Menu

Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně prochází generální opravou

15. 07. 2012

Ing. Jiří Kraus

je členem představenstva a výkonným ředitelem divize Rozvoj a správa majetku. Na Letišti Praha působí od 15. 12. 1997 v oblastech elektro-energetických systémů a investiční výstavby (např. Terminál 2). Jako ředitel divize Rozvoj a správa majetku je odpovědný za oblast správy majetku, investic a životního prostředí. Do Letiště Praha přišel ze společnosti Poldi Kladno.

Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně označená RWY 06/24 v současné době prochází generální opravou. Od 15. května do 8. srpna 2012 probíhá první etapa této rozsáhlé opravy. Na podrobnosti jsme se zeptali Jiřího Krause, člena představenstva a výkonného ředitele Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku.
Hned na začátku bych si chtěl ujasnit, proč není možné s generální opravou počkat až po stavbě plánované paralelní dráhy a prozatím pokračovat pouze v pravidelných údržbách?
To by byl z mého pohledu optimální stav, nicméně musím být realistou. Původně se předpokládalo uvedení paralelní dráhy do provozu v roce 2008. K tomu však nedošlo, protože se zdrželo projednávání dokumentace vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). S ohledem na technický stav hlavní dráhy už není možné déle čekat na to, až bude paralelní dráha v provozu. Současný stav projektu paralelní dráhy je takový, že jsme v loňském roce získali kladné stanovisko k dokumentaci EIA, a tím se hodně posunuli dopředu. Dál pokračujeme v jeho přípravě, aktuálně např. vybíráme zpracovatele projektové dokumentace potřebné pro územní rozhodnutí a následné stavební povolení. Nicméně nepředpokládám, že by nová dráha šla do provozu dříve než v roce 2017. Stávající hlavní dráha je v provozu od roku 1963, tedy 49 let. To pro představu znamená, že je o 8 let starší než první úsek dálnice D1. Za dobu, co je hlavní dráha provozována, na ní přistálo více než 3 miliony letadel. Její stav je zkrátka takový, že pravidelné dvou až třítýdenní jarní a podzimní údržby a opravy už nestačí. Jsme si vědomi toho, že to pro obyvatele některých částí Prahy a Kladenska není příjemná zpráva, protože v tomto období musíme používat vedlejší dráhu RWY 12/30 směřující na jedné straně na části Prahy 6 a dále Řepy, Zličín a Stodůlky a na té druhé na Kladno. Nicméně bych chtěl zdůraznit, že Letiště Praha i v období generální opravy zajistilo provoz tak, aby se v maximální možné míře využívala zkrácená hlavní dráha.

Jak je hlavní dráha RWY 06/24 dlouhá a jak dlouhý úsek opravujete letos?
Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně je dlouhá 3 715 metrů. V letošním roce probíhá generální oprava 900 metrů dlouhého úseku na západním konci, a to v její plné šíři 60 metrů. Současně s tím proběhla od 15. do 30. května 2012 údržba zbývající části dráhy. Nyní až do 8. srpna máme kromě vedlejší dráhy RWY 12/30 k dispozici pro provoz i část hlavní dráhy ve zkrácené délce 2 500 metrů. Tato délka a hlavně skutečnost, že z důvodu stavebních prací není možné využívat radionavigační systém pro přesné přiblížení letadel na zkrácenou hlavní dráhu, sice neumožňuje vrátit veškerý provoz na RWY 06/24, dovolí však realizovat z RWY 06/24 až 75?% odletů. To významným způsobem snižuje hlukové dopady generální opravy na oblast Prahy a Kladna.

Mohl byste nám přiblížit, co vše se během první etapy generální opravy bude dělat?
Zcela vybouráváme 900 metrů stávající vozovky, kterou nahradíme novými vrstvami. Pro ilustraci – nákladní auta po demolici odvezou téměř 70 tisíc tun materiálu a nový povrch bude tvořen zhruba stejným množstvím cementobetonu. Současně s tím byla z dráhy vyjmuta všechna světelná návěstidla vizuálního navigačního systému a ta budou následně instalována zpět do nové vozovky. Návěstidla osové světelné soustavy budou nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy (stávající svítí jen ve směru RWY 24).
To samozřejmě pozitivně přispěje k bezpečnosti provozu letadel ve směru RWY 06, zvláště pak ve složitých meteorologických podmínkách. Dále v průběhu této etapy projde generální opravou i část pojezdového systému, konkrétně 150 metrů pojezdové dráhy F, která slouží k nájezdu na RWY 06/24. Řízení letového provozu provede výměnu radionavigačního zařízení ILS pro přesné přiblížení letadel, které umožňuje letadlům přistávat i při dohlednosti 50 metrů. Hlavní dráha se v tomto rozsahu neuzavírá každý den, je tedy nutné tuto příležitost maximálně využít. První etapa bude ukončena 8. srpna a RWY 06/24 bude opětovně zprovozněna.

Co se děje s vybouraným materiálem? Jaké jsou dopady na životní prostředí?
Převážná většina vybouraného materiálu se drtí na speciálních strojích a vzniká tzv. „recyklát“, který se následně využívá jako podkladní vrstva pro komunikace, parkoviště apod. Právě tento způsob nakládání s vybouraným betonem je šetrnější k životnímu prostředí, protože odpadá přeprava materiálu a skládkování. K drcení dochází vedle staveniště dráhy. Na tomto místě bych se chtěl zastavit i u dalších aktivit Letiště Praha, které mají za cíl přispět k lepšímu životnímu prostředí. Mezi nejvýznamnější aktivity patří program iniciovaný Mezinárodní radou letišť (ACI), do kterého jsou zapojeny desítky evropských letišť. Jedná se o program Airport Carbon Accreditation – tedy program nulové uhlíkové stopy, který vede provozovatele letiště k omezování produkce skleníkových plynů postupnými kroky, např. efektivnějším využitím energií. Letiště Praha má zavedený systém energetického managementu se zaváděním alternativních zdrojů, provozními a organizačními opatřeními. V první fázi se omezují emise u vlastních zdrojů, které provozovatel letiště přímo řídí, v další fázi u zdrojů ostatních uživatelů letiště (zejména leteckých společností). Snižování emisí skleníkových plynů je úzce spojeno s hledáním úspor, nebo jinak řečeno se zefektivňováním využití energie, takže kromě pozitivního vlivu na životní prostředí dochází i k pozitivním dopadům na ekonomiku.

Je termín generální opravy fixní, nebo se může stát, že skončíte s pracemi dříve?
Harmonogram prací je stanoven tak, že veškeré práce budou hotové do 
8. srpna 2012. Nerad bych populisticky sliboval nějaký dřívější termín.

Jak dlouho budou trvat pravidelné jarní a podzimní údržby po generální opravě?
Po realizaci celé generální opravy budou pravidelné jarní a podzimní údržby trvat pouze tři až pět dní místo dosavadních dvou až tří týdnů, což vidím jako jeden z pozitivních přínosů opravy především pro městské části a okolní obce, které byly a v dalších etapách budou provozem dotčeny.


Archiv vydání

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001

festival krumlov 34
laco deczi