Informační kiosky nejen na letištích
05. 07. 2003
Ascom je největším švýcarským telekomunikačním koncernem.
Zaměstnává kolem osmi tisíc lidí v Evropě, Americe a Asii. Výrobky
Ascomu byly v Československu známy již před rokem 1989. Jeho vysílačky
Autophon před rokem 1989 používala naše Horská služba, hasičské a
zdravotnické záchranné sbory, Československé dráhy aj. Ascom se v Česku
v současné době soustřeďuje na bankovní automatizaci, na napájecí
systémy pro mobilní operátory, jako jsou Eurotel, Český Telecom či České
Radiokomunikace. Velmi významnou oblastí jeho působení je sféra
bezpečnostních produktů – rádiové sítě záchranných bezpečnostních
složek apod. V neposlední řadě se zaměřuje na oblast telekomunikací a
spolupráci s Českým Telecomem, pro jehož informační terminály a
telefonní automaty zajišťuje dodávky hardwarového a softwarového
řešení.
Generálního ředitele společnosti Ascom Praha Ing. Jiřího
Koutenského jsem oslovil s tím, že internet v Česku stále ještě není
všeobecně snadno dostupným informačním a komunikačním médiem.
S informačním terminálem jsem se poprvé setkal jako se službou
zprostředkující turistické informace návštěvníkům Pražského hradu.
S obdobně koncipovanými terminály je možné se setkat i na některých
českých mezinárodních letištích.
Na letištích umožňují přístup na webové stránky Českých aerolinií.
Je tak možné si tam např. vyhledat přílety a odlety letadel. Jejich
prostřednictvím je ale možný přístup i do celosvětové sítě internet,
což je již placenou službou. Informační terminály na letištích mají
široké využití. Mnoho lidí chce využít elektronické pošty ke komunikaci
ještě před odletem či bezprostředně po příletu. Informační terminály
jsou pro své zřizovatele přínosem, bývají po příletu prvním a velmi
často před odletem i posledním finančním vydáním incomingových
návštěvníků České republiky.
Je pozitivní, že se díky Českému Telecomu v současné době po
celém Česku rozšiřuje síť informačních terminálů.
Ano, je. Veřejné informační terminály, které umožňují přístup na
internet, zaslání e-mailů, telefonování, posílání SMS a vyhledávání
v databázích začínají ovlivňovat život i v České republice.
V řadě evropských zemí jsou již samozřejmým a běžným nástrojem
komunikace. Příkladem v Evropě může být Velká Británie, Švýcarsko a
další státy. Kiosky začínají ovlivňovat život nejen v oblasti
komunikace osob, ale i v oblasti spotřeby. Reklamní společnosti na nás
útočí už i z informačních terminálů. Na druhou stranu možnost
přístupu k internetu, k telekomunikačním a informačním službám mimo
kancelář či domov dává mnoha lidem určitou nezávislost. Informační
kiosky se proto začínají dobře uplatňovat i v rámci Česka.
Jaký je rozdíl mezi informačním kioskem a internetovou kavárnou?
Jaký je rozdíl mezi informačním kioskem a internetovou kavárnou?
Je váš informační terminál odolný proti vandalům?
Je, ale každá odolnost má své meze. Je odolnější než běžné stolní
počítače. Není však zařízením, které by v Česku mohlo být umístěno
někde na nechráněném veřejném prostranství. Tak tomu bohužel není.
U terminálů jsou vynechány disketové a CD mechaniky, a to i jako prevence
proti možnému útoku. Navíc, aby se tato zařízení nestala zdrojem
šíření elektronických virů, jsou učiněna další vysoce efektivní
bezpečnostní opatření.
Dobře, takže jak si já a lidé obdobně postižení uchovají to,
co si díky internetu právě zjistili?
Pokud posílám e-mail, mohu jeho kopii poslat k sobě do schránky. Hledám-li
telefonní číslo v nějaké z vyhledávacích databází, přečtu si jej na
obrazovce. Zvednu sluchátko a vytočím si je. Informační terminál tím, že
je připojen přes linku ISDN, umožňuje paralelní datovou komunikaci po
internetu, ale i hlasovou komunikaci po telefonu. Do budoucna se počítá
i s integrovanými tiskárnami. Zde ovšem, pokud je terminál na veřejném
místě, nastává otázka doplňování papírů a odstraňování
případných záseků papíru a jiných poruch tiskárny. Počítá se však
s tiskárnou na potvrzování internetových obchodních transakcí.
Společnost Ascom Praha se zabývá nejenom hardwarovým a softwarovým
řešením informačních a telefonních terminálů napojených na pevné
datové sítě, ale i radiokomunikacemi…
Ano, příkladem může být rádiový systém pro hlavní město Prahu
standardu TETRA, který slouží magistrátnímu odboru krizového řízení a
organizacím v působnosti hl.m. Prahy, např. Dopravnímu podniku hl.m. Prahy,
Městské policii, Technické správě komunikací apod. Systém prošel
náročnými zatěžkávacími zkouškami v roce 2000 a zejména pak v roce
2002 v průběhu summitu NATO a během povodní.
Hlavní téma tohoto vydání je letecká doprava. Velmi často
létáte za obchodem z Česka a do Česka. Nejen vy. Česká republika
v současné době, kdy letecká doprava celosvětově stagnuje, zůstává
jakýmsi rájem leteckého byznysu s osmiprocentní růstovou dynamikou. Proč
tomu tak podle vás je?
Určitě je to ovlivněno tím, že se Česko nachází ve středu Evropy. Ale
to není hlavní příčinou. Tuto geografickou výhodu totiž sdílí s řadou
dalších středoevropských destinací. Letiště Praha-Ruzyně směřuje
k tomu být regulérním středoevropským hubem – významným tranzitním
uzlem v rámci střední a východní Evropy a v současné době díky
progresivní investiční politice České správy letišť reprezentuje
světovou úroveň v komfortu obslužnosti. V průchodnosti pak drží krok
s dynamickým růstem pohybů letadel a počtem odbavených cestujících.
Velký vliv na dynamiku provozu na letišti Praha-Ruzyně má i samo hlavní
město Praha jako světově uznávaná turistická destinace s historickým
jádrem zapsaným do seznamu UNESCO. Praha je velikým magnetem i pro
tranzitující pasažéry, kteří zde v rámci mezipřistání rádi na jeden
či dva dny přerušují své lety.
www.ascom.cz
www.kingproducts.cz