Je třeba, aby se i v cestovním ruchu marketing opřel o čtyři základní Kotlerovy kameny
22. 05. 2005
OLYMPUS je společností působící po celém světě s hlavními
pobočkami v Evropě, Japonsku a USA. OLYMPUS Europa tvoří skupina dvaceti
dceřiných a sesterských společností a se zhruba čtyřiceti distributory je
zodpovědná za veškeré aktivity na evropských trzích. Pro evropskou skupinu
pracuje více než tři tisíce zaměstnanců z šestadvaceti zemí. Se
zaměřením na přesné přístroje a opto-digitální systémy je OLYMPUS
průkopníkem klíčových technologií, a to jak pro individuální
spotřebitele, tak na poli průmyslu. Jeho hlavní činnost se uskutečňuje na
poli obrazové tvorby a informačních systémů, analogových a digitálních
fotoaparátů, digitálních tiskáren a příslušenství, mikrokazetových
přehrávačů, digitálních diktafonů, systémů pro ukládání optických
dat, multimediálních zobrazovacích zařízení a dalekohledů. Orientuje se
i na lékařské systémy a endoskopy pro záchrannou medicínu, diagnostické
a jiné vyspělé lékařské vybavení a v neposlední řadě na mikroskopy
pro průmyslová zařízení, přístroje pro obrazová vyšetření na dálku
(nedestruktivní vnitřní testování), vysokorychlostní video přístroje a
bezpečnostní zařízení.
S generálním ředitelem společnosti Olympus C & S JUDr.
Petrem Hanzlíkem jsem si původně šel popovídat o kongresové turistice a
firemních akcích. Náš rozhovor jsem ale začal otázkou: „Proč české
hospodářství využívá pouze 10 % z potenciálu odvětví cestovního
ruchu?“
Cestovní ruch v Česku má opravdu značný prostor se rozvíjet, pakliže se
přetvoří. Pokud nebude pouze věcí hoteliérů a dalších profesionálů
cestovního ruchu, ale všech, kteří se spolupodílíme na dobrém jménu
naší země v zahraničí. Pokud dokážeme, aby potenciální návštěvníci
Česka byli oslovováni geograficky i obsahově co nejširší kvalitní
nabídkou turistických atraktivit a služeb. V rámci zemí Evropské unie
totiž rozvoj cestovního ruchu výrazně závisí na celkové kvalitě a
kompletnosti služeb daného státu. Tedy např. i na úrovni zdravotnictví,
stavu dopravní infrastruktury, komunálních služeb, bezpečnosti –
fungování policie apod. A pochopitelně, u nás v České republice
obzvláště, i na nexenofobním přístupu místních obyvatel k cizincům,
tedy aby se u nás turisté mohli cítit jako vítaní hosté.
Česko má krásnou přírodu…
Ale umíme vystihnout její markanty? Umíme je nabídnout? Kdysi jsem byl na
jednom ostrově, kde dopravní značení veškeré žádné. Ostrov nebyl
velký, ale když jsem se vydal z místa X do místa Y, byla to detektivka.
Čtyřicetikilometrová trasa vozem se protáhla na tři hodiny. To je důvod,
proč už jsem se na daný ostrov nikdy potom nevrátil. A musím říci, že
tentokrát nezafungovala ani cestovní kancelář, která předem neinformovala,
že k přesunu z jednoho místa na druhé je téměř nezbytné ne si
půjčovat auto, ale používat lokální transport. To jsou věci, které vás
buď rozhodí, nebo se s nimi poperete, ale kladete si otázku: Proč bych na
místě, kde si chci užít klid a relativní komfort, neměl mít dopravní
orientační značení coby součást balíčku služeb, jež jsou mi
nabízeny?
Dá se předpokládat, že si cestovatel k nám do Čech, Slezska či na Moravu
bude moci celou dovolenou prohlédnout dopředu na internetu, jak to bývá
zvykem v jiných zemích u dobře vedených resortů? Že dokonce bude
vědět, v jak široké a velké posteli bude spát? Samozřejmě, že se toto
kritérium může zdát okrajové. Je to ale jedna z věcí, která je s to
daného člověka oslovit. Já, například, mám rád tvrdou postel a jsem
ochoten jít do resortu, který mi ji nabídne. Je to maličkost, avšak pro mé
konečné rozhodnutí budou hrát roli nejen markanty, ale i takovéto
maličkosti. Nabídka služeb musí být komplexní. Nevím, jak by se vám
líbilo, kdybyste si od nás koupil výrobek a chyběl u něho návod? Pokud to
přirovnám k cestovnímu ruchu, je to totéž. Každý máme nějaké zájmy.
Já např. fotografování. Chci jezdit do míst, kde jsem nebyl. Chci ale
vědět, zdali a kde tam najdu zajímavé scenérie. Mám vytipovány země a
cíle, ve kterých se na to nemusím ptát, protože si před cestou prohlédnu
internet, kde mi taková místa ukáží a dokonce na ně zavedou.
Proč to dělají?
Protože si uvědomují hodnotu své lokality a kontinuálně ji mapují. Ví,
že pro turisty bude atraktivní jen tehdy, budou-li o ní vědět. Lidé,
kteří zajišťují ony podmínky, si uvědomují, že existuje konkurence a
marketing. Nemuseli by to dělat, kdyby nebyli obklopeni konkurenčním
prostředím včetně zahraničních turistických destinací, s nimiž
soupeří o přízeň turistů. Použil jsem slovo marketing. Marketing má
spoustu pouček. V cestovním ruchu platí jednoznačně: Když se budeš
snažit získat zákazníka, musíš mu nabídnout to, co ho zajímá, aby byl
ochoten za to zaplatit. Na tobě je, aby to, co zákazník platí, bylo rozumně
zkalkulováno. Abys na tom netratil a abys tam dotyčného klienta přilákal
podruhé i potřetí, protože na své dovolené tzv. „nevykrvácí“. Je
třeba, aby se i v cestovním ruchu marketing opřel o čtyři základní
Kotlerovy kameny. V českém cestovním ruchu však nejsou doposud
vydefinovány a my nevíme, kde jsou hranice ceny. Kolik služeb, které
národnosti, v jakém sortimentu máme nabídnout. Nevíme, jestli turisté
více používají jedno nebo druhé médium, aby se o dané zemi víc
dozvěděli. Neumíme využít možností internetu. A proč tomu tak je?
Protože za patnáct let se nedá stihnout všechno. Daleko tristnější je,
že se rozumným způsobem nereinvestují prostředky. Peníze, které jsou
vytěženy z cestovního ruchu (tam kde funguje), umí současná garnitura
přizpůsobit své zvláštní politice natolik, že to pro podnikatele
v cestovního ruchu nemá moc význam. Čerpat ono pomyslné turistické zlato
je možné jenom tehdy, pakliže tomuto podnikání napomáhá celé
prostředí.
Proč to jde jinde lépe? Proč má řada evropských států pro
využívání až neskutečně velkého množství synergických přínosů,
plynoucích z multioborového cestovního ruchu, vytvořeny daleko lepší
podmínky?
Protože chce.
Přišel jsem za vámi kvůli firemní a incentivní turistice…
Naše firma s tím má docela problém. Hodně dlouho jsem hledal, kam naše
zaměstnance vyvezu na čtyřdenní podnikové školení. A protože jsme se
zvětšili, zvětšily se nám i požadavky na lůžkovou kapacitu, velikost
kongresového sálu apod. Mimo Prahu je to obrovský problém. Vhodné
zařízení jsem našel až na Slovensku. Paradoxní na tom je, že když se
podíváte na hesla, jako je „kongresová turistika“ nebo „incentiv
trades“, najdete hromadu agentů, ale vůbec ne ta zařízení. Byl jsem
zděšen, jak málo informací o konkrétních možnostech této sféry je
shromážděno do nějakého informačního bloku. Kde jinde mám hledat, když
je nebudu mít na webu a nebudu chtít jenom Prahu? Takže se obrátím na
cestovní agenturu, ta to zadá incentivní agentuře, ta si najme člověka,
který něco hledá a cena naskakuje o hluchá procenta.