Hotel S.E.N. – Steve's European Notion v blízkosti Prahy nedaleko dálnice D1 (Exit 21) má 47 luxusních pokojů a apartmá a depandance s 11 standardními dvoulůžkovými pokoji. Klimatizované kongresové sály, salonky a konferenční apartmá. Je místem, kde lze prožít pohodovou dovolenou, relaxační víkend, romantickou noc nebo odpočinek po pracovním dni s využitím sportovního a relaxačního centra. Disponuje bazény, saunou, tenisovými a squashovými kurty. Nabízí bezplatné užívání internetového WIFI zařízení, sportovní a relaxační masáže, billiard, horská kola aj. V jeho blízkosti vedou cyklostezky a běžecké stezky Ladovým krajem. V krátké dojezdové vzdálenosti jsou golfová hřiště. Hotel S.E.N. je romantickým místem pro svatební obřady, rodinné oslavy, firemní slavnosti, vzdělávací a prezentační akce, konference a kongresy, zahradní party, plesy, koncerty atd. Má tři velká gastronomická střediska: Hotelovou restauraci s letní terasou, romantickou Zámeckou restauraci a stylový Swiss restaurant s otevřeným ohništěm.
Hotel S.E.N.,
mítinky, kongresy, sympozia v dominantní míře
28. 01. 2008
Hotel S.E.N. je zasazen do malebného prostředí Ladova kraje a sám
o sobě působí jako zámek z pohádky. V prvních dnech roku 2008 jsem
zde, v Senohrabech, navštívil jeho ředitele pana Bohumila Šeráka. Pane
řediteli, jaký byl pro váš hotel loňský rok a co se tu změnilo od našeho
posledního interview?
Rok 2007 byl pro náš hotel úspěšný, a toho, co se u nás od našeho
posledního interview změnilo, je opravdu hodně. Stabilizovali jsme tým
zaměstnanců. Udělali nové pokoje, zrekonstruovali kotelny. Podařila se nám
nová úprava zahrady, nainstalovali jsme moderní technologie bazénu a
kuchyně. Peníze vydělané hotelovým provozem totiž majitel investuje
zpátky do hotelu. Určitě jsme se co do kvality poskytovaných služeb dostali
podstatně dál oproti roku 2003, kdy jsme spolu hovořili.
Pane řediteli, téměř kdykoliv, kdy se tady zastavím, se v hotelu
S.E.N. koná velká firemní akce nebo kongres.
Hodně to bude tím, že jsme jako kongresový hotel koncipováni a že naše
obchodní strategie je postavena na oblasti, na níž se letos prostřednictvím
agentury CzechTourism velmi výrazně orientuje státní strategie podpory
cestovního ruchu. Tedy na aktivitách MICE – meetings, incentives,
congresses & exhibitions industry. Hlavně na kongresových, firemních a
prezentačních akcích. Mítinky, kongresy sympozia apod. nás živí
v dominantní míře. Reprezentují devadesát procent všech tržeb.
Kromě kongresových jsem se u vás zúčastnil jedné
z báječných happeningových akcí věnované českému, resp.
československému hokeji, kdy se u vás tradičně schází legendy našeho
hokeje.
S výjimkou loňského roku, kdy ji organizátoři přesunuli do Třeboně.
Letos už se zase bude konat v hotelu S.E.N., a to podeváté. A kromě této
akce se tu na červenec chystá obdobné setkání fotbalových
internacionálů.
V dobách robotování stát od lidí vybíral „desátky“, tj.
bral jim každý desátý díl toho, co vyprodukovali. Náš současný stát,
jak ilustruje datum „dne daňových prázdnin“, z nás ale ždímá
„padesátky“. Polovinu roku tedy pracujeme pouze na něj. A to, že
přitvrzuje, dokládá i oproti loňsku o čtyři procenta vyšší DPH
v oblasti poskytování ubytovacích služeb. Jak z hlediska českého
hotelového průmyslu vidíte vývoj v letošním roce?
Devítiprocentní daň z přidané hodnoty rozhodně není radostná věc.
Hotel S.E.N. se s tím zatím vyrovnává tak, že v prvním čtvrtletí
neseme rozdíl oproti předchozímu pětiprocentnímu DPH na svých bedrech. Pak
už se ale s touto zátěží chceme dělit napůl se zákazníkem. Ve druhém
čtvrtletí, zřejmě i u mnoha dalších hotelů a penzionů, dojde
k úpravám cen. Není to jen vyšší DPH, ale také vyšší ceny energií,
zejména elektrického proudu, mzdových nároků, tedy provozních nákladů.
Předpokládáme, že fixní náklady letos stoupnou o patnáct až sedmnáct
procent.
Hotelový průmysl a cestovní ruch vůbec se bude vyvíjet tak, jak jej bude
ovlivňovat domácí politická scéna a mezinárodní situace. Velmi
významným signálem, který jej ovlivní, bude volba prezidenta České
republiky. Dalším, jak se budou zahraniční hosté vyrovnávat s městskou
turistikou, protože i u služeb v této oblasti ceny směřují nahoru.
Bohužel jsem přesvědčen, že řada u nás poskytovaných služeb
neodpovídá cenám, za něž jsou prodávány. Za peníze, které jsou
zahraniční hosté ochotni platit, dostanou jinde lepší služby než
v České republice. Hotely vyšších kategorií se již delší dobu musí
vyrovnávat s faktem, že poté, co do Česka začaly létat nízkonákladové
letecké společnosti, téměř zanikla autokarová turistika. Turistické
autobusové zájezdy, které po dálnici D1 směřovaly kolem hotelu S.E.N. na
Brno nebo na České Budějovice, přestaly jezdit, protože městskému turismu
celosvětově čím dál víc dominuje individuální klientela. Ta vzhledem
k relativně nízkým cenám, pohodlí a úspoře času převážně volí
leteckou či individuální dopravu, popř. transfery železnicí. Jestli
Letiště Praha odbavuje na dvanáct milionů pasažérů za rok, musí to
být znát.
Ač má Praha v rámci Evropy jeden z nejvyšších nárůstů
hostů v oblasti městského turismu, blíží se (pro pražské hoteliéry
bohužel) tomu, být jednou ze standardních evropských metropolí, v nichž
je průměrná roční šedesátiprocentní obsazenost hotelových kapacit
maximem. Praha však byla zvyklá na osmdesátiprocentní a vyšší…
K přibližování se Prahy evropskému standardu (snižování průměrné
vytíženosti hotelů) výrazně přispívá neustálé rozšiřování její
celkové ubytovací kapacity. Vezměme si, kolik jen v Praze a jejím
nejbližším okolí za posledních několik let přibylo čtyř a
pětihvězdičkových hotelů. Rostou luxusní malé hotely a penziony. To, že
by turistů ubývalo a Praha přestala táhnout, je nesmysl. Městský cestovní
ruch se však z organizovaných skupin výrazně přeskupuje ve prospěch
individuálních hostů, v čemž čím dál tím větší roli sehrává
internet a hotelové servery s on-line bookingem. A že se lze
v různých – i veřejnoprávních – hromadných sdělovacích
prostředcích (podle toho, kde má kdo kamarády) dočíst či poslouchat
hlášky typu: „Cestovní kanceláře hlásí, turisté se nevracejí!“? To
svědčí o tom, že odvětví cestovního ruchu je stále na okraji zájmu
široké veřejnosti, a tím i seriózních firem, věnujících se
průzkumům, což dává prostor těm ostatním. Nevím, kam „analyzátoři
cestovního ruchu“ chodí na počty turistů a prognózy. Zřejmě jako za dob
Plánovací komise kouknou z okna, a je to!