Internetový obchod českých výrobních družstev www.klasa-vd.cz
11. 07. 2010
Krátce po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR,
15. června 2010, jsem navštívil předsedu představenstva Svazu českých a
moravských výrobních družstev, Konfederace zaměstnaneckých a
podnikatelských svazů ČR, člena výkonného výboru Evropské konfederace
výrobních družstev sídlící v Bruselu CECOP a viceprezidenta
Hospodářské komory České republiky Jana Wiesnera, abychom pohovořili,
jaké jsou dle asociací, jimž předsedá a v nichž zasedá, priority pro
oživení českého hospodářství.
Konfederace zaměstnavatelských svazů, Svaz průmyslu a dopravy ČR,
Hospodářská komora ČR jsou zajedno, že je potřeba co nejrychleji
eliminovat dopady krize, a ruku v ruce s tím řešit dlouhodobě neřešené
věci s cílem zlepšit podnikatelské prostředí. Odbourat nadbytečnou
administrativu. Zjednodušit zákony a odstranit zbytečné právní normy, aby
česká legislativa přestala být nepřehlednou džunglí. Připravit a
realizovat potřebné zdravotní a penzijní reformy. A samozřejmě to, co
jsme požadovali po každé vládě, a žádná, ať byla levá nebo pravá, to
nedala dohromady, aby byla vypracována a přijata dlouhodobá strategie
hospodářské politiky státu. To je základ, od něhož by se mělo odvíjet
vše ostatní včetně školství, rekvalifikací, investiční politiky apod.
Rovněž dodnes nebyla vládou schválena energetická strategie, která má na
podnikání také velký vliv.
Pod názvem „Výrobní družstva přijímají výzvy
21. století“ Svaz českých a moravských výrobních družstev realizuje
projekt na podporu odbytu zboží českých výrobců.
Ano, jeho výstupem je internetový „Zásilkový obchod jaro – léto
2010“, v jehož rámci je prostřednictvím katalogu „Klasa VD“
prezentováno a nabízeno zboží devětatřiceti výrobních družstev
z České republiky. Cílem kampaně je obdobným způsobem, jaký je
aplikovaný v různých ekonomikách světa (v USA např. kampaní:
„Američané, kupujte americké zboží!“), apelovat na domácí
spotřebitele, podpořit domácí ekonomiku a zaměstnanost a usnadnit českému
zboží cestu k zákazníkům. Zefektivnit proces jeho nákupu. V katalogu je
kromě klasických výrobků i řada novinek, protože výrobní družstva
neustále přicházejí s inovacemi, kterými reagují na potřeby trhu.
Benefitem projektu je spojení výrobních programů firem s moderními
obchodními systémy a vytvoření přímého obchodního kanálu. Katalog,
kromě toho, že má papírovou tištěnou formu, má i formu elektronickou, a
je umístěn i na internetových stránkách www.klasa-vd.cz. Projekt je realizován ve
spolupráci Svazu českých a moravských výrobních družstev a firmy Ergotep
Proseč u Skutče, která zajišťuje zásilkovou komunikaci s klienty,
balení zásilek, distribuci a vyřizování případných reklamací.
Zákazníci tak mají jistotu, že zboží je české, kvalitní, a mají
záruku konkrétní značky a výrobce. Katalog je rozdělen do sekcí: Bydlení
a domácnost; Kuchyňské potřeby; Bytový textil a oblečení; Hračky a
dekorace; Zdraví a krása; Zahrada a dílna; Víno a dobroty.
Síla české ekonomiky se ale vždy výrazně odvíjela i od
exportních aktivit slezských, moravských a českých firem. Zahraniční
obchod je však velice citlivý na pověst země, která chce vyvážet. Je-li
nějaká země podceňovaná, ignorovaná, nebo dokonce záporně vnímaná,
zahraniční partneři či odběratelé se k obchodování s ní moc nemají.
To se samozřejmě týká i tak specifické formy exportu, jakou je cestovní
ruch, protože v jeho případě nejsou integrujícím prvkem obchodované
komodity (ty jsou různé – výrobky zážitky, služby aj.), ale způsob
jejich obchodování. To, že zboží určené pro zahraničí necestuje za
zahraničními zákazníky, ale zahraniční zákazníci za zbožím. Že je
jezdí nakupovat do cizí země, která tak generuje zahraniční
inkaso.
To platí, pokud jde o export. Co se týká našeho vnitřního obchodu, víme,
že stagnuje, a předpokládám, že koupěschopnost obyvatel Česka letos až
tak moc neposílí, že českou ekonomiku potáhne zahraniční obchod. Jednou
z priorit státu by proto měla být podpora exportních obchodních aktivit.
Tedy i to, aby se už konečně dohodly Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
s Ministerstvem zahraničních věcí ČR, a co se cestovního ruchu týče,
s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR a Ministerstvem kultury ČR na
společném postupu. Týká se to i našich diplomatických misí, zejména pak
obchodních radů, koncepce ministerstev ohledně koordinace činnosti agentur
CzechTrade, CzechInvest, CzechTourism, Českých center a vůbec všech
zástupců státu reprezentujících zájmy České republiky v zahraničí. Ti
dosud vzájemně nespolupracují. Každý si „hraje na svém písku“, což
je kontraproduktivní.
Svaz českých a moravských výrobních družstev, kromě toho,
že je zastřešující institucí výrobních družstev České republiky, je
i jejich servisní organizací. Když už jste nastolil téma zahraničního
obchodu, mohl byste, prosím, zmínit, jak na tomto poli pomáháte členským
firmám?
Celá čtvrtina produkce výrobních družstev jde na export. Rovněž odbyt
další velké části produkce našich výrobních družstev závisí na dobré
pověsti České republiky v zahraničí, protože nachází uplatnění díky
příjezdovému cestovnímu ruchu. Zahraniční obchodní prezentace členských
firem Svazu českých a moravských výrobních družstev na veletrzích a
kontraktačních řízeních podporujeme finančně i organizačně.
Zajišťujeme pro ně doprovodné programy, tlumočení apod. To je oblast,
kterou budeme posilovat. Snažíme se, aby prezentace českých výrobků na
velkých akcích, kterých se účastní vícero výrobních firem, byly
realizovány s podporou státu, což se nám v současné době daří.
V tomto je spolupráce s Ministerstvem průmyslu a ochodu ČR na vysoké
úrovni. Od letošního roku se některé propagačně obchodní aktivity
realizují i přes Hospodářskou komoru ČR, která je, coby gestor, dohodnuta
na spolupráci s agenturou CzechTrade. A daří se. Ať už se to týká
veletrhu hraček v Norimberku nebo v Mnichově Veletrhu řemesel a dalších
mnoha akcí. V současné době jsou v plném proudu přípravy na účasti
pro rok 2011. V Německu už je opět nastartovaná výroba, a u nás se pro
tento trh dělá spousta kooperací, které je třeba podpořit.
Včera skončila valná hromada Svazu českých a moravských
výrobních družstev.
Hovořili jsme na ní o věcech týkajících se budoucnosti a koncepcí.
Výrobní družstva pokrývají i oblast služeb. A i když je situace na
trhu složitá, tam, kde budeme konkurenceschopní, nebudeme mít tak velké
problémy. Horší je to u výroby spotřebního zboží. Tady bude čím dál
větší konkurence, neboť sílí jeho příliv z Asie. Z hlediska cen asi
nebudeme s to konkurovat. Je potřeba hledat nové cesty, nové směry odbytu,
k čemuž přispívá i podnikatelský odbor Svazu českých a moravských
výrobních družstev.
Hovořili jsme tam i o tom, že je potřeba, aby naše členské firmy plně
využívaly systém celoživotního vzdělávání. Aby průběžné
vzdělávání managementu bylo vnímáno jako nástroj jak zůstat
konkurenceschopní. K tomu tématu jsme dělali 26. května 2010 seminář
pro předsedy výrobních družstev. Zúčastnila se jich téměř stovka. Mj.
tam přednášeli profesor Švejnar, viceprezident společnosti Microsoft
Corporation Ing. Mühlfeit aj. Nastiňovali celosvětové konsekvence. Jak se
bude hospodářská situace vyvíjet v Evropě, jak ve světě. Co je potřeba
pro udržení konkurenceschopnosti podniku. Na tento seminář bude navazovat
další, který chystáme společně s Manažerským institutem spotřebních
družstev v Klánovicích.