Image film, účinný nástroj pro posílení identity firmy
28. 02. 2009
Image film je významným nástrojem prezentace korporátní
identity firem, turistických destinací, hotelů, ale i památek. Tento trend
je patrný i při pohledu na zahraniční webové stránky nebo při
návštěvě veletrhů. Už delší dobu se stává standardem i v tuzemském
PR. Jednou z prvních českých agentur, která se image filmem profesionálně
zabývá, je televizní a reklamní společnost TVF z Brna. Proto jsem oslovil
režiséra a ředitele společnosti Oldřicha Brýžu.
Základním smyslem image filmu je vytvořit u diváka požadovaný obraz,
představu (image) o uvedené společnosti nebo produktu. Cílem videofilmu
není sdělit maximální množství odborných informací, ale předat
atmosféru, a díky ní vytvořit vazbu mezi divákem a produktem. Jako
funkčního prostředku se proto využívá tzv. působení na city –
sublimální emocionální percepce. Aniž by věc příliš promýšlel,
zaujímá divák při sledování audiovizuálního sdělení pozitivní názor
a vytváří si k němu emocionální vazbu.
Výsledky výzkumů dokazují, že tato mediální vazba se
zřetelně projevuje při nákupním chování diváka. Externí komunikace
s veřejností formou image filmu je oproti klasické televizní reklamě
mnohem jemnější a citlivější, a proto má výsledný efekt trvalejší
charakter.
Divák sice po čase zapomene obsah filmu, ale výsledný vjem si uchovává
velmi dlouho. Při pohledu na logo společnosti, její produkt, obrázky
turistické destinace nebo jemu již známé turistické památky si jej opět
vybaví. Jestli je televizní reklama sprint, image film je maratón pro
zkušené běžce, kteří vědí, co chtějí dnes, a hlavně, kam nabídku
směřují.
V čem se image film liší od běžné reklamní
produkce?
Z formálního pohledu využívá nástrojů moderních komunikačních
technologií, zejména digitálního videa. Důležitý je v tomto ohledu
princip, který se projevil již při prvním promítání slavného
„Příjezdu vlaku“ bratří Lumierů. Fascinace pohyblivým obrazem. Image
film tedy nejenom že působí jako vítané „pohyblivé“ zpestření na
statických webových stránkách, veletržních expozicích či mnohdy nudných
přednáškách či prezentacích, ale často je díky digitální postprodukci
i nositelem moderního přístupu k věci. Rychlý střih, barevné korekce,
různé typy vizuálních triků, multiplikace obrazu, využití rytmu
hudebního podkresu působí jako určité vizuální novum, což zase vede
k zapamatování si a vytvoření zmíněné emoční vazby.
Jak by měl být dlouhý?
Jeho stopáž variuje v závislosti na mediu. Pro umístění na webové
stránky doporučujeme jednu až čtyři minuty, protože internetový divák je
netrpělivý a má potřebu neustále „překlikávat“ jinam. Naopak u DVD
nosiče se očekává delší stopáž přesahující i patnáct minut.
Většina klientů si nechává dělat minimálně dvě verze image filmů.
Jeden krátký vizuálně intenzivní pro web a delší pro obchodní
prezentace. Image film je výborný také k otevření obchodní debaty nebo
jako dárek na DVD.
Který máš nejraději?
„Krásy České republiky a světa“. Byli jsme jednou z prvních agentur,
která udělala moderní image filmy de facto o celém Česku. Od prvního
dílu uplynulo více než deset let, a edice se stále dobře prodává.
Zákazníci ji dávají obchodním partnerům nebo klientům, jelikož jde
o reklamu doplněnou jejich logy, slogany a sekvencemi.
Stále mluvíš o edici.
Původně vznikly samostatné videofilmy o památkách, městech, regionech.
Pak přicházela ocenění ze soutěží a festivalů, např. z Tourfilmu
v Karlových Varech, a tak jsme si řekli: „Proč nepokračovat?“ Nakonec
vznikla edice, která byla oceněna jako celek. Z množství zajímavostí
Čech, Moravy a Slezska jsme se snažili zachytit to nejzajímavější –
historická města, lázně, hrady, zámky, přírodu a sport. Nezapomněli jsme
ani na kongresovou turistiku, veletrhy, výstavy a folklor. Asi
nejvyhledávanějšími tituly jsou: „Památky UNESCO v ČR“, „Česká
republika“, „Praha“, „Morava“, „Brno“, „Perly jižní Moravy“,
„Lednicko-valtický areál“, „Vila Tugendhat“ a filmy s napoleonskou
tematikou „Slavkov-Austerlitz 1805“, „Z Brna do Vídně po stopách
Napoleona“, a tak bych mohl pokračovat. Všechny tituly jsou k dispozici
v různých jazykových verzích. Čeština, angličtina, němčina a ruština
jsou základ, ale máme k dispozici i další jazykové varianty.
Produkce image filmů není jedinou náplní TVF.
Hlavní tvoří výroba televizních a rozhlasových reklam a videopořadů na
řadě nosičů. Zákazníky jsou výrobní podniky, obchodní společnosti,
hotely, regiony, města a jiné subjekty. Působíme i jako mediální
agentura. Námi vyrobené nebo zákazníkem dodané snímky a reklamy můžeme
odvysílat v celoplošných televizích, tedy na TV Prima, NOVA a ČT nebo
také v regionálním vysílání, případně v síti kabelových a nových
digitálních televizí.