Jak jsme se stali kolonií
01. 03. 2016
Cílem Institutu globálních studií, vědecko-výzkumného pracoviště Univerzity Jana Amose Komenského Praha, je v rámci základního vědeckého výzkumu popsat a pochopit zákonitosti globálních procesů, a spolu s tím vytvářet zázemí univerzitním pedagogům a posluchačům.
S ředitelem Institutu globálních studií prof. PhDr. Oskarem
Krejčím, CSc., a vedoucí Kabinetu globální ekonomiky doc. Ing. Ilonou
Švihlíkovou, Ph. D., Univerzity Jana Amose Komenského Praha se na jejich
akademické půdě potkáváme 2. února 2016.
Pane profesore, čím se vaše vědecko-výzkumné pracoviště
zabývá?
V rámci pedagogické činnosti je jeho cílem vytvářet zázemí
univerzitním pedagogům a prezentovat posluchačům, jak vypadá vědecká
práce. To, co pedagogickou činnost a její cíle přesahuje v rámci
základního vědeckého výzkumu, je popsat a pochopit zákonitosti
globálních procesů, a to ve dvou větvích. Jedna část našeho institutu se
zabývá světovou politikou (tu mám na starost já), druhá globální
ekonomikou. Tu zase řídí kolegyně docentka Švihlíková.
Světová politika je vnitřně členěná.
Obecně nás zajímají například globální geopolitické procesy. Jak jdou
silokřivky prostorem. Z druhé strany, jak vydefinovat český národní
zájem. Chcete-li, státní zájem. Politiku svíráme z obou stran, ve všech
možných vrstvách. Světový systém, stát a také chování státníka –
jak se jednotlivec projevuje v mezinárodních vztazích. Včetně teorie
lidských práv a jejich role v mezinárodních vztazích.
Pane profesore, během ani ne ročního působení vašeho týmu
na půdě Univerzity Jana Amose Komenského už za sebou máte další dvě
větší vědecké akce.
Ta první se týká japonsko-čínské války za druhé světové války, kterou
jsme pořádali společně s velvyslanectvím Čínské lidové republiky
v Česku. To je oblast mocností. Na ni na podzim naváže konference
k prezidentským volbám v USA. Chystáme i další, například ke
geopolitice Ruska, což je momentálně mé nejdůležitější téma.
V ekonomické části by to měla být práce na téma, co Číňané chápou
pod ekonomickým normálem.
Oblast českých národních zájmů do sebe vstřebává i vztah
k mocnostem. Na toto téma Hynek Kmoníček v časopisu Všudybyl říká:
„Když budeme vědět, kdo jsme, budeme vědět, proč to jsme. Tahle otázka
není věcí politického přesvědčení. To je věc, která jde ke smyslu
naší národní a státní existence. Ke smyslu existence západních Slovanů
na území mezi Německem a Ruskem. Na území, kde ve dvacátém století
vznikly dvě světové války a kde se snažíme udržet jedno údolí
v rukách západních Slovanů. Kde základním úkolem českého diplomata je,
abychom byli natolik západní, abychom se ještě nestali Němci, a současně
natolik Slované, abychom se ještě nestali Rusy. Pak dokážeme být
západními Slovany, mít své malé údolí, jedno státní logo, několik
preferenčních výrobků, na kterých to logo bude. A když ten výrobek bude
kvalitní, tak se nám třeba za nějakých osmdesát či sto let (ostatně
Československu to trvalo víc než padesát let) podaří vybudovat tu novou
značku. Protože dnes ji ještě nemáme.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „My jsme to,
co zbylo, když Slováci odešli“.)
Proto do své práce musíme zapojit i trošku našeho dějepisu a specifické
zeměpisné postavení. V tomto smyslu je naše pracoviště jedinečné.
Mnohodimenzionální! Zhodnocujeme při tom své životní zkušenosti.
V našem týmu působí i dlouholetý praktik, vedoucí Kabinetu světové
politiky doc. Ing. Pavel Gavlas, CSc., (někdejší šéf vojenské
kontrarozvědky) a velice invenční vedoucí Kabinetu globální ekonomiky doc.
Ing. Ilona Švihlíková, kteří do teoretického spekulování přinášejí
praktický rozměr. Akce, která zrovna dnes probíhá, se týká problematiky
možného kolapsu světových finančních trhů. Máme za sebou prezentaci
knížky doc. Švihlíkové Jak jsme se stali kolonií. Předevčírem jsme
přednášeli na téma „Scénáře globálního vývoje“ a snažíme se
odhalovat souvztažnosti toho českého a světového.
Paní docentko Švihlíková, pan profesor Krejčí zmínil vaši
poslední publikaci Jak jsme se stali kolonií.
Spolu s profesorem Krejčím a docentem Gavlasem si ve sféře globálních
studií tak trochu plníme své sny, což na našem bývalém společném
pracovišti už moc nešlo. Oblastem mezinárodních vztahů, mezinárodní
bezpečnosti a mezinárodní ekonomie se věnujeme z poněkud jiného úhlu.
Analyzujeme současný stav a věnujeme se predikcím s cílem povznést tento
obor na vyšší úroveň. K prezentaci výsledků využíváme různé
platformy a nástroje včetně konferencí a seminářů. Všichni tři jsme
publikačně činní. Přednášíme studentům, přičemž jim neopomíjíme
zprostředkovávat nejnovější světové poznatky.
Publikace Jak jsme se stali kolonií v jistém ohledu tematicky
koresponduje s obsahem interview s JUDr. Rostislavem Dvořákem, členem
Výkonného výboru sektorové organizace výrobních družstev Celosvětové
organizace družstev ICA a předsedou Svazu českých a moravských výrobních
družstev, „V demokratické společnosti je ignorance poměrně častá,
i když nepatřičná“ (viz www.e-Vsudybyl.cz). Zkrátka že z Česka
odtékají peníze jak v přidané hodnotě, tak v zisku z dané
produkce.
V knize Jak jsme se stali kolonií se dívám, co se odehrálo po roce 1989,
kdy jsme se stali tzv. závislou ekonomikou. Závislou v tom smyslu, že velká
část českého hospodářství je v zahraničních rukou. České dcery
nadnárodních korporací nemají pod kontrolou výrobní proces. Většinou je
tam nějaká nižší střední přidaná hodnota. Nemohou ovlivnit finální
cenu své produkce, což mj. vyúsťuje v obrovský odliv zisků ze země a
také znamená, že zbývá daleko méně peněz na mzdy. Tento model se
zacykloval. To znamená, že ve filiálkách cizích společností zůstává
méně finančních zdrojů, takže chybějí na významnější navýšení
životní úrovně obyvatel hospodářsky kolonizované země, na vědu a
výzkum a řekněme i na podporu dalších národních struktur. V knize Jak
jsme se stali kolonií upozorňuji, že tenhle stav je neudržitelný, neboť se
neustále zhoršuje. Ilustruje to i propastný nepoměr mezi českou a
západoevropskou mzdovou úrovní a naprosto abnormální nepoměr mezi českou
a německou výkonností. V tomto parametru Česko úplně trčí! Kromě toho,
že analyzuji, jak k této zoufalé situaci došlo, se snažím navrhovat
nějaká její řešení, i když dominantně to musí být řešení
politická, protože je to velká politická otázka.
Avšak! Jak nejmladší dějiny demonstrují, v hospodářsky
kolonizované zemi než soutěžit, konkurovat kvalitou a cenou je při
získávání obsazených odbytišť zákonitě rentabilnější „udělat“
či koupit si vlivného politika a investovat do vstřícnosti tamního
managementu, aby konkurující podniky, ba celá odvětví vedly k útlumu, a
do glorifikace takovéhoto počínání. A i když nejen obchodní zájmy byly
důvodem ovací Československu, když vyklízelo mapy světa a jeho producenti
a exportéři svá domácí a zahraniční odbytiště (aby na nich výrobky
českých a slovenských fabrik a naši zemědělskou produkci nahradila
produkce chovatelů, pěstitelů, výrobců a dodavatelů investičních celků
z tzv. hospodářsky vyspělých zemí světa a v Česku poklesla
společenská prestiž dělnických profesí, řemeslné invence a technických
oborů, jež po generace činily naši vlast vysoce konkurenční), je rovněž
zákonité, že nemá-li kdo rovnocenné soupeře (a je celkem jedno, zda ve
vzdělávání, byznysu, vojenství, či v politice), dělá si, co
chce.
Ovšem jistá řešení tohoto tristního stavu existují. Co se týče
hospodářské dekolonizace Česka, v tom bychom se s doktorem Dvořákem
dobře shodli, protože jedním z prvků, jak překonat postavení závislé
ekonomiky, je rozvoj tuzemských podniků se sídlem „matek“ v Česku. Tedy
i podpora a zvýšení celospolečenské prestiže družstevní formy
obchodních společností, které vytváří lokální struktury, jež bývají
v národních rukou, a mohou významně pomoci, abychom dokázali překonat
stávající model závislé ekonomiky, resp. hospodářsky
kolonizované země.
Paní docentko, co vaše pedagogická činnost?
Jsme v procesu, kdy čekáme, jestli se budeme moci věnovat oboru
Mezinárodní vztahy na úrovni bakalářské, tedy nejen jako činnosti
základního vědeckého výzkumu. Momentálně studentům Univerzity Jana Amose
Komenského Praha přednáším magisterskou makroekonomii, což je předmět,
který mám velice ráda. Vždy se jim snažím ukázat, jak lze jednotlivé
modely ekonomických teorií aplikovat na současnost. Chci, aby se orientovali
v základních statistikách. Aby pochopili současné dění a neviděli je
jako divný soubor náhod, ale jako něco, co má vnitřní logiku. Jako proces,
u nějž spolu při definování příčin a následků dopadů na jednotlivé
vrstvy obyvatel a predikování vývoje „zápasí“ různé ekonomické
teorie.