Je třeba zrovnoprávnit vztahy mezi zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi
02. 11. 2012
Rozhovor s manažerem veřejných zakázek NSP II a NSK2 za Svaz
průmyslu a dopravy ČR a předsedou Koordinační rady Ing. Bohumilem Mužíkem
jsem 8. října 2012 zahájil konstatováním, že otázka
konkurenceschopnosti hospodářství je postavena nejen na odbytištích a
kupní síle domácího trhu, na energiích a surovinách, ale zejména na
lidských zdrojích. Obrovským problémem v Česku je nízká prestiž
učňovského a technického školství.
Ano, zaměstnavatelé jsou již delší dobu vážně znepokojeni z vývoje na
českém trhu práce a evidentních faktorů ohrožujících jejich podnikání
a konkurenceschopnost. Řadu let kritizují líbivou politiku školství
s negativním dopadem na technické profese všech úrovní, neexistenci
kvalifikované prognózy vývoje potřeb, hodnocení úspěšnosti škol apod.
Zároveň ale nejen kritizují, nýbrž také deklarují připravenost
spolupracovat na inovativních návrzích opatření, která by kritickou
situaci na trhu práce a v oblasti celoživotního učení řešila. Nezřídka
se stává, že nastalou situaci pracovníci Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR kladou za vinu rodičům dětí rozhodujícím o jejich
dalším vzdělávání. Rodiče se však rozhodují podle toho, jaké informace
dostávají. A poskytované informace nejsou právě nakloněny řemeslným a
technickým oborům. Přitom konkurenceschopnost našich zemí vždy tkvěla
v řemeslné invenci obyvatelstva předávané z generace na generaci. Co na
tom, že nám „Brusel“ říká: „Co chcete? Máte největší počet
řemeslníků v Evropské unii. Deset procent!“ Česká ekonomika další
dělnické a technické profese potřebuje, a ještě nějakou dobu potřebovat
bude. Jsou firmy, které se odstěhovaly a nyní mají zájem se vrátit. Mimo
jiné proto, že podmínky na Dálném východě doznávají radikálních
změn. Už to tam přestává být „Klondike“. Ale bohužel, dostatek
kvalifikované pracovní síly tu není ani pro firmy, které zůstaly. Chybí
značné množství řemeslně disponovaných a technicky vzdělaných lidí.
Tato situace určitě není dána jen volbou rodičů, ale různými dalšími
okolnostmi, jako je demografická křivka – stále nižší počet dětí, a
tedy i dětí vstupujících do středního školství (cca o 40 tisíc
méně) a na druhé straně odchody silných poválečných ročníků do penze.
To by však nebylo tak kritické, kdyby v rámci jednotlivých stupňů
vzdělávání byly zachovány dřívější vstupní parametry. Tím, jaké
jsou dětem vytvořeny podmínky pro vstup do maturitních oborů, se veškerý
propad počtu žáků odehrává právě v učňovském školství.
Lze se divit, že rodiče preferují maturitní obory, když je vstup
na střední školu bez přijímacích zkoušek či jakýchkoliv
limitů?
Proto kvituji, že tehdejší ministr Dobeš veřejně vyhlásil, že státní
maturitu neudělá dvacet procent absolventů. Už jen tato informace
způsobila, že se rodiče začali zamýšlet nad tím, do kterých učebních
oborů by své děti dali, protože se obávali, že po čtyřech letech studia
jejich ratolest neudělá maturitu a nebude mít nic. Začali uvažovat, jestli
se k maturitě nedobrat z druhé strany: nechat dítko vyučit a pokud mu to
půjde, nechat je vystudovat maturitní nástavbu, což je daleko lepší, než
po čtyřech letech studia vyhozený student, který nemůže jít do praxe,
protože nemá patřičné praktické vzdělání. Systém, který
připravujeme, proto vytváříme i pro tyto skupiny absolventů, kteří na
trhu práce nezískají uplatnění, protože nedostali informace, jaká je
jejich uplatnitelnost. Je jasné, že armádu nezaměstnaných netvoří pouze
věková skupina nad padesát let a ti, kdo celý život pracovali v jedné
fabrice, kterou jim zavřeli, ale že se rapidně zvyšuje procento
nezaměstnaných, kteří nikdy nepracovali a rekrutují se z řad absolventů
pro trh nepotřebných oborů vzdělání.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací spolu
s principy zákona č. 179/2006 Sb. o uznávání a ověřování výsledků
dalšího vzdělávání představují pro zaměstnavatele základ nového
přístupu k odbornému vzdělávání.
Má-li se práce na Národní soustavě povolání a Národní soustavě
kvalifikací, potažmo na systému dalšího profesního vzdělávání,
zúročit ve zlepšení situace oblasti vzdělávání, je třeba udělat
několik věcí. Za prvé, akceptovat názory a požadavky zaměstnavatelů
k odstranění bariér, které definovali v materiálu s názvem Shrnutí
podnětů a názorů sektorových rad – zástupců zaměstnavatelů v rámci
řešení průřezových témat a zásadních bariér v oblasti rozvoje
lidských zdrojů v České republice, kde jednoznačně popisují základní
problémy v počátečním a dalším vzdělávání. Tuto studii by státní
správa měla chápat jako zadání od zaměstnavatelů.
Spolupráce škol a podniků je velice aktuální téma, které se dosud
nedostalo do podoby systémového opatření, jež by vyústilo v čerpání
evropských peněz do systému platného i v následujícím období. Je
třeba zrovnoprávnit vztahy mezi zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi.
Pokud budou zaměstnavatelé chtít podpořit vzdělávací instituce, ať už
materiálně-technickým vybavením, motivačně při náboru pomocí
stipendií, stážemi učitelů a žáků atd., měli bychom pro to mít jasná
ekonomicko-právní pravidla s jasnými výstupy a jasným přínosem pro obě
strany.
Na trhu se nyní objevují disproporce toho charakteru, že některé
nízkokapacitní obory už z počátečního vzdělávání nezískávají
vůbec žádné absolventy – odborníky. To je v mnoha případech
ohrožující. Jako příklad mohu uvést keramiky. Tři klíčové školy –
v Horní Bříze, Karlových Varech a v Bechyni – které dříve
v různých oborech produkovaly odborně zdatné absolventy v potřebném
počtu, už své třídy vinou malého zájmu a nízké propagace oboru zdaleka
nenaplňují. Totéž se děje v potravinářství. Poslední bašta tohoto
oboru, Pardubická potravinářská škola, už delší dobu neprodukuje
například absolventy nedostatkového oboru mlynář. Další problémy tohoto
typu se vyskytují ve sklářství, v textilu i jinde, a my chceme, aby pro
tyto nízkokapacitní obory byla vytvořena vzdělávací centra, která
zaměstnavatelé je materiálně-technicky i jinak podpoří. Centralizace
výuky v regionech by však pomohla i nosným oborům národního
hospodářství, jako jsou strojírenství, doprava a logistika apod. Zkrátka
jsou pozice, na které lze jen obtížně připravit kvalifikované pracovníky
v systému dalšího vzdělávání.
Třetím tématem je podpora technického školství, která závisí zejména
na penězích, respektive na změně systému financování škol. Ty by neměly
být financovány podle počtu žáků, ale podle materiálně-technické a
finanční náročnosti výuky, na což už resort školství částečně
slyší.
Pokud by čtenáři Všudybylu měli zájem získat více informací o systému
dalšího profesního vzdělávání v podobě Národní soustavy povolání a
Národní soustavy kvalifikací, mohou navštívit webové stránky www.nsp.cz, www.narodni-kvalifikace.cz, www.sektoroverady.cz nebo www.vzdelavaniaprace.cz. Na
stránkách NSP v sekci Informační materiály naleznou i shrnutí
průřezových témat, které zpracovaly sektorové rady. Zájemcům je
k dispozici i realizační tým obou soustav, pracující v konsorciu
složeném ze Svazu průmyslu a dopravy ČR, Hospodářské komory České
republiky a společnosti Trexima.