Pravili tedy, že jiný jest pohodlnější po světě létání způsob, plavbami: tu že se člověk neztřase, nezkálí, neuvázne, ale od jednoho kraje světa k druhému sebou stříleti můž, všudy nového, nevídaného a neslýchaného něco nalézaje.
Jest pohodlnější po světě létání způsob
07. 09. 2002
Jan Amos Komenský, Labyrint světa a ráj srdce L.P. 1623
Zeměkoule má objem kolem
rovníku přes čtyřicet tisíc kilometrů. Cesta kolem světa po moři je
však daleko delší. Když 20. září 1519 pět lodí vedených
portugalským mořeplavcem Fernaem de Magelhaes vyplulo ze španělského
Sanalúcar de Barramenda, bylo to kvůli obchodu. Ani jedno z plavidel nemělo
nosnost větší třiceti tun. Ti, kteří je dnes v cestách za obchodem
následují, často cestují stroji obdobné nosnosti. Zpravidla však volí
rychlejší „po světě létání způsob“, a to letecky třídou byznys, a
patří k nejhýčkanějším pasažérům leteckých společností. Právě
obchod a obchodní klientela, hned po vojácích, byla a je největším
inspirátorem rozvoje letecké dopravy. Před 520 lety, 6. září 1522 se
Victoria, jako jediná a poslední z Magellanovy flotily, vrátila do
přístavu Sanalúcar de Barramenda s cenným nákladem koření a prvními
Evropany, kteří vykonali cestu kolem světa (prvním člověkem, který
obeplul svět, byl jeden z malajských tlumočníků výpravy). Dnes, po více
než půl tisíciletí, mají díky letecké dopravě tisíce
následovníků.
nakladatel a vydavatel Všudybylu