„Convention Bureau“ je ve vyspělých ekonomikách vnímáno jako
institut řízení a podpory rozvoje kongresové turistiky. Šíře aktivit a
míra kompetencí Convention Bureau se v jednotlivých zemích liší. Jejich
hlavním a společným posláním však je pomáhat získávat mezinárodní
konference, kongresy, výstavy a incentivy pro místo, ve kterém se
angažují.
Petr Marhoul, Všudybyl 2006/6
Je důležité, abychom spolupracovali
17. 05. 2009
S Jade Sebek, vedoucí oddělení Kongresové a incentivní
turistiky České centrály cestovního ruchu – CzechTourism a ředitelkou
Prague Convention Bureau, se potkáváme 22. dubna 2009 na doporučení
předsedy Prague Convention Bureau Jana Adámka. To proto, že hlavním tématem
šestého vydání Všudybylu je MICE.
Jade, co vás z Kanady přivedlo do Česka?
Oba moji rodiče jsou Češi. Do Kanady se vystěhovali v roce 1968. Já jsem
Českou republiku navštívila v roce 1991 a učila jsem se tady česky. Pak
jsem se vrátila do Kanady, kde jsem vystudovala marketing. Po ukončení
studií jsem pracovala v reklamě. Následně jsem se v Torontu setkala se
zástupci CzechTourism, který zde dělal zajímavou akviziční kampaň na
podporu příjezdů do České republiky. Tímto impulzem jsem se začala
zajímat, jak v Čechách funguje trh práce a kde bych se případně mohla
uplatnit. Na půdu CzechTourism jsem nastoupila v roce 2006, a okamžitě jsem
začala připravovat spolu s dalšími lidmi v týmu kongres ASTA. Musím
přiznat, že v jeho průběhu jsem se do této práce zamilovala.
Byl to pro vás velký kulturní šok přesídlit z Kanady do
Česka?
U mne asi ne. Moji rodiče jsou Češi, jíme česká jídla, slavíme české
Vánoce apod. Jediné, na co jsem si v českém prostředí musela zvyknout, je
to, že Češi nejsou tak otevření jako Kanaďané. Já sama jsem hodně
otevřený člověk – vždycky vyjádřím svůj názor a hodně se
ptám – kolikrát asi lidi kolem mne šokovalo, že chci pořád
něco vědět.
Aktivity CzechTourism v oblasti propagace České republiky coby
turistické a samozřejmě i kongresové a incentivní destinace v posledních
letech nabírají na intenzitě.
I já během téměř čtyř let, co jsem tady, registruji velký progres.
Nesmírně důležité je zaměřit se na podstatu, na získávání byznysu pro
české podnikatelské subjekty a pro Českou republiku vůbec. Není to jen
o tom někam přijet, ukázat letáček a říci: „Česká republika je
krásná“. Potenciálním zahraničním zákazníkům musíme nabízet
produkty tak, aby je chtěli. To se právě teď děje. Ve spolupráci
s českými subjekty pro zahraniční touroperátory a novináře pořádáme
poznávací cesty a další motivační akce. Velmi důležitá přitom je
spolupráce CzechTourism a regionálních kanceláří, s cílem předvést
nejrůznější možnosti naší destinace zahraničním partnerům: „Tak
takhle to může vypadat a za takovéhle peníze.“ Tento trend, domnívám se,
se dříve nerazil. To se řeklo: „Máme krásný Karlův most, Karlovy Vary
jsou krásné…,“ ale už tam nebylo: „Takhle může vypadat programový
balíček pro vaše klienty,“ o což se už několik let snažíme.
Významným cílem vznikajícího Czech Convention Bureau je propagovat české
regiony i na českém trhu. Velké množství MICE akcí českých subjektů se
odehrává u našich sousedů v zahraničí. Např. ve Vídni, kde absolvují
svůj dvoudenní kongres, protože nevědí, jaké jsou možnosti mimo Prahu.
Nevědí, že mohou jet např. do Mikulova nebo Českého Krumlova apod. Chceme
připravit komplexní webové stránky zaměřené na oblast kongresů,
konferencí a incentivy, kde budou tyto informace k dispozici. Plánujeme
připravit kampaň zaměřenou na české firmy a podnikatele, aby si
uvědomili, že když odjedou do Německa, že tam český kapitál vezmou
s sebou. Pokud ale budou akci realizovat v České republice, budou jejich
peníze investovány zpět do jejich vlastního světa.
Protože Všudybyl z více než padesáti procent oslovuje
směrodatné lidi mimo průmysl cestovního ruchu (neboť šířit osvětu do
vlastních řad o tom, že cestovní ruch jako byznys není o tom někde
trajdat, ale vydělávat peníze, a že je součástí zahraničního obchodu a
že by v případě společenské poptávky mohl pro Česko generovat
mnohonásobně víc zahraničního inkasa, je doménou „kaličů vod“ anebo
skutečně slaboduchých), poprosil bych vás, Jade, o vysvětlení, o čem je
MICE byznys.
Především o tom, abychom na území České republiky dostávali velké
skupiny solventních spotřebitelů – účastníků MICE akcí. Pokud vezmeme
veškeré služby spojené s konáním akce a kapitál, který přinášejí,
pak se nemůžeme divit, že rentabilita cestovního ruchu je daleko vyšší
než např. automobilového průmyslu. Bohužel, kongresový turismus a průmysl
cestovního ruchu vůbec nemá v Česku téměř žádnou společenskou,
politickou a hlavně svému významu odpovídající finanční podporu.
Samozřejmě, že o tuto klientelu a byznys je veden lítý konkurenční boj.
Proto je třeba, aby se Česká republika s konkurenčními destinacemi
z celého světa střetávala jako rovnocenný soupeř a aby nad nimi
vítězila ve výběrových řízeních. Jde především o to, abychom do
České republiky dostali klienty, kteří podstatnou měrou přispějí nejen
k navyšování zahraničního inkasa, ale i k udržení či vytváření
podnikatelských příležitostí a hlavně pracovních míst. Ostatně ne
náhodou cestovní ruch generuje nejvíc pracovních míst v Evropské unii.
Ale abych to shrnula: Kongresový a incentivní turismus je velký byznys,
zaměřený na to, dostávat na území daného státu solventní spotřebitele
odjinud – vlivné lidi s vysokými příjmy.
A jak dostávat MICE klientelu do celé České
republiky?
CzechTourism organizuje pro regiony roadshow a workshopy v zahraničních
destinacích, kde mohou oslovit potenciální nákupčí. Každý region si
musí udělat analýzu svých možností – turistických atraktivit,
infrastruktury úrovně služeb apod. Určitě by měl mít také strategii,
které ze zdrojových trhů oslovovat a jakým způsobem. Czech Convention
Bureau jako vznikající projekt v tuto chvíli zakládá regionální
kanceláře na pěti místech České republiky. Samozřejmě každé místo,
i malé obce mohou mít potenciál na menší MICE akce. Ale velké kongresy
bezpodmínečně vyžadují odpovídající infrastrukturu. Nechci, aby to
vyznělo, že jinde, než je to dnes, v České republice velký kongres být
nemůže. Ale zatím jí, kromě Prahy, disponují především Brno, Karlovy
Vary, Plzeň a Liberec. Proto vzniká Czech Convention Bureau, aby těmto
zmíněným destinacím pomohlo v jejich aktivitách, abychom mohli vypracovat
společný marketingový plán. Spolupracovat je nesmírně důležité. Je
totiž kontraproduktivní realizovat jednotlivé činnosti odděleně, protože
potenciální zahraniční klienti vnímají Českou republiku jako jednu
destinaci.
Když jsem před třemi roky v kongresovém Všudybylu prezentoval
příspěvek Petra Marhoula, konstatoval na adresu tehdejšího PAKTU
(Pražské asociaci kongresové turistiky), že neplní funkci kongresového
bureau (viz www.e-vsudybyl.cz, článek
„Prague Convention Bureau, vize a realita“). Jak je to teď?
Teď je to jinak. I já jsem ale ještě zažila, jak fungoval starý PAKT. Pro
mne je nejdůležitější, abychom spojili síly a prosazovali Prahu jako
kongresovou destinaci. To nám přinese nové příležitosti a zajistí rozvoj
našeho oboru jako celku. Co se týká Petra Marhoula, je v současné době
místopředsedou představenstva Prague Convention Bureau a významně se
podílí na rozvoji asociace.
Ke komu se dostávají poptávky získané přes Prague Convention
Bureau?
To je vždycky velké téma. Navíc teď přicházejí poptávky daleko více.
V obchodním oddělení Prague Convention Bureau v Rytířské ulici (kde
kdysi sídlil starý PAKT) pracuje šest lidí. Jejich úkolem je prosazovat
Prahu jako kongresovou destinaci v celém komplexu. Základem je dostávat
byznys do Prahy. Pak už je na tom kterém zahraničním organizátorovi MICE
akce, aby si vybral, s kým by tady rád spolupracoval, a na českých
subjektech, aby se chopily příležitosti. Základem však je, aby byla
poptávka a zahraniční klienti volili právě Prahu.
Distribuce poptávek je závislá i na typu členství. Nabízíme tři typy
členství a každý subjekt si může vybrat, kolik chce do svého členství
v Prague Convention Bureau investovat a jaké služby za to získávat. Máme
typ členství, kdy náš člen vůbec nedostává poptávky, ale „jen“
patří do asociace, což je pro řadu firem důležité a dostačující. Pak
je další možnost, kdy členský subjekt dostává poptávky do
250 účastníků. Pokud je to menší nebo středně velký hotel, pak stejně
nemůže zabezpečit akce pro vyšší počet lidí. Nejkomplexnější je typ
„platinum“ pro členy, kteří od Prague Convention Bureau chtějí čerpat
nejvíce informací a získávat poptávky všech typů. Tento systém zužuje
počty subjektů, jejichž nabídka je zasílána poptávajícímu. Prague
Convention Bureau od zahraničních organizátorů dostává specifikovaná
zadání a jeho obchodní oddělní pak kontaktuje členské subjekty, které
splňují kritéria. Zahraničnímu zájemci o uspořádání kongresu v Praze
ve finále posíláme nabídky všech zúčastněných komplexně za Prahu jako
destinaci. Také na webových stránkách Prague Convention Bureau www.pragueconvention.cz máme
poptávkový formulář, který unikátním systémem zajistí komunikaci mezi
členskými subjekty a poptávajícím, bez vstupu třetí strany. Tento systém
je naprosto transparentní a efektivní.
Jaký je vztah Magistrátu hl. m. Prahy k pražskému kongresovému
bureau?
Nepochybuji, že kladný. Už proto, že čestným prezidentem Prague Convention
Bureau je pražský primátor. Častou otázkou je financování jako forma
podpory Prague Convention Bureau ze strany MHMP, které v tuto chvíli
probíhá podporou jednotlivých projektů. Prague Convention Bureau funguje
z vlastních zdrojů a stále se rozvíjí. Administrativa Prague Convention
Bureau začínala ve dvou lidech. Teď jich je šest a za dva měsíce přibude
další obchodník. Pokud současnou podporu Prague Convention Bureau srovnám
s jinými obdobně zaměřenými institucemi ve světě, je stále ještě
nepatrná. Nicméně se snažíme komunikací s MHMP vytvořit pro kongresový
a incentivní turismus systém nepřímého financování, který zajistí
podporu jednotlivých akcí konaných v Praze. Tento systém by měl pomoci
všem, kteří usilují o získání akcí pro Prahu – mohou se spolehnout
na konkrétní typy podpory v závislosti na velikosti a charakteru akce. Co se
týká samotného vztahu Prague Convention Bureau a Magistrátu hl.m. Prahy,
komunikace je na velmi dobré úrovni a úroveň vztahů by se dala označit
jako nadstandardní. Velkou zásluhu na této činnosti má především
předseda Prague Convention Bureau Jan Adámek. Já věřím, že spolupráce
s MHMP se bude pozitivně rozvíjet i do budoucna a společně se nám
podaří vytvořit také systém finanční podpory Prague Convention Bureau,
obdobně jako je tomu v případě našich konkurenčních zahraničních
destinací.