Jak se v Česku buduje impérium
04. 05. 2002
Každý, kdo se svým názorem přiblíží pravdě víc než ti druzí,
má většinu jediného hlasu.
Henry David Thoreau, 1817 – 1862
Anthony James Denny vstoupil před deseti lety na český trh
s revoluční myšlenkou – vykupovat vozy za hotové a následně je
prodávat. Za pár let vybudoval supermarket s ojetými vozy. Bilance za
loňský rok prý předčila i jeho očekávání: přes třiatřicet tisíc
prodaných automobilů.
V tabulce nejúspěšnějších prodejců automobilů na českém
trhu se již několik let drží na první příčce Škodovka, druhému místu
vládne autobazar AAA Auto. Až třetí patří značkovým dovozcům
zahraničních automobilů. Avšak ani celkový součet všech vozů prodaných
za rok značkovými dovozci nedosahuje objemu ročního prodeje AAA Auto.
Ředitele pro komunikaci společnosti Automobile Group, a.s., provozující
síť autobazarů AAA Auto, Ing. Romana Šuberta jsem se proto zeptal, co jim
v době, kdy má řada autobazarů existenční problémy, umožnilo vybudovat
firmu zaměstnávající zhruba tisícovku lidí a kdo byl u jejího zrodu.
Společnost založil Australan Anthony James Denny. Rozhodl se uvést v praxi
tehdy revoluční myšlenku – vykupovat vozy za hotové a následně je
prodávat. Zcela vyloučil komisní výkup a prodej. Startovací pozici měl
tehdy naprosto ideální. Počátkem devadesátých let totiž všechny
autobazary vypadaly podobně. Malé prostory, udusaná hlína, pár ojetin,
unimobuňka a pes na řetězu. Pan Denny začínal v roce 1992 s malým
autobazarem a postupem času vybudoval toto impérium. Dnes již nehovoříme
o autobazaru, ale o supermarketu s ojetými vozy. Ve třech prodejních
bazarech a deseti výkupních pobočkách nabízíme sedmnáct set vozů denně.
V loňském roce jsme prodali přes třiatřicet tisíc automobilů s obratem
přes pět miliard korun a v letošním předpokládáme, že bychom mohli
prodat přes čtyřicet tisíc. Obrat by měl překročit hranici šesti
miliard. Druhý největší autobazar na českém trhu se pohybuje někde na
čtvrtině našeho obratu. AAA Auto je v současné době nejúspěšnějším
autobazarem na světě v prodeji vozů z jednoho místa. Začínáme se
rozrůstat i v počtu zaměstnanců. Dnes jich ve firmě působí už přes
tisíc, což je personálně docela oříšek. Firma je však vhodně
strukturovaná. Na klíčových pozicích je poměrně silně zastoupen
zahraniční management. Týdně obdržíme v průměru kolem osmi set
životopisů. Jednou jsme však za stejné období obdrželi i rekordních
1220. Lidé u nás procházejí pětistupňovým vstupním procesem. Teprve
pak mohou být přijati.
Není váš obchodní úspěch umocněn tak trochu i tím, že je Česko
zaslíbenou zemí ojetých vozů?
Jak ilustruje úspěšnost ostatních autobazarů, jenom tím to nebude. Máte
však pravdu, celkový stav vozového parku v České republice je téměř
katastrofální. Průměrný věk aut je asi čtrnáct let. Jezdí zde zhruba
tři sta padesát tisíc stodvacítek a stopětek. Současná legislativa ale
příliš nenapomáhá tomu, aby se věk vozů ozdravil. Domníváme se, že
nejlepším způsobem, jak současný stav korigovat, by bylo přijetí
původního zákona, který dovoloval dovoz vozů pouze do pěti let stáří.
Je ale fakt, že řada lidí v Česku nemá na to, aby si koupila nové auto.
Zbylá část, která finanční prostředky má, zase velmi zvažuje, zda je
pro ni výhodné, aby během prvního roku přišla o zhruba třicet procent
hodnoty vozu jenom tím, že si jej pořídí nový. Mnoho lidí se už poučilo
a ví, že je výhodnější pořídit si zhruba tři roky starý vůz vyšší
kategorie, než investovat stejnou částku do nového střední třídy.
Je jaro, začátek motoristické sezóny. Jak se to projevuje u vás?
U nás je jaro už od začátku roku. Pokud jde o nárůst prodeje za první
čtvrtletí letošního roku, jsme o dvacet devět procent výš, než
v loňském rekordním roce. Obrat narostl o pětatřicet procent. Z toho lze
usuzovat, že si lidé pořizují kvalitnější auta než loni. Naše
autobazary mají jedno z největších call center. Pracuje zde více než sto
dvacet lidí, sedm dní v týdnu, od rána do večera. Poslední údaje
hovoří o pětatřiceti tisících hovorech týdně. Nejhlavnější sezóna
nás přitom teprve čeká. V červnu chceme otevřít čtvrtý autobazar
v Ústí nad Labem, kde bychom mohli prodávat sto až sto padesát
vozů týdně.
Jaké má zákazník jistoty při nákupu ve třech áčkách?
Kupující mají nad rámec klasických výhod (jako je cena) možnost
prohlédnout si vůz za asistence mechanika, zkontrolovat s právníky všechny
smlouvy a jako jediní jim nabízíme i doživotní záruku na legální původ
vozu. Kdyby se kdykoliv v budoucnu zjistilo, že byl vůz předmětem krádeže
nebo leasingového podvodu (přestože vše při výkupu vozidla důkladně
kontrolujeme), vracíme zákazníkovi plnou částku. Uplatňujeme všechny
možné varianty financování. Od příjmu platby v hotovosti přes dva typy
úvěrů, čtyři typy leasingu a protiúčet až po zpětný leasing.
Kompletní prodej nebo nákup vozidla je možné zvládnout zhruba za hodinu.
Záleží na komplikovanosti a v případě úvěrů či leasingů i na
bonitě klienta.
Co čeká člověka, který vám nabídne auto k odprodeji?
Při tak velkém obratu vozů si můžeme dovolit poskytovat relativně vysoké
výkupní ceny. Pracujeme s nižší marží, než je běžné. Nakupujme kolem
třiceti procent aut, která jsou nám nabízena. Přímo v autobazarech máme
dílny pro výkupní i předprodejní servis. Všechna auta čistíme,
leštíme a myjeme.
Proč pouze zhruba třetinu nabízených vozů?
Bedlivě dbáme na to, aby byla ve slušném stavu a měla v pořádku
dokumentaci. Mnohá tímto sítem neprojdou. Jindy se třeba nedohodneme na
výkupní ceně. Je-li auto v perfektním stavu a prodávající za něj chce
více peněz, většinou ho koupíme. Kvalita námi nabízených vozů je
vyšší než v ostatních bazarech. Vyplývá to i z našich interních
průzkumů, při kterých pravidelně monitorujeme ceny a kvalitu nabízeného
zboží ve všech ostatních autobazarech.
Co auta, která neodkoupíte?
Ta z trhu bohužel nezmizí. Lidé je většinou nabídnou do komise v jiném
autobazaru. Často jsou prodávána i prostřednictvím inzerátů v novinách
nebo na internetu.
Jak byste specifikoval vašeho zákazníka?
Člověk, který se rozhodl pro ojetý vůz, nemá zpravidla jasnou představu
o modelu, síle ani ročníku vozu, který by chtěl. Většinou k nám
přichází s tím, že si chce vybrat podle aktuální nabídky. Pokud si
zákazník nevybere v pondělí, může přijít druhý den a vybere si.
Autobazary totiž denně doplňujeme novými kousky, takže je z čeho volit.
Velká koncentrace vozů a jejich široký výběr jsou pro zákazníky hrozně
důležité. Největší poptávka je již tradičně v sekci škodovek. Mezi
nejprodávanější vozy patří Felicie, na druhém místě je pak Fabia a na
třetím Octavia.