Jeseníky, kolem čtyř miliard korun do veřejných rozpočtů
25. 07. 2019
S náměstkem hejtmana Olomouckého kraje Milanem Klimešem se
potkáváme v na české poměry neskutečně čistém životním prostředí
na rozhraní Jeseníků a Rychlebských hor, v obci Lipová-lázně, kde se ve
Schrothových léčebných lázních spolu se starostou obce Lipová-lázně
Lubomírem Žmolíkem a jednatelem společnosti Schrothovy léčebné lázně
Michalem Dynterou zhostil slavnostního zahájení hlavní lázeňské
sezony.
Pane vicehejtmane, neuzdravují jen minerální prameny či slatina, ale
i klima a krajina.
V tom má Lipová-lázně velkou tradici. Bohužel, došlo k tomu, že
tato slavná tradice byla na nějakou dobu přerušena. Úspěšně na ni
navázáno bylo teprve před třemi lety příchodem nového českého
investora, společnosti Schrothovy léčebné lázně. Takže dnes se
účastníme třetího zahájení lázeňské sezony znovuzrozených
Schrothových léčebných lázní. Schrothovy léčebné lázně jsou staré,
respektive mladé tak jako Priessnitzovy. Velký dík všem, kdo se o jejich
znovuzrození zasloužili. Pamatuji doby, kdy sem před desítkami let na
ozdravné po byty a léčení přijížděly z celé republiky děti
s lupénkou a dalšími ekzémy a zdejší léčebné lázně jim vždy
výrazně pomáhaly. Schrothovy léčebné lázně tím byly proslulé. Jsem
rád, že se k tomuto renomé pod novými majiteli dopracovaly zpátky. Rozsah
léčby, kterou provádějí v dnešní době, je srovnatelný, ne-li větší
než v dobách předchozích.
S ředitelem společnosti destinačního managementu Olomouckého
kraje Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu Tomášem Rakem se potkáváme
na zahájení hlavní lázeňské sezony Schrothových léčebných lázní
v Lipové-lázních.
Pane řediteli, oblasti Jeseníků a Rychlebských hor i samostatného
geologického masivu Králického Sněžníku na území Olomouckého kraje jsou
čím dál vyhledávanější z hlediska jak domácího, tak příjezdového
cestovního ruchu.
Český statistický úřad každoročně kvartálně zveřejňuje statistická
data týkající se ubytování turistů v hromadných ubytovacích
zařízeních. Jeseníky, Rychlebské hory a masiv Králického Sněžníku jsou
ale destinacemi, v nichž drtivá většina turistů využívá ubytování
v malokapacitních penzionech či v soukromí. Takže do této statistiky
nespadají, a tato data tak nemusejí vypovídat o celkové návštěvnosti
destinace. Proto jsme zakoupili analýzu, která nám na základě zbytkových
dat mobilních operátorů oddělí rezidenty; oddělí transferující lidi,
kteří cestují do práce; oddělí výletníky, kteří si vyrazí v rámci
regionu, například ze Šumperka do termálů Losiny. Poskytují přehled,
odkud kam lidé cestují, jaká je jejich sociodemografická struktura,
v jakých termínech cestují a na která místa nejvíc. Tato data mimo jiné
využíváme pro zacílení propagačních aktivit našich horských destinací
a při prosazování značky Jeseníky. Co je klíčové a vyšlo z těchto
analýz jako hodně pozitivní, to jsou ekonomické přínosy cestovního ruchu.
Víme tak, že v roce 2018 turisté v Jeseníkách utratili přes devět
miliard korun. Z tohoto obratu bylo do veřejných rozpočtů odvedeno kolem
čtyř miliard korun. Zároveň díky poptávce turistů (spotřebitelů
odjinud) se podařilo udržet nebo bylo nově vytvořeno asi
9 900 pracovních míst.
Rostoucí návštěvnost Jeseníků, Rychlebských hor
i Králického Sněžníku jistě přináší výzvy.
Těm Jeseníky – Sdružení cestovního ruchu vychází vstříc. Proto jsme
se například angažovali ve vytvoření sítě nabíjecích stanic pro
elektrokola a v rozšíření mobilní turistické informační aplikace
pokrývající celé Jeseníky. Ta výletníkům a turistům dává tipy na
zajímavé akce. Směruje je na další atraktivní místa. V tomto kontextu
bych rád zdůraznil společný postup Olomouckého a Moravskoslezského kraje,
která se významně prohlubuje v uskutečněných akcích. Jednou z prvních
byla společná účast na veletrzích cestovního ruchu nebo již zmiňované
vytvoření sítě nabíjecích stanic pro elektrokola. Bude zahrnovat
čtyřicet stanic pro všechny značky kol. Dvacet stanic na území Jeseníků
v Moravskoslezském kraji, dvacet na území Jeseníků v Olomouckém kraji.
Projekt je realizován pod záštitou jejich hejtmanů. Klíčovými osobami,
které projekt realizují, jsou uvolněný zastupitel Olomouckého kraje
Vladimír Lichnovský a Jan Krkoška, náměstek hejtmana Moravskoslezského
kraje.
Dalším projektem je součást propagace Jeseníků, a to mobilní informační
centra. Některá střediska Jeseníků se potýkají s vysokou
návštěvností a přetížením určitých lokalit. Navštívit Praděd díky
tomu už není až tak pohodovou záležitostí. Úkolem těchto mobilních
informačních center je, aby přijela na turisticky exponovaná místa,
informovala turisty o dalších zajímavých cílech a inspirovala je
k delšímu setrvání v Jeseníkách. Dneska ho máme s sebou tady
v Lipové, aby informovalo a inspirovalo účastníky slavnostního zahájení
hlavní lázeňské sezony k túrám a výletům do dalších koutů
Jeseníků, Rychlebských hor a Králického Sněžníku. Zpravidla to jsou
méně navštěvované turistické cíle. Pokud bych měl uvést příklad, tak
třeba navštívit jeden ze sedmi divů Olomouckého kraje, tančírnu
v Račím údolí na Javornicku. Jsem přesvědčen, že víc než polovina
turistů, kteří navštíví vrchol Pradědu nebo Mechová jezírka, o tomhle
místu neví. Chceme, aby poznali nová místa a prodloužili si pobyt na
území Olomouckého kraje. K tomu slouží YES card, slevová turistická
karta, kterou budeme rozšiřovat i na část moravskoslezských Jeseníků.
Umožňuje, aby lidé, kteří YES card v ubytovacích zařízeních zdarma
obdrží, získávali slevy na služby na dalších místech, kde se jim může
dostat dalších nevšedních zážitků.
Nakolik představitelé Olomouckého kraje, jehož úřad sídlí
v úrodné moravské rovinaté krajině v hanácké metropoli, podporují
vaše aktivity ve slezských horách?
Žádný z našich projektů by nebylo možné realizovat bez významné pomoci
Olomouckého kraje, ale i kraje Moravskoslezského. Za Olomoucký kraj tak
patří velký dík hejtmanu Vladislavu Oklešťkovi, který má cestovní ruch
prostřednictvím uvolněného krajského zastupitele doktora Lichnovského
v gesci. Finanční podpora Olomouckého kraje je pro nás zcela zásadní.
Letos nám pomohla udržovat víc než tři sta dvacet kilometrů zimních
běžkařských tratí a realizovat projekt Skibus, kdy jsme na Červenohorské
sedlo z obou stran Jeseníků vyváželi běžkaře, aby se mohli svézt po
jedné z nejúžasnějších tratí v Česku, po Jesenické magistrále. Teď
budeme pro cykloturisty na obdobné trase do Červenohorského sedla provozovat
cyklobus. Pro Jeseníky a návštěvnost jejich regionů to jsou projekty,
které přispívají k vysoké kvalitě služeb.
Velké poděkování si zaslouží i turistická informační
centra.
Bezesporu. Na letošní rok jsme pro klienty informačních turistických center
[PZ1]připravili novinku, Zelenou linku pro Jeseníky. Bezplatnou telefonní
linku, která je v dané oblasti spojí přímo s územně příslušným
turistickým informačním centrem. Případně budou spojeni s callcentrem
Jeseníků – Sdružení cestovního ruchu, kde se dozvědí i o akcích,
o novinkách a tipech na výlety. Vycházíme tím vstříc zejména starším
návštěvníkům Jeseníků. Těm, kteří moc nekamarádí s internetem a pro
něž je dostupnost dat a zacházení s nimi problémem. Mohou si uložit
telefonní číslo 800 022 840 na Jeseníky a informovat se telefonicky. Na
druhém konci linky jim operátorka nebo pracovník turistického informačního
centra zodpoví jejich dotazy a dá tipy na zajímavé programy a cíle. Systém
má tu výhodu, že hovory, jak už jsem řekl, přesměrovává přímo do
míst, o něž se telefonující zajímá. Na turistická informační centra,
jejichž pracovníci destinaci, v níž působí, perfektně znají.
[PZ1]Pro ně? Pro ta centra? Nebyli myšleni turisté?