Jihočeský TravelFest & TravelCon
27. 04. 2018
Ke třem stovkám manažerů, marketérů a podnikatelů
v cestovním ruchu z řady regionů Česka se zúčastnilo dvoudenní odborné
konference TravelCon 2018, která začala 12. dubna 2018 v pavilonu Z na
českobudějovickém výstavišti. Velký zájem účastníků potvrdil
postavení TravelConu jako nejvýznamnějšího setkání profesionálů
cestovního ruchu na jihu Čech. K účastníkům konference se připojila
laická veřejnost, jež navštívila dvoudenní veletrh cestovního ruchu
TravelFest 2018 v pavilonu T2, jenž byl 13. dubna zahájen rozkrojením
rekordně gigantického dortu. Rozhovor s ředitelem Jihočeské centrály
cestovního ruchu Ing. Jaromírem Poláškem jsem zahájil konstatováním, že
souběžně s konferencí TravelCon 2018 tu na Výstavišti České
Budějovice proběhla i roadshow Asociace hotelů a restaurací ČR a
Gastrofest.
Setkání profesionálů cestovního ruchu za účasti veřejnosti se nám
v rámci druhých ročníků konference TravelCon a veletrhu TravelFest
podařilo ještě víc rozšířit. A to i ve spolupráci s Asociací hotelů
a restaurací České republiky. Mohli jsme tak i účastníkům těchto
souběžných akcí (Gatrofestu i TravelFestu se účastnila nebo je
navštívila spousta žáků středních odborných škol) ukázat, co se
u nás během roku změnilo a kam chceme cestovní ruch v Jihočeském kraji
směrovat. Tým pracovníků Jihočeské centrály cestovního ruchu na
konferenci angažoval skvělé přednášející. Mám radost, že její
účastníci v auditoriu využili ke spolupráci s turistickou oblastí
Českobudějovicko-Hlubocko nejen možnost čerpat informace od
přednášejících, ale také předávat si zkušenosti navzájem mezi sebou.
S mluvčími konference TravelCon jsme byli domluveni na tom, aby byli po
svých vystoupeních k dispozici k individuálním debatám s účastníky
konference. Na to slyšeli i hoteliéři a zástupci měst a obcí.
Během
dvou dní jsme dokázali prezentovat to, co jižní Čechy dělají. Mimo jiné
že jihočeskou pohodu lze přenést i na konferenci. To, na co se
v Jihočeském kraji zaměřujme, je podpora kvality služeb. Řízení kvality
služeb cestovního ruchu je totiž zásadní věcí nejen na celostátní
úrovni, ale i na krajské. V tomto duchu druhý den konference Jihočeská
centrála podepsala memorandum o spolupráci se Svazem venkovské turistiky a
agroturistiky. Také se musíme připravit na pokračující expanzi fenoménu
sdílené ekonomiky a na možný pokles turistů z tradičních zdrojových
trhů. Jedna z přednášek se proto věnovala specifice čínských turistů,
u jejichž příjezdů se očekává pokračující velký nárůst. Snažíme
se proto hledat, najít a vytvářet takové produkty cestovního ruchu, abychom
i tyto turisty dokázali na území Jihočeského kraje udržet déle než ten
zatím obvyklý půlden, kdy kvůli programovému itineráři touroperátorů
svých zájezdů (? la film „Jestliže je úterý, musíme být v Belgii“)
jižními Čechami v podstatě pouze projíždějí.
Konferenci TravelCon zahájila hejtmanka Jihočeského kraje Ivana
Stráská. Veletrh cestovního ruchu TravelFest 2018 dokonce spolu
s hejtmankou Středočeského kraje Jaroslavou Pokornou Jermanovou.
Bez podpory Krajského úřadu Jihočeského kraje by konference TravelCon
neměla šanci uspět. Jihočeský kraj vznik této celostátní vzdělávací
konference umožnil na modelu veletrhu cestovního ruchu TravelFest, který
navázal na někdejší výstavu Kompas. Jihočeský kraj je krajem, který
si uvědomuje význam cestovního ruchu a jeho potenciálu pro sociální a
hospodářský rozvoj na svém území. Zejména to, že do rozvoje cestovního
ruchu a především propagace destinace – regionů Jihočeského kraje –
je třeba investovat, aby tato svým způsobem univerzální tržní platforma
mohla co nejvíc přispívat k rozvoji a prosperitě obyvatel Jihočeského
kraje. Že se tato rozvojová strategie Jihočeskému kraji vyplácí, mimo
jiné dokreslují současné výsledky. Ilustrují to i výsledky průzkumu,
který si před pár lety nechal na základě zbytkových dat mobilních
operátorů spolu s Hospodářskou komorou Jihočeského kraje zpracovat.
Roční příjem do veřejných rozpočtů tehdy činil osm miliard korun a
nebojím se podotknout, že loni už to bylo zase podstatně víc.
Jedním
z témat konference bylo, co je mezisezona a co byznys sezona cestovního
ruchu. V hlavní sezoně máme ubytovací kapacity téměř všechny obsazeny,
a tak se musíme snažit, abychom ty, kdo jižní Čechy navštíví, motivovali
víc si užívat. Zvýšit tu své útraty. Nabídnout a hlavně poskytovat jim
další programy a služby, které je zaujmou. Aby turisté měli za co a
hlavně chuť v Jihočeském kraji vydávat své peníze, to je do určité
míry problém Českých Budějovic, kde turisté a návštěvníci z hlediska
programů a služeb zatím příliš nemají z čeho vybírat.
Facebookový profil „jižní Čechy“ má za rok přes
čtyřicet milionů zhlédnutí a u videí přes dva miliony.
Z hlediska Facebooku jsme po Praze nejúspěšnějším krajem. Loni jsme se
pustili do německé a anglické mutace se separátními profily, abychom byli
pro německy a anglicky hovořící zdrojové trhy incomingu jednoznačně
identifikovatelní. Tedy aby naše informace šly ve formátu a sledu, v jakém
je jsou tamní obyvatelé schopni vstřebávat. Posilujeme i Instagram, kdy po
instagramovém auditu a famtripech renomovaných influencerů na území
Jihočeského kraje je Instagram pro letošní rok číslo jedna.
Co se
týče klasických propagačních nástrojů, zvolili jsme jednotný design pod
hlavičkou „Jižní Čechy pohodové“. Propagační materiály „Jižní
Čechy pohodové“ tvoří základní řadu. Co je rovněž důležité, že
k tomu jedeme další projekty. Tradiční velké zdrojové trhy se snažíme
zasáhnout mezinárodními projekty. Jedním z nich je „Zlatá stezka“,
která do konceptu „Jižní Čechy pohodové“ designově až tak nezapadá.
Na druhou stranu prostřednictvím marketingu německé Tourismusverband
Ostbayern e.V. se dokážeme na německý trh dostávat jejich německými
cestami. A při expanzi na rakouský trh zase rakouskými, prostřednictvím
projektů „Památkami žijí“ a „Eurovelo 13“. V naší expanzi jsou
tyto mezinárodní projekty svým charakterem jakýmisi „trojskými koni“.
Zkrátka Jihočeská centrála cestovního ruchu tam pozice regionů
Jihočeského kraje buduje i těmito dvouletými speciálním evropskými
projekty.