HOLIDAYS Czech Airlines
15. 07. 2012
Se členem představenstva a výkonným ředitelem pro obchod
a marketing letecké společnosti HOLIDAYS Czech Airlines, a.s. Alešem Brixem
se potkáváme 20. června 2012. Náš hovor jsem zahájil vzpomínkou
na obojživelné dopravní letadlo Československých aerolinií, jehož
miniaturu mají v Mariánských Lázních v parku Boheminium.
Pane řediteli, Saro Cloud létalo sezónní linku Praha – Brno –
Záhřeb – Sušak (do dnešní Rijeky). Startovalo z letiště v Praze
Ruzyni na zatahovacím podvozku a v cíli sedalo na vodní hladinu. Bylo
jedním z prvních dopravních letadel, kterým Čechoslováci létali
na letní dovolené k moři. Pasažéry HOLIDAYS Czech Airlines jsou generace
jejich následovníků. Také jste schopni s nimi přistát
na vodě?
Naše posádky jsou cvičeny na zvládání celé řady nestandardních
situací, ale přeji si, aby se to nikdy nemuselo stát. S uznáním se
pokaždé dívám na záznam, jak v lednu 2009 kapitán Chesley Sullenberger
po střetu s hejnem hus perfektně nouzově přistál s velkým dopravním
letadlem na hladině řeky Hudson.
Od roku 2012 jste samostatnou firmou, která už není dceřinou
společností Českých aerolinií.
Je to tak, náš vztah je nyní sesterský. To souvisí se začleněním obou
našich společností do Českého aeroholdingu, České aerolinie tam
prozatím vstupují jako poslední. Zvykáme si, že se na trhu musíme
postarat sami o sebe. Se vším všudy. To se týká jak prodejů, tak
samotného provozu. V naší firmě, která vznikla z organizační jednotky
Českých aerolinií Chartery, se vytvořila parta lidí, kteří jsou s to
dostat naši společnost o hodně dál. Lidé, to je nejvýraznější kapitál
naší firmy. Byť je naším vlastníkem stát, fungujeme na stejných
principech jako úspěšné privátní společnosti. Pro nás jsou důležité
věci, které zajímají klienty. Plníme je takovým způsobem, v takových
termínech a s takovým nasazením, aby se svými zájezdy, popř. s jiným
posláním, uspěli. Za rok a něco, co v této společnosti pracuji, mám
dobrý pocit z toho, co se děje v souvislosti s vytvářením Českého
aeroholdingu. Práce, kterou lidé v jeho dceřiných společnostech
odvádějí, je smysluplná. Má dlouhodobě pomoci zajistit stabilitu letecké
dopravy a celého odvětví v České republice.
Co konkurence?
Je dobré se od konkurence učit. Jsem zastáncem toho, že člověk by se měl
koncentrovat především na své výkony a respektovat konkurenci. Inspirovat
se tím, v čem je dobrá, a vyvarovat se jejích chyb. Těžíme z toho, že
máme skvělé stroje – Airbus A320 patřící k nejbezpečnějším typům
letadel – výborně vycvičené a vstřícné posádky, vynikající piloty,
kvalitní zázemí v ostatních sesterských firmách Českého aeroholdingu.
Tedy že létáme maximálně komfortně a bezpečně.
Do jakých destinací pro své klienty létáte?
Především do Středomoří – Řecka, Tuniska, Maroka a Egypta.
V souvislosti s obnovením spolupráce s cestovní kanceláří EXIM tours je
daleko širší pole na realizaci zájezdů právě do Egypta. Máme velmi
silného partnera na Tunisko – Blue Style. Létáme i do dalších
klasických dovolenkových destinací – Bulharska, Turecka a Černé Hory,
které fungují velmi dobře. Před několika hodinami nám odletěla naše
letní linka na Island do Keflavíku. V současné době na Islandu máme
bázi několika letadel a operujeme pro partnerskou islandskou společnost
Island Express.
Svá letadla se snažíme maximálně využívat. Jejich kapacitu prodáváme
buď celou, nebo nabízíme dílčí bloky sedaček. Velmi výraznou roli
v našem podnikání, kromě klasických charterových šňůr, hrají
i takzvané ad hoc lety. Rovněž i z tohoto pohledu jsme se stali velmi
vyhledávanou společností. Letiště Praha má dobrou geografickou polohu. Ta
nás předurčuje k tomu, že si nás v rámci Evropy opakovaně najímají
i vysoce renomovaní zákazníci. Mohu jmenovat Nike, Českou hokejovou
reprezentaci, kardinála Duku s doprovodem, saúdskoarabského prince aj. Před
nedávnem jsme na oficiální státní návštěvu Česka přivezli
islandského prezidenta s chotí.
Co je vaším přáním do budoucna?
Aby místo všeobecně zvráceného tlaku na cenu nastala daleko větší
ochota prověřovat, co za své peníze kupuji, a ocenit bezpečnost, kvalitu,
vstřícnost a včasnost všech služeb. To je podle mne zejména v leteckém
byznysu velmi důležité. Je to vysoce odpovědné podnikání.