Jak udržet krok v MICE – od znalostí k dovednostem
13. 05. 2015
Přes sto dvacet profesionálů
z oblasti kongresového cestovního ruchu si ve středu 18. března
2015 v pražském hotelu Corinthia vyslechlo prezentace sedmi renomovaných
zahraničních i českých řečníků v rámci dalšího mezinárodního
vzdělávacího semináře s názvem „Jak udržet krok v MICE – od
znalostí k dovednostem“. Ten pod záštitou radního hl. m. Prahy pro oblast
kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Jana Wolfa
uspořádalo Prague Convention Bureau. Seminář, který se stává tradicí, se
letos v Praze konal již počtvrté. Tentokrát se zaměřil především na
Prahu coby hostitelskou destinaci 56. kongresu ICCA a na současné trendy
v oblasti kongresů a konferencí.
Prof. MUDr. Jana Hercogová, CSc.,
bývalá prezidentka Evropské akademie dermatologie a venerologie (EADV),
která byla v minulosti oceněna za své aktivity v oblasti pořádání
mezinárodních odborných kongresů a konferencí a je rovněž patronkou
Ambassador programu Prague Convention Bureau, seminář zahájila. Ve své
prezentaci se zaměřila především na klíčové faktory, které rozhodují
o výběru hostitelské destinace. Na základě svým mnohaletých zkušeností
s organizací kongresů pak definovala hlavní podmínky pro úspěch těchto
akcí, zejména výběr zajímavého tématu a sehraný organizační tým.
Miloš Milovanović
ze společnosti Gaining Edge hovořil o rostoucím významu strategických
partnerství v kongresovém průmyslu jako reakci na měnící se potřeby a
požadavky ze strany klientů. Vytváření strategických aliancí je jedním
ze současných trendů v oblasti kongresů a konferencí, který je pro
úspěch destinace v dnešním vysoce konkurenčním prostředí zcela
zásadní. Zdůraznil však, že nelze jen slepě následovat trend, aniž
bychom předem věděli, čeho a jak chceme dosáhnout. Úspěšná spolupráce,
která přinese všem zúčastněným stranám očekávané výsledky a pomůže
jim splnit stanovené cíle, závisí zejména na výběru vhodných
partnerských subjektů.
Lenka Žlebková,
bývalá ředitelka Prague Convention Bureau, představila případovou studii
kandidatury Prahy na kongres ICCA v roce 2017. Praha na tento kongres
kandidovala dvakrát, podruhé již úspěšně. Ve své prezentaci zmínila
důvody, které vedly Prague Convention Bureau k rozhodnutí připravit ve
spolupráci s místními subjekty a partnery z řad členů PCB a veřejných
institucí kandidaturu hlavního města České republiky na tento „kongres
kongresů“, a představila tři pilíře, na nichž byla postavena prezentace
úspěšné kandidatury. Uvedla, že hlavní motivací Prague Convention Bureau
byla snaha zvýšit povědomí o významu kongresového cestovního ruchu a
zviditelnění Prahy na kongresovém trhu. Úspěch české metropoli přineslo
především inspirativní téma kongresu, networking a atraktivní doprovodný
program a rovněž perfektní infrastruktura.
André Kaldenhoff,
ředitel Kongresového centra v Lipsku, se s účastníky semináře podělil
o své zkušenosti s organizací kongresu ICCA v roce 2011. Stejně jako
v případě Prahy i zde bylo hlavní motivací a přínosem tohoto kongresu
zviditelnění a upevnění pozice Lipska na kongresové mapě. Kromě přínosu
pro destinaci také zmínil výzvy související s dodržením tohoto závazku.
Kongresu se zúčastnilo přes 1 000 delegátů různých národností a
vyznání z celého světa, což s sebou mimo jiné přineslo nutnost vyhovět
mnoha kulturním i stravovacím požadavkům. Důkladná příprava na akci
takového rozsahu a významu je tedy pro úspěch kongresu zcela zásadní.
Rob Davidson
ze společnosti MICE Knowledge, který zároveň celou akci moderoval,
zahájil
druhou část semináře, která byla zaměřena na současné trendy
v kongresovém průmyslu. Krom aktuální ekonomické situace, potvrzující
rostoucí význam nových destinací, zejména rozvojových a asijských zemí,
zmínil především trendy související s demografickým vývojem a novými
technologiemi. Zdůraznil rostoucí vliv nastupující „generace Y“, která
bude do roku 2025 tvořit zhruba 75 % pracovní síly ve světě, a nutnost
přizpůsobit nabídku destinací jejím požadavkům, očekáváním, hodnotám
a zájmům („generací Y“ je označována populace z let 1977 až
1994, tvořící první generaci, pro niž je běžné používání IT od
útlého věku).
Pierre Fernandez,
ředitel evropské centrály Meeting Professionals International, představil
výsledky nejnovější studie a průzkumů MPI o kongresovém průmyslu a jeho
dalším vývoji, na jejichž základě lze v oblasti kongresů a konferencí
do budoucna očekávat oživení a nárůst poptávek. Průzkumy zaměřené na
typy akcí vedly ke zjištění, že společnosti v poslední době více
investují do svých zaměstnanců, protože zcela jasně převládají
vzdělávací akce. Potvrdil také současné trendy, o kterých již hovořil
Rob Davidson, zejména využití nových technologií v oblasti kongresů a
konferencí. V souvislosti s technologickým vývojem rovněž zmínil, že
navzdory růstu počtu hybridních mítinků není třeba se obávat poklesu
osobní účasti na kongresech a konferencích.
Petr Bříza,
dlouholetý hokejový profesionál a předseda pražského organizačního
výboru Mistrovství světa v ledním hokeji 2015, se zaměřil na Prahu jako
místo konání velkých sportovních akcí a specifika jejich organizace.
Sportovní akce se v současnosti těší velké oblibě a stejně jako velké
kongresy přilákají do destinace tisíce účastníků. Co konkrétně
obnáší jejich pořádání, přiblížil na konkrétním příkladu
nadcházejícího Mistrovství světa v ledním hokeji, které proběhne
v květnu tohoto roku v Praze a Ostravě.
Připravila Lucie Rajdlová