Jak je náš stát „řízen“
23. 10. 2017
Při dalším ze setkání s viceprezidentem Konfederace
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky, předsedou
Svazu českých a moravských výrobních družstev, členem představenstva
Evropské konfederace výrobních a sociálních družstev CECOP a výkonného
výboru Mezinárodní organizace průmyslových a řemeslných výrobních
družstev CICOPA JUDr. Rostislavem Dvořákem jsem 29. září otevřel téma,
k němuž mne inspiroval předseda Fóra cestovního ruchu Viliam Sivek, když
pro magazín e-Vsudybyl.cz řekl: „Budeme prosazovat to, co subjekty
v cestovním ruchu potřebují, a pomáhat odbourávat to, co nás tíží,
a to včetně nadbytečné administrativy, obrovského množství kontrol
a zoufalého nedostatku pracovních sil.“ (Viz www.e-Vsudybyl.cz, článek „Budou Česko
řídit svazáci?“.)
Pane předsedo, nejen subjekty podnikající v rámci obchodní
platformy cestovního ruchu v Česku svazuje nedostatek pracovních sil.
Zřejmě i proto, že stát až velkoryse podporuje statisíce těch, kteří
si nechtějí docházkou do zaměstnání, či dokonce prací kazit život.
A také kvůli tomu, že česká vláda (i teď, kdy na českém trhu práce
nejsou lidi) motivačními pobídkami a různými úlevami dál verbuje
zahraniční investory, kteří tuzemským firmám i díky vládním
protekcionistickým bonusům přetahují (přeplácejí) zaměstnance. Tedy že
firmy v držení českého kapitálu (protože tu nemohou neplatit daně)
musejí spolufinancovat svoji cizáckou konkurenci a s tím spojené
prohlubování krize na českém trhu práce.
Už jsem téměř ztratil důvěru v to, že má smysl na toto téma hovořit.
Dokonce ztrácím víru, že má smysl s tím vystupovat ve veřejnoprávní
televizi a tisku, které se ekonomickým ožehavým tématům v podstatě
vyhýbají (nemohou přece referovat kriticky o někom, kdo je platí nebo
u nich platí miliony za inzerci). Celých šest let, která pracuji v Praze,
vysvětluji, proč je pro české hospodářství nebezpečné zvýhodňovat
na úkor českých firem firmy v držení zahraničního kapitálu, ba dokonce
předávat do cizích rukou strategicky důležité podniky, jako jsou
například energetické koncerny, vodárny nebo čistírny odpadních vod.
Mluvím o tom na vládní tripartitě, při jednáních se zástupci
ministerstev, na úrovni krajů, ale odezva je žalostná. Argumenty jsou sice
brány v potaz, ale nejsou přijímána téměř žádná skutečně účinná
řešení. Chybí politická vůle změnit současnou dvacet let zaběhlou
mašinérii, která nerespektuje potřeby českého hospodářství, státu
a často ani občanské veřejnosti.
Uvedu několik faktických údajů, aniž bych do nich vkládal sebemenší
emoci. Přečtěte si je a i selský rozum všem řekne, kam to za deset,
dvacet nebo třicet let může dospět, když nezasáhneme.
Za prvé: Je obecně známo, že čtyřicet procent českého
průmyslu je pod vlivem automobilového průmyslu. To je obrovské procento.
Ekonomové a finančníci (bohužel už méně česká vláda a ministerstva)
mají z této skutečnosti opodstatněnou obavu. Dnes jsou výsledky
automobilového průmyslu dobré, ale je zde hrozba krizového vývoje, protože
konjunktura, jak historie potvrzuje, není věčná. Pokud automobilový
průmysl ovládá ze čtyřiceti procent české hospodářství
a zaměstnanost a něco by se v něm „semlelo“, mohlo by to mít
na náš stát a jeho finanční zdroje významný dopad.
Druhá informace: Pětašedesát procent českého
hospodářství je pod vlivem zahraničního kapitálu prostřednictvím
českých filiálek, jejichž mateřské firmy sídlí v zahraničí. Pouze
pětatřicet procent našeho hospodářství (v širokém slova smyslu) je
tvořeno podniky v českých rukou. Osobní náklady (ve zkratce řečeno
mzdové náklady) v zahraničních firmách jsou v jejich mateřských zemích
přibližně 2,4krát vyšší než v Česku. Znamená to, že tyto
zahraniční firmy mají poměrně slušný potenciál zvyšovat mzdy ve svých
českých pobočkách. Samozřejmě že i tyto cizí firmy se řídí něčím,
co bych nazval limity výhodnosti. Jedním z těchto limitů jsou nízké mzdy
v Česku, dalším je česká kvalitní a kvalifikovaná pracovní síla, se
kterou však začínáme mít potíže. K limitům výhodnosti pro zahraniční
kapitál patří i pobídky a daňový systém, stabilita hospodářství
a další. Dokud tyto limity výhodnosti ponesou zahraničním investorům
profit, budou mít zájem u nás být. Pokud tuto výhodnost budou ztrácet,
bude se vytrácet i jejich zájem. Nicméně skutečnost 2,4krát vyšších
mezd v mateřských zemích znamená, že nadnárodní společnosti mohou
ve svých českých filiálkách mzdy významně zvyšovat, a to na českém
pracovním trhu s nedostatkem pracovníků znamená, že lidé budou postupně
odcházet z těch firem, kde na zvyšování platů nejsou dostatečné
zdroje.
Třetí informace: Průměrná mzda v České republice
v roce 2016 byla 27 589?Kč. V průmyslu představovala ke stejnému datu
29 376?Kč, ale v průmyslu v českých rukách byla průměrná mzda pouze
23 265?Kč. Znamená to, že zaměstnanci v českých firmách berou
v průměru o 6 111?Kč méně než ve firmách zahraničních. České
firmy bohužel od devadesátých let pracují ve velké většině ve mzdě
a při výrobě komponent pro zahraničí a nemají vlastní finální
produkt. Je tedy evidentní, že odliv lidí z českých firem bude pokračovat
a tato situace může vést k postupné likvidaci průmyslu v českých
rukách.
Čtvrtá informace: Český stát má v současné době
na výplatní pásce (platí mzdu) 626 tisíc lidí. Průměrný plat
v rámci oněch 626 tisíc státních zaměstnanců je 29 501?Kč. Tedy
vyšší než průměrný plat v průmyslu. Česká republika tím je v rámci
ekonomicky rozvinutých zemí výjimkou, protože v těch ostatních není
ve státní struktuře platová hladina vyšší než v průmyslu. To je také
věc k zamyšlení. Aktuálně ale máme na stole rozhodnutí vlády
a odborů o dalším desetiprocentním zvýšení platů ve státním sektoru
od 1. 11. 2017. Čili průměrný plat státních zaměstnanců bude činit
32 500?Kč. Tady už nebudu žehrat na to, že průměrný plat v průmyslu
je 29 376?Kč, ale připomenu jinou věc, a tou je otázka udržitelnosti.
Vláda zvyšuje mzdy, aniž bychom výhledově měli zajištěno jejich
dlouhodobé krytí. Jak jsem zmínil, je konjunktura a „projíst“ peníze
v době konjunktury je velká chyba. Měly by jít do investic a mělo by tam
jít i těch padesát miliard korun, které vláda v rozpočtu na příští
rok schválila jako deficit. Potom bych nad deficitem rozpočtu mohl
přimhouřit oko, ale takhle nemohu a musím říci, že vláda rozhoduje
špatně, protože přijala deficit 50 miliard korun v době konjunktury. Co
bude dělat, až konjunktura nebude? To je několik ekonomických informací,
nad kterými se stačí trochu zamyslet, a dospějete k výsledku, jakou
perspektivu má české hospodářství. Samozřejmě to není problém pouze
současné vlády, ale téměř všech vlád předchozích.
Na závěr si položme otázku: Kdo a kdy se odhodlá
k provedení změn a půjde to vůbec ještě? Na tak velké změny nebude
stačit jedno volební období. Najde se politická síla a budeme schopni
přijmout politickou dohodu k realizaci projektu restrukturalizace našeho
hospodářství, který si vyžádá víc než deset let? Téměř 65 procent
našeho průmyslu je pod vlivem zahraničního kapitálu a v českých
filiálkách zahraničních firem jsou české managementy. To je velmi silná
lobby pro tlak na ministerstva, parlament a další instituce ve smyslu:
„Koho chleba jíš, toho píseň zpívej!“ Takže i Češi v managementech
českých filiálek nadnárodních společností a institucí vytvářejí tlak
na to, aby se dál posilovaly pozice a podíl zahraničního kapitálu
v českém hospodářství. V devadesátých letech jsem podporu
zahraničních investorů chápal, ale v současné situaci není namístě.
Další stamiliardy korun tvořených v České republice budou tedy putovat
do zahraničí a posilovat tam životní úroveň. Když slyším odboráře
horovat o záměru vyrovnat se mzdami západním ekonomikám, musím říci,
že takové, byť líbivé politické proklamace jsou mimo realitu. Pokud chcete
opravdu zajistit vyšší mzdy v České republice, zaměřte se na podporu
restrukturalizace hospodářství směřující k rentabilitě, produktivitě a
růstu přidané hodnoty a podpořte české firmy.