• rokem 1225 je datována první dochovaná písemná zmínka
o městu Hradci Králové • bylo by chybou nevyužít výročí
symbolizované třemi sedmičkami k šíření proslulosti Hradce Králové
• v historických dobách se Hradec Králové ocital poměrně často
v pozici vojensky silného a politicky vlivného města s vysokou úrovní
vzdělanosti a kultury • Hradec Králové je výjimečný svou moderní
urbanistickou koncepcí meziválečného období • systémový
přístup vede k přehlednosti, k jasnosti vztahů, k prosazování vize
• koncipovali jsme dlouhodobý záměr na padesát let dopředu, a to
ve vazbě na evropské struktury a vývoj ve světě, včetně amerického vlivu
a moderních informačních technologií • Hradec Králové může
úspěšně hrát roli takového malého Štrasburku středovýchodní části
sjednocené Evropy • dálnice do Hradce Králové už v červnu 2005
• město Hradec Králové chce, aby jeho letiště bylo provozováno
jako mezinárodní regionální • cestovní ruch je obrovskou šancí,
je obchodem na druhou • Hradec Králové je nejen univerzitním
městem, ale také členem sdružení kongresových měst • náš
daňový systém nepočítá s tím, že turista je člověk •
Hradec Králové ve znamení 777
27. 02. 2002
Statutární město Hradec Králové prožívá letošní rok 2002 ve
znamení tří sedmiček. Primátora Hradce Králové Ing. Oldřicha Vlasáka
jsem při této příležitosti požádal o interview. Proč slavíte výročí
sedmi set sedmasedmdesáti let, když na soutoku řek Labe a Orlice žili lidé
již před mnoha tisíci lety, zkrátka od nepaměti?
Protože patří mezi nejstarší města v Čechách, má se čím pochlubit, a
my na to chceme upozornit. S podporou města již byla vydána spousta
publikací o Hradci Králové. Hradecká kulturní cena byla v loňském roce
věnována firmě Garamon, která se zasloužila o to, že mnoho z těchto
publikací spatřilo světlo světa. Všechny dohromady mají společného
jmenovatele, přibližují nepřeberné množství krás a atraktivit Hradce
Králové. Přede dvěma lety, v rámci svého 775. výročí, se město
rozhodlo Hradci Králové věnovat model města 1 : 500.000 o rozměru
6 × 3,75 m. Zřejmě je světovým unikátem. Model zobrazuje podstatnou
část centra. Umožňuje výměny jednotlivých domů, zasazení modelů
nových objektů a různé počítačové simulace. Protože máme obdobný
model z roku 1866, je možné porovnat rozvoj města.
Bezesporu není pochyb o tom, že Hradec Králové je překrásným
univerzitním sídlem, které se sluší navštěvovat a kde se hodí
investovat. Také nepochybuji o tom, že většina obyvatel vašeho města jsou
zdraví hradečtí patrioti.
I přesto by ale podle mne bylo chybou, kdybychom nevyužili obrovské
příležitosti, kterou nám skýtá netradiční výročí symbolizované
třemi sedmičkami, k šíření proslulosti Hradce Králové. To není
o vyhroceném lokálpatriotismu, či nedostatku soudnosti. Nedostatek soudnosti
naopak mají ti, kteří si (a to bohužel doposud) neuvědomují, že zdědit
nádherně disponovanou zemi plnou krásných měst a nedělat nic pro její
větší věhlas, nebo jej dokonce poškozovat, je obrovskou chybou, za niž se
trestá hospodářským útlumem – odlivem investic, podnikatelských
příležitostí a pracovních míst. Tři sedmičky sice připomínají rok
1225, kterým je datována listina českého krále Přemysla Otakara I. –
první dochovaná písemná zmínka o městu Hradci Králové, ale pro nás
jsou především vítanou záminkou, jak v oblasti marketingu udělat něco
pro naše město, obyvatele a jejich budoucnost. Je užitečné znát a
vyplácí se připomínat historii svého národa či města. Posiluje to pocit
sounáležitosti. Archeologické nálezy skutečně dokládají, že zde lidé
sídlili dávno před Kristem. Koneckonců, ne náhodou si prapředci nás,
současných Hradečáků, vybrali k bydlení právě toto místo. Území
s několika pahorky na soutoku dvou významných řek je jakoby předurčeno
k tomu, aby jej obývali lidé. Naše město vždy patřilo mezi centra
duchovní i světské vzdělanosti a kultury. Ve středověku patřilo mezi
největší a nejvýznamnější města Českého království. Bylo jednou
z bašt husitství. Toto období ale rozhodně nepatřilo k jednoznačně
vnímané epoše kulturního rozkvětu.
To mně, rodilému Táboritovi, povídejte. Jak zpívá v jedné ze
svých písní těšínský bard Jaromír Nohavica: „…knihy se pálí ve
jménu kalicha…“ Nicméně jsem hrdý na to, že jsem se narodil
v Táboře. Že celá tehdejší Evropa respektovala naše válečné umění a
poté, díky Československým legiím dosud neexistujícího Československa,
i celý svět, když T.G.M. vyhlásil: „Tábor je náš program“.
Vyjednávat z pozice síly, ať morální nebo fyzické (nejlépe v kombinaci
obého), je úžasná výhoda. Takže i tato rozporuplná doba přispěla
k věhlasu měst jako jsou Tábor či Hradec Králové. V neposlední řadě
i k uchování paměti národa – našeho národního jazyka. Mj. už proto,
že právě tehdy se čeština začala prosazovat jako jazyk liturgický,
rovnocenný latině.
V historických dobách se Hradec Králové ocital poměrně často v pozici
vojensky silného a politicky vlivného města s vysokou úrovní vzdělanosti
a kultury. Rád bych v této souvislosti zmínil rok 1306. Tehdy se Hradec
Králové stal královským věnným městem, jež bylo darováno královně
Elišce Rejčce a spolu s dalšími osmi městy tvoří kolekci královských
věnných měst. Patří mezi největší královská věnná města. Právě
díky královnám byl Hradec městem nesporně významným.
V průběhu století se pak přes vás přehnalo několik válek.
Hradec Králové dobyli Švédové a město bylo několikrát vypleněno.
Kulturu a vzdělanost zde v průběhu 15. a 16. století šířili
především jezuité. V roce 1766 byl Hradec Králové spoután systémem
hradeb. Stal se vojenskou pevností. Rozvoj města byl pozastaven. Až po bitvě
u Chlumu v roce 1866, kdy Rakušané prohráli s Prusy, bylo rozhodnuto, že
pevnost tohoto typu už nemá svůj vojenský význam. Zhruba třicet pět let
po této bitvě došlo k obchodu mezi rakouským mocnářstvím a městem
Hradcem Králové. Město odkoupilo hradby a začalo je bourat. To se událo za
náměstka pana Pospíšila, který za město vyjednával.
Koncem devadesátých let devatenáctého století se na starostenský
post v Hradci dostal váš nejproslulejší starosta pan Ulrich, a setrval
v něm sedm funkčních období.
Za jeho éry Hradec Králové prodělal největší rozkvět. Radnice začala
spolupracovat s významnými architekty. Byl vypracován územní plán.
V pevnostních dobách měl Hradec kolem deseti tisíc obyvatel, ale již
začátkem dvacátého století kolem šedesáti tisíc. Gočárův
urbanistický plán z let 1926 – 28 platí v hlavních rysech dodnes.
Došlo k výstavbě největších a nejvýznamnějších budov. Jím
vytýčená struktura okruhů a radiál je natolik fenomenální, že se k nám
jezdí dívat architekti z celého světa. Hradec Králové přesto, že má
velmi dlouhou a bohatou historii, je výjimečný právě svou moderní
urbanistickou koncepcí meziválečného období, nesoucí rukopis architektů
Rejchla, Kotěry a dalších.
V poválečné éře nestačili komunisté město výrazně poškodit. Po roce
1990 nastala další etapa jeho rozvoje. V roce 2000 byl zpracován nový
územní plán a v témže roce byl schválen i další významný rozvojový
dokument – Strategický plán ekonomického rozvoje města. V roce 2000 a
2001 došlo k dalšímu velkému investičnímu rozmachu. Do rozvoje Hradce
Králové se jenom z prostředků města investovala téměř jedna miliarda
korun. Celkové investice na území města pak dosáhly více než tři a půl
miliardy korun, a na současném vzhledu Hradce Králové je to vidět.
Pane primátore, před tím, než si vás občané zvolili prvním mužem
Hradce Králové, jste působil jako manažer.
Ano, a podotýkám, že taková praxe může být pro každého starostu
výhodou. Pracoval jsem v řídících funkcích u soukromých firem. Musel
jsem se starat o lidi, o jejich pracovní náplň i o image firmy, kterou
jsem řídil. Nyní se mi to obrovsky hodí. Zřejmě proto jsou mé tendence
razantnější, než je v místní samosprávě obvyklé. Systémový přístup
ale vede k přehlednosti, k jasnosti vztahů, k prosazování vize. Vnímal
jsem jako výzvu dokázat, že je město možné řídit manažerským
způsobem. Naše vize jsme spolu s ostatními kolegy zformulovali do
základních dokumentů. Do programového prohlášení, kde jsme jasně
deklarovali, co lze během čtyřletého volebního období pro město udělat.
Koncipovali jsme ale i dlouhodobou vizi na padesát let dopředu, a to ve
vazbě na evropské struktury a vývoj ve světě, včetně amerického vlivu a
moderních informačních technologií.
Mottem mého někdejšího interview s ředitelem společnosti Microsoft
pro střední a východní Evropu Ing. Janem Mühlfeitem byl jeho výrok o tom,
že „informační technologie vytváří a předepisují pravidla byznysu pro
příští tisíciletí“.
Při mém nástupu na radnici zde bylo pouze jedno internetové pracoviště.
V současné době zde mají všichni moderní počítače. Jsou napojeni na
intranet a internet. Máme informační kiosky. Okamžitě po skončení
zasedání Rady jsou prostřednictvím těchto médií dostupná naše
usnesení, zápisy atd. Dokumenty po radnici obíhají v digitální podobě,
v každém okamžiku vím, kde se dokument nachází a zda a jak dlouho na něm
konkrétní úředník pracuje.
Pane primátore, zmínil jste dlouhodobou vizi. Co je její
podstatou?
Stručně bych ji charakterizoval jako: Hradec Králové – otevřené město.
Její zveřejnění se záhy pozitivně projevilo i na zájmu investorů.
Přesto, že jsou u nás pozemky v průměru dražší než např. v Brně,
je zájem v Hradci stavět. Nemohli jsme si dovolit zůstat pozadu za
Pardubicemi, které budují volnou obchodní zónu již deset let, nebo za
Libercem. Naše město nechce být pouhou noclehárnou. Naší ambicí bylo
změnit směr křivky, která vykazovala úbytek obyvatel. Město proto
zahájilo ambiciózní bytovou výstavbu. Tyto snahy se odráží i ve zpětné
vazbě. Prague Business Journal před rokem zveřejnil, že v porovnání
sedmnácti největších měst v České republice je Hradec Králové
nejbezpečnějším městem. Kvalitou života je pak naprostou jedničkou. Je to
dáno nejen historicky danými dispozicemi, ale i současnou komunální
politikou – péčí o obyvatele, rozvoj města, kulturu, památky apod.
Zmínil jste, že Hradec Králové je otevřeným městem. Jak je to
s vaším dopravním propojením na ostatní Česko? Prý se chystáte pro
civilní účely zprovoznit hradecké letiště. Vaším problémem je ale
dálnice. Ta, mnoho let rozestavěná, končí trudně opuštěná
přemostěním Labe kdesi u Poděbrad. Zdá se, že její dostavba bude ještě
dlouho „na vodě“. Ještě, že v Hradci máte říční přístav…
Náhodou opravdu máme přístaviště. Dlouhodobě zde kotví velká říční
loď, která slouží jako hotel. Hradec ale má coby atrakci i parníček
poháněný skutečným parním strojem. Slouží jako výletní loď
k plavbám po Labi. Co se týče železnice, podařilo se nám zrealizovat
Královéhradecký expres, který je velice vytíženým spojem mezi Hradcem
Králové, Prahou a Plzní. Železniční koridor probíhá dvacet kilometrů od
Hradce, a to nám umožňuje napojit se na celoevropskou železniční síť.
A dálnice? Opravdu již nehezky dlouho končí u Poděbrad mostem přes Labe.
V průběhu loňského roku se nám ale velice rychle podařilo domluvit se
s Pardubicemi a Nymburkem na tom, kudy dálnice povede. Máme všechna
povolení a zajištěny finance. Vláda dala garanci na půjčku z Evropské
investiční banky. Jsou dokončována stavební povolení. Výstavba započne
v letošním roce v dubnu realizací prvních mostních objektů. Těleso
dálnice by se mělo stavět v roce 2003. Do Hradce Králové by měla dojít
v červnu 2005. Investovali jsme spousty času, abychom dostavbu prosadili.
Myslím, že dálnice má strategický význam nejen pro město Hradec Králové
a Královéhradecký kraj, ale pro celý středoevropský region a českou
ekonomiku.
Co se týče hradeckého letiště, využil jste svých zkušeností
z dob, kdy jste pět let řediteloval ambiciózní projekt přeměny
pardubického vojenského letiště v letiště se smíšeným provozem?
Velmi. I tak to dlouho trvalo, než se Ministerstvo obrany ČR a armáda
rozhodli dát jasnou koncepci rozvoje armády a vojenského letectva. Poslední
jednání vyústila k závěru, že ve veřejném zájmu dojde k převodu
letiště na město Hradec Králové, které chce, aby bylo provozováno jako
mezinárodní regionální letiště. Rádi bychom umožnili soukromým firmám,
aby se podílely na jeho provozu. Město chce letiště využít pro svůj
další rozvoj. Pro umístění firem, které mají vazbu na dopravní
logistiku. Naším záměrem je zřídit tam sociální byty, areál celnice a
stanice cizinecké policie. Rozvoj letiště chceme zahrnout do územního
plánu, včetně napojení přímým přivaděčem na dálnici. Rádi bychom tam
měli výstavní plochy, protože konečně došlo k dohodě o pořádání
leteckých festivalů. Z letiště v Hradci Králové by mělo vzniknout
takové české Farmborough, kde se vždy jednou za rok sejdou příznivci
letectví. Celý týden by jim měly být otevřeny brány výstavy letecké
techniky, zakončené air show. Jsem tomu nesmírně rád, protože letecké dny
u nás mají velkou tradici. Nyní, díky smluvnímu potvrzení, bude město
moci investovat do infrastruktury a vylepšení podmínek pro pořádání
leteckých dnů.
Neuvažujete v této souvislosti i o pořádání veletrhů s leteckou
tématikou?
Ano, i to je naší ambicí. Pakliže zde bude air show, proč by nemohl být
veletrh letecké techniky? Letiště bude mít obrovskou výhodu, protože bude
napojeno na dálnici. Má i křižnou runway. Dostatek ploch pro umístění
exponátů. Není zařazeno do páteřní sítě letišť. Tzn. pořádání
takovýchto akcí nebude bránit leteckému provozu. Navíc má zázemí
v moderně vybaveném, jen dvacet kilometrů vzdáleném pardubickém letišti,
na kterém by část účastnících se letadel mohla přistávat. Máme
veškeré předpoklady pro to, aby zde takováto obrovská akce mohla být
realizována.
Vše, o čem jsme dosud hovořili, souvisí více či méně
s obchodními aktivitami cestovního ruchu. Jak toto multioborové odvětví
vnímáte?
Cestovní ruch vnímám jako obrovskou šanci. Jako obchod na druhou. Nejen pro
naše město Hradec Králové, ale pro Českou republiku. Pokud budu hovořit
o klasicky vnímaných turistických cílech, z Hradce Králové je blízko na
safari ve Dvoře Králové, do Krkonoš i do Orlických hor.
V Královéhradeckém kraji je největší koncentrace zámků. Hradec
Králové je ideálním nástupním místem k poznávání turistických
atraktivit. Uvědomili jsme si to již před léty. Město Hradec Králové je
jedním ze zakladatelů „České inspirace“, která prosazuje program: „Za
kulturou nejen do Prahy“.
Cestovní ruch je již v současné epoše z celosvětového pohledu
zřejmě největším zaměstnavatelem. Jak je z tohoto pohledu vnímán ve
vašem městě?
Hradec Králové je charakteristický tím, že nemá výrazné průmyslové
zóny. Je univerzitním městem, v němž převažují školy, finanční domy,
úřady apod. Paleta klasických průmyslových oborů je zastoupena
převážně středními a menšími podniky. Máme zde několik zahraničních
investic, jako je třeba americký Arrow. Nyní je to již firma se šesti sty
zaměstnanci. Před půldruhým rokem se nám podařilo získat investice
RadioMobilu, který v Hradci Králové staví svůj palác a regionální
centrum. Bude zde zaměstnávat šest set pracovníků, z toho sto padesát
v software development centru. V Hradci Králové by tak v oblasti
informačních technologií měla nastat velká koncentrace špičkových
programátorů. Tento mozkový potenciál navazuje na naši univerzitu,
konkrétně na Fakultu informatiky a managementu, která s investory navázala
spolupráci. V tom spatřujeme budoucnost. Je to o přilákání mladých
lidí, protože jim máme v Hradci co nabídnout. Vedle Fakulty informatiky a
managementu je v našem městě zastoupena i Karlova univerzita, a to dvěma
fakultami: medicínskou a farmaceutickou. Je tu Univerzita Hradec Králové se
svou Pedagogickou fakultou a v brzké době také Fakultou sociálních
studií. V Hradci je i Vojenská lékařská akademie. Je obrovský zájem,
zejména mladých lidí, stěhovat se k nám, do Hradce Králové.
Co se ale týká cestovního ruchu coby zaměstnavatele na území našeho
města, pak mohu s potěšením konstatovat, že Hradec Králové leží
v jedné z nejnavštěvovanějších zón České republiky. Proto se také
na naší univerzitě vyučují předměty, které se cestovního ruchu
týkají.
Stávající daňový systém, jak o něm hovořilo několik
účastníků ankety druhého vydání Všudybylu 2002, v podstatě trestá
sídla za to, že podporují podnikatelské aktivity v oblasti cestovního
ruchu.
Ano. Podstatou cestovního ruchu coby jisté formy zahraničního obchodu je to,
že zahraniční obchodní inkaso nerealizuje vývozem zboží, ale příjezdem
zahraničních spotřebitelů. Nedávná obrovská propagační kampaň „Visit
New York“, do níž byly zapojeny nejvěhlasnější americké superstars,
byla „vynucena“ krizí, protože stávající obyvatelé New Yorku nejsou
s to zajistit odbyt služeb a zboží. A to nejen v oblasti tradičně
vnímané jako sféra cestovního ruchu (hotelnictví, okružní jízdy apod.).
Turista je spotřebitel s nadstandardně vysokými výdaji. Vždyť údajně
i v Česku kongresový turista utrácí až 400 USD denně. V České
republice je ale turista stávajícím daňovým systémem akceptován pouze
jako cosi, co vydává peníze za služby a zboží (ačkoliv ani to v naší
společnosti není zvykem říkat nahlas a jednoznačně). Náš daňový
systém už ale nepočítá s tím, že turista je také člověk. Že vyšší
koncentrace lidí vyžaduje vyšší (zpravidla komunální) výdaje na údržbu
a opravy komunikací, na zajištění bezpečnosti, amortizaci městského
mobiliáře, čištění atd. atd. Nejen v demotivaci, o níž v minulé
anketě Všudybylu hovořili oba hejtmani, ale i v tom, že turisté nejsou
vnímáni jako lidé, je stávající přerozdělovací daňový systém
špatný. Neustále proto probíhá velký boj starostů, aby města dostala do
svých rozpočtů také něco ze svých aktivit v oblasti cestovního ruchu.
Bohužel, stávající rozpočtová pravidla se podařilo změnit pouze
částečně. Původní systém byl postaven pouze na počtu trvale bydlících
obyvatel bez ohledu na množství turistů – krátkodobých obyvatel. Bez
ohledu na jejich ekonomický přínos a komunální výdaje spojené s jejich
kumulací v daném místě. Věřím tomu, že se nám podaří i přes Svaz
měst a obcí toto zvrátit, protože to není normální stav. Koneckonců, je
to i připomínka orgánů Evropské unie, která ve své zprávě zdůraznila,
že je třeba, aby motivace směrem k městům byla daleko větší, než
stávající daňový systém umožňuje.
Naposledy jsem vás, pane primátore, zpovídal při příležitosti
setkání Asociace kongresové turistiky. Jaký byl váš loňský rok
kongresový?
Loni se v Hradci Králové podařilo uspořádat sedmdesát šest
mezinárodních kongresů a sympozií. Je to dáno i tím, že Hradec Králové
je členem sdružení kongresových měst. Že disponuje moderním kongresovým
centrem Aldis. V současné době dochází k dostavbě lokality, kde se toto
centrum nachází, včetně pěšího bulváru i lávky.
Ostatně, přemnohé kongresové akce je možné obrazně chápat jako jakási
přemostění mezi námi a sjednocenou Evropou. Hradec Králové se bude
v době našeho očekávaného vstupu do Evropské unie nacházet na
transevropské dálniční síti – Štětín – Varšava – Wroclav –
Praha – Plzeň – západní Evropa. Hradec leží nedaleko od Prahy.
Veškeré významné instituce a objekty v našem městě jsou v docházkové
vzdálenosti. Dlouhodobě jsme vyhodnocováni jako nejbezpečnější
statutární město České republiky. Máme zajištěny parkovací plochy.
Zpracovánu zahraniční koncepci. Na magistrátu funguje velmi dobře
zahraniční oddělení, včetně zahraniční komise. Mezi svými zástupci
máme členy jak v orgánech Rady Evropy, tak ve Výboru Evropy municipalit a
regionů. Máme velmi aktivní vztahy s našimi partnerskými městy, což jsou
francouzské Méty, německý Giessen, Arnhem v Nizozemském království,
v Banské Bystrici na Slovensku, v Kaštelu v Chorvatsku a Alessandrii
v Itálii. Byl jsem prvním předsedou sdružení „Severovýchod“ –
spojení Libereckého, Pardubického a Hradeckého kraje. Přijali jsme
regionální operační program, který již v současné době realizujeme.
Jsem přesvědčen, že Hradec Králové může úspěšně hrát roli takového
malého Štrasburku středovýchodní části sjednocené Evropy.
Co závěrem?
Hradec Králové je na oslavy sedmi stého sedmasedmdesátého výročí, a to
i co se týče ubytovacích kapacit, dobře připraven. Každý měsíc se
u nás uskutečňuje množství zajímavých akcí. Rád bych proto všechny
čtenáře Všudybylu pozval do našeho města.