Jeseníky – zásadní novinky na zimu
05. 11. 2018
S ředitelem krajské společnosti destinačního managementu
Olomouckého kraje Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu Mgr. Tomášem
Rakem, MBA, se potkáváme 15. září v historickém vlaku vypraveném
v rámci Oslav regionálního Dne železnice z Šumperku do
Jeseníku.
Pane řediteli, Sdružení cestovního ruchu Jeseníky je spolu
s dalšími deseti organizacemi partnerem této akce pořádané národním
dopravcem Českými drahami.
Ano, společně s nimi si připomínáme historii tohoto regionu, která se
v mnoha ohledech točí kolem železnice. Letos 130 let železniční tratě
Hanušovice–Mikulovice. Nostalgická jízda je naplánována tak, abych se
její účastníci mohli v Jeseníku zúčastnit Středověkých slavností,
které se v něm konají druhým rokem, a zároveň abychom jim náš region
mohli představit jako místo, do něhož mohou cestovat vlakem za zážitky.
Čemuž napomáhá i projekt Alois Nebel.
Stále ještě panuje léto, ale až se zima zeptá…
Na zimní sezonu pro návštěvníky Jeseníků, horské destinace, která se
rozprostírá třemi kraji, chystáme tři zásadní novinky. Tou
nejzásadnější je infrastrukturní novinka, jež byla realizována v létě,
a to obnova Jesenické lyžařské magistrály. Ta je pro běžkaře naprosto
klíčovou trasou napříč horskými hřebeny přes Švýcárnu, Skřítek,
Paprsek a další jimi oblíbená místa. Celková délka magistrály je
114 kilometrů. Od doby, kdy byla před šesti lety vyznačena, ale došlo ke
klimatickým změnám. Ve své původní verzi tak už prochází místy, kde
sněhové podmínky nemusejí být ideální. Rovněž negativně se na ní
podepsala kůrovcová kalamita. Spolu se stromy zmizela řada značek. Došlo
tedy k rozhodnutí, že Jesenickou magistrálu letos v létě přeznačíme.
Přeznačování začalo koncem července za podpory Olomouckého kraje a
Sdružení cestovního ruchu Jeseníky. Provádí je značkaři Klubu českých
turistů. Novinkou tak je sjednocení značení trasy standardními značkami
Klubu českých turistů. Značky pro pěší turisty mají bílé vnější
pruhy, pro cyklisty žluté a pro běžkaře oranžové. Díky Sdružení
cestovního ruchu Jeseníky budou běžkařské stopy jak pro klasiku, tak pro
skate styl upravovány v rámci devíti okrsků devíti rolbami devíti
týmů.
Další
novinkou je sjednocení věrnostních karet. Na území Jeseníků fungovaly
dvě. Jedna se jmenovala Jeseníky Pass a provozovalo ji Sdružení cestovního
ruchu Jeseníky, druhá nesla název Jeseníky RegionCard. Po třech letech se
ukázalo, že nosnější strategii zvolila karta Jeseníky RegionCard. Došlo
k dohodě, že ať budou mít návštěvníci jednu, nebo druhou kartu, budou
je moci využívat pod jednotným názvem YES Card. Spolu s tím jim přibude
řada dalších poskytovatelů slev, výhod a ubytovatelů. Princip karty
vychází z toho, že návštěvník, který se ubytuje v našem regionu,
automaticky získává kartu v zapojených ubytovacích zařízeních a jejím
prostřednictvím, podle délky ubytování, se stává příjemcem různých
benefitů v rámci zapojených poskytovatelů služeb cestovního ruchu.
Například slev na zážitkové programy, do wellness zařízení, na vstupy do
hradů a návštěvnicky zajímavých objektů apod.
Třetí
novinkou je obnova populárních skibusů. Budou jezdit vždy z vlakových
nádraží, jak v Jeseníku, tak také z Koutů nad Desnou, a vždy navazovat
na stávající vlakové spojení v rámci projektu ČD Ski. Další možností
nasednout do skibusu budou odstavná parkoviště za podjezdem v Jeseníku a
v Koutech nad Desnou. Lidé, kteří přijedou vlakem, nasednou do skibusů a
ty je vyvezou na Červenohorské sedlo tak, aby mohli využít sjezdovky a
značené běžkařské trasy, a pak se třeba po zelené značce spustí dolů
do Loučné nad Desnou, kde mohou nasednout do vlaků mířících na
Olomouc.
Kolik bude stát jízdné ve skibusu?
Předpokládáme, že díky dobře načasovaným spojům, které budou navazovat
na linky dálkové a regionální hromadné dopravy, se nám podaří, aby
provozní náklady na skibusy z Jeseníku na Červenohorské sedlo byly pokryty
jízdným ve výši kolem třiceti korun. Nicméně počítáme
i s možností, že Sdružení cestovního ruchu Jeseníky bude provoz
skibusů dofinancovávat.
Skibusová jízdenka, bude-li její cena kolem třiceti korun, tak
bude podstatně levnější než nafta či benzín projetý osobním automobilem
a mnohonásobně nižší, než kdyby lyžaři stejné převýšení mohli
zdolávat lanovkou.
Ještě bych rád dodal, že drobnou novinkou je, že jsme v minulých dnech
spustili infokanál. Turisté tak mohou čerpat na penzionech informace
z infokanálu, který zobrazuje vývoj a předpověď počasí v daném
místě, plánované akce, upoutávky na hlavní akce a události v celém
regionu.
V současné době se v rámci příprav na příští rok věnujeme
přípravě na podání dvou klíčových dotačních žádostí. Jedna by měla
jít na Ministerstvo pro místní rozvoj v rámci Národního programu podpory
cestovního ruchu v regionech (2016–2020), kde budeme žádat o prostředky
na komplexní propagační kampaň Jeseníků napříč třemi kraji. Takže
pokud to dopadne kladně, měli bychom být lépe vidět. Druhá dotace je
v rámci česko-polského příhraničního programu, kde bychom rádi spustili
jednotný web pro oblast Jeseníků a Opolského vojvodství. Tzn. regionů,
které spolu sousedí a do kterých si turisté z obou stran hranice zvykli
putovat za zajímavostmi. Součástí bude i mobilní aplikace s mapovými
podklady a již zmiňovaná věrnostní karta YES Card, která bude fungovat na
území obou destinací. Jak české strany Jeseníků, tak Opolského
vojvodství.
Rád bych ještě dodal, že všechny tyto aktivity můžeme realizovat díky
podpoře všech členů naší organizace Jeseníky – Sdružení cestovního
ruchu a díky vstřícnosti Olomouckého kraje, který nám dlouhodobě
vyjadřuje podporu formou dofinancování klíčových aktivit a také
příspěvku, kterým umožňuje vytvářet produkty a realizovat aktivity pro
oblast Jeseníků.