Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně prochází generální opravou
15. 07. 2012
Ing. Jiří Kraus
je členem představenstva a výkonným ředitelem divize Rozvoj a správa majetku. Na Letišti Praha působí od 15. 12. 1997 v oblastech elektro-energetických systémů a investiční výstavby (např. Terminál 2). Jako ředitel divize Rozvoj a správa majetku je odpovědný za oblast správy majetku, investic a životního prostředí. Do Letiště Praha přišel ze společnosti Poldi Kladno.
Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně označená RWY 06/24
v současné době prochází generální opravou. Od 15. května do 8. srpna
2012 probíhá první etapa této rozsáhlé opravy. Na podrobnosti jsme se
zeptali Jiřího Krause, člena představenstva a výkonného ředitele
Letiště Praha pro Rozvoj a správu majetku.
Hned na začátku bych si chtěl ujasnit, proč není možné
s generální opravou počkat až po stavbě plánované paralelní dráhy
a prozatím pokračovat pouze v pravidelných údržbách?
To by byl z mého pohledu optimální stav, nicméně musím být realistou.
Původně se předpokládalo uvedení paralelní dráhy do provozu v roce
2008. K tomu však nedošlo, protože se zdrželo projednávání dokumentace
vlivu stavby na životní prostředí (tzv. EIA). S ohledem na technický
stav hlavní dráhy už není možné déle čekat na to, až bude paralelní
dráha v provozu. Současný stav projektu paralelní dráhy je takový, že
jsme v loňském roce získali kladné stanovisko k dokumentaci EIA, a tím
se hodně posunuli dopředu. Dál pokračujeme v jeho přípravě, aktuálně
např. vybíráme zpracovatele projektové dokumentace potřebné pro územní
rozhodnutí a následné stavební povolení. Nicméně nepředpokládám, že
by nová dráha šla do provozu dříve než v roce 2017. Stávající
hlavní dráha je v provozu od roku 1963, tedy 49 let. To pro představu
znamená, že je o 8 let starší než první úsek dálnice D1. Za dobu, co
je hlavní dráha provozována, na ní přistálo více než 3 miliony
letadel. Její stav je zkrátka takový, že pravidelné dvou až třítýdenní
jarní a podzimní údržby a opravy už nestačí. Jsme si vědomi toho, že
to pro obyvatele některých částí Prahy a Kladenska není příjemná
zpráva, protože v tomto období musíme používat vedlejší dráhu RWY
12/30 směřující na jedné straně na části Prahy 6 a dále Řepy,
Zličín a Stodůlky a na té druhé na Kladno. Nicméně bych chtěl
zdůraznit, že Letiště Praha i v období generální opravy zajistilo
provoz tak, aby se v maximální možné míře využívala zkrácená
hlavní dráha.
Jak je hlavní dráha RWY 06/24 dlouhá a jak dlouhý úsek
opravujete letos?
Hlavní dráha letiště Praha/Ruzyně je dlouhá 3 715 metrů. V letošním
roce probíhá generální oprava 900 metrů dlouhého úseku na západním
konci, a to v její plné šíři 60 metrů. Současně s tím proběhla
od 15. do 30. května 2012 údržba zbývající části dráhy. Nyní až
do 8. srpna máme kromě vedlejší dráhy RWY 12/30 k dispozici pro provoz
i část hlavní dráhy ve zkrácené délce 2 500 metrů. Tato délka
a hlavně skutečnost, že z důvodu stavebních prací není možné
využívat radionavigační systém pro přesné přiblížení letadel
na zkrácenou hlavní dráhu, sice neumožňuje vrátit veškerý provoz
na RWY 06/24, dovolí však realizovat z RWY 06/24 až 75?% odletů. To
významným způsobem snižuje hlukové dopady generální opravy na oblast
Prahy a Kladna.
Mohl byste nám přiblížit, co vše se během první etapy
generální opravy bude dělat?
Zcela vybouráváme 900 metrů stávající vozovky, kterou nahradíme novými
vrstvami. Pro ilustraci – nákladní auta po demolici odvezou téměř
70 tisíc tun materiálu a nový povrch bude tvořen zhruba stejným
množstvím cementobetonu. Současně s tím byla z dráhy vyjmuta všechna
světelná návěstidla vizuálního navigačního systému a ta budou
následně instalována zpět do nové vozovky. Návěstidla osové světelné
soustavy budou nahrazena novými, a to svítícími v obou směrech dráhy
(stávající svítí jen ve směru RWY 24).
To samozřejmě pozitivně přispěje k bezpečnosti provozu letadel ve směru
RWY 06, zvláště pak ve složitých meteorologických podmínkách. Dále
v průběhu této etapy projde generální opravou i část pojezdového
systému, konkrétně 150 metrů pojezdové dráhy F, která slouží
k nájezdu na RWY 06/24. Řízení letového provozu provede výměnu
radionavigačního zařízení ILS pro přesné přiblížení letadel, které
umožňuje letadlům přistávat i při dohlednosti 50 metrů. Hlavní dráha
se v tomto rozsahu neuzavírá každý den, je tedy nutné tuto příležitost
maximálně využít. První etapa bude ukončena 8. srpna a RWY 06/24 bude
opětovně zprovozněna.
Co se děje s vybouraným materiálem? Jaké jsou dopady
na životní prostředí?
Převážná většina vybouraného materiálu se drtí na speciálních
strojích a vzniká tzv. „recyklát“, který se následně využívá jako
podkladní vrstva pro komunikace, parkoviště apod. Právě tento způsob
nakládání s vybouraným betonem je šetrnější k životnímu prostředí,
protože odpadá přeprava materiálu a skládkování. K drcení dochází
vedle staveniště dráhy. Na tomto místě bych se chtěl zastavit
i u dalších aktivit Letiště Praha, které mají za cíl přispět
k lepšímu životnímu prostředí. Mezi nejvýznamnější aktivity patří
program iniciovaný Mezinárodní radou letišť (ACI), do kterého jsou
zapojeny desítky evropských letišť. Jedná se o program Airport Carbon
Accreditation – tedy program nulové uhlíkové stopy, který vede
provozovatele letiště k omezování produkce skleníkových plynů
postupnými kroky, např. efektivnějším využitím energií. Letiště Praha
má zavedený systém energetického managementu se zaváděním alternativních
zdrojů, provozními a organizačními opatřeními. V první fázi se
omezují emise u vlastních zdrojů, které provozovatel letiště přímo
řídí, v další fázi u zdrojů ostatních uživatelů letiště (zejména
leteckých společností). Snižování emisí skleníkových plynů je úzce
spojeno s hledáním úspor, nebo jinak řečeno se zefektivňováním
využití energie, takže kromě pozitivního vlivu na životní prostředí
dochází i k pozitivním dopadům na ekonomiku.
Je termín generální opravy fixní, nebo se může stát, že
skončíte s pracemi dříve?
Harmonogram prací je stanoven tak, že veškeré práce budou hotové do
8. srpna 2012. Nerad bych populisticky sliboval nějaký dřívější
termín.
Jak dlouho budou trvat pravidelné jarní a podzimní údržby
po generální opravě?
Po realizaci celé generální opravy budou pravidelné jarní a podzimní
údržby trvat pouze tři až pět dní místo dosavadních dvou až tří
týdnů, což vidím jako jeden z pozitivních přínosů opravy především
pro městské části a okolní obce, které byly a v dalších etapách
budou provozem dotčeny.