ITB Berlín za kulminací?
04. 05. 2002
ITB Berlím je v mnoha směrech bezesporu největším veletrhem
cestovního ruchu na světě, a navíc je přístupný laické veřejnosti. To,
že ona veřejnost jsou převážně občané Spolkové republiky Německo,
proslulí svou cestovatelskou mánií, i společné česko-německé hranice,
jej z hlediska strategických zájmů českého průmyslu cestovního ruchu
řadí nejvýše ze všech oborových veletrhů. Při své návštěvě ITB jsem
se českých účastníků ptal, jak viděli letošní ITB Berlín?
Helena Lišková –
oddělení prezentace a vztahů k veřejnosti kanceláře primátora
statutárního města Ostravy
Město Ostrava se ITB účastní již potřetí. Musím konstatovat, že je zde
podstatně méně návštěvníků než v předchozích dvou letech. Tím
ovšem nechci říci, že by byl o ITB ve srovnání např. s loňským rokem
menší zájem, právě naopak. Pozornost návštěvníků je ale mnohem víc
přitahována do expozic exotických zemí, které upoutávají lákavou
nabídkou, a přitom dokážou působivě navodit svou charakteristickou
atmosféru. A tak se vlastně na výstavišti uprostřed Berlína najednou
octnete například v Saudské Arábii, procházíte se úzkými uličkami mezi
klenutými „kamennými“ stavbami tvořícími jakási atria, ve kterých
sedí muži kolem nízkého stolečku, zahalení do typického arabského
oděvu, a popíjejí čaj. Pro nás není jednoduché zaujmout svou expozicí
v konkurenci tak zajímavých a atraktivních, jaké ITB Berlín představuje.
O to více bychom se měli snažit, abychom o své návštěvníky
nepřicházeli. Nabízí se řada možností jak český stánek zatraktivnit,
od celkového pojetí a ztvárnění až po doprovodný program. Je škoda, že
právě o ten je letos český stánek ochuzen.
Miloš Zářecký –
obchodní ředitel hotelu Praha, Praha
Německo a němečtí turisté jsou pro Českou republiku i pro náš hotel
stále jedním z nejvýznamnějších zdrojových trhů. Vedle německých
obchodních partnerů máme možnost se tu setkat i s řadou významných
firem z jiných destinací. Co se týče umístění národního stánku,
nevím, zdali je zrovna tato hala pro Českou republiku to nejlepší.
Nejvzdálenější hala od hlavního vchodu, v suterénu… Dimenze ITB jsou
tak ohromné, že až do této haly návštěvníci prostě nedojdou. Nicméně
věřím, že v dalších dnech se situace vylepší.
Ivana Mahelová –
oddělení cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje Krajského úřadu
kraje Vysočina
Vysočina jako turistický region se na veletrhu ITB prezentuje od roku
1998. Německo je významnou zdrojovou zemí. Německá klientela představuje
v ubytovacích zařízeních 38 % všech zahraničních hostů. Posun proti
předchozím rokům jsme zaznamenali ve struktuře dotazů individuálních
veletržních návštěvníků. Zatímco před čtyřmi lety se jim Vysočina
zdála příliš daleko, v letošním roce jsme se setkávali s konkrétními
detailními požadavky na základě předchozí cesty nebo doporučení
známých. Z kontaktů s organizátory hromadných zájezdů považujeme za
nejvýznamnější nabídku podílet se regionální tematikou na koncepci
poznávacích cest a aktivní dovolené s názvem Begegnung mit Böhmen či
zapojit nabídku lyžařského areálu v Novém Městě do velké propagační
kampaně míst významných lyžařských závodů v Evropě. Uspokojit jsme
naproti tomu nemohli některé americké touroperátory, kteří vyžadovali
ubytování v hotelových řetězcích typu Best Western, nebo Francouze,
kteří touží po romantické dovolené v autentických prostorách
venkovských zámečků. Německé cestovní kanceláře zpravidla využívají
jiné způsoby, než seznamovat se až na veletrhu. Takže, pokud již nejsou
navázány kontakty a předjednány schůzky, není ani letos reálné nabírat
zde ve větší míře nové partnery a vést úspěšná jednání –
zejména pro nekomerční subjekt, jakým je kraj. A tak letošní způsob
prezentace na ITB je především o image, ale i ta se vyplácí.
Petr Šátral – ředitel
hotelů Central Klatovy a Praha Babylon
Na ITB jsem již po několikáté. Účast našich hotelů považuji za
podstatnou, protože v Německu máme nejvíce velkých partnerů. Podmínky,
které jsou zde vytvořeny, považuji za standardní.
Jitka Švihelová –
vedoucí oddělení cestovního ruchu odboru regionálního rozvoje Krajského
úřadu Moravskoslezského kraje
V prvé řadě bych řekla, že jsme rádi, že Česká centrála stánek
koncipovala pro celou Českou republiku a že jsme se mohli prezentovat
v rámci společné expozice. Několik věcí mi ale vadí. Za prvé, Česká
republika se propaguje rokem české kuchyně, avšak na stánku, který je co
se týče dekorací takto stylizován, nabízí pouze nápoje, víno a pivo, ale
žádné speciality české kuchyně. Za druhé mi zde chybí kulturní program.
Ostatní země se prezentují charakteristickými uměleckými vystoupeními,
čímž poutají zájem značné části návštěvníků. A za třetí na
této expozici postrádám nějaké schéma stánku s mapkou turistických
regionů, případně krajů České republiky, z něhož by návštěvníci
mohli zjistit, které subjekty spolu s námi vystavují, kterou oblast
republiky zastupují, a kde jsou v expozici umístěny. Oslovují nás totiž
návštěvníci veletrhu a hledají Šumavu nebo Olomouc a nejsou s to se
orientovat, u které z přepážek je najdou.
Radek Janota – akciová
společnost Lev, Klášterní restaurace a pivovar a hotel & restaurant
„U Pštrosů“
Naše společnost, spolu s cateringovou divizí, provozuje dva atraktivní
objekty: Klášterní restauraci s pivovarem v bezprostřední blízkosti
Památníku národního písemnictví v areálu Strahovského kláštera a
malebný hotel & restaurant „U Pštrosů“ na malostranském začátku
Karlova mostu v Praze. Exkluzivně zajišťujeme catering všech
mezinárodních výstav a veletrhů, které pořádá Česká centrála
cestovního ruchu. Český stánek v Berlíně je jeden z největších,
protože se jej tradičně účastní nejvíce českých vystavovatelů.
V rámci obou dnů pro odborné návštěvníky jsme ovšem očekávali
větší zájem. Na všech veletrzích se snažíme navázat nové kontakty
s potenciálními klienty z celého světa a hlavně z pořádající země.
Bohužel tento veletrh nesplnil očekávané plány, neboť z německých
cestovních kanceláří se totiž ITB účastní, až na malé výjimky, pouze
ty, které se orientují na domácí cestovní ruch, tj. vozí Němce do
Německa.
Lenka Horejsková –
vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Městského úřadu Tábor
Překvapil mne jeho rozsah. Jsem zde poprvé. Je to obrovská a ze strany
německých organizátorů perfektně zajištěná akce. Pokud jde o naši
účast, je samozřejmě skromná, v rámci našich finančních možností.
Pokud jsem zde hovořila s kolegyněmi, je před námi hodně práce, zejména
co se týče komplexnosti propagačních materiálů, které mohou
návštěvníka na takhle veliké akci ještě oslovit. Právě jsem se vrátila
z prohlídky hal, a vůbec se lidem nedivím, že si příliš neberou
prospekty v dimenzích okresu a popravdě řečeno i kraje. V této
nepřeberné nabídce je opravdu velmi obtížné zaujmout. Domnívám se, že
jedna z možných cest je ve větších, tematicky zaměřených katalozích.
Oslovit cyklisty, turisty orientující se na historii, rodinnou
rekreaci apod.
Milan Pavelka –
ředitel marketingu a prodeje společnosti Orea
Co se týče klientů z Německa, tvoří téměř čtyřicet dva procent
všech hostů hotelového řetězce Orea Hotels. První dva dny ITB pro
veřejnost byly obdobné jako v předchozích ročnících. Ani dnešní první
den pro odborníky se nikterak neliší od loňského. Tím, že Orea Hotels má
v Německu hodně obchodních partnerů a že každý hotel našeho řetězce,
ať v Krkonoších, Mariánských Lázních či jinde, má svého hlavního
německého touroperátora, jsme tady zejména proto, abychom upevňovali
obchodní vztahy. Ale letos jsem nejvíce překvapen tím, že několik
touroperátorů zmínilo zvýšenou kvalitu služeb v našich hotelech,
chválili si osobní přístup zaměstnanců. Víte, do hotelů se investuje a
hned je to vidět, když opravíte pokoj, druhý den je host v opraveném
pokoji. Ale když se investuje do lidí, nemáte jistotu, kdy už se začne tato
investice promítat do výkonu. Je to příjemné zjištění a určitě ho budu
tlumočit našim ředitelům. Naše eventuální neúčast na ITB by rozhodně
letos nebyla dobrým marketingovým tahem a už vůbec ne signálem vůči
obchodním partnerům, na nichž nám záleží, přestože se v letošním
roce bude Orea Hotels více orientovat na on-line rezervační a distribuční
sítě, a to i u trhů, u nichž jsme se na to ještě v loni necítili. Co
se týče českého stánku, přál bych si, aby jednou byla česká oficiální
účast koncipována tak, jako letos vypadá stánek Maďarska. Moc se
mi líbí.
Šárka
Tittelbachová – ředitelka projektu Židovská cesta na Plzeňsku
Každopádně je to zajímavé. Na ITB jsem byla již dvakrát jako
návštěvník, ale letos poprvé zde prezentuji nabídku Plzeňského regionu.
Vedle projektu Židovská cesta na Plzeňsku jsou to nabídky jednotlivých
měst: v Sušici – „Zlatonosná keltská řeka Otava“, Nepomuk –
„Rodiště sv. Jana“, Železnorudsko – „Člověk, sklářství a
příroda“, na Domažlicku – „Po stezkách Chodů – starých
strážců hranic“ a na Tachovsku – „Po stopách pochodu smrti“. Cílem
této prezentace je, aby k nám turisté jezdili za konkrétní nabídkou.
Jednali jsme zde už s německými a izraelskými cestovními kancelářemi,
ale i s hotely z Karlových Varů, Mariánských Lázní aj.
Zuzana Bedrnová –
Městské informační středisko Jindřichův Hradec
Veletrh se mi líbí, i jeho organizace. Jsem ráda, že je zde město
Jindřichův Hradec zastoupeno v rámci Jihočeského kraje. Je to naše první
zkušenost s přímou účastí na zahraničním mezinárodním veletrhu.
Jindřichův Hradec se v zahraničí prezentoval prostřednictvím Českých
center a v Česku na tuzemských veletrzích. Pociťuje zde ale zklamání
v tom smyslu, že je zde zájem především o publikace komplexně
představující makroregiony nebo celé státy nebo alespoň mají nějaký
tematický sjednocující prvek. Česká republika zde, bohužel, takovouto
prezentaci typu „vítejte v České republice“ nebo komplexní turistické
zajímavosti nepředvádí.
Zuzana Vojtová –
odbor cestovního ruchu Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Především jako možnost seznámit návštěvníky veletrhu se zajímavostmi
všech krajů České republiky a podpořit turistický zájem o tyto oblasti.
Jako příležitost srovnávat přístup různých zemí k prezentaci a
inspiraci pro další práci.
Jitka Rolínková –
ředitelka Reklamní agentury Jitro
Původně jsme uvažovali o účasti na expozici zajišťované Českou
centrálou cestovního ruchu. Protože naše informační centrum prezentuje
materiály kulturních akcí, ubytování v Praze i okolí, a má tedy
propagačních materiálů opravdu velké množství, volili jsme nakonec
vlastní expozici. Vše nasvědčuje tomu, že nám naše účast na ITB
přinese hodně kontaktů. Co se týče zprostředkování ubytování
v Česku, hlásily se k nám i nové cestovní kanceláře z Drážďan,
Lipska i Izraele, což je pro nás a naše obchodní partnery v Česku
pochopitelně zajímavé.
Ing. Šárka
Tomanová – odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského
úřadu Plzeňského kraje
Plzeňský kraj je na tomto veletrhu vůbec poprvé. Jediné, s čím můžeme
porovnávat, je naše lednová účast v holandském Utrechtu. ITB Berlín je
však, co se týče prostor, veletrhem větších dimenzí. Je zde více
výstavních hal, které je určitě těžké poctivě projít během jediného
dne. Máme ale dojem, že je zde oproti Utrechtu o něco méně lidí, a to
i když vezmeme v úvahu velikost veletrhu a to, že zde v Berlíně se
návštěvníci rozptýlí na mnohem větším prostoru.