Jako klíčové vidím mít několik specializovaných agentur
18. 05. 2006
S generálním ředitelem České agentury na podporu obchodu
CzechTrade Ing. Ivanem Juklem jsem byl seznámen marketingovou ředitelkou
Královského pivovaru Krušovice Dr. Pittnerovou na Golden Prague Farewell
Coctail Evropského bankovního a finančního fóra v pražském Grandhotelu
Bohemia koncem letošního března. A protože byl pan inženýr tak laskav a
souhlasil s interview pro Všudybyl, zeptal jsem se jej, co dělal před tím,
než byl jmenován generálním ředitelem CzechTrade.
Pracoval jsem na českém velvyslanectví v Kodani (šest let) jako vedoucí
obchodně ekonomického úseku (v hantýrce se tomu postu říká „obchodní
rada“). Pomáhal jsem tam českým podnikům prosazovat se v Dánsku. Mé
úkoly ovšem nebyly „jenom“ o obchodu. To je hlavním posláním vládní
agentury CzechTrade, jež disponuje unikátními informacemi o světových
trzích a širokou sítí zahraničních a regionálních kanceláří.
Česko je zemí, která vítá investice, avšak zároveň je státem,
jenž podporuje podnikatelské subjekty snažící se exportovat a investovat
v zahraničí.
Úkolem CzechTrade je poskytovat českým podnikatelským subjektům
individuální řešení pro jejich úspěšný export. Tedy aby expandovaly do
celého světa. Jsme totiž přesvědčeni, že je zde obrovský prostor.
Spousta našich podnikatelů ale má jakoby mentální blok si se zahraničím
vůbec co začít, ať se jedná o vývoz zboží, služeb, investičních
celků či klasickou expanzi spojenou se zakládáním poboček a vysíláním
vlastních prodejců do zahraničních teritorií. Nicméně CzechTrade je tu od
toho, aby pomáhal tento blok překonávat. Je to jedním z jeho cílů.
Čím je podle vás tato bariéra způsobována a jak se projevuje? Je to
tím, že jsme tady byli tak strašně dlouho „na povel“ nebo zde hrají
roli obavy z cizího kulturního prostředí?
Mentální blok už je v tom, že podniky, jejich majitelé a top management si
mnohdy ani nepřipouští, že by mohli někam expandovat. Proto ani výhledově
neuvažují o vstupu na zahraniční trhy. Zpravidla mají dobré výrobky a
stačí jim prodávat je doma. Neberou v potaz, že se venku dějí nějaké
procesy, které dříve nebo později mohou tyto jejich „podnikatelské
jistoty“ ohrozit, a že některé obory budou z České republiky mizet.
Dánové např. v textilním průmyslu, kde museli doma zavřít spoustu
továren, problémům s tím spojeným předešli tím, že textilky postavili
venku. Díky tomu paradoxně vygenerovali ještě víc pracovních míst.
Dánští občané našli místa jako designéři, dopravci, obchodníci
i v rámci podpory obchodu. To je trend, který by měl být nastartován
i u nás.
Míra užitečnosti jakéhokoliv nástroje, tedy i agentury vašeho typu,
je dána tím, jak s ním kdo zachází.
Zlatem CzechTrade jsou lidé. Zejména ti, kteří pracují na našich
dvaatřiceti zahraničních zastoupeních a důvěrně znají podmínky,
v nichž českým subjektům pomáhají uspět. Často se pohybují v terénu.
Sžili se s tamním kulturním prostředím a sdílejí zvyklosti a obyčeje
s místními lidmi. Díky tomu jsou jimi vnímání, jako kdyby z daného
prostředí přímo pocházeli. To hodně prodává. Lidé dané země totiž
velmi pozitivně kvitují, že vedoucí kanceláře CzechTrade je jedním
z nich. Vycházejí nám pak daleko více vstříc při naplňování našeho
poslání. Tohle když se podtrhne a sečte, výrazným způsobem umocňuje
úspěšnost CzechTrade.
Řada osobností, prezentovaných ve Všudybylu, jsou představitelé
českých firem investujících v zahraničí. Směrem na západ i na východ.
Co můžete dělat pro české mateřské podnikatelské subjekty, které již
mají své filiálky v Německu či v Rusku?
Můžeme jim pomoci expandovat do zemí, kde ještě nejsou etablovány.
Výhodou podnikatelů, kteří mají reference z klíčových trhů, jako jsou
vámi zmiňované Německo nebo Ruská federace, je právě to, že se snadněji
dostanou dál. Že již překonali nejtěžší fázi – start. Např. ve
Švédsku hodně prodává to, že už úspěšně podnikáte v Dánsku.
Pakliže tomu tak není, nejbližší referencí je Německo. Pokud jde
o Ruskou federaci, působí zde tři kolegové – v Moskvě, v Sankt
Petěrburgu a v Jekatěrinburgu.
Společně s Ruskou federací jsou nejperspektivnějšími trhy Indie a
Čína…
Ano, rozhodně to jsou zajímavá teritoria. Patří mezi ta, kam bychom chtěli
napřít další kapacity. V Indii uvažujeme o Madrásu, v Číně
o posílení naší kanceláře v Šanghaji. Až ukončíme toto interview,
budeme já a mí kolegové jednat s firmou, která si nechce povídat
o žádných jiných teritoriích než právě o Indii a Číně. Má
konkurenceschopné produkty, už tam vyvážela a chce se do nich vrátit.
Obrátila se proto na CzechTrade, aby jí v tom pomohl. Možná, až se jí to
podaří, a dovolí-li nám to prezentovat, budeme mít pro Všudybyl další
zajímavou informaci.
Přestože podpora odvětví cestovního ruchu spadá do kompetencí
CzechTourism, dovolím se vás, pane generální řediteli, optat, jak vnímáte
cestovní ruch.
Jako byznys. Jako zajímavé a z hlediska možných synergických přínosů
pro český stát obrovsky perspektivní odvětví. Vnímám jej i jako jednu
z výrazně úspěšných oblastí českého zahraničního obchodu, kterou
jsem propagoval v rámci své zahraniční služby na obchodně ekonomickém
úseku v Kodani. Obchod generuje turismus a naopak. Víme, že není ani tak
důležité, jestli nějaké zboží prodám v zahraničí nebo doma, ale abych
jej prodal. Prodám-li v Česku zahraničnímu turistovi např. porcelánový
servis, je k tomu napojena spousta dalších služeb, jejichž výtěžek je
realizován na území Česka. Umím si představit, že odvětví cestovního
ruchu dokáže podnítit veliký a dosud blokovaný potenciál obchodních
aktivit českých podnikatelů se zahraničím.
Jakým směrem by se podle vás měla ubírat podpora státu českým
podnikatelským aktivitám ve světě?
To je zásadní téma. Dnes probíhá diskuze o tom, jakým způsobem
dosáhnout lepší synergie působení subjektů, které mají co hovořit do
prezentací a prosazování hospodářských zájmů České republiky
v zahraničí. Diskuze je například i o tom, jestli mají být její
aktéři v té které zemi soustředěni na jednom místě a mají-li být
kompetence mezi ministerstvy nastaveny tak či onak. Jako klíčové vidím mít
několik specializovaných, flexibilních agentur, které mají svá teritoria,
obory i zákazníky. Současný systém tak, jak je nastavený v rámci
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, opírající se o systém řízení
managementu jakosti podle ISO, systém projektového řízení a sdílený
informační prostor napříč celou státní správou včetně Ministerstva
průmyslu a obchodu ČR a Ministerstva zahraničních věcí ČR je tím
nástrojem, který z těchto synergií umožňuje ve prospěch státu a
českých podnikatelských subjektů čerpat nejefektivněji. Je naprosto
zřejmé, že české firmy budou nuceny pod tlakem z vnějšku snižovat své
náklady a část svých procesů lokalizovat mimo Českou republiku. Služby
CzechTrade jsou proto zaměřeny i na pomoc při dislokování procesů
spojených s podnikáním českých subjektů do zahraničí. Tedy pomáhat jim
zvládat problematiku místních legislativ atd. V CzechTrade pro české
podnikatelské subjekty připravujeme manuál tak, aby byly schopny se ve velmi
krátké době rozhodnout, je-li či není pro ně uvažované teritorium
zajímavé. To znamená, je-li pro ně výhodné tam část své produkce či
aktivit umístit. V souvislosti s novou evropskou směrnicí o službách je
pro CzechTrade dalším velkým úkolem také podpora vývozu služeb. Vývoz
služeb spočívá i v tom, že si např. kadeřník své kadeřnictví
otevře též na druhé straně hranice, kde bude mít stejnou značku a kde
bude poskytovat ty samé služby jako doma. Kompromis, kterého bylo v rámci
evropské legislativy dosaženo, asi není úplně tím, co všichni chtěli. Je
však další pobídkou k tomu, aby v příhraničních oblastech české
firmy dokázaly obsluhovat místa na druhé straně hranice, přitom jen pár
kilometrů vzdálená od jejich sídel.