[<]Firma SONIA, spol. s r.o.
se od roku 1993 zabývá výrobou lehké konfekce, všech pracovních
uniforem pro hotelový a restaurační personál. Používá kvalitní
materiály dovezené z Itálie, Francie, Španělska, Portugalska, Slovenska a
Německa. Každý materiál je nejprve podroben testu odolnosti (padesátkrát
prochází procesem čištění). Díky vysoké kvalitě, příznivým cenám a
především kvalitním následným službám je stabilním dodavatelem více
než sto dvaceti hotelů včetně těch nejluxusnějších. Její služby jsou
totiž založeny na individuálním přístupu a akceptaci specifických
požadavků klientů. Skladuje zvolené materiály a kdykoliv je schopna dodat
i pouze jeden kus oblečení na míru. Jednotlivé kusy dodává do čtrnácti
dnů a dle potřeby i dříve. Větší zakázky realizuje do dvou měsíců.
Dodává i veškeré doplňky: košile, kravaty, motýlky, šle, pasy,
rukavice, čepice, klobouky, opasky, obuv atd. Mezi její zákazníky mj.
patří tyto pražské podniky: InterContinental, Corinthia Towers, Corinthia
Panorama, Esplanade, Obecní dům – Francouzská restaurace, restaurace
letiště Praha-Ruzyně, Marriott; Vysoká škola hotelová, řetězce Orea
Hotels a.s., Danubius Hotels Group, CPI Hotels a.s. aj.
Hotely a restaurace, které Sonia obléká, hosté navštěvují rádi
04. 11. 2008
Generálního ředitele žacléřské firmy SONIA Bohumila
Mědílka jsem oslovil s tím, že v době předpodnikatelské, kdy se u nás
nic moc nedalo koupit, zato času jsme měli habaděj, jsem vymýšlel a šil
oblečení a věci, hlavně na výkonnostní turistiku a lezení, a to i pro
kamarády, a moc mne to bavilo. Jedna z mých recesistických pyžamových
kreací se dokonce dostala na titulní stranu časopisu Květy. V době
podnikatelské ale můj šicí stroj a krejčovské vybavení zahálí a já se
upodnikávám v oblasti networkingu. U vás, pane řediteli, mělo
krejčovství opačný vývoj. Vaše firma SONIA představuje špičku
v hotelovém odívání.
Ke krejčovině jsme se dostali díky Závodu míru a cyklistice. Záhy po
revoluci jsme začali vyrábět omotávky na berany jízdních kol, tzv.
cyklopásky. Při tom jsem se v roce 1992 seznámil s naším vynikajícím
cyklistou Pavlem Doleželem, budoucím ředitelem Závodu míru, kterého jsem
pak vozil jako osobní šofér dvanáct let až do roku 2004. Jeho žena, paní
Pavlíková, dělala náměstkyni ředitele v luxusním pražském hotelu
Praha. Na základě její nespokojenosti s dodávkami hotelového oblečení
jsme se rozhodli rozšířit oblast našeho podnikání tímto směrem. Tak jsme
s bratrem a manželkami založili v roce 1993 druhou společnost s ručením
omezeným a začali šít oděvy pro hotely. Naším prvním klientem byl
pětihvězdičkový hotel Praha, se kterým spolupracujeme dodnes. Dalším byl
v roce 1994 někdejší hotel Forum Praha. Dnes působíme po celé republice.
Jen v Praze oblékáme cca pětadvacet hotelů. Naším velkým partnerem je
např. hotelový řetězec Orea Hotels a.s, patnáct hotelů v Mariánských
Lázních, pět v Karlových Varech, čtyři v Brně. Postupně jsme
rozšířili svou působnost na více než sto hotelů.
Nosným programem Sonie je výroba firemních uniforem. Každý,
kdo rozumí oděvní výrobě, ví, že nejsložitějším produktem
v oděvnictví je pánské sako. Ono je dokonce nejsložitějším a
nejnáročnějším i v investiční oblasti, technologicky a personálně. Ne
každý, kdo má špičkovou techniku, umí ušít sako, pokud k tomu nemá
odborně způsobilý personál.
Samozřejmě. Ale my jsme měli obrovské štěstí hned z počátku. V roce
1994 jsem poznal vynikajícího mistra krejčího pana Witolda Krasického,
který pro nás pracuje dodnes. Čtrnáct let. Spolupracuje s kolektivem
švadlen pod vedením paní Dany Vaňkové. V pánských oblecích jsme zcela
soběstační. Šijeme v podstatě kompletní sortiment pracovního oblečení.
Hotel musíme obléci od managementu až po úklid a údržbu. Troufám si
tvrdit, že v hotelovém odívání není textilní výrobek, který bychom
nedokázali dodat.
Uniformy se ale nenosí pouze v hotelnictví. Mají je
pracovníci cestovních kanceláří, leteckých společností a dalších
dopravců. Dnes už je má i řada prestižních škol.
Bezesporu. My např. šijeme pro Vysokou školu cestovního ruchu, hotelnictví
a lázeňství a zakázky dostáváme i z dalších oblastí. Nedávno se na
nás např. obrátila firma Kimberly-Clark.
Co konkurence z Dálného východu?
Myslím, že složitější situaci bychom museli řešit, kdybychom vyráběli
ložní a stolní prádlo. Naši branži asijská produkce zatím
neohrožuje.
Ale to, co vyrábíte, ačkoliv to vypadá elegantně, jsou
pracovní oděvy, které musí vydržet dennodenní nošení. Nicméně možná
i ve vaší branži se potkáváte s případy, kdy vás zákazník vynechá,
protože si u nabídky konkurence řekne: „No, nekup to, když je to tak
levný!“
Cena pochopitelně hraje významnou roli. Největší poptávka je po
uniformách z lehkých a snadno udržovatelných nemačkavých materiálů,
které dlouho vydrží. Stalo se nám, že se hotel po změně managementu
obrátil na jiného, levnějšího dodavatele. A skutečně se ukázalo, že
levnější nebyla jen cena, ale i dokonalost střihů, šití, jakost a
trvanlivost látek. Po této zkušenosti se tento zákazník opět vrátil
k našim službám, což nás samozřejmě potěšilo.
SONIA je garantovaným dodavatelem Asociace hotelů a restaurací
České republiky.
Tuto certifikaci jsme získali díky zákazníkům, kteří nás znají a
využívají našich služeb. Asociace hotelů a restaurací České republiky
je velmi užitečnou institucí. Ať už tím, jaké subjekty sdružuje, tak
činností, kterou vyvíjí její sekretariát, jenž pro své členy
připravuje mnoho zajímavých akcí, zejména v oblasti profesního
vzdělávání. Obdobně jako řada dalších oborů se i hotelnictví a
restauratérství vyvíjí hodně dynamicky. Pořídit si hotel nebo restauraci
na návštěvnicky exponovaném místě zdaleka ještě neznamená, že tam
dotyčný podnikatelský subjekt uspěje. Takže ruku v ruce s investicemi do
infrastruktury a provozu jsou strategickou záležitostí obou oborů
i investice do profesního růstu personálu. Je to o tom, zdali personál
hosta svým nevhodným vystupováním, neupraveností a neprofesionalitou
odradí, nebo zda na něj bude působit pozitivně, což je jeden ze
stěženích aspektů, proč se hosté opakovaně ubytovávají v tom kterém
hotelu či se rádi vrací do konkrétní restaurace.
Na závěr si trochu neskromně troufám říci, že firma Sonia svými výrobky
k dobrému jménu a oblíbenosti hotelů a restaurací také významně
přispívá.