Hoteliéři a destinační management
13. 04. 2014
Při
pohledu na statistiky STR GLOBAL za rok 2013 mi to nedá, abych si nepoložil
otázku, zda jsou naše služby o tolik horší než v jiných zemích, když
je prodáváme tak levně. Na svých cestách po našich členských
zařízeních se stále přesvědčuji o tom, že jsou mnohdy lepší. Přesto
nižší ceny ubytování vykázalo v loňském roce pouze Maďarsko, zatímco
sousední Německo a Rakousko jsou o 20–30 eur v průměrných cenách
výše. Dosáhli jsme sice vyšší obsazenosti, ale současně poklesla
průměrná cena o 1,6 %. To se negativně projevilo v celkových tržbách
na jeden disponibilní pokoj.
Co k tomu vede? Ano, je to stále silnější konkurence, které čelíme.
Spíše než cenou je však rozumnější konkurovat kvalitou. Také nové
distribuční cesty se negativně podepisují na našich výkonech. Zde bychom
však měli mít jednoznačně pevnou kontrolu nad tím, co děláme a jaký
vliv to bude mít na naši stávající klientelu.
V uplynulých dvou letech jsme hodně diskutovali na téma „slevománie“
v souvislosti se slevovými portály. Ty postupně nahrazují weby se
slevovými kupony. Aniž bychom hodnotili, zda jsou pro nás výhodnější,
měli bychom být rozhodně ve střehu. „Sleva“ je zaklínadlo, které nyní
hýbe obchodem, otázkou je, v jaké míře se aplikuje a jaké hosty nám
přináší.
Naši podnikatelé v oboru hotelnictví a gastronomie nemají na růžích
ustláno. Investují nemalé finanční prostředky do zlepšování služeb
v silně konkurenčním prostředí a až dosud se na ně stát pokouší
přenést veškeré finanční dopady nedostatečné kontroly a nedůslednosti,
místo snahy zlepšit prostředí pro podnikání a pomoci tak vytvářet více
pracovních příležitostí. Metanolová kausa je pouze jedním z řady
případů, kterým jsme v minulosti čelili.
Ale nechceme si stěžovat, spíše hledat cesty k nápravě. Jednoznačně je
třeba hledat příležitosti k získání více zákazníků. Zde máme velký
potenciál například v domácím cestovním ruchu. Vždyť český turista je
ochoten se na stejné místo vracet opakovaně, v průměru třikrát, pokud
jej pobyt zaujme a splní se jeho očekávání.
Svou podstatnou úlohu by v této oblasti mohly sehrát destinační
společnosti. Tento fenomén je u nás stále tak trochu v plenkách, na
rozdíl od našich jižních sousedů, kde funguje úspěšně řadu let.
Problémem dnešních destinačních společností je problematické
financování, které je žene do začarovaného kruhu. Aby mohly přežít,
musí je dotovat stát nebo musí získat projekt z evropských peněz. Tím
vznikají projekty, které se často míjí původním účinkem, tedy
propojením jednotlivých služeb cestovního ruchu v daném regionu a
generováním dalších turistů. Je to často také jeden z důvodů, proč se
do těchto aktivit zatím příliš nehrne podnikatelská sféra. Druhým
důvodem může být neznalost a nízká míra povědomí o cílech
jednotlivých destinačních společností, která by podnikatele motivovala
usilovat společně o efektivní spolupráci. Přitom úlohou destinačního
managementu je v první řadě vytvoření strategie pro spojení jednotlivých
služeb v dané oblasti a koordinace jejich ucelené nabídky potenciálním
zákazníkům.
Zeptali jsme se samotných hoteliérů, jak hodnotí práci destinačních
společností v regionech a jaká je, nebo by případně byla, jejich ochota
se do nich aktivně zapojit. Přibližně 60 % respondentů potvrdilo, že
mají povědomí o tom, že v jejich regionu existuje nějaká forma
destinačního managementu. Celkem 48 % z nich pak potvrzuje, že na těchto
aktivitách spolupracují. To není zanedbatelné číslo a je to solidní
základ pro postupné zvyšování spolupráce. To důležité je, že téměř
50 % spolupracujících subjektů hodnotí činnost destinačního managementu
ve svém regionu jako aktivitu, která nemá podstatný vliv na získání
nových zákazníků. Pouze necelých 10 % ji hodnotí jako velmi přínosnou.
Zeptali jsme se našich členů, zda by byli ochotni se do smysluplných aktivit
zapojit a podpořit je i finančně. Je, myslím, velmi pozitivním vzkazem,
že 74 % podnikatelů v anketě deklarovalo, že jsou připraveni do projektů
přispět také finančně, samozřejmě za předpokladu, že budou mít
možnost spolurozhodovat o těchto investicích a transparentně měřit jejich
dopad do rozvoje podnikání v cestovním ruchu.
Co tedy dodat na téma destinační management v Čechách? Je pozitivní
zjistit, že podnikatelé mají zájem participovat na projektech a podobné
aktivity by přivítali. To, že se nedaří spolupráci vždy smysluplně
rozvinout, můžeme přičíst několika okolnostem. Především je to problém
financování těchto společností. Osobně se domnívám, že zde je spíše
prostor pro komerční firmy než státem zřizované organizace, které žijí
hlavně z dotačních titulů. Pro destinační společnosti by v ideálním
modelu měl být zdrojem financování turista, který přijede do dané
oblasti, a to klidně na provizní bázi. Do společné „kasy“ by měl
přispívat každý, kdo z turisty prosperuje. Neochota, či ochota
podnikatelů se do podobných aktivit zapojit pramení hlavně z nedostatečné
informovanosti o tom, jaké jsou cíle destinačního managementu v regionu a
s tím spojené některé projekty, které vznikají, aniž by bylo definováno
a měřeno, jak přispívají k získání nových zákazníků – turistů.
Je třeba také konstatovat, že již existuje mnoho společností zaměřených
na destinační management, které jsou úspěšné a získávají si své
jméno mezi zákazníky i poskytovateli služeb. A v neposlední řadě, pro
poskytovatele služeb v cestovním ruchu jsou podobné aktivity stále velmi
významnou formou zlepšení úspěšnosti jejich podnikání, neboť mohou
přispět k nastavení smysluplné spolupráce, která mnohde ještě zdaleka
nefunguje tak, jako v rozvinutých turistických destinacích v Evropě.
Václav Stárek