Severu proti Jihu. Ta u nás zinscenovala bitvu se zásahem „vojenského“
vlaku, který byl pro tento účel obrněn a vezl před lokomotivou dělo.
Požadavky klientů jsou někdy opravdu velmi výstřední. Patří mezi ně
i ten, aby v noci při návratu vlaku z naší stanice adaptované pro
společenské akce tančily na louce u trati při úplňku víly. Úplněk jsme
úspěšně zabezpečili. I víly dokázala naše železniční společnost
sehnat. Bylo to krásné. Ovšem zážitek ze skvělého aranžmá měl pouze
topič, strojvedoucí a vlakvedoucí, protože byli z celého vlaku jediní,
kteří byli schopni vnímat okolí.
Protože jsme v pohraničí, v blízkosti tzv. bývalé železné opony,
může být ve vlaku na přání organizátorů provedena kontrola pasažérů
příslušníky VB. Ti přijedou žlutobílou škodovkou s příslušným
nápisem a zapnutým modrým majákem. Zatknou narušitele socialistické
zákonnosti a odvezou ho za potlesku uvědomělých cestujících. To vše jsou
ale akce, které je možné realizovat jen v rámci objednaných jízd pro
uzavřené společnosti. Samozřejmě, že i pro cestující, kteří si
neobjednají zvláštní vlak, máme připravenu řadu atraktivit. Na jednu
takovou událost bych si veřejnost dovolil pozvat: 26. června večer se
v Hůrkách na nádraží uskuteční koncert českobudějovické folkové
skupiny Nezmaři. K této akci bude z Jindřichova Hradce vypraven zvláštní
parní vlak.