Zpráva z tisku (Všudybyl 2003/8 str. 34):
Inaugurace za plného provozu
10. 07. 2007
„Slavnostní poklep základního kamene Národního integrovaného střediska
řízení letového provozu České republiky, IATCC Praha (Integrated Air
Traffic Control Centre) se uskutečnil 18. září 2003 v Jenči u Prahy.
Rozhodnutí o výstavbě reaguje na stabilně rostoucí poptávku leteckých
provozovatelů po využívání vzdušného prostoru České republiky a
zejména na přísné požadavky Evropské unie na zvýšenou kapacitu ATM
systémů. Projekt je financován výhradně z vlastních zdrojů Řízení
letového provozu České republiky, s.p. Výstavba, kterou provádí stavební
společnost HOCHTIEF VSB a.s., byla zahájena v červenci tohoto roku a jako
termín pro plné zprovoznění byl stanoven závěr roku 2006. Po dokončení
bude Národní integrované středisko řízení letového provozu České
republiky jedním z nejmodernějších svého druhu v evropském i světovém
měřítku.“
14. května 2007 se v Jenči u Prahy uskutečnila slavnostní
inaugurace Národního integrovaného střediska řízení letového provozu
České republiky. Rozhovor s generálním ředitelem státního podniku
Řízení letového provozu České republiky Ing. Petrem Maternou jsem zahájil
konstatováním, že u slavnostního poklepu na základní kámen i zde jsem
měl možnost potkat se se spoustou významných lidí.
Pozvali jsme řadu osobností. A byť se některé z nich ze závažných
důvodů omluvily, sešli jsme se tu s lidmi, které pokládáme za přátele a
fandy letectví. A když jsem z řečnického pódia prohlásil, že
v auditoriu vidím přátelské a přívětivé tváře, tak jsem si
nevymýšlel. Projevy, které v rámci inaugurace zazněly, byly věcné a
výstižné.
Slavnostní inaugurace Národního integrovaného střediska řízení
letového provozu České republiky se konala za jeho plného provozu.
Zkušební provoz jsme si odbyli v loňském roce, kdy jsme uskutečnili tři
cvičné přechody. V jejich rámci jsme z Národního integrovaného
střediska řízení letového provozu České republiky v Jenči u Prahy
řídili letový provoz naostro vždy po dobu šesti hodin při stoprocentním
zálohování původním pracovištěm. Ověřili jsme si, že umíme hladce
přejít ze stávajícího střediska letového řízení na nové. Že systémy
jsou v plném rozsahu funkční a spolehlivé. Že veškeré dokumenty,
certifikace a osvědčení jsou v pořádku a lidé připraveni. Šli jsme do
toho při padesátiprocentní kapacitě českého vzdušného prostoru, což
jsme si vyjednali se svým okolím, Eurocontrolem a leteckými společnostmi.
A protože šlo o rutinní záležitost, zvýšili jsme v následujících
dnech kapacitu na plánovanou úroveň.
Dnes, a to i díky špičkově trénovaným řídícím letového
provozu státního podniku Řízení letového provozu České republiky,
vývoji v oblasti informačních technologií i datovým komunikacím lze
z Jenče řídit letový provoz ve vzdušném prostoru pravděpodobně kdekoliv
na zemi.
Tak takovéto ambice nemáme. Pravda je, že možnosti zvyšování kapacity
Národního integrovaného střediska řízení letového provozu České
republiky v Jenči u Prahy jsou velké. Jeho výhledové plány sahají daleko
přes rok 2020, kdy se v Evropě očekává zdvojnásobení provozu
v porovnání s rokem 2006. Co se týká přesahu hranic České republiky,
resp. českého vzdušného prostoru, tato možnost existuje. Je teoretická,
protože zatím nejsou deklarovány potřeby vykrývání nedostatku kapacity.
Určitě by to nebyla jednoduchá záležitost. Prostorově jsme na to sice
vybaveni, technicky by si to vyžádalo určité úpravy, ale hlavně (a to je
v současné době velký problém) na to, aby řídící mohli řídit letový
provoz někde jinde, než na co jsou vycvičeni, museli by absolvovat další,
pro daný vzdušný prostor specializovaný výcvik. My jsme schopni
v některých, řekněme nouzových situacích poskytnout naše prostory a
vybavení k tomu, aby do Jenče přišli řídící ze zahraničí a řídili
od nás provoz ve svých vzdušných sektorech. Kdyby tedy v některém
z řidících středisek došlo ke katastrofě, určitě se to takto dá
s nějakou dlouhodobější perspektivou řešit. Řízení letového provozu
České republiky není agresivně expanzivní, aby se rozšiřovalo tam, kde
nás nechtějí. A ani by to nešlo, protože vzdušný prostor nad vlastním
územím je suverénním prostorem každého státu.
Snad v každém kraji Česka jsou letiště schopná přijímat
velká dopravní a nákladní letadla. A tak je tomu i v řadě dalších
evropských zemí. Díky tomu v Evropě začíná houstnout síť přímých
meziregionálních spojení.
Letiště má smysl, pokud tam máte koho nebo co vozit. Každá letecká linka
potřebuje „substrát“, který jí dává smysl. Potenciál je ve všech
krajích České republiky a většina z nich má ambici mít vlastní
letiště. Je ale potřeba si pečlivě připravit studii možného zájmu
o danou lokalitu. Stavět letiště není levná záležitost. Vojenská
letiště, která by byla v řadě případů k dispozici pro transformaci na
letiště civilní nebo se smíšeným provozem, vyžadují řadu úprav, aby
splňovala civilní letecké předpisy a získala certifikaci Úřadu civilního
letectví. Je potřeba mít jistotu, že zájem leteckých dopravců nebude
stát a padat se subvencemi, protože taková letecká linka trvá pouze pokud
je dotována. Češi mají tendenci cestovat, řada z nich na to má finanční
prostředky a začínají preferovat „point to point“ – dostat se ze
svého (regionálního) letiště přímo do cílové destinace. Letecké huby
sice existují a jsou velmi živé, ale přestupování není nic příjemného.
Na druhou stranu ne vždy potenciál kraje leteckou linku zaplatí. Čili na
regionálních letištích se otevírá prostor hlavně pro charterovou dopravu
a nízkonákladové dopravce. Takováto situace je např. v Brně, což je
dobrý příklad rozvíjející se charterové dopravy a pravidelné
„low-costové“. Na druhou stranu tam vždy byly problémy s leteckým
spojením s Prahou, protože u této destinace je konkurence ostatních druhů
pravidelných doprav opravdu drtivá.
I na regionálním mezinárodním letišti je potřeba zajistit
řízení letového provozu.
Služby státního podniku Řízení letového provozu z definice zakládací
listiny zahrnují letiště Praha-Ruzyně, letiště v Brně, Ostravě a
Karlových Varech, která jsou pokládána za součást české letecké
páteřní sítě. Své služby na nich, v souladu se státní dopravní
politikou a mezinárodními předpisy, subvencujeme z výnosů z letiště
Praha-Ruzyně. Ta částka není malá, zvyšuje poplatky v Praze a jak víte,
Evropská unie není státním subvencím komerčních aktivit příliš
nakloněna. Kvalitní služba řízení letového provozu se bere jako
samozřejmost. Je to činnost, na kterou investoři myslí až posléze,
protože není vidět, ale bez ní se letiště provozovat nedá. Bezpečnost
má zkrátka své náklady. Možná to překvapí, ale příprava řídícího
letového provozu trvá až dva roky, to je srovnatelné s dobou pro výstavbu
středně velké odbavovací haly nebo vzletové a přistávací dráhy,
i když náklady jsou samozřejmě nesrovnatelné. Pro pravidelnou dopravu
včetně nízkonákladových společností a v řadě případů i chartery je
důležité i pozemní vybavení. Přistávání na trávě bez vizuálního
kontaktu, to není nic pro komerční dopravu. „Low-costi“ zpravidla
nelétají na letiště, které není připraveno na přistávání za
zhoršených meteorologických podmínek, kde není alespoň systém pro
přesné přístrojové přiblížení a přistání (ILS) první kategorie,
který garantuje určitou pravidelnost provozu. Jeho provozování vyžaduje
údržbu, náhradní díly a vysoce kvalifikovanou obsluhu. I s těmito
náklady je třeba počítat. Sice nejsou řádově srovnatelné s cenou
výstavby odbavovacích terminálů, ale jsou nezbytné.