Pivovary Staropramen a.s.
Objem prodaného piva (2009) | 3,02 mil. hl |
---|---|
Pozice na trhu (2009) | 2 |
Podíl na trhu (2009) | 15 % |
Pivovary | Staropramen a Ostravar |
Počet zaměstnanců | více než 700 |
Staropramen v zahraničí | ve více než 30 zemích |
Největší trhy | Německo, Velká Británie, Švédsko, Slovensko, Ukrajina, Rusko |
Hlavní značka | Staropramen |
České značky | Braník, Ostravar, Velvet, Vratislav, Měšťan |
Mezinárodní značky | Stella Artois, Hoegaarden, Leffe |
Gastronomický koncept | Staropramen Potrefená husa |
Filosofie firmy | Být partnerem v podnikání |
Jak makroekonomické prostředí ovlivňuje konzumaci
20. 11. 2010
Předseda představenstva a generální ředitel společnosti
Pivovary Staropramen a.s. Ing. Zbyněk Kovář se narodil v Žatci. Vystudoval
Vysokou školu ekonomickou v Praze se specializací finance. Profesní kariéru
zahájil ve firmě Arthur Andersen. Do společnosti Pivovary Staropramen
nastoupil v roce 2000. Před nástupem na pozici generálního ředitele
prošel různými pozicemi v odděleních financí, marketingu, trade
marketingu a zejména obchodu. Absolvoval Global Exchange Program v Brazílii.
Jeho nejoblíbenější značky piva jsou Staropramen, Stella Artois a
Ostravar.
Pane řediteli, čím si vaše piva zasluhují tak velký podíl na
českém trhu?
Piva produkovaná našimi pivovary jsou oblíbená už 140 let. Dlouhodobě
jsme druhým největším producentem piva v České republice. Je to dané
zkušenostmi a invencí lidí, kteří pro Pivovary Staropramen pracují
v kombinaci s léty prověřenými recepturami, z nichž na počátku
vycházíme i u zcela nových produktů. Ty nám zásadním způsobem
pomáhají udržet si oblibu u spotřebitelů, protože do každodenní
spotřeby vnášejí něco nového. Kreativita našich zaměstnanců nám
umožňuje přicházet s inovacemi, jakou byla letos například Staropramen
jedenáctka. Ta i přesto, že není v našem odvětví revolucí, je v mnoha
ohledech unikátní.
Pivovary Staropramen jsou generálním partnerem Asociace hotelů
a restaurací ČR. Na její výroční konferenci 25. a 26. listopadu
2010 budete hovořit o vývoji makroekonomického prostředí a jeho vlivu na
gastronomii.
To, o čem bych rád hovořil, je, jakým způsobem současné makroekonomické
prostředí ovlivňuje konzumaci piva. Můj příspěvek bude obsahovat jak dnes
populární téma ekonomické krize, tak také dlouhodobé spotřebitelské
trendy. Existují trendy, které se díky krizi zrychlují. Jeden z nich se
hodně dotýká oborů, v nichž členové Asociace hotelů a restaurací
působí – hotelnictví a pohostinství. Roste domácí spotřeba na úkor
útraty v gastronomickém segmentu. Dnes přibývá lidí, kteří mají
o něco méně peněz a více přemýšlejí, za co je utratí. A tito
konzumenti piva nám utíkají z restaurací a hospod a stále více konzumují
pivo doma. To má vliv na výkony celého gastronomického odvětví. Jedním ze
způsobů, jak tyto lidi motivovat, aby se do hospod a restaurací vrátili, je
přinášet novinky a inovace. Proto na trh přicházíme s novými pivy, jako
je již zmíněná Staropramen jedenáctka či třeba točený nealkoholický
Staropramen. To jsou produkty, které akcentujeme, aby pomohly zejména
gastronomickému segmentu. Tyto inovace trh oživují, lákají stávající
spotřebitele a přinášejí mu spotřebitele nové, a tedy nové tržby našim
partnerům v pohostinství.
Když je zlá doba, tak se pije, když je dobře, tak se také
pije…
Pokud se podíváme na historii trhu piva v České republice, tak bez ohledu
na to, zda šla ekonomika nahoru nebo stagnovala, spotřeba piva na hlavu se
nějakým zásadním způsobem neměnila. Pohybovala se kolem 160 litrů na
hlavu a rok. České hospodářství za posledních patnáct let prošlo
několika turbulentními obdobími, kdy nezaměstnanost šla nahoru nebo dolů,
avšak na spotřebu piva to nemělo žádný zásadní dopad. Už v druhé
půlce loňského roku a především letos jsme však zaznamenali, že
spotřeba na hlavu klesá způsobem, který historie nepamatuje. V loňském
roce to byl propad na zhruba 150 l na hlavu a letos pokles pokračuje. Jsme
přesvědčeni, že je to dáno dopadem makroekonomických negativních vlivů
na peněženky spotřebitelů. Protože pokud se podíváme, za co
spotřebitelé utrácejí, vidíme, že logicky daleko víc za nezbytné
výdaje, což jsou např. splátky hypoték, energie, nájem atd. Zkrátka
položky, které jsou v onom pomyslném nákupním koši nezbytnější.
A protože nemají větší příjmy, na zbytné výdaje se jim dostává
méně peněz. A bohužel, pivo i návštěva restaurací patří mezi ty,
které mají v jejich spotřebním koši nižší priority. Pokud se podívám
na pivo ve srovnání s jinými nápojovými kategoriemi, je vidět, že
v České republice je pořád prioritou, a mezi tzv. zbytnými výdaji je tím
nejvíce nezbytným. A přestože pokles spotřeby piva není tak velký jako
u jiných nápojových kategorií, rozhodně je markantně větší, než kdy
byl za posledních patnáct let.
Vaše akciová společnost je významným exportérem piva.
Jedním z největších v Česku.
Ano, pohybujeme se mezi druhou a třetí příčkou. Odstup mezi prvními třemi
hráči není nijak veliký. Avšak také oblast exportu poznamenalo
hospodářské zpomalení na trzích, kam tradičně vyvážíme, což je
západní Evropa. Kompenzovali jsme to růstem na jiných trzích, např. na
Ukrajině nebo v Rusku, kde se nám daří růst. Ale ne proto, že by rostly
tamní trhy, ale proto, že značka Staropramen má na těchto trzích velký
růstový potenciál.
Co ti, kdo umí pivo udělat, a nebo i zkazit?
Stále platí, že sládek pivo vaří a hospodský ho dělá. Segment
pohostinství, hotelů a restaurací je tak pro naše odvětví
nejvýznamnější. Platí to ohledně celkové poptávky po našich značkách.
To, abyste si nějaké pivo koupil v maloobchodní prodejně, hodně určuje
zkušenost a reference z restaurace či hospody. I v této době proto naše
investice hodně směrujeme do tohoto segmentu, abychom společně nedopustili
další pokles a naopak podpořili růst. Jedna z těchto investic se třeba
týká tankového piva, u kterého rádi říkáme, že je nejčerstvější
široko daleko, protože je nepasterované. Je to pivo, u něhož dochází
k minimální manipulaci. Vozí ho čerstvé z pivovaru a je výborně
uskladněno. Proto je tak oblíbené u spotřebitelů. Díky přehledům
výkonů pak vidíme, že tam, kde se nám společně s partnery podařilo
tankovou hospodu postavit nebo přebudovat, roste zájem o naše značky a
dochází k nárůstu výtoče.