Investice do státní propagace cestovního ruchu se zhodnocují až v součinnosti s kraji
02. 01. 2007
Rozhovor s ředitelem Czech Tourism Ing. Rostislavem Vondruškou jsem
zahájil připomenutím události, kdy generálnímu řediteli Holiday Inn
Prague Congress Centre JUDr. Janu Filipovi byla k jeho životnímu jubileu
blahopřát předlouhá řada přátel včetně prezidenta České republiky
profesora Václava Klause a kdy jsme při té příležitosti pro deváté
vydání Všudybylu dělali povídání. V něm jsem zmínil, že když jsem na
něho čekal, dávali na CNN upoutávku CzechTourismu na Českou republiku.
Vyzněla úžasně. Včetně následných reakcí zahraničních hostů, jež se
mnou byli u velkoplošné televize v hotelové lobby. Zdá se, že se Česká
republika konečně už i na poli průmyslu cestovního ruchu vydala tam, kde
je to pro ni dávno samozřejmostí u ostatních odvětví zahraničního
obchodu. Tedy co neúčinněji propagovat zboží a práci českých lidí na
zahraničních odbytištích.
Spot, který byl v angličtině „Symphony for Senses“ neboli „Symfonie
pro vaše smysly“, běžel v měsících září a říjnu nejen na CNN, ale
i na CNBC a na kanálu Eurosport. Byl součástí kampaní, které probíhaly
geograficky. Poté, co bylo realizováno Polsko a Rakousko, organizovala
agentura CzechTourism mediální geografické kampaně i v Německu, na
Slovensku, v Holandsku a Itálii. Jsme rádi, že jsme na jejich financování,
včetně satelitních televizí, mohli využít prostředky evropských
unijních fondů z programu SROP.
Řada zásadních kompetencí v rámci resortu cestovního ruchu byla
delegována na čtrnáct krajských samosprávných celků České republiky.
Nicméně jsou oblasti, které obdobně jako propagaci a další servis
související se zahraničním obchodem v ostatních resortech na
celorepublikové úrovni zastřešují a opečovávají specializované státní
agentury.
Co se týče budoucí spolupráce agentury CzechTourism s kraji, je
samozřejmé, že v rámci průmyslu cestovního ruchu (obdobně jako např.
v oblasti vývozu investičních celků, strojírenství, komodit obranného
průmyslu apod.) není možné světu nabízet jim zcela neznámé a z kontextu
vytržené zboží (v tomto případě turistickou destinaci), ignorovat
základní (asociační) princip zapamatování si. Při vstřebávání nových
poznatků totiž lidský mozek funguje na principu inkluzí, kdy ke známým
informacím přiřazuje a v souvislostech s nimi si ukládá, resp. akceptuje
informace nové. Ostatně na tomto principu je stavěna většina reklamních
kampaní. Známé melodie, motivy či tváře jsou proto využívány
k propagování téměř čehokoliv. Od služeb mobilních operátorů přes
potraviny, módu, automobily až třeba po turistickou destinaci, kde
v současné době bude pro destinaci Česká republika takovouto tváří
i Miss World Taťána Kuchařová. Zejména na vzdálenějších trzích je
proto třeba turistické atraktivity krajů nabízet nejen v republikovém, ale
velmi často v evropském a celosvětovém kontextu. A pokud už informační
kampaně, akviziční, propagační a další aktivity státu přivedou do
krajů zákazníky – turisty, je třeba, aby si z toho kterého místa
odnášeli především pozitivní zážitky, protože ty jsou hlavní
komoditou – zbožím – průmyslu cestovního ruchu. Nikoliv tedy
„pouze“ průvodcovské služby a turistické informace, „pouze“
ubytovací či stravovací servis, „pouze“ bezpečnost, čistota a
pořádek, nikoliv „pouze“ někam se dostat – tedy dopravní obslužnost
atd. atd. Cílem návštěv turistů jsou zážitky – řečeno slovníkem
scénáristy proslulého českého filmu „Vesničko má, středisková“ –
kochat se. To samozřejmě umocňuje fakt, že kvalitně realizované aktivity
cestovního ruchu a jeho infrastruktura výrazně ovlivňují ostatní resorty.
Investoři i další byznysmeni, ale i umělci a sportovci, politici, vědci
apod., byť jsou cíle a poslání jejich cest a pobytů jiné než se „jen“
kochat, do míst, kde se o ně nedokáží kvalitně postarat, nejezdí, a nebo
jen hodně neradi. Takže od úrovně služeb a infrastruktury cestovního ruchu
v krajích se odvíjí spousta dalšího byznysu a samozřejmě i výše
kulturní a hmotné úrovně místních obyvatel. Pochopitelně, zdařilý
výjezd do kteréhokoliv z míst naší vlasti zahraniční i domácí turisty
motivuje nejen k opakované návštěvě, ale i k tomu, že se o své
pozitivní zážitky dělí s dalšími lidmi. Zpravidla s těmi, kteří na
jejich úsudek dají nejvíce, takže pak na to konto sami daný kraj České
republiky navštíví. V případě negativních zážitků to ale funguje
ještě účinněji. Nicméně, nejenže je naše vlast krásná, ale
v odvětví cestovního ruchu pracuje obrovské množství schopných a
motivovaných lidí. Takže i díky nim průběh pobytů turistů často
předčí jejich očekávání. Tím jsem chtěl naznačit, pane doktore, že
investice do státní propagace cestovního ruchu se opravdu zhodnocují až
v součinnosti s kraji. Díky konkrétnímu, pozitivně vyznívajícímu
prostředí a kvalitně odváděným službám, a nejen v cestovním ruchu!
Z toho bezpodmínečně vyplývá nezastupitelnost těsné spolupráce státní
agentury, která krajským samosprávným celkům i České republice jako
takové zajišťuje servis v oblasti aktivit a disciplín průmyslu
cestovního ruchu.
Co programové finanční limity, které byly rozhodnutím ministra
pro místní rozvoj alokovány na kraje?
Ty znamenají, že kraje budou mít možnost významně vylepšovat svoji
infrastrukturu cestovního ruchu a v rámci odvětví cestovního ruchu
vytvářet další produkty. Řada z nich jistě bude taková, že si
zaslouží, aby jejich uplatnění na zahraničních trzích bylo podporováno
státem. Zdroje unijních fondů s výdaji na takovouto propagaci počítají.
Sice nejsou tak velké jako ty, které byly odeslány na kraje, ale budou-li
kumulovány do několika nosných projektů a nerozmělněny do spousty malých
akcí, mohou splnit pionýrskou úlohu. Tedy, že se díky kumulovanému ataku
mohou stát impulzem, který na zdrojových zahraničních trzích v myslích
potenciálních zákazníků napomůže k průlomu a nastartování trendu, ba
dokonce až boomu, který bude do krajů České republiky směrovat nové
přílivy turistů. Ale opětovně bych zdůraznil, že jen v tom případě,
budou-li na aktivity agentury CzechTourism navazovat aktivity krajské. Tedy,
nejen že se turisté budou mít v krajích čím kochat, ale že budou na
patřičné úrovni saturováni servisem poskytovatelů služeb, infrastrukturou
cestovního ruchu a vstřícnou atmosférou v konkrétních místech
pobytů.
Co konkrétní spolupráce agentury CzechTourism s kraji v roce
2007?
Na příští rok máme ve svém programu tzv. podpůrné (avšak nikoliv
druhořadé) aktivity, které souvisí se státní podporou cestovního ruchu
v krajích. Rádi bychom napomohli i tím, aby v rámci rozvoje odvětví
cestovního ruchu byl zaveden, provozován, kontrolován a respektován systém
řízení kvality na celém území České republiky. To zahrnuje certifikaci,
její kontrolu, vzkříšení nejen profesní cti, ale i oživení
společenské poptávky po tom, aby odvětví cestovního ruchu díky daleko
vyšší prestiži a v daleko větší míře přispívalo k ekonomickému
blahobytu a sociální stabilitě přímo v místech, kde vytváří hodnoty.
Ruku v ruce s řízením jakosti pochopitelně kráčí definice standardů,
jejich dodržování a transparentnost zacházení s certifikační
problematikou. Chtěli bychom krajům pomoci i tím, že se na úrovni státu,
coby státní agentura, budeme věnovat jisté formě aplikovaného výzkumu.
Nehovořím o žádném výzkumném ústavu. Takovou ambici CzechTourism nemá.
Naší snahou bude poskytovat krátkodobé i dlouhodobější předpovědi
trendů vývoje. Aby na tendence, které v průmyslu cestovního ruchu
vznikají (včetně požadavků na typicky českých zdrojových trzích
cestovního ruchu), mohli včas reagovat lidé v krajích. Mezi profesionály
cestovního ruchu pak napomáhat zvyšovat úroveň znalostí o specifických
segmentech trhu, které se objevují v různých částech světa a které
(pokud nejsou vázány na zvláštní přírodní podmínky) se pravděpodobně
po nějaké době objeví i v Česku. Tedy, aby na ně byli připraveni a
uměli je využít. Naší parketou rovněž je ještě větší zapojení do
světových odborných organizací, které bude znamenat umocnění povědomí
o turistické destinaci Česká republika a větší vliv na dění
v administrativě globálního cestovního ruchu. O tom všem chceme s kraji
komunikovat a mít v nich partnery, které průmysl cestovního ruchu a jeho
stávající a budoucí přínosy zajímají. Tj., aby vztah mezi státní
agenturou CzechTourism a krajskými institucemi byl pracovní. Aby se
neodehrával na úrovní neosobní korespondence dvakrát třikrát ročně.
Nezasvěcení by si mohli mou předchozí řeč vysvětlit jinak, než jsem
mínil. Proto bych je rád upozornil, že ani náhodou (v souvislosti
s převedením kompetencí v resortu cestovního ruchu ze státu na kraje)
nezačínáme s kraji spolupracovat až teď. CzechTourism s nimi velice
intenzivně poslední dva roky kooperuje. S hlavními hráči v odvětví
cestovního ruchu – s Komisí cestovního ruchu Rady Asociace krajů ČR,
s Asociací turistických regionů ČR – jsme dohodnuti na tom, jak by se
území České republiky mělo propagovat. Které turistické regiony by měly
být propagovány jako celek – v některých případech i bez ohledu na
to, že se nacházejí na území dvou tří krajů. Tam se blížíme
k dohodě. Myslím si, že by k ní mohlo dojít v polovině příštího
roku a že bychom dostali definitivní verzi požadavků, co krajské
samosprávné celky chtějí propagovat. Pokud k tomu přistoupí nově
vznikající infrastruktura, máme pravidla velice dobře nastavena.
Samozřejmě i do budoucna jsme připraveni nabízet krajům, resp. jejich
destinačním managementům, aby se podílely na veletržních účastech
České republiky, na workshopech nebo road show, tak jako doposud.
Česká republika začíná být nejenom tady žijícími lidmi, ale
i zahraničními hosty objevována jako destinace zaslíbená golfu. Ostatně
v předminulém, devátém vydání Všudybylu 2006 jsem psal o tom, že
Sokolovská uhelná společnost otevřela v Sokolově další golfový resort,
jehož čestným členem je náš prezident profesor Václav Klaus.
Golf agentura CzechTourism bezesporu akceptuje. Je zařazen jako téma jednoho
z našich národních produktů aktivní dovolené. Společně s asociací
CGTA a Golfovou federací České republiky i jednotlivými resorty a kluby
jsme dosáhli výjimečného mezinárodního úspěchu. Česká republika byla
na rok 2007 Mezinárodní asociací operátorů golfové turistiky IAGTO
vyhodnocena jako „Nejlepší dosud neobjevená golfová destinace“. Je to
velice prestižní věc. Každá země, které se doposud tohoto uznání
dostalo, toho dokázala využít pro svůj marketing, což plánuje
i CzechTourism. Když říkám, že je to společný úspěch, tak faktorů,
proč se České republice uznání dostalo, je mnoho. Je to díky tomu, že
v Česku vznikla ve střední a východní Evropě neobvyklá kumulace golfové
infrastruktury. Tolik resortů nemá žádná země, která nově přistoupila
do Evropské unie. Je to zásluha investorů a provozovatelů golfových
hřišť. A samozřejmě je to i díky přínosům všech, kteří na
administrativním a diplomatickém poli na získání prestižního ocenění
pro Českou republiku pracovali: CGTA, České golfové federace a agentury
CzechTourism. Trofej, spojenou s oceněním, jsme byli převzít osobně. Její
kopie plánujeme poskytnout všem zainteresovaným, aby je mohli využít pro
svůj marketing. Nicméně golf je „jen“ podproduktem národního produktu
„Aktivní dovolená v Česku“. Už proto, že poté, co golfoví
turisté – návštěvníci České republiky -dohrají svůj flight,
zajímají se o další možnosti využití času. A pak přichází na řadu
nabídka dalších zážitků. Ať se jedná o lázně, gastronomii,
vinařství, umění, architekturu, hudbu, sledování sportovních zápolení
atd. Mediální kampaně na prosazování České republiky v rámci
konkurenčních zahraničích turistických destinací plánujeme i na
letošní rok 2007. Chtěli bychom využít nejenom úspěchu v golfové
turistice, ale máme věci, které třeba na první pohled s cestovním ruchem
nesouvisí, nicméně zahraniční návštěvníci je hodně vnímají. Ať se
jedná o využití popularity již zmíněné Miss World Taťány Kuchařové,
o natáčení prvního nebo druhého dílu Narnie, či o velkofilm americké
společnosti Paramount Pictures s Gérardem Depardieu, jehož děj (a je tomu
tak i ve filmu) se odehrává v Grandhotelu Pupp a Karlových Varech, nebo
o další film bondovské série, jenž se točil v České republice.
Takovéto příležitosti a úspěchy chceme a i nadále budeme ve prospěch
prosazování České republiky v očích zahraničních turistů
využívat.
CzechTourism ale funguje nejen při dobývání zahraničních trhů, ale
i toho našeho – domácího. Zúčastnil jsem se v České republice řady
zajímavých akcí. Jednou z nich byly netradičně pojaté oslavy České
státnosti v Plzni 28. října 2006.
Tato akce je pro CzechTourism velkou inspirací. Ačkoliv to byla výsostná
záležitost města Plzně, rádi bychom jí využili coby pilotního projektu
pro podporu při vytváření obdobných akcí na dalších místech České
republiky. Plzeňanům se totiž podařilo oslavy 28. října pojmout jinak
než jen pietně a formálně. Zhostili se jich festivalovým způsobem. Chtěli
bychom se proto pokusit zdokumentovat oslavy v dalších krajských
metropolích a postavit na nich turistický produkt nejen pro domácí
návštěvníky (ostatně letos Češi utratili více peněz za pobyty doma než
za dovolené v zahraničí), ale i pro turisty ze sousedních zemí, kteří
by mohli být osloveni atraktivní programovou nabídkou měst a přijet je
navštívit v jejich slavnostní atmosféře.