Hotelový komplex na kraji Světa
06. 10. 2004
Třeboň je malebným historickým městem ve středu Chráněné
krajinné oblasti Třeboňsko a biosférické rezervace UNESCO. Třeboňský
hotelový komplex Bohemia & Regent (75 dvoulůžkových pokojů +
43 přistýlek + 2 bezbariérové, 2 jednolůžkové, 6 apartmánů) se
stylovou vinárnou Rybářská bašta se nachází na břehu rybníku Svět,
druhého největšího v Čechách, v sousedství lázeňského parku. Poloha
hotelů a jejich vybavení je předurčují k individuálním i skupinovým
rekreačním a léčebným pobytům, seminářům, sportovním i firemním
soustředěním a pracovním jednáním s využitím bohaté nabídky
doplňkových služeb.
Hotely Bohemia & Regent jsou výchozím místem i pro jednu
z naučných stezek „Výlet kolem Světa“. V těsné blízkosti hotelů se
nachází 8 tenisových kurtů a krytá tenisová hala. V okruhu 300 m je
pět travnatých fotbalových hřišť. Krytý pětadvacetimetrový bazén,
saunu a fitness centrum je možno navštívit v nedalekém areálu lázní
Aurora cca 400 m od hotelů. V bezprostřední blízkosti hotelů se nachází
víceúčelová sportovní hala. Rybník Svět je předurčen k provozování
mnoha sportů a pro milovníky rybolovu je Třeboňsko jako stvořeno.
Nedávno jsem navštívil třeboňské hotely Bohemia a Regent
patřící společnosti AKCENTOUR, a.s. Její generální ředitel JUDr. Jan
Dítě byl tak laskav a poskytl mi rozhovor. Pane doktore, současná doba je
pro české hotelnictví poměrně šťastným obdobím. Incoming do Česka
prožívá konjunkturu, což se odráží i v markantní eliminaci schodku
platební bilance státu díky zahraničnímu inkasu z cestovního ruchu.
Ano, letošní sezona, ta se povedla. Já jsem zde osobně zažil třetí
sezonu. Ledva jsem nastoupil, začalo pršet, přišly povodně a turistická
sezona rychle skončila. Loňská sezona zase byla poznamenána nebývalým
suchem. Rybník Svět byl i následkem mimořádného stavu v roce
2002 poloprázdný, a kvalita vody, raději nemluvit. Až teprve letos je tak
krásně, že osobitý třeboňský genius loci hosty jen přitahuje.
Zaznamenali jsme nebývale zvýšenou poptávku, že jsme ji ani nemohli plně
uspokojit.
Svět do vašich hotelů Bohemia a Regent na kraji Světa velmi často
opravdu jezdí světa kraj…
Ano, my říkáme, že jsme pro ně oázou na konci Světa. Hotel Bohemia je pro
znalce a pamětníky znám ještě pod svým původním jménem hotel Svět.
Patřil pod Interhotely České Budějovice. Po rekonstrukci mu bylo změněno
jméno. Bohemia je určena spíše pro pasantní hosty. Regent byl postaven jako
společné zařízení ČSTV a města pro sportovce. Díky novému majiteli
prošel rovněž rekonstrukcí. Je z něho slušný tříhvězdičkový hotel.
Hotel Regent ve spolupráci s třeboňskými lázněmi Aurora je převážně
obsazován lázeňskými hosty. Balneokapacita Aurory totiž převyšuje její
ubytovací možnosti a zájem o lázeňské pobyty v Třeboni je trvale
veliký.
Třeboň je městem s obrovskou rybníkářskou tradicí. Jedním
z nejproslulejších gastronomických podniků v Třeboni je Rybářská
bašta…
Vinárna Rybářská bašta byla slavná dávno před tím, než ji společně
s hotely Bohemia a Regent koupil a začal provozovat současný majitel
společnost AKCENTOUR, a.s. Je historicky nejznámější. V jižních
Čechách takové byly dvě: Rybářská bašta v Třeboni a Myslivecká
chalupa na Hluboké. Teď je takovýchto specializovaných restaurantů daleko
víc. Naše Rybářská bašta si zachovává svoji zvláštní atmosféru
včetně pověstné vynikající kuchyně. Říkají to o ní naši hosté, a
já to rád slyším.
Třeboň je příjemné město. Nejen svými přírodními a
historickými dispozicemi, ale i díky obyvatelům. Zejména proto dnes
Třeboň disponuje kvalitní infrastrukturou cestovního ruchu a výrazným
image lázeňského a turisticky atraktivního místa.
To máte pravdu, ale stále je co dohánět. Incoming i domácí cestovní
ruch – v případě Třeboně pak ještě lázeňství, incentivní a
firemní turistika – by ale mohly být základem prosperity pro daleko
větší počet míst v České republice. Opravdu záleží na lidech a na
tom, jak i místní samospráva cestovní ruch podporuje. Cestovní ruch
pochopitelně tvoří základní orientaci našich zařízení. Co se týče
dovolenkové turistiky, ta je víceméně otázkou sezony a individuálních
rozhodnutí hostů, ale my se snažíme uplatňovat i určitou formu
incentivní turistiky, kde nabízíme a realizujeme balíčkové produkty,
které často tvoříme i ve spolupráci s lázněmi. Nabízíme prodloužené
víkendy – „Pobyty na kraji Světa“, „Relaxační pobyty pro matky
s dětmi“, „Rekondiční a relaxační pobyty pro manažery“,
„Bodybuilding programy pro ženy“ a další. Je to nejen o tom, že hostům
řekneme: „Budete u nás bydlet a můžete brát slatinné koupele…“
Výrazně se nám osvědčuje orientace na firemní klientelu, kde nabízíme
produkt nazývaný „Přijďte se vzdělávat až na kraj s(S)věta“ typu
semináře a školení. Nabízíme doprovodné aktivity jako minigolf, tenis,
půjčování kol, organizujeme projížďky lodí. A když nastane sezona
výlovu rybníků, nabízíme ve spolupráci s Rybářstvím Třeboň akci
„Pasování do cechu rybářů“ spojenou s typickou gastronomií atd. Velmi
oblíbená je „Cesta okolo Světa“ apod.
Pane doktore, jste profesionál s dlouholetou praxí. Jsme necelého
půl roku v Evropské unii. Start českému hotelnictví vyšel velmi slibně.
Co nás v souvislosti s ní očekává dalšího?
Já i přes své stáří jsem velký optimista. V integraci naší republiky
do Evropy vidím obrovské možnosti pro celou českou ekonomiku. Tudíž i pro
hotelový průmysl a cestovní ruch vůbec. V brzké budoucnosti to bude
trošku bolet. Momentálně prožíváme boom, protože je u nás stále
ještě levněji než ve většině zemí, odkud k nám hosté přijíždějí.
To ale nebude trvat věčně. Nicméně, Česko má v turistice obrovské
možnosti. Ale abychom z toho mohli řádně těžit, jednoznačně musíme
zlepšit strukturu nabídky cestovního ruchu a kvalitu služeb. Až nastane ta
doba a hosté budou platit za naše služby obdobné taxy jako v Německu nebo
v Rakousku, budou to také samozřejmě po nás vyžadovat.
Již jsem naznačil, že hotely řídíte ve městě, jehož
obyvatelé cestovnímu ruchu přejí. Bohužel, ne všude v Česku je cestovní
ruch až takto spontánně brán jako oblast, která danému místu může
přinášet pracovní příležitosti, peníze a prosperitu. Majoritní část
české populace naopak cestovní ruch vnímá okleštěně jako sféru
utrácení peněz v zahraničí, což má za následek, že nevytváří tlak
na své zastupitele, aby se daleko více činili v oblasti propagování Česka
jako země, kam se sluší jezdit, a nejen do hlavního města.
Pro cizince je Česká republika Praha, pak dlouho nic, pak zase Praha a pro
větší znalce jsou to západočeské lázně, Český Krumlov, Luhačovice,
Brno, Slavkov a pak se jim to ztrácí v mlze. Tak to bohužel zatím je.
Zamysleme se, kde je zakopaný pes. Proč se přehlíží možnosti průmyslu
cestovního ruchu? Toho, co může přinášet do rozpočtu státu. Proč?
Podívejte se na rozpočet na propagaci České republiky. Třeba ve srovnání
s okolními státy. Vždyť je to směšné. I hotel Inter.Continental Praha
na DPH za rok odevzdá víc, než jaký má rozpočet Česká centrála
cestovního ruchu. Opravdu je třeba způsobit posun v myšlení lidí.
Zejména lidí s rozhodujícím vlivem. Je záhodno, aby si uvědomili, že
blahobyt z fabrik, zemědělské výroby apod. je chimérou. Je třeba se
přeorientovat na služby. To je celosvětový trend. A u nás v Třeboni se
to daří, protože její obyvatelé si zvolili osvícené vedení. Lidé,
zejména mladá generace, vnímají, že jejich budoucnost je ve využití
potenciálu nádherného historického města a jeho okolí.